Історія найбільшої в Європі мережі супермаркетів “Ашан”

Історія найбільшої в Європі мережі супермаркетів АшанЛюди, які мешкають у Києві, безперечно уже знають про феномен одного з найдешевших супермаркетів міста, який відкрився зовсім не так давно, але за рівнем цін вже спромігся потіснити навіть абсолютного лідера у цій сфері – супермаркет Метро. Йдеться, звісно ж про “Ашан” (Auchan).

Історія “Ашана” тісно пов’язана з історією французької сім’ї Мюльє. Це найбагатша сім’я у Франції. У світі вони відомі саме тим, що володіють мережею гіпермаркетів Auchan. Це своєрідний європейський Wal-Mart.

Парадокс сім’ї Мюльє полягає в тому, що жоден з її членів не входить до переліку мільярдерів Forbes. І це при річному прибутку одного лише “Ашан” у 36 млрд. євро! Чому? Вся річ у тім, що частки членів сім’ї у всіх компаніях розподіляються рівномірно. Виходить, що тут немає окремої особи, яка могла б похвалатися надзвичайним багатством. Але вся сім’я в цілому є однією з найбагатших у Європі.

Початок

Сім’я Мюльє веде свою історію з давнього часу. Ще на початку XX століття вони славились тим, що були доволі успішними промисловцями у Франції. Історія ж “Ашана” найбільшою мірою пов’язана з Жераром Мюльє-молодшим. Він народився 13 травня 1931 року. Коли почалася Друга Світова війна, Жерар-старший почав розуміти, що на одному лише виробництві далеко не “зайдеш”. І якраз в той час починає набирати оберти роздрібна торгівля. Це було і простіше і вигідніше, ніж виробництво. І саме на хвилі цього ажіотажу сім’я Мюльє відкриває свій власний магазин, який був названий Phildar. На жаль, це починання виявилось провальним.

Тим часом Жерар Мюльє кидає навчання на першому курсі університету. Причиною тому було бажання швидше зайнятися бізнесом. Вже найближчим часом він почав просуватися по службі. До 1958 року він уже був директором з продажу. При цьому цікаво те, що трьома роками раніше між членами сім’ї було укладено угоду, відповідно до якої кожен її член отримував рівну частку у всіх компаніях, які належать сім’ї. При цьому Мюльє ніколи не брали партнерів для бізнеса “зі сторони”.

MUST READ:  Чемпіонат світу з футболу - проблема для керівників

Виробництво продовжувало залишатися основним бізнесом сім’ї. Роздрібна торгівля на той час так себе і не виправдала. Втім, це не заважало сім’ї знову і знову робити спроби. Адже рано чи пізно вони могли увінчатися успіхом.

Ключовим моментом стала поїздка Жерара в США на семінар, присвячений роздрібній торгівлі. Саме там він дізнався про нову модель супермаркета. Суть полягала в тому, що створювався магазин з самообслуговуванням і стоянкою для автомобілів. Це давало йому кілька значних переваг:
– споживачі могли спокійно приїжджати на власних автомобілях, для того щоб здійснити покупки на цілий тиждень;
– самообслуговування виявилось набагато більш зручним. Люди могли спокійно ознайомитись з тим чи іншим товаром без участі продавця;
– це давало змогу зекономити на персоналі і надати набагато більший асортимент товарів;
– як наслідок, в супермаркеті завжди були значні знижки, що приваблювало все нових та нових відвідувачів.

Мюльє зрозумів, що за супермаркетом майбутнє. Він вирішив, що варто спробувати відкрити свій у Франції. Таким чином, якби не поїздка у США, то можливо, ми не побачили б знаменитого магазина Auchan, який став символом ділової Франції і зробив сім’ю Мюльє казково багатою.

Народження Auchan

Отже, 6 липня 1961 року відкрив свої двері перший магазин “Ашан” у Франції. Правда, Жерарові довелося почати бізнес з партнером (хоч це і суперечило принципам сім’ї). Чому? Вся річ у тім, що в сім’ї поставились з деякою недовірою до нової ідеї. Вони вважали її надто ризикованою і вирішили спробувати її окремо від основного бізнесу. Якщо провалиться – то втрати будуть меншими. На щастя Жерарові вдалося знайти партнера – ним став промисловець Мішель Сегар, який вклав у “Ашан” 600 тисяч франків за 50% частку в компанії. Так Мішель і Жерар відкрили перший супермаркет у Франції. А сім’я отримала партнера, хоч це і суперечило її принципам.

MUST READ:  Здатність керувати: психологічні виверти

Попри труднощі перших років, коли було зроблено безліч помилок, а втрати склали більше 200 тисяч франків (це просто велетенська сума для маленького – всього 600 квадратних метрів – супермаркету), Жерар відстояв своє починання перед сім’єю. Його батько сказав, що дає йому рівно три роки на те, щоб магазин став прибутковим. Чи знав він тоді, наскільки прибутковим зможе стати “Ашан”? Дуже сумнівно!

Це були три роки дуже активної роботи. По-перше, за власним бажанням бізнес покинув Мішель Сегар. Він сам хотів цього. Окрім того в сім’ї Мюльє не дуже позитивно ставились до того, щоб в майбутньому він став часткою їхнього сімейного бізнесу. По-друге Жерар почав навчатися у досвідчених продавців. Саме вони розповіли йому про правильну викладку товару, про те, як ставити знижки на продукцію. І саме ці цінні поради стали ключовими для молодого підприємця.

“Ашан” починає продавати товари надзвичайно дешево. Він стає європейським Wal-Mart. Звісно, це не могло не привабити нових відвідувачів у магазини. Продажі поповзли догори, а у 1967 році в місті Ронке відкрився велетенський гіпермаркет Auchan. Він займав площу у 12 тисяч квадратних метрів. З цього моменту стало зрозуміло, що “Ашан” стане для сім’ї Мюльє серцем.

З розвитком мережі розвивався і мерчандайзинг. Магазини Auchan завжди намагалися брати на озброєння всі нові тенденції в торгівлі. У 1977 році Auchan починає преміювати своїх співробітників акціями компанії. В результаті в руках працівників компанії опиняється порядку 17% всіх акцій “Ашан”.

У 1981-му році з’являється перший магазин за межами Франції. Це був гіпермаркет Alkampo, який відкрив свої двері в Іспанії. Потім були інші європейські країни. Сьогодні “Ашан” займає серйозні позиції у Франції, Іспанії, Росії, Італії, Португалії, Люксембургу, Польщі, Аргентині, Угорщині, Марокко, Китаї, Тайвані, Румунії та Мальті. А у 2008-му році перший гіпермаркет “Ашан” відкрив свої двері у Києві.

За матеріалами BizTimes.