Маркетинг – це про що?

Маркетинг -  це про що?Нещодавно на виставці REX почув наступну фразу: “Маркетинг – це про нахабність; якщо ви не знали, то я вам це скажу”. Фразу кинув в аудиторію (в основному студентську) ведучий якоїсь конференції, назва якої явно не співпадала з її змістом.

Цей вираз мені чомусь запам’ятався – можливо тому, що до певної міри він дійсно передає суть нашого маркетингу та його розуміння багатьма представниками цієї професії. І не тільки цієї. Якщо ви маєте якийсь товар, незалежно від того, хороший він чи ні, то продати його без маркетингу (=реклами) сьогодні неможливо. А реклама, звісно, має бути наступальною, до певної міри агресивною, інакше – хто ж вас помітить?

Цілком допускаю, що в такій “ідеології” виросло вже чимало представників бізнесу. Україна, на жаль, залишається країною “лохотрону”, де прикладів “нахабного маркетингу” хоч відбавляй – варто подивитись на поведінку представників нашого “олімпу”. Стиль, – що нон-стоп передвиборних кампаній, що чергових кампаній по спасінню населення від грипу – всюди маємо одне й те саме, – регулярне, постійне, нав’язливе та в більшості відверто низькопробне промивання мозків. Найбільш показовим у цьому плані є телевізійна реклама, кількість та тривалість якої, очевидно, давно вже побила світові рекорди.

Отже, маркетинг як професія і як філософія бізнесу безперечно в кризі – поняття маркетингу деградовані та спотворені. Це є світовий феномен, але в кожної країни є ще свої “фішки”. Які наші – зрозуміло. Перш за все потрібно бути нахабним – “наглость – второе счастье”, як ми казали в радянські часи.

На цьому фоні, радше поодиноко звучать голоси про те, що нам не вистачає ідей. Ні, не так, про ідеї та інновації в самому середовищі маркетологів говорять багато і давно. От тільки самих ідей та інновацій мало. Ну, чи можемо ми вважати інноваціями регулярні виклади з “їхніх” видань, запрошення “їхніх” гуру, залучення “їхніх” грошей, мільйонні тиражі на “їхній” мові і т.д. і т.п. До речі, якщо вірити нашим джерелам, то за рівнем інновацій ми десь біля 52-го рядка – і цей рейтинг і надалі падає.

Але невже нам дійсно не вистачає ідей? Тиждень тому керівник відомого маркетингового агентства на конференції Української Асоціації Маркетингу (УАМ) навів хороший приклад: “Подивіться, чому наші програмісти такі популярні в світі – їх цінують за те, що вони думають нестандартно – не так як американці, не так як всі. Вони мають ідеї. Так де ж та в чому ідеї нашого маркетингу?”

Добре, що такі питання врешті-решт ставляться. У самій спільноті маркетологів. Зрештою, хто ще може вивести маркетинг з кризи, як не маркетологи?

Тільки спочатку потрібно розібратись: маркетинг – це про що? Потужна зброя у не чистих на руку ділків та політиків? Філософія бізнесу в спробі створити кращу та більшу цінність? Набір технік та інструментів…? У розмовах про “орієнтацію на споживача” – чи бачимо ми самого споживача чи це просто об’єкт нашої дії для того, щоб досягнути іншої мети – власного збагачення?

Вже більше десятка років пробують розібратись у цьому західні спільноти та професіонали – на рівні концепцій, підходів і знову тих же ідей. Інструменти та техніки – це в останню чергу.

Ми – пробуємо? Що заважає нам відійти від совка з його стереотипами? Чи поважаємо ми самі себе, адже нахабство і всі подібні прийоми добре працюють у суспільстві, де в людей немає самоповаги.

Отже, маркетинг – це про що?

НЕ ПРОПУСТІТЬ:
Приєднуйтесь до професіоналів e-learning! На I Всеукраїнській конференції дистанційного навчання Ви дізнаєтеся про останні тренди та розробки в галузі навчання, зможете впровадити e-learning у компанії.
Детальніше →
  • gkanishchenko

    Тема писана-переписана. Маркетинг – це інформаційний рух ззовні організації в середину. Що призводить до руху модифікованої ринкової пропозиції (чи нової) з середини – назовні. Iнформування – лише одна з функцій.
    А у нас його розуміють як вміння "впарити" і "втюхати". І це нормально у країні, в якій як і раніше ринки залищаються недорозвиненими. Час набивати кишені ще не закінчився. Закінчиться – з"явиться попит на маркетинг.

  • gkanishchenko

    І ще: інновації в маркетингу не з"являться якщо не буде іновацій у продуктах чи послугах. Креативність наших програмістів підігрівається інтересами замовників, які зацікавлені в розробці іноваційних продуктів. Вони ними конкурують, а не меседжами.

    Щодо наших виробників… Оскільки наші ринки в основному олігополістичні, то і стимулу для інновацій у продуктах немає. Все одно куплять. А якщо хочеться щоб купили більше – можна збрехати по ящику. Так простіше. І розраховувати на прориви можно, але наївно.

  • Олександр

    Цікава точка зору. Однак багато "але". Хоч тема й "писана-писана", але від того вона не втратила актуальність – принаймі гострі дискусії про роль маркетину в епоху "надспоживання" та псевдо-цінностей (для споживача) у "них" не затихають вже понад 10 років. Тема, на мій погляд, дуже актуальна для українських експортерів, яких (за відсутності сучасної культури маркетингу) швидко викидають з висококонкурентних ринків. Крім того, в самій Україні далеко не всі ринки є олігополістичними…

    Як на мене, то економічна криза мала б прискорити всі процеси дозрівання, в тому числі й нашого маркетингу. Тому й хочеться бачити ці процеси в дії…