Міжнародні перевезення: чого очікувати від 2023 року

20.12.2022

2023 рік стане для галузі міжнародних перевезень роком, не схожим на інші, і вимагатиме готовності до будь-яких викликів.

Незважаючи на те, що високі ставки фрахту на початку 2022 року різко знизилися, очікується, що ринок все ще зросте на 27,6% в номінальному вираженні за весь 2022 рік. Це контрастує зі скороченням в реальному вираженні на 2,4%, що відображає падіння обсягів через зниження попиту під тягарем інфляції.

Очікується, що у 2023 році ціни на транспортні послуги повернуться до відносної стабільності, а найгірші наслідки інфляції зменшаться, ринок відновить баланс та відновить повільне зростання у 2023 році. Однак песимізм щодо довгострокових перспектив зростання ринку зберігається.

1. Несподіване стає очікуваним

Події «чорних лебедів», які з’явилися зграями в 2022 році, посилили важливість гнучких і стійких ланцюгів поставок для транспортно-експедиторської галузі. Ці випадкові, несподівані події можуть мати величезний, руйнівний вплив на ланцюги поставок. Це і триваючі наслідків пандемії COVID-19, і перекриття Суецького каналу і війна в Україні…  За останні кілька років ланцюги поставок неодноразово піддавалися випробуванням. Додаткові виклики для ринку вантажних перевезень включали в себе дефіцит кадрів, проблеми з пропускною спроможністю, інфляцію і піки попиту.

Потреба як внутрішніх, так і міжнародних експедиторів у забезпеченні стійкості ланцюгів поставок та готовності до всього, ніколи не була такою великою. Спритність, гнучкість і прозорість, яким часто сприяє діджиталізація, є ключовими факторами для того, аби пережити шторм. Як вважають експерти Групи компаній Неоліт Логістикс https://neolit.ua/ua, завдяки правильним технологіям і здатності збирати й аналізувати дані, експедитори можуть підвищити ефективність. Вони також краще підготовлені до того, щоб скористатися можливостями, які з’являються поза періодами збоїв. Наприклад, згідно з опитуванням McKinsey, 90% лідерів галузі міжнародних перевезень повідомили про інвестиції в цифрові технології управління ланцюгами поставок з 2021 року, при цьому 80% планують продовжувати інвестувати в 2023 році і далі, часто для підтримки перспективного планування.

2. Економічна невизначеність та зростання протекціонізму

З огляду на геополітичні умови та зростання інфляції, 2023 рік, за багатьма прогнозами, принесе уповільнення економічної активності. Міжнародний валютний фонд прогнозує зниження темпів зростання світової економіки з 6,0% у 2021 році до 3,2% у 2022 році та 2,7% у 202-му.

Тим часом, Світова організація торгівлі нещодавно переглянула свій прогноз зростання світової торгівлі у 2023 році до 1,0%, порівняно з попередньою оцінкою у 3,4%. Така втрата динаміки на багатьох ринках суттєво вплине на клієнтську базу експедиторів.

Все більше країн впроваджують або розглядають можливість впровадження протекціоністських стратегій для стримування експорту і захисту внутрішніх потреб. Тільки в результаті російсько-української війни, за даними Міжнародного інституту досліджень продовольчої політики, 29 країн ввели заборону на експорт продовольства, що еквівалентно більш ніж 18% світового обсягу калорій. Чартерний інститут закупівель і постачання (CIPS) заявляє, що ця тенденція викликає глобальне занепокоєння. Він визначив продовольство і нафту як основні об’єкти протекціоністських схем, але діапазон товарних категорій, що підпадають під їхню дію, розширюється. Ці схеми покликані забезпечити захист під час кризи, але постійне зростання їх застосування може мати величезний вплив на транспортно-експедиторську галузь. Це посилює необхідність для експедиторів захищати свої ланцюги поставок на майбутнє, забезпечуючи їх динамічність, маневреність і гнучкість, щоб вони були готові до будь-яких збоїв в ланцюгах поставок і мали можливість ефективно і швидко реагувати на них.

Світовий транспортно-експедиторський бізнес дуже фрагментований. Transport Intelligence (Ti) відзначає, що в останні два роки через невизначеність і турбулентність спостерігається активізація процесів злиття і поглинання. У зв’язку з погіршенням економічної ситуації, цілком ймовірно, що 2023 рік принесе подальшу консолідацію в експедиторському бізнесі, оскільки компанії прагнуть збільшити свої можливості і географічне охоплення.

3. Розвиток цифрових експедиторів

Цифрові трансформації відбуваються в більшості галузей, і перевезення вантажів не є винятком. Цифрові експедитори використовують технології для координації і контролю перевезення вантажів. Вони мають багато сильних сторін, у тому числі:

  • можливості для підвищення ефективності;
  • більша здатність вимірювати і задовольняти попит і пропозицію;
  • підвищена здатність до централізації та аналізу даних;
  • автоматизація і спрощення завдань.

За даними Allied Market Research, очікується, що світовий ринок цифрового експедирування вантажів буде рости в середньому на 23% протягом наступних кількох років. У 2020 році він стартував лише з $2,92 млрд і досягне $22,9 млрд в 2030 році. Це становить понад 8% від загального обсягу світового ринку експедиторських послуг, причому 2023 рік буде ключовим роком для інновацій і зростання.

4. Сталий розвиток на порядку денному

Ставлення до сталого розвитку кардинально змінилося за останні роки і буде залишатися головним трендом транспортно-експедиторської галузі в 2023 році. Звіт Economist Intelligence Unit показав, що з 2016 року пошук екологічно чистих товарів збільшився в цілому на 71%. Згідно з глобальним дослідженням сталого розвитку за 2022 рік, проведеним компанією Simon Kucher & Partners, 71% споживачів у всьому світі вносять зміни, щоб жити більш ощадливо і купувати більше екологічно чистих продуктів. Загалом, 66% споживачів вважають екологічність одним з п’яти основних факторів, що впливають на прийняття рішення про покупку, порівняно з 50% у 2021 році. Коли справа доходить до підвищення стійкості, транспортно-експедиторська галузь може зіграти ключову роль.

Зараз на вантажний транспорт припадає 8% світових викидів CO2, із прогнозованим збільшенням до 42% до 2050 року. Експедитори володіють важливими можливостями для закупівель і можуть підтримати перехід до більш стійкої логістичної галузі. Запитуючи і вибираючи екологічно чисті транспортні продукти, вони можуть допомогти змінити ситуацію і скоротити викиди. Вони також можуть бути прихильниками діджиталізації, яка допомагає визначити больові точки і ефективність у ланцюжку поставок для підвищення стійкості.