Розділ: Кейси

Інноваційна практика польських підприємств, заснованих після 1990 року

<< до Змісту

7. Фірми "Ботре" і "Требок" — ідейне лідерство

Фірма "Требок" була заснована у 1994 році. Ідея створення фірми виникла у молодого любителя комп'ютерних ігор, який у 17 років заснував салон комп'ютерних розваг. У віці 19 років він здобув перемогу в конкурсі на кращу польську комп'ютерну гру. У 25-річному віці він заснував фірму "Ботре", яка виробляла та продавала невелику кількість комп'ютерних ігор та складанок. У 1993 році фірма припинила виробництво та розпочала дистрибуцію іграшок іноземних фірм ("Тайко", "Хайсбо"). У 1994 році власник фірми "Ботре", який мав на той час досвід дистрибуції іграшок для дітей, вирішує поновити виробництво у більшому масштабі та засновує фірму "Требок". Напрямком діяльності нової фірми є виробництво пластмасових кубиків та конструкторів для дітей. На початку 1997 року у новій фірмі аматора ігор та іграшок працює приблизно 100 осіб. Ексклюзивним дистрибу-тором її продукції стає фірма "Ботре".

Від початку своєї діяльності фірма "Требок" виробляла продукцію на основі апробованих на Заході зразків та ліцензій. Основними постачальниками сировини для виробництва фірми, а також ліцензій на використання продукції для оздоблення кубиків (Міккі Маус, Каченя Дональд та інші), є західні підприємства. Більша частина виробів фірми "Требок" (близько 80%) продається у Польщі, а 20% експортується за кордон, головним чином до Чехії та Словаччини. У 1996 році фірма почала імпортувати свої вироби також в Україну.

Продукція фірми продається малим та середнім оптовикам, які купують широкий асортимент. З огляду на специфіку асортименту фірми мережі супермаркетів не відіграють значної ролі як клієнт, вони купують певні групи товару. Спрямованість супермаркетів на продаж стандартних та не дуже вишуканих товарів не відповідає ринковій стратегії підприємства. Малі й середні оптові бази та магазини, до яких товар потрапляє без посередників, купують широкий асортимент і є основними клієнтами фірми "Требок". Саме на них спрямовані рекламні заходи фірми.

Серед постачальників найбільше значення мають власники ліцензій на картинки, що використовуються під час виробництва кубиків. Головним чином це виробники фільмів та їх представники у Польщі. Дуже істотне значення має також робота художників, які тісно співпрацюють з підприємством у процесі проектування нової продукції. Асортимент фірми характеризується нижчими цінами порівняно з продукцією західних виробників і вищими — порівняно з товарами інших польських виробників. Це зумовлюється вкладенням більших коштів у купівлю ліцензії та активну маркетингову політику. Більшість польських виробників виготовляє лише один вид продукції, оскільки заощаджують гроші на купівлі ліцензій.

Все помітніші позиції на ринку іграшок здобувають вироби з Китаю та Східної Азії. Це призводить до загострення цінової конкуренції, за якої витрати на виробництво стають непомірними. Фірма робить спроби боротися із зростаючою конкуренцією шляхом вдосконалення освоєної продукції та впровадження нової продукції. У процесі розвитку виробів особливе значення має вивчення нових можливостей та тенденцій на ринку. Дуже важливими є нові фільми для дітей, телевізійні програми, комікси тощо. Протягом року фірма запроваджує у виробництво близько 15 нових виробів.

Впровадження нових виробів — метод суперництва на ринку

Працівники фірми "Ботре" займаються усіма маркетинговими роботами та продажем кубиків, вироблених у дочірній фірмі. На підприємстві "Ботре" обов'язки асистента власника передбачають опіку "нової дитини": виробництво, розробку, рекламу. Ініціатива створення нових виробів походить від власника фірми, який відвідує різноманітні світові виставки та ярмарки.

