Менеджмент.com.ua - головна сторінка Майстер-клас Радіслава Гандапаса з особистої ефективності «Професійний і особистий успіх: скрипти та алгоритми»
На головну
Зробити закладку
Мапа сайту
Розширений пошук
Зворотній зв'язок
Проекти MCUa
Розсилка оновлень порталу

Розділ: Кейси

Інноваційна практика польських підприємств, заснованих до 1990 року

<< до Змісту

6. Підприємство "Мазовія" — зміни без інвестицій

Фірма "Мазовія", що діє на території північної частини Мазовша, займається:

  • закупівлею та заморожуванням овочів та фруктів (39% обороту),
  • виробництвом морозива (30%),
  • виробництвом кулінарної продукції (13%),
  • дистрибуцією товарів інших виробників (18%).
Сьогодні у фірмі працює 170 осіб (у 1990 році — 230). Фірма "Мазовія" досягає 50% обігу завдяки продажу своєї продукції та послуг на території Мазовша, 40% — в інших регіонах Польщі та 10% (зокрема, продаж морозива) — у країнах колишнього Радянського Союзу. Значну частину обігу фірми становить продукція, яку фірма отримує завдяки товарообміну з іншими морозильними комбінатами з різних регіонів Польщі. Таким чином, на умовах бартерного обміну фірма отримує товар, якого не виробляє, і продає товар власного виробництва через мережу дистрибуторів, які колись входили до складу єдиного державного підприємства "Центрум". Фірма працює головним чином з оптовими клієнтами, але також намагається вийти на роздрібний ринок. До роздрібного замовника продукція доставляється транспортом фірми. Оптовики приїжджають за товарами своїм транспортом.

Основними перевагами підприємства є низькі ціни, великі виробничі площі та хороша (хоч обсяг її дедалі зменшується) кооперація з морозильними комбінатами інших частин країни. Основною проблемою є висока спрацьованість виробничого обладнання, що призводить до ускладнень під час отримання у санепідемстанції дозволу на виробництво.

У 1997 році підприємство стало партнером одного з інвестиційних фондів. Значну загрозу діяльності підприємства становлять фірми (яких стає дедалі більше), що пропонують так звані "прості кулінарні вироби" (тобто піццу, вироби з тіста без начинки тощо), які дотепер були спеціалізацією фірми "Мазовія". Така ситуація поставила фірму перед необхідністю змін та інвестицій. Підприємство дедалі істотніше поступається позиціями на ринку активнішим приватним фірмам.

Вимушена автономність

Фірма "Мазовія" почала свою діяльність у 1952 році, коли було створено регіональний склад-холодокомбінат. У 1970 році підприємство увійшло до складу підприємства "Центрум". Внаслідок його поділу 1 січня 1990 року була створена фірма "Мазовія". Їй було передано частину майна колишнього підприємства. Отримання самостійності, як наголошувало правління, відбулося на невигідних умовах. Значна частина майна потрапила до центральної філії у Варшаві. У фірмі залишилися спрацьовані обладнання, холодильні агрегати, приміщення. Від 1990 року фірма перебуває у процесі зміни стратегії та організації праці, які спричинені конкуренцією на ринку, що постійно зростає. Тісні зв'язки між колишніми холодокомбінатами, що були складовими частинами "Центрум" у різних частинах країни, з отриманням ними самостійності перетворилися на ринкові відносини. Багато морозильних комбінатів почало виробництво конкурентного для фірми "Мазовія" асортименту продукції. Клієнти почали вимагати впровадження нових типів упаковки. Розгорнулася конкурентна боротьба за клієнтів (магазини). Фірма "Мазовія" весь час утримувала стійку позицію на місцевому ринку завдяки великим виробничим площам та чудовим стосункам з постачальниками. Але ця позиція була під загрозою конкуренції, зокрема, з боку приватних фірм, що особливо швидко розвивалися. Від початку 1990 року підприємство виділило незначні кошти на модернізацію технічної бази. Стратегічну мету підприємства становили приватизація та пошук інвестора, що було обумовлено вирішальним значенням фінансової бази для подальшої діяльності фірми.

Важлива роль у реорганізації фірми належить програмі масової приватизації. Правління фірми, яка на початку 90-х років отримувала прибутки та характеризувалася непоганою рентабельністю, подало заяву та приєдналося до програми. У березні 1996 року фірму з державного підприємства було перетворено у товариство державного казначейства. Головний акціонер (один з НФІ) замовив коштом "Мазовії" аудиторську перевірку діяльності фірми. Внаслідок аналізу стану підприємства та рекомендацій щодо ведення бухгалтерії фірма не дістала підтримки заявленої стратегічної концепції. Не було знайдено коштів і на модернізацію технічної бази.

На початку співпраці з одним із інвестиційних фондів у фірми з'явилися проблеми, пов'язані з можливим скасуванням санепідемстанцією дозволу на виробництво у приміщеннях, які вимагали ґрунтовної модернізації. У цій ситуації вирішальне значення для фірми мала діяльність, пов'язана із зберіганням продукції інших фірм та посередництвом у її продажу.

Зміни в структурі та нова організація торговельної діяльності

Після отримання самостійності на підприємстві було створено бухгалтерію (до цього часу фінансові операції проводилися на центральному рівні). Відбулися також зміни у структурі та системі продажу. Створено великий відділ торгівлі та маркетингу на базі відділів транспорту, розрахунків, фактурування, торгівлі та маркетингу. Очолив новий підрозділ колишній керівник відділу торгівлі. Істотною проблемою, яку новий керівник хотів вирішити насамперед, було не підкріплене замовленнями виробництво товарів "на склад". Для відділу виробництва та його директора найважливішим було зниження собівартості "серійного" виробництва, що визначало роботу відділу торгівлі — він мав продавати товар, необов'язково конче потрібний покупцеві.

Першим зрушенням після створення відділу торгівлі та маркетингу була розробка процедури внутрішніх замовлень. За вироблений асортимент продукції тепер значною мірою відповідав керівник відділу маркетингу та торгівлі, він був уповноваженим не тільки ухвалювати рішення в галузі постачання товарів інших фірм для продажу, але також формулювати внутрішні замовлення на виробництво. Новий спосіб діяльності викликав істотні застереження з боку керівника відділу виробництва: "Не все можна виробити, що вигадають у торговельному відділі". Спершу внутрішні замовлення з огляду на традицію попередньої діяльності фірми та високе становище директора виробництва реалізувалися із затримкою, асортимент виробленої продукції не завжди відповідав замовленню. Через три місяці, коли за невиконання внутрішніх замовлень працівникам відділу виробництва було скасовано премію, нова система почала функціонувати у фірмі вже без внутрішнього саботажу. Наступним кроком, що підтримував систему внутрішніх замовлень, було підпорядкування відділу постачання відділові торгівлі та маркетингу.

Під час заснування відділу маркетингу та торгівлі його керівник запровадив нову систему поділу праці та мотиваційну систему оплати. Кожний з менеджерів отримав окрему продуктову групу, за розвиток якої він відповідав. Визначення груп продукції проводилося паралельно із запровадженням нової системи оцінки та оплати праці. Нова система грунтувалася на виплаті відсотків не від проданої продукції, а від коштів, які надійшли на рахунок підприємства. За часів дії старої преміальної системи дуже швидко зростали обсяги продажу, але також і терміни оплати. Нова система обґрунтовувала серйозне ставлення менеджерів до своєї діяльності. Важливим напрямком роботи відділу маркетингу та торгівлі є пошук нових клієнтів, зокрема у державах колишнього Радянського Союзу, де значним попитом користується експортоване фірмою морозиво.

Обмеження адаптаційних змін

У фірмі "Мазовія" дуже часто трапляється, що правління та керівник відділу маркетингу та торгівлі мають різні погляди відносно методів функціонування на ринку. Численні ініціативи останнього не діставали підтримки правління. Прикладом може служити постійне зволікання з інвестиціями, спрямованими на купівлю холодильних агрегатів, які фірма могла б встановити у магазинах і цим самим гарантувати свою присутність на ринку. Відсутність комп'ютеризації обмежує комунікацію та обмін інформацією між менеджерами, виробництвом та відділом постачання. Спілкування за посередництвом внутрішньої телефонної лінії призводить до запізненого отримання необхідної інформації та труднощів в обслуговуванні клієнтів

Однією з істотних загроз діяльності фірми залишається можливе рішення санепідемстанції про заборону виробництва у старих приміщеннях. Клієнти обслуговуються у відремонтованому офісному будинку — у такий спосіб від них приховується існуючий стан речей. Для відділу маркетингу та торгівлі незрозумілими є пріоритети правління. Намагання зменшити вартість транспорту, ідея закупівлі холодильних приладів для магазинів не були підтримані.

Описане підприємство є однією з нечисленних державних фірм, які адаптувалися до нових економічних умов, але постійно, незважаючи на хороші досягнуті результати, перебуває у важкій ситуації, яку поглиблює відсутність єдиної концепції діяльності на ринку.

bigmir)net TOP 100
МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Робота, Семінари, Книги, Форуми, Глосарій, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

RSS RSS Актуально   RSS RSS Методологія   RSS RSS Книги   RSS RSS Форуми   RSS RSS Менеджмент@БЛОГ
RSS RSS Відео   RSS RSS Візіонери   RSS RSS Бізнес-проза   RSS RSS Бізнес-гумор

Успешные инвестиции начинаются с бонуса 100%


Copyright © 2001-2016, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC