ТЕНДЕНЦІЇ | Менеджмент vs. Лідерство 28 листопада 2016 р.

Чи насправді менеджери і лідери роблять різні речі?

І управлінці, і теоретики дуже люблять розділяти менеджмент і лідерство. Особливо часто цитується фраза Джона Коттера (John Kotter), який свого часу сказав: «Менеджери роблять правильні речі, а лідери роблять речі правильно». Трансформувавшись у колективній свідомості, цей вираз набув приблизно такого змісту: менеджмент — це буденність, рутинна операційна діяльність, а лідерство — натхнення, інновація та візіонерство. Інакше кажучи, менеджер — це те, ким ми є, а лідер — ким хочемо себе бачити. «Але чи насправді лідери і менеджери виконують кардинально різні ролі? А може ці визначення просто вимагають від нас фокусування на різних речах? І якщо різниця все ж таки є, в чому вона полягає?», — запитує Джон О’Лірі (John O’Leary), фахівець, який протягом більш ніж 30 років досліджує лідерську поведінку в багатонаціональних компаніях.

Джон О’Лірі: Чи насправді менеджери і лідери роблять різні речі? Прагнучі знайти відповіді на ці запитання, О’Лірі провів дослідження, учасниками якого стали вісім лідерів із царин бізнесу, держуправління та спорту. Разом вони мали 197 років професійного досвіду, з яких 139 пропрацювали на управлінських посадах різного типу. В процесі розмов, використовуючи метод напівструктурованого інтерв’ю, автор концентрувався окремо на питаннях лідерства і менеджменту (описання концепцій, поведінкових проявів та типів діяльності), а далі проводив текстовий аналіз розшифровок бесід.

Коли наприкінці інтерв’ю учасникам дослідження ставилось пряме запитання, чи вважають вони, що лідерство — це щось чітко відмінне від менеджменту, відповідь була позитивна (від «так, вони відрізняються» до «вони абсолютно різні»). Проте в процесі розмов також проявилось більш різнопланове сприйняття респондентами практичних аспектів цих двох понять. Якщо точніше, вони розставляли дещо різні акценти, характеризуючи базові елементи діяльності, котру здійснюють лідери і менеджери.

Наприклад, респонденти часто описували особистісні якості лідера, а також — який вплив вони мали на оточуючих. А, говорячи про менеджмент, вони концентрували увагу на тому, як певні якості управлінця допомагають підвищувати продуктивність діяльності та досягати потрібних результатів. При цьому серед стрижневих якостей менеджера називались здатність здобувати довіру, відповідальність за свої слова та дії, оптимізм, готовність спілкуватись із підлеглими, відзначення й винагороджування їхніх досягнень. У свою чергу, в сприйнятті респондентів лідерська сутність управлінця проявлялись у процесі взаємодії з персоналом. Мова йшла про здатність довіряти людям, мотивувати, захоплювати якимись ідеями та надавати їм підтримку, особливо у певні складні моменти.

Ще чіткіше розмежування між лідерством і менеджментом виявлялося у ставленні до делегування та розвитку. Так, для управлінців категорії «менеджери» делегування було в основному способом підвищення ефективності. А їхні колеги-«лідери» розглядали делегування як засіб розширення автономії підлеглих через наділення їх повноваженнями. Якщо говорити про розвиток персоналу, то менеджери, здебільшого, вчиняли дії, спрямовані на розвиток вмінь (індивідуальних чи командних), потрібних для досягнення певних робочих цілей. (Усього під час опитування було виявлено п’ять типів таких дій.) Натомість лідери використовували ширший спектр підходів (згідно респондентів, 14 типів), переслідуючи при цьому більш різнопланові цілі.

Також, згідно респондентів, менеджери і лідери по-різному підходили до самовдосконалення. Характеризуючи менеджерів, учасники опитування казали, що вони найчастіше фокусуються на собі (розвивають певні якості, займаються рефлексіями тощо). Натомість лідери більшою мірою навчаються в інших людей (використовуючи зворотний зв’язок чи працюючи з наставником).

І все таки — чи відрізняються менеджмент і лідерства на практиці? Спостерігаючи за повсякденною діяльністю управлінців двох типів, різницю між ними вловити важко; бо в основному всі вони виконують дуже схожі або навіть практично ідентичні дії (делегування, навчання, мотивування тощо). Підсумовуючи результати свого дослідження, О’Лірі пише: «Деякі поведінкові прояви та типи дій є однаковими як при ефективному менеджменті, так і при такому ж лідерстві. Критично значуща (і, можливо, єдина різниця) полягає у фокусі індивіда, Фокусуйтесь на людях і ви діятимете в площині лідерства — фокусуйтесь на результатах і ви функціонуватимете в просторі менеджменту. Але при цьому те, що ви вчинятимете не обов’язково відрізнятиметься».

За матеріалами "Do Managers and Leaders Really Do Different Things?", HBR.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Налаштуйся на зміни. Нова психологія успіхуНалаштуйся на зміни. Нова психологія успіху
Міф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогуМіф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогу
Закони переможців. Як здійснити cвої мріїЗакони переможців. Як здійснити cвої мрії

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)