Проект Management.com.ua
На головну ВступВізії

ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА: "ВХІДНІ ДВЕРІ ДО ХРИСТИЯНСЬКОГО ДОБРОЧЕСТЯ"

<< До початку

Глава 7-ма: БЛАГОЧЕСТЯ Й ЦЕРЕМОНІЯ — РІЗНЕ9

Вся сила десятислів'я вміщується в одному цьому імені — любов. Вона є вічний союз між Богом і людиною. Вона є невидимий вогонь, котрим запалюється серце до Божого слова чи волі, а тому й сама вона є Бог.

Ця божественна любов має на собі зовнішні види, або значки; вони-то називаються церемонія, обряд, або образ благочестя. Так, церемонія біля благочестя є те, що біля плодів листя, що на зернах полова, що при доброзичливості компліменти. Якщо ж ця маска позбавлена своєї сили, тоді залишається лиш лицемірний обман, а людина — розмальований гріб.

Все ж те церемонія, що може сповняти найнещасніший нероба.

Глава 8-ма: ЗАКОН БОЖИЙ І ПЕРЕКАЗ — РІЗНЕ

Закон Божий існує вічно, а людські перекази не скрізь і не завжди.

Закон Божий є райське дерево, а переказ — тінь. Закон Божий є плід життя, а переказ — листя. Закон Божий є боже серце в людині, а переказ є листок смокви, що часто прикриває єхидну. Двері храму божого є Закон Божий, а переказ є прибудований до храму притвор. Скільки переддвер'я є від вівтаря, а хвіст від голови, стільки віддалений переказ (від Закону Божого).

У нас майже всюди порівнюють цю непорівнювальну відмінність, забувши Закон Божий і змішавши з болотом людським воєдино, навіть до того, що людські брехні ставлять вище; і, на них уповаючи, про любов не подумають, хай сповниться оце: "Лицеміри! Вашими переказами ви зруйнували закон". А все те є переказ, що не Божий Закон.

Глава 9-та: ПРО ПРИСТРАСТІ, АБО ГРІХИ

Пристрасть є морове повітря в душі. Вона є безпутне бажання видимостей, а називається нечистим або мучительним духом. Найголовніша з усіх — заздрість, мати інших пристрастей та беззаконня. Вона є головним центром отої безодні, де мучиться душа. Ніщо її не прикрашає і не використовує. Не миле їй світло, не люба благочинність, а шкода настільки солодка, що сама себе за десятьох з'їдає.

Жалами цього пекельного дракона є весь рід гріхів, а ось його сім'я: ненависть, злопам'ятність, гордість, лестощі, ненаситність, нудьга, каяття, туга, сум та інший невсипущий у душі черв'як.

Глава 10-та: ПРО ЛЮБОВ, АБО ЧИСТОСЕРДЯ

Цій безодні протистоїть чистосердя. Воно є спокійне дихання в душі і віяння Святого Духа.

Воно подібне до прекрасного саду, сповненого тихих вітрів, запашних квітів і втіхи, в якому процвітає дерево нетлінного життя.

А ось його плоди: доброзичливість, незлобивість, прихильність, покірливість, благонадійність, безтурботність, насолода, кураж, й інші неминучі забави.

Хто має таку душу, на ньому мир, і милість, і вічна веселість над головою цього істинного християнина!

Твір є конспектом курсу лекцій, підготовлених Г. Сковородою для студентів додаткових класів при Харківському колегіумі. Сам автор датував твір 1766 роком, хоча на посаду викладача був призначений лише 8 липня 1768 року. Очевидно, до цього твору Сковорода повертався пізніше, коли дописав вступну частину "Переддвер'я", метою якої було погодження відмінності у поглядах 60-х і 80-х років. Автограф твору не зберігся, публікується за списком Інституту літератури ім. Т. Шевченка АН України (ф. 86, № 7).


    9 Головним вважає Сковорода любов до істини. Він визнає правомірність обрядів ї церемоній лише за наявності внутрішньої чесноти, справедливості, святості, тоді як тогочасне духовенство надто захоплювалось церемонійно-обрядовим боком релігії.

Сторінка 1 2 3


Відгук

anna-maria, annamari@aol.com
Таки примандрував Сковорода зі своїми чесними мудрими і проникливими помислами в інформаційну павутинку, щоб подивитись щиро в очі громадянам світу ХХІ століття, особливо ТИМ, хто прагне його змін. Мінливий і примхливий світ не зловий Сковороди, тепер МИ маємо змогу спробувати вловити смисл його думок. І все-таки надія є: бодай сам процес намаганні "вловити" суть
мислення мандрівника-філософа ВЖЕ ошляхетнює любителів інтелектуальних
пригод...
2003-07-09 20:03:38
Відповісти

Козак
Цікаво що людей 200 років тому захоплювали ті ж думки й проблеми які й сьогодні хвилюють допитливих і невгамовних.
2003-11-13 22:01:34
Відповісти

Подорожній
Щиро дякую за публікацію!
Актуально!
=Козаку - тим захоплюються вже тисячі років)))
2006-02-01 13:27:59
Відповісти

Той що несе ПЕРЕМОГУ, vicarr@ukr.net
Двері до Вічності завжди поряд. Але у Вічності немає сенсу часу.Тому 200 років по тому, зараз, 200 років до того, не має значення.
Дякую за публікацію.
2006-03-14 18:18:21
Відповісти

Тарас, tstanko@svitlo-km.org
Розуміння того, що написано в Біблії дає Дух Святий. Для цього необхідно, щоб людина віддала своє життя у руки Богу, принесла достойний плід покаяння та прийняла жертву Іісуса Христа за свої гріхи, що наробила, (уповаючи на Господа та за Його допомогою боролась з гріхом та перемагала гріх) та постійно просила в Господа, щоб Він вів її по життю, давав мудрість і відкривав розум для розуміння всієї глибини і премудрості Його Слова, регулярно читала Слово Боже та регулярно відвідувала богослужіння, воздавала шану і подяку Творцеві, який є благословенний вовіки, Амінь.
А щодо твору Григорія Сковороди, то був приємно здивований, тим, які питання підняті і як. Проте є питання, а щоб було без питань необхідно звертатись до Слова Божого, до Іісуса Христа, як і Св.Апостол Павел писав у посланні до Галатів "6 И в знаменитых чем-либо, какими бы ни были они когда-либо, для меня нет ничего особенного: Бог не взирает на лице человека. И знаменитые не возложили на меня ничего более.".
А я прошу Господа,(Єфес.1) "17 чтобы Бог Господа нашего Иисуса Христа, Отец славы, дал вам Духа премудрости и откровения к познанию Его, 18 и просветил очи сердца вашего, дабы вы познали, в чем состоит надежда призвания Его, и какое богатство славного наследия Его для святых, 19 и как безмерно величие могущества Его в нас, верующих по действию державной силы Его, 20 которою Он воздействовал во Христе, воскресив Его из мертвых и посадив одесную Себя на небесах, 21 превыше всякого Начальства, и Власти, и Силы, и Господства, и всякого имени, именуемого не только в сем веке, но и в будущем, 22 и все покорил под ноги Его, и поставил Его выше всего, главою Церкви, 23 которая есть Тело Его, полнота Наполняющего все во всем."
2007-06-27 13:36:01
Відповісти

Рех
недостаточно только цитировать Библию. Не встречала более убедительных доказательств понимания Библии, чем эта работа философа
2008-10-02 02:40:34
Відповісти

Олег Мадрид, oleg_tverdohleb@mail.ru
Приэмно здивований, що так доступно говориться про "народження згори"
укр.філософом,і ця тема не залишає багатьох у спокої.Слава Богу єа кожного з вас.
2008-12-22 02:54:36
Відповісти

Якщо Ви бажаєте подискутувати із конкретним читачем, то це можливо робити безпосередньо в нашому форумі.

Ваше ім'я:
E-mail:
Коментарі: 
 
  
 
Проект відкрито 16 жовтня 2002 р.
Розробка, дизайн: Олександр Данилюк, малюнки: Тетяна Горохова
Copyright © 2002-2011, Management.com.ua