Розділ: Кейси

Інноваційна практика польських підприємств, заснованих до 1990 року

<< до Змісту

1. Фабрика "Космопак" — пошук шляхів виживання

Фабрика "Космопак" була заснована у 1990 році після поділу державної фірми на незалежні частини. Підприємство займається виробництвом упаковки із синтетичних матеріалів для косметичної та хімічної промисловості. Своїм асортиментом фірма охоплює 3% внутрішнього ринку упаковки для косметики. В усьому секторі упаковки вироби фірми становлять 1%. Сьогодні у фірмі працює 370 осіб. Від 1997 р. фірма є партнерською фірмою одного з інвестиційних фондів.

Підприємство не має у розпорядженні значної наукової бази, але постійно співпрацює з двома науковими установами, що займаються питаннями упаковки. Специфіка сировини, що використовується, істотно обмежує вибір постачальників — до двох підприємств, одне з яких постачає 85% потрібних компонентів. Сьогодні фабрика має одного основного клієнта, що закуповує 50% продукції, а також цілий ряд дрібніших клієнтів. Основними перевагами підприємства у боротьбі з конкурентами є:

  • відома на внутрішньому ринку торговельна марка,
  • низькі ціни,
  • екологічно чиста продукція,
  • гнучка система співпраці з клієнтами.
Прикладом останнього може бути схвалене клієнтами зниження влітку 1997 р. цін на баночки для кремів. Це дозволило реалізувати експортну програму та зміцнити позиції виробника кремів на східному ринку. Фабрика була забезпечена замовленнями, обсяг яких постійно зростає, а також поширила напрямки співпраці з цим клієнтом шляхом виробництва упаковки для інших різновидів косметики.

Істотною загрозою для фірми є вихід на польський ринок великих іноземних виробників косметики та господарської хімії. Вони відмовляються від продукції фірми "Космопак" не через високі ціни чи низьку якість продукції, а з огляду на багаторічну кооперацію з іншими, закордонними виробниками упаковки. Прикладом, що ілюструє цю ситуацію, може бути випадок з останнього періоду діяльності, коли фірма втратила одного з основних клієнтів після викупу його фірми західним інвестором. Спроби продовження довгорічної співпраці (у процесі переговорів, зокрема, висловлювалася пропозиція про зниження цін) виявилися невдалими, причому до якості продукції фірми клієнт не мав претензій. Другою серйозною загрозою є фінансовий бар'єр, який заважає впровадженню змін у технології та підвищенню якості. Третя серйозна загроза — нестабільність східного ринку, де продається значна частина продукції основного клієнта підприємства.

Пошук інноваційних рішень

Лібералізація ринку та відокремлення від материнської фірми принципово змінили ситуацію підприємства, яке до цього часу реалізувало надіслані замовлення і не переймалося їх кількістю. Приватизація найбільших фірм-клієнтів та використання ними інших джерел постачання значно погіршили ситуацію фірми. З 1990 р. до 1997 р. кількість працівників фірми зменшилася з 600 до 370 осіб. Скорочення кількості працівників відбулося без тяжких звільнень, натуральним шляхом (вихід на пенсію). У період запровадження програми тотальної приватизації фірма прагнула увійти до складу одного з інвестиційних фондів і у 1997 р. реалізувала поставлену мету. Проте сьогодні жодної користі від цього немає, керівництво не бачить, у чому саме могла б полягати допомога інвестиційного фонду.

З часів лібералізації ринку не відбулося значних змін у структурі фірми. Єдиною принциповою зміною було створення відділу маркетингу, який протягом двох років існування провів кілька досліджень ринку; проте він по суті лише розпочинає свою діяльність. Значні зміни в асортименті упаковки, що виробляється фірмою, відбулися протягом останніх трьох років. Нова продукція з'являється переважно завдяки тісним контактам із замовниками, їхнім ідеям та ідеям технологів фабрики "Космопак". За цей час з успіхом почалося виробництво:

  • упаковки для косметичних олівців,
  • баночок для кремів,
  • упаковки для наборів косметики, які використовуються в готелях.
Варто звернути особливу увагу на гнучкість співпраці із замовниками, а також ініціативність колективу фірми. Працівники часто приходять на роботу у вихідні дні. Потреба у робочій силі часто визначається сезонним характером замовлень (зокрема, реалізацією великої кількості їх у грудні та січні). Робота у вихідні дні була ідеєю працівників, її підтримало правління фірми. Працівники не мали вихідних днів під час нагромадження замовлень, але не працювали наприкінці року. Гнучкість співпраці із замовниками дуже часто впливає на зниження цін упаковки з метою завоювання позиції на ринку клієнтами. Такі заходи вдвічі підвищили успіх їхньої продукції на східних ринках.

Крім успіху, спричиненого впровадженням у виробництво нового асортименту упаковки, керівництво фірми усвідомлює необхідність доведення якості упаковки, яка виготовляється, до рівня західних конкурентів. На шляху підвищення конкурентноспроможності серйозним обмеженням є дуже високі видатки на технології та оснащення. На допомогу місцевих наукових осередків фірма вже не може розраховувати, оскільки окремі ідеї та розробки захищені патентами. Єдиним рішенням, яке знайшло керівництво, було співробітництво із закордонним інвестором.

Інвестора шукали близько двох років, і тільки випадок та пропозиція, яку отримав "Космопак" від французького посольства, що шукало партнера на прохання французького підприємства, дозволяє сподіватися на впровадження сучасних технологій.

У ході переговорів, які ведуться сьогодні з можливим інвестором, йдеться про:

    а) надання фабриці сучасної технології виробництва упаковки для косметики,
    б) надання обладнання, зокрема так званих "форм", та допомога в модернізації застарілого,
    в) стажування працівників фабрики у Франції та Польщі.
Платою за здійснення цих заходів може бути продукція (упаковка), яка після успішно проведених переговорів та впровадження продукції нової якості у виробництво буде надходити до Франції. Керівництво розраховує на успішне закінчення переговорів. Впровадження сучасних технологій стимулюватиме подальше зростання ефективності роботи всієї фабрики.

Наслідки діяльності та атмосфера у фірмі

Керівництво проводить діяльність, яка значно збільшує ймовірність виживання фірми. Скрутна ситуація, в якій опинилося підприємство після втрати основного замовника та під загрозою втрати інших, скоріше мобілізувало керівництво і колектив підприємства, ніж призвело до розпачу. Постійне вдосконалення співпраці із замовниками та контакт із закордонним інвестором, впровадження нових виробів — всі ці заходи (безумовно, нові для даної фірми) збільшують її конкурентноспроможність та привабливість як партнера для співпраці.

bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua