КОМЕНТАРІ | Стратегія 21 лютого 2013 р.

Не перетворюйте стратегію на планування!

Якщо запитати у будь-якого керівника, чи має його компанія стратегію, відповідь напевно буде позитивною. Щоправда, як вважає Роджер Мартін (Roger Martin), декан Ротманської школи менеджменту Університету Торонто (Канада), автор книги "Playing to Win: How Strategy Really Works" ("Гра на перемогу: як насправді працює стратегія"), найчастіше наші явлення про стратегію — спотворені.

Роджер Мартін (Roger Martin)
Роджер Мартін
(Roger Martin)
Більшість людей під створенням стратегії розуміють ніщо інше як продукування документа з планування, — відмічає Роджер Мартін. Тому й "стратегія" перетворюється на перелік ініціатив із зазначенням термінів їх виконання та ресурсів, які для цього виділено. Отже, у такому розумінні кожна ініціатива — це окрема стратегія, а стратегічний план — такий собі перелік стратегій. А, врешті-решт, все зводиться до бюджету.

"Абсолютна більшість стратегічних планів, котрі я бачив впродовж більше ніж 30-ти років праці у царині стратегії, — це лише бюджети, до яких додано сила-силенну усіляких пояснень", — підкреслює Роджер. Він пояснює це тим, що у більшості організацій фінансова функція надзвичайно глибоко вкарбувалася у стратегічний процес. Крім всього, це також руйнує вщент цікавість операційних менеджерів до стратегічного процесу. Тому й розшукати в компаніях людей, котрі б з нетерпінням очікували, коли ж нарешті розпочнеться черговий планувальний цикл, все одно, що знайти вітер в полі.

Ось на що Мартін радить звернути увагу, аби повернути стратегії її справжній зміст:
Щоб зробити стратегічний процес цікавішим (і чимось відмінним від складання бюджету), ми повинні звільнитися від повсюдної одержимості плануванням. Бо, зрештою, стратегія — це не планування. Її справжня сутність в інтегруванні виборів, які разом дозволяють компанії зайняти унікальне місце в галузі, наділять її відмінністю від інших гравців. Лише таким чином організація може здобути конкуренту перевагу та отримувати вражаючі прибутки. Щойно лінійні менеджери усвідомлять, що стратегія це не тільки бюджет в обкладинці із пишномовних слів, вони одразу ж почнуть виявляти до неї набагато більше інтересу.

Звісно, неможливо реалізувати стратегію без ініціатив, інвестицій та бюджетів. Втім, щоб все послідовно зв'язати докупи, спершу треба роз'яснити менеджерам, у чому полягає стратегічний вибір компанії.

Варто усвідомити, стратегія — це щось неповторне. Засада тут проста: один бізнес — одна стратегія (а не декілька). Це один вибір, в основі якого — інтегрування цілої низки рішень. Це відповідь на такі запитання: 1) у чому саме полягає наше прагнення перемоги? 2) як ми перемагатимемо? 3) на якому полі гратимемо? 4) які знання, навички, ресурси нам потрібні? 5) які управлінські системи маємо запровадити?

Саме стратегія підкаже вам, які ініціативи є критично значущими для досягнення результату, до котрого прагнете. Тоді й планувальний процес стане значно простішим. Бо суперечок щодо того, які проекти більш важливі, а які менш — суттєво поменшає.

Ознакою доброї стратегії є стислість. Відповіді на п'ять запитань можна легко вмістити на одній сторінці. Якщо ж, скажімо, відповідь на кожне запитання займає сторінку або більше, це свідчить про те, що ваша стратегія починає перетворюватися на стратегічний план, від якого жодної користі не буде.

Роджер Мартін розповідає, як нещодавно він проводив стратегічну сесію в одній відомій компанії з мільярдними оборотами. Сесія пройшла успішно — наприкінці було сформульовано документ з лаконічним та яскравим викладом стратегії. Коли сесія завершилась, до нього підійшов керівник компанії і якось зніяковіло запитав: "І що — це все?". Виглядало, що докори сумління не дають цьому лідерові спокою, бо, як йому здавалося, щось було не допрацьовано. Давався у знаки багаторічний досвід — впродовж років у цій компанії під розробкою стратегії розумілося продукування стратегічних планів у кількох томах.

Відомо, як важко перебороти силу звички. Тому, щоб не залишити компанію без справжньої стратегії, варто скористатися з досить радикальної поради Роджера Мартіна: "Щойно ви побачили, що ваш стратегічний план вийшов за межі п'яти сторінок — викидайте все це у смітник, — і то без вагань!"

За матеріалами "Don't Let Strategy Become Planning", HBR Blog Network.



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
28 вересня — 31 жовтня 2017
Київ, FRAT Social Club
СТРАТЕГІЯ ДЛЯ СТАРТАПУ. Практичний курс: як почати свій бізнес, використовуючи свій досвід по максимуму і звівши ризики до мінімуму
2-3 жовтня 2017
Київ, Готель «Мир»
Управління запасами на підприємстві (Валентин Маєвський)
4 жовтня 2017
Київ, Готель «Мир»
Інтернет для бізнесу: 21 digital-інструментів для залучення нових клієнтів (Світлана Прохоровська)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Мой продуктивный год. Как я проверил самые известные методики личной эффективности на себеМой продуктивный год. Как я проверил самые известные методики личной эффективности на себе
Стратегия пеперони. Добавь перца в работу!Стратегия пеперони. Добавь перца в работу!
Здесь и сейчас. Как вырваться из плена целей и начать радоваться жизниЗдесь и сейчас. Как вырваться из плена целей и начать радоваться жизни
Kind Regards. Деловая переписка на английском языкеKind Regards. Деловая переписка на английском языке
Эффективность на работе. Держать фокус. Управлять своей энергией. Добиваться выдающихся целейЭффективность на работе. Держать фокус. Управлять своей энергией. Добиваться выдающихся целей

Відгуки

Er, x-fox-x@mail.ru
Чудова стаття! Пишу якраз диплом на тему "розробка стратегії" і перше, що я почув від свого керівника: "Стратегічне планування це основа розробки стратегії" :) Тому пишучи про методику розробки стратегії довдиться робити акцент на стратегічному плануванні :) Було б чудово використати інформацію цієї статті для створення нового підходу до розробки стратегії, але це потребує досить глибоких досліджень.... :(
2013-06-05 17:10:40
Відповісти



система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.



bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2017, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)