Ведення бізнесу 2009: Україна досі пасе задніх
Місце України у глобальному рейтингу простоти ведення бізнесу не покращилося цього року, хоча й було проведено кілька реформ. Такий висновок містить звіт "Ведення бізнесу 2009" (Doing Business 2009), шостого із серії щорічних видань Світового банку та Міжнародної фінансової корпорації (IFC).
Україна посідає 145-те місце серед 181 країни, що проаналізовано у звіті, а в минулому році Україна мала 144-те місце з-поміж 178 країн. Для порівняння зазначимо, що три країни СНД — Азербайджан, Білорусь та Киргизька Республіка, увійшли до першої десятки країн-реформаторів у світі за показником простоти ведення бізнесу. При визначенні рейтингу, до уваги беруться, зокрема, час та вартість дотримання вимог держави щодо створення нового підприємства і ведення бізнесу, здійснення зовнішньоторговельних операцій, оподаткування та закриття підприємства.
Впродовж червня 2007 року — червня 2008 року Україна впровадила кілька позитивних змін, зокрема, у сфері одержання кредитів та ведення міжнародної торгівлі. Зокрема, нові приватні бюро кредитних історій спростили можливість одержання кредитів, забезпечивши обмін інформацією між фінансовими установами. Нині банки можуть краще оцінити кредитоспроможність потенційних позичальників. У сфері зовнішньоторговельних операцій покращення портової інфраструктури та послуг дозволило на три дні скоротити час, який витрачався на здійснення імпорту.
Україна також полегшила податкове навантаження на підприємства, зменшивши декілька ставок податків у фонди соціального забезпечення (включаючи пенсійний фонд, фонд соціального забезпечення та фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві). До того ж, завдяки запровадженню електронної системи податкової звітності час, який витрачається на сплату податків, скоротився на 1237 годин на рік. Однак, ці позитивні зрушення не дають можливості Україні подолати розрив, що існує між нею та провідними країнами-реформаторами. У звіті "Ведення бізнесу 2009" (Doing Business 2009), зокрема, зазначається, що українським компаніям все ще треба сплачувати 99 видів податків та витрачати на це 58,4 відсотка свого прибутку, тоді як середній світовий показник становить приблизно 40 відсотків. Тож місце України за показником сплати податків у глобальному рейтингу залишається низьким (180-те місце).
Не набагато кращим є рейтинг України й у сфері одержання дозволів на будівництво (179-те місце). Цей індикатор аналізує процедури, час і кошти, потрібні на будівництво складського приміщення, включаючи одержання необхідних ліцензій і дозволів, підготовку звернень і проходження необхідних перевірок, а також підключення до комунальних мереж. Як зазначено у звіті, в Україні зросли витрати і збільшився час на одержання дозволів на будівництво. Запроваджені у 2007 році правила вимагають, щоб компанії сплачували "внесок" на розвиток інфраструктури у розмірі 15 відсотків від витрат на будівництво. Як результат, вартість пов’язаних із будівництвом ліцензій і дозволів зросла втричі, майже у 200 разів перевищивши дохід на душу населення, а необхідний час збільшився з 421 до 471 дня.
"В Україні здійснюються реформи, але не тими темпами, що могли би дозволити Україні просунутися вперед порівняно з іншими економіками, з якими Україна конкурує за інвестиції та ринки, — сказав Мартін Райзер, директор Світового банку по Україні, Білорусі та Молдові. — Порядок денний реформ добре відомий, але слід прискорити його виконання. Програми Світового банку та Міжнародної фінансової корпорації в Україні спрямовані на досягнення цієї мети".
Спираючись на огляд нормативно-правової бази а також на постійні консультації з виробничим сектором, Світовий банк та IFC визначили такі сфери для впровадження пріоритетних заходів:
- прийняти новий Податковий кодекс, що передбачає істотне скорочення кількості та спрощення податкових процедур;
- докорінно скоротити і спростити режим видачі ліцензій і дозволів, включаючи дозволи на будівництво;
- прийняти Закон про акціонерні товариства, який повинен встановити чіткі правила щодо відповідальності директорів, розкриття інформації та захисту інтересів міноритарних акціонерів;
- переглянути законодавство щодо стандартизації і сертифікації з метою зменшення кількості процедур та скорочення часу на їх дотримання і, таким чином, спростити і прискорити зовнішньоторговельну діяльність.
Індикатори Doing Business |
Рейтинг відповідно до Doing Business 2009 |
Рейтинг відповідно до Doing Business 2008 |
Зміна рейтингу |
Показник простоти ведення бізнесу | 145 | 144 | -1 |
Створення компанії | 128 | 113 | -15 |
Одержання дозволів на будівництво | 179 | 175 | -4 |
Наймання працівників | 100 | 103 | +3 |
Реєстрація власності | 140 | 142 | +2 |
Отримання кредитів | 28 | 61 | +33 |
Захист інвесторів | 142 | 141 | -1 |
Сплата податків | 180 | 177 | 0 |
Ведення міжнародної торгівлі | 131 | 121 | -10 |
Виконання контрактів | 49 | 48 | -1 |
Закриття компанії | 143 | 143 | 0 |
Детальний звіт — Doing Business 2009 (PDF, 339KB)
Про проект "Ведення бізнесу" (Doing Business)
Звіт Світового банку "Ведення бізнесу 2009" (Doing Business 2009) визначає рейтинг 181 країни за загальною простотою ведення бізнесу. Звіт "Ведення бізнесу" (Doing Business) відслідковує реформи і визначає рейтинг країн, спираючись на 10 показників регулювання бізнесу, що фіксують час та витрати на виконання державних вимог щодо започаткування та ведення бізнесу, міжнародної торгівлі, сплати податків та закриття бізнесу. Цей рейтинг не відображає такі сфери як макроекономічна політика, якість інфраструктури, стабільність національної валюти, ставлення інвесторів та рівень злочинності.
Більше інформації можна одержати на веб-сайті www.doingbusiness.org.
За інформацією VlasnaSprava.info.