Під час обговорення системи впровадження нової продукції не розділяється діяльність фірм "Ботре" і "Требок". Впровадження нових різновидів продукції є природним елементом розвитку обох фірм. Розмовляючи з власником або з його заступником, можна дійти висновку, що вони тісно пов'язані із роботою та осмисленням нового асортименту і розвитком існуючого.

Впровадження нової продукції зазвичай відбувається внаслідок вивчення ринку нових фільмів та телевізійних програм. Часто виробники фільмів подають інформацію про новинки, які незабаром з'являться. Фірма також бере участь в польських та іноземних галузевих виставках. Багато ідей, які є відповіддю на вимоги ринку, виникають у власника фірми та його заступника.

Принципи створення нового асортименту в умовах простої структури фірми формулює власник, пізніше відбуваються обговорення із заступником, який виконує комерційно-маркетингові функції, а також із головним технологом. Власник зазвичай визначає, чи буде продаватися нова продукція. Вирішальними факторами є його інтуїція та досвід. Аналізуючи вироби фірми, можна твердити, що інтуїція власника спирається зазвичай на досвід західних фірм і європейського ринку.

Вироби часто мають перевірений зовнішній вигляд, їх аналоги вже здобули успіх в Європі. Така ситуація іноді формує високу вартість ліцензії на використання зображень героїв фільмів та коміксів, а також диктує значну обережність при запровадженні до виробництва нової лінії продукції та використанні апробованих ідей.

Перед впровадженням нового виду продукції власник разом із головним технологом розробляє технічні засади. Заступник директора підтримує контакти з художниками, які виготовляють проект картинок для кубиків. Далі розраховуються початкові видатки та терміни реалізації заходів.

Після затвердження проекту готується графік робіт художників. Під час отримання ліцензії (якщо це потрібно) паралельно з роботою художників проводяться попередні рекламні заходи. Зазвичай інформація поширюється у магазинах та на оптових базах.

Після розробки графічного проекту він надсилається (в електронному вигляді) власникові ліцензії. Часто процес коригування зображень героїв з огляду на застереження власника ліцензії відбувається з ускладненнями та триває досить довго. Власник ліцензії дбає про кожну подробицю і про кожен відтінок одягу героїв. У багатьох випадках, скорочуючи кошти виробництва, фірма висловлює бажання змінити кольори малюнку у зв'язку з відсутністю на польському ринку потрібної сировини та барвників. Після затвердження малюнків власником ліцензії проект передається до друкарні, розпочинається виробництво кубиків. Кінцева фаза процесу виробництва характеризується посиленням рекламних заходів. Розсилаються рекламні матеріали, великі портрети із зображеннями персонажів, плакати для розвішування в магазинах і на оптових базах. Реклама подається також у дитячих журналах. Далі головні вироби фірми (кубики з картинками та конструктори) передаються до магазинів і оптовикам.

В інноваційній діяльності фірми, пов'язаній із впровадженням на ринок нових різновидів продукції, найбільшою проблемою є брак часу у власника, який займається процесом у цілому.

Після вивчення процесу впровадження нової продукції на ринок можна зауважити, що існує значний ризик, пов'язаний з витратами коштів і часу на отримання ліцензій, а також із виконанням вимог їх власників. Цей ризик частково зменшується завдяки маркетинговим заходам, що проводяться паралельно, і використанням перевірених зразків, адаптованих до польського ринку.

Наслідки діяльності

Підприємницькі характеристики власника фірм "Ботре" і "Требок" справляють істотний вплив на посилення позиції підприємств в обраних нішах ринку. Сьогодні фірма "Ботре" розвиває мережу продажу, створюючи п'ять філій у найбільших містах країни. Ентузіазм власника, його спрямованість на втілення нових ідей передаються працівникам, зокрема заступнику та технологу. Фірма "Требок", незважаючи на невеликий період функціонування, вважається на ринку дуже інноваційним та солідним підприємством. Протягом чотирьох останніх років фірма впровадила на ринок близько 50 нових виробів.

bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua