Відгуки на «Японский опыт в управлении бизнесом»

Марія Зубрицька,
Передусім, дякую Авторові статті за загальний погляд на японський досвід. Все-таки бажано ШИРШЕ і ГЛИБШЕ висвітлити роль японської філософії та мистецтва. Чудовий приклад -- мистецтво ікебани, де японці ПЕРЕКОНАНІ, що жодний представник інокультури не спроможний творити мистецтво ікебани, вони навіть придумали для іноземців різновид ікебани -- морібану, остання -- це прагматичне засвоєння геометричних співвідношень, що символізують небо і землю, а між ними людину. Щоб творити ікебану, треба бути свідком сходу сонця, бачити росу на квітучій вишні, у маломовній рефлексійній споглядальності творити світ ідей.
Успіхів у Ваших подальших аналізах далекосхідної ментальності.
Марія Зубрицька
2003-05-13 23:07:01

Большое спасибо за позитивный отклик. Вы правы в японском искусстве и философии лежат истоки процветания нации. К сожалению формат статьи не позволяет более глубоко осветить вопросы.Я с радостью буду продолжать исследования восточной философии и искусства их феноменов и влияние на развитие теории управления бизнесом в Японии.
2003-05-14 11:23:31

Ludmila Matiash,
I was encouraged by Ms. Zubrycka's response to this article. When I first read the article I was tempted to dismiss it as another example of Ukraine's fascination with the "Mysterious East." Having lived and worked in Japan for 8 years of my life (and almost the same number of years in Ukraine) I am skeptical of generalizations about national characteristics and cultural features. Ironically, in many cases misconceptions are a result of the resources we use to gain a true understanding of those same characteristics and features. Often we are limited by the availability of literature and translations contribute to our misconceptions as well.

Still, we must begin somewhere. Mr. Veretnov has made a good effort to synthesize the lessons learned from the Japanese management experience. Clearly we can learn from others mistakes as well as from best practices. But my experience suggests that there is a tendency to refer to certain kinds of resource materials and not others. Sometimes we are limited by what is available. Still, relatively new areas like management consulting, cultural studies and organizational development, perhaps because of their newness, seem to attract a demand for "guru" literature.

A "guru" is not necessarily the author of an idea, but also the idea itself which becomes fashionable at some time, for a period of time, and……for a reason! For example, Japan's own fascination with its "uniqueness" produced a library of home-grown writings about the superiority of the Japanese language, the exclusivity of the Japanese mentality, and recently the effectiveness of Japanese management practices. But the concepts of life-time employment, company loyalty, and consensus decision-making, for example, are famous "myths" which were not true even 20 years ago.

The Japanese factories were and still are very different from what we read about them. The famous "Ringi" system of consensus decision making is actually a lobbying exercise to force agreement on a decision that had already been made at the top. The Japanese company "sanatoriums" are not happy communal vacation resorts for the whole family. They are pressure cookers intended to shape the Japanese employee and family all into a standard (and manageable) mold. What was described as guaranteed lifetime employment with one firm was, and is in reality, an absence of employment alternatives. A student from Poland who was studying in Japan once said to me, "The whole society is controlled by fear. Fear of not belonging to the group."

Of course there are Japanese companies who have implemented management philosophies of developing their individuals. Kyocera's director Kazuo Inamori believes in having "implicit psychological employment contracts" with his employees. Yoshiro Maruta's management approach at Kao (Japan's largest producer of consumer packaged goods) is based on his religious philosophy as a Buddhist. The motivations of these companies are described by authors Sumantra Ghoshal and Christopher Bartlett in The Individualized Corporation (1997: Harper Business Press). These are examples of companies who believe that as important social institutions they should use their economic power to add value to society and to people's lives.

Many examples of Japan's national "myth" receive a lot of attention from foreign tourists who visit "exotic" Japan to see the Zen gardens and the cherry trees. Unfortunately, the "myth" has lost a lot of its sparkle when Japan's economic bubble burst a few years ago. Still, I certainly agree that we should borrow those principles and values which Japanese "mythology" is famous for and which are relevant to our own situation. Implementing them in our circumstances becomes our own challenge. I encourage Mr. Veretnov to continue this challenge.
2003-05-14 18:47:49

Vladimir Veretnov,
First at all, Thank you very match and it"s very kind of you. I agree with you, that often we want know all best examples corporations of national leaders, wish show us their benefits and achievement, but They hides real cost of victory. I can suggests that our vision about Japan reality needs to continue perfect.I firstly intersting this topic at the International Management Institute when we learned compare Japanes, Americas and European styles management of business. In our group was students, who worked in the American and European companies. I remember, that They as you, show and tell us relaible pictires in the sistems of business management, relationships in the companies. Your expirience recieve, when you was in Japan very cognitive for me.I think, that present position of Japan Economy with negative growth confirm your thought about Japan national myth. I wonder,what your opinion about perspective of development Japan sosiety?
2003-05-14 21:57:51

Ludmila Matiash,
I'm glad that you have substantive interest in these subjects. But your question is not simple. I think that development perspective of any society depends on many things. One of the factors, in my opinion, is the ability to change. And POSITIVE change very often must be supported, if not led, at the top. Taking a look at the dynamics of a society's leadership may suggest the direction in which a society is moving -- or not moving.

Alternatively, sociological and anthropological perspectives have values of their own. Since these are not my areas I will refer you to a bibliography of readings for a university course on Japanese Society ( You may be able to find something valuable in this wide selection. Best of luck to you.
2003-05-16 11:18:05

I am glad your answer and thank you for useful exile about present position of Japan society. I learns defrence problems combined with competetive ability of nation on the way to prosperity. In my opinion,competetive capacity of nation depends of correct position and recognizes yourself - Who we are? What we do & why?Another words, wich we have mission&vision. I think, that diversity creative and innovative ideas, which live in the minds liders of nations see positive influence on the nation development. I suggests, that high level development of nation is key factor for effectivness model of system business management.

Unfortunately, We used east experience insufficienly.But, I belive, that Japan achivements in the social and economic life will be subjects of cognitive for us. Now,I am writing book about outsourcing, as key factor of success or philosophy of common thought. Could you tell me, how far Japanese corporations already take part in the global outsourcing process?
Best of blesses to you.
2003-05-16 16:28:25

Шановна Марія! Я отважився написати цього листа, бо побачив що ви зацікавились цією темою. Отже, я пропоную вам продовження цього дослідження, це стаття на іньшому сайті "Культурний фактор у японському досвіді управління", далі,

З найкращими побажаннями неперевершенності та успіхів,
2004-06-03 12:36:36

Dear Ludmila,
I wish you have a nice day, and i offer your attention next article, which became continuation my research Japan experience management of business.("Culture factor in the Japan experince of management")This is internet adress:
I wonder, if it possibly, Your opinion about article.
Best regards,
Vladimir Veretnov
2004-06-03 12:49:16

Шановна Марія! В продовження діалогу щодо, співвідношення японського фактору культури,та творчого впровадження щодо усталенного розвитку нашої нації цікаве бачення представлене у статті "Позіціонування Української нації" яку можна знайти по наступній ссилці
С повагою та найкращими побажаннями,
2004-06-29 11:16:25

Dear Ludmila,
I am congratulating with Constitution day and offer your attention article about sustainable development of Ukrainian nation - "Positioning of Ukrainian nation" - adress:
Best regards,
2004-06-29 11:28:06

Добрий день,Володимир Іванович.Хочу подякувати Вам за надату статтю, яка мене зацікавила.Також хочу вибачитись,що не дав відгук раніше.Ви знаєте,я розділяю японську філософію і в багатьох аспектах її підтримую.Я вважаю правильним,коли керівник будь-якої організації,находить контакт з його підлеглими і бере до уваги їхні думки,пропозиції або критику.Тобто наявність команди,в якій проявлений мінімільний фактор конфліктів та дискримінації і максимально проявлений фактор професіоналізму,веде до великих успіхів та досягнень у здійсненні поставлених цілей.Я вважаю,що японці дуже працьовитий народ і це їх виокремлює серед інших народів. Не менш важливим апектом у японській філософії є прагнення до вдосконалення особистих якостей індивідума.
Я б дуже хотів детальніше ознайомитись з японською філософією.
Бажаю Вам успіхів у подальших дослідженнях.З повагою, Фіц Роман
2005-06-10 15:00:06

Шановний Роман, дякую за позитивний відгук. Продовження досліджень досвіду, культури та філософії країни неможливо без відвідування її та спілкування з її мешканцями, бо у процессі дослідження ми впливаючи змінюємо і себе і відповідний об"єкт. Більш того, Японія дуже швидко міняється, тому і для того, щоб задовольнити читацький інтерес потрібно більш меньш точно представити якою вона буде у майбутньому. Хотів навести такий приклад як вивчення та перебування у Японії допомогло досягти особистого та професійного успіху одному з наших письменників. Мова йдеться про Бориса Акуніна, який у своїй творчості не тільки викорстовував певний національний матеріал, але й певні методології відчуття та переведення у свій арсенал ефективного керування.
Бувайте здорові, В.Веретнов.
2005-06-13 14:57:39

Статья просто великолепна. Дело в том, что раньше я уже читал ее, и теперь считаю честью познакомиться с автором. Особенно удалась, на мой взгяд, историческая паралель между стилем менеджмента и культурным синтезом, характерным для японского народа. Складывается впечатление, что Вы неединожды бывали в Японии. (так бывали или нет?)
В связи с этим, хочу выдвинуть следующий вопрос: с чем можно связать столь высокий уровень самоубийств, характерный, в особенности, для японской молодежи?
Выскажу некоторые свои мысли по этому поводу. С моей точки зрения, не совсем правильно списывать это только на особенности японского менталитета (самурайского
наследия:)), ведь немало воды утекло с тех пор, да и влияние куда как более прагматичной в этом плане западной культуры тяжело переоценить. Немалая толика ответственности, опять-таки, на мой взгляд, лежит как раз на групповом стиле мышления, или иначе, цитируя Вас: "Личность осознает себя прежде всего как члена группы, а свою индивидуальность - как индивидуальность части целого". Позволю себе объяснить: хорошо, если человек чувствует себя частью группы, но если он, в силу своих
психологических свойств (например, под влянием индивидуалистической западной концепции жизни), не чувствует себя однородным с группой с которой связан ("небольшой" валун в огород пожизненного найма). При таких раскладах и такой философии у человека и выбора то особого нет.(А должен быть!). Да и вобще, не так то просто жить в среде, где от тебя напрямую зависит только малая часть принимаемых решений, даже если тебе с детства "впаривали" что по-настоящему эффективные решения принимаються только коллективно. А ведь по большому счету и эффективность
экономики в целом могла бы возрасти, если бы менее релевантные проблемы решались по личной инициативе того или иного сотрудника (естественно достаточно образованного и квалифицированного для принятия такого решения). По большому счету, я считаю любой механизм коллективного ПРИНЯТИЯ решений кладбищем идей (Ведь не зря же Бернард Шоу говорил: «Картина, которую хвалят больше чем десять процентов публики, подлежит сожжению». Я подчеркиваю: именно ПРИНЯТИЯ, а не генерации или обсуждения. Все вышесказанное наталкивает меня на мысль, что даже в такой безупречной (стоит сказать, что я являюсь убежденным адептом японского стиля менеджмента) системе можно и нужно что-то поменять. Не меньше меня беспокоит и нынешняя ситуация с японской культурой и менеджментом, как ее частью. Хотелось бы обсудить эти и некоторые другие вопросы с опытным "японистом", коим Вы (судя по статье) безусловно являетесь.
2006-03-23 22:25:27

veretnov vladimir,
Спасибо за позитивный отзыв. Вы действительно затрагиваете в нем много наболевших вопросов в современном состоянии японского стиля менеджмента.

В современной Японии остается много страхов и у менеджмента и персонала, связанных с неадекватностью реакций на внутренние и внешние изменения. Разработнные и опробированные в японской бизнес-практике концепции менеджмента сейчас стали пробуксовывать, так как не имеют доктринологического инструментария отслеживания скорости и качества внутренних и внешних изменений и адекватной обработки информации для принятия релевантных управленческих решений. С другой стороны, с этой проблемой столкнулись и представители американского и европейского стиля менеджмента, и наши консультанты В.Белошапка и Е.Редченко указывали на это в своем письме-запросе к журналу Harvard Business Review. Я хотел также сказать что, к сожалению, не был в Японии. Поэтому многие свои суждения позиционирую как гипотезы, не претендующие на истину в последней инстанции. На самом деле, что ценного в Японии, может повторюсь, так это их умение сбора, обработки информации и превращения ее в полезные продукты как для целей потребителя, так и менеджмента.
2006-03-24 14:39:41

Велика подяка авторові за висвітленння захоплюючого феномену японської економіки через аналіз японського досвіду управління бізнесом. Причини успіху японських бізнес-стуктур полягають насамперед у східній ментальності, але певні напрацювання тамтешніх менеджерів можуть бути використані у вітчизняних реаліях. Матеріал структурований, наявність підпунктів сприяє максимально ефективному сприйняттю усього об"єму інформації .

Разом із тим, стаття вчергове доносить істину, що "схід - справа тонка", далеко не усі життєві цінності , дієві у структурі східного ведення бізнесу, прийнятні для вропейців. Хоча всі шість ознак японського управління (за Йосихарою) цілком можуть бути адаптовані в Україні , так само, як модель людського потенціала. Стаття спонукає до подальшого самостійного поглиблення знань у сфері управління бізнесом.
2010-12-20 14:44:27

Якщо Ви бажаєте подискутувати із конкретним читачем, то це можливо робити безпосередньо в нашому форумі.

До верху