Як розпочати креативну революцію в компанії

Розділ: Управління змінами
Автор(и): Віктор Оксенюк, журнал "Києво-Могилянська Бізнес Студія" (№17, 2007)
розміщено: 28.03.2007
звернень: 12828

Нещодавно, британські вчені зробили невеличке дослідження, задаючи людям лише 2 питання: "Чи вважаєте Ви, що креативність та інноваційність життєво необхідні для росту компанії?", на що 90% респондентів відповіли однозначно "Так". Другим питанням було "Чи вмієте ви надихати на інновації себе та колег у повсякденній роботі?". На дане питання 90% відповідей було "Ні".
Як розпочати креативну революцію в компанії Інтуїтивно, всі ми розуміємо, що креативність дуже важлива для бізнесу. Якщо генеруються цікаві та корисні для компанії ідеї, згодом, вони перетворюються на інновації. А інновації — запорука розвитку підприємства.

Дані твердження здаються дуже простими на папері, однак у житті все значно складніше. Найбільша проблема полягає в тому, що в компаніях постійно говорять, ЧОМУ це важливо, але часто забувають запитати себе, ЯК цього досягти. Інновації — це не те, про що ми думаємо, а те, що ми робимо.

Згадаймо, чим ми, зазвичай, займаємося на роботі. Той режим, у якому працюють менеджери, можна порівняти з приймальнею «швидкої допомоги» — блискавичне реагування, біганина, безсонні ночі біля монітора, постійні сюрпризи. Це — аналітичний режим роботи, який, без сумніву, потрібен для досягнення поставлених цілей. Проте жити так постійно не можна, якоїсь миті почнуть виникати проблеми, пов'язані з відсутністю креативних ідей. А в режимі «швидкої допомоги» думати про щось нове та геніальне неможливо.

Працівники повинні частину свого робочого дня проводити в іншому темпі — в режимі «лабораторії». Він є життєво необхідним для творчості, адже дозволяє зупинитися, й у спокійній, вільній від рутини обстановці сконцентруватися на одному завданні — генеруванні нових якісних ідей.

Той режим, у якому працюють менеджери, можна порівняти з приймальнею «швидкої допомоги» — блискавичне реагування, біганина, безсонні ночі біля монітора, постійні сюрпризи
Проблема більшості компаній у тому, що, дуже часто, вони засиджуються в приймальні «швидкої допомоги». Звісно, в даному режимі фірма повинна працювати більшість часу, але не всі 100%. Потрібно зуміти знайти для себе та своєї компанії гармонійне поєднання двох режимів, що дасть не лише збалансований економічний зріст, але й підніме персональний рівень працівників і збільшить задоволення від роботи.

Дана стаття покликана показати, як варто змінити себе та компанію, щоб гармонійно поєднувати аналітичний та креативний режими роботи. Для цього просто думати замало. Тут потрібні конкретні зміни.

Існує 6 факторів, які вирізняють креативних людей і компанії. Адже замало просто наказати працівникам стати більш творчими чи винахідливими. Треба ознайомитися з цими шістьома пунктами, оскільки вони можуть дати розуміння власних помилок і факторів, що стояли на заваді досягненню тих чи інших результатів. Завдяки цьому, буде легше як діяти, так і досягати.

1. Свіжість

Свіжість — це чітко продумана організація
нових факторів і стимулів зміни професійного
життя з метою спровокувати виникнення
неординарних точок зору.
?WHAT IF!

Напевне, в своїх компаніях Ви проводите мозкові штурми для генерування нових ідей. Це прекрасний метод, але є проблема… Чесно й щиро дайте собі відповідь на одне маленьке питання: скільки відсотків цих «нових» ідей конкуренти можуть спокійно скопіювати? Якщо Ви будете відвертими, то визнаєте: від 80% до 100%. Як підсумок — конкуруючі компанії виявляються не такими вже й конкурентами, оскільки діють однаково.

Існує дуже простий закон креативності: якість й унікальність ідей на виході напряму залежить від якості й унікальності стимулу на вході. У даному випадку стимул — це будь-які нові події чи враження, будь-що поза площиною проблем, які Ви в даний момент вирішуєте. Через це для унікальних ідей замало мозкового штурму — потрібні нові враження, нові події, нові зв'язки в мозку.

«Свіжість» — це здатність провокувати себе на нові вчинки та враження. Це критично важливо для креативності, адже людині притаманне біологічне завдання: бути в зоні комфорту. Ми хочемо зазнавати менше стресів, мати чіткіші плани та просто бути спокійними й не переживати. Але щоб мати більше креативних ідей на виході, треба мати щось нове всередині. Треба змушувати себе виходити з зони комфорту й стимулювати унікальні поєднання в мозку.

До речі, сам механізм роботи мозку гарно ілюструє, чому «свіжість» є надактуальною для пошуку креативних ідей. В принципі, цей орган — частина нашого «обладнання», до якого, на жаль, не було надано інструкції. Виробник, напевне, подумав, що людина не повинна лізти у самоорганізовану систему, адже мозок чудово аналізує та систематизує отриману інформацію самостійно. Грубо кажучи, це велика файлова система. І все це дійсно спрощує нам життя, окрім того моменту, коли потрібні унікальні креативні ідеї. Завдяки самоорганізованості, мозок дає стереотипні логічні рішення, адже будує зв'язки на основі минулих вражень, подій та образів. Він фізіологічно не пристосований до нелогічних рішень. І тому варто будь-якими можливими способами стимулювати наш мозок вибудовувати нові зв'язки.

Робіть те, чого ніколи або дуже давно не робили, і зробіть це усвідомлено — для стимулювання нових ідей. Можете навіть внести такі події до свого розкладу. Якщо, наприклад, Ви постійно їздите на автомобілі, лишіть його вдома та проїдьтеся в метро або, принаймні, поїдьте іншою дорогою на роботу. Підіть на іншу вечірку, в інший ресторан. Запитайте свою дитину, як би вона вирішила Вашу проблему. Прогуляйтеся парком, щоб подумати над завданням. Знайомтеся з багатьма новими людьми.

Можливо, нижченаведена теза трохи банальна, проте вона гарно ілюструє суть і актуальність «свіжості»: якщо Ви хочете мати те, чого ніколи не мали, робіть те, чого ніколи не робили. Кожен менеджер у компанії повинен постійно стимулювати себе до пошуку новизни, адже підсумком буде не просто нова ідея, яку скопіюють конкуренти за 2 тижні, а система, що народжує потік ідей, і яку скопіювати вже значно важче.

Також пам'ятайте, що свіжість і стимул не дадуть Вам нових ідей самі по собі. Це лише матеріал для побудови нових зв'язків у мозку. Майстром маєте бути лише Ви самі.

2. «Теплиця»

Теплиця існує для того, щоб піклуватися
про нові «тендітні» ідеї до того часу,
поки вони не виростуть, щоб потурбуватися
про себе самим.
?WHAT IF!

Коли з-під землі з'являється маленький паросток, не можна точно сказати — квітка це чи бур'ян. Для визначення треба трохи зачекати, потрібно доглядати за цим стеблом, і лише після кількох тижнів можна визначити, з чим маємо справу. Те саме і з ідеєю. Коли вона от-от промайнула в мозку у Вас чи Ваших підлеглих, потрібно трохи часу для більш чіткого її осмислення. «Теплиця» захищає та вирощує «свіжі» ідеї, коли вони лише з'являються. Фактично, йдеться про мозковий штурм, стратегічні сесії, неформальні зустрічі, «курилку» та ін., де створюють і плекають нові ідеї.

Існує дуже простий закон креативності: якість й унікальність ідей на виході напряму залежить від якості й унікальності стимулу на вході
Актуальність «теплиць» ще й у тому, що креативність вимагає іншого середовища, ніж звичайний бізнес. Реалії сучасних компаній такі, що вижити можуть лише ті, хто за менший проміжок часу виконує більшу кількість завдань. Такий режим потребує швидкого аналізу й миттєвої реакції. Це, з одного боку, непогано, адже ми працюємо в повну силу. Проте, цей режим унеможливлює привнесення нових ідей. У багатьох випадках, новостворена ідея зустрічає миттєву критику, оскільки в «швидкісному режимі» ніхто не має часу на обдумування та аналіз чогось зовсім нового та незвичайного. А така реакція, в свою чергу, одразу відбиває бажання думати над чимось новим надалі.

«Теплиця» — це те середовище, в якому ідеї «вирощуються», а не критикуються, і створюється вона за допомогою трьох факторів:

  • Зупинка
    Не поспішайте одразу коментувати ідею, яку щойно почули. Зробіть кількахвилинну паузу, залишіть приймальню «Швидкої допомоги» й не думайте, гарна ця ідея чи погана.

  • Розуміння
    Спробуйте подивитися на ситуацію очима іншої людини. Ви вже зупинилися, вислухали, а тепер потрібно зрозуміти. Задайте уточнюючі питання: «Звідки з'явилася така ідея?», «Розкажи більше» і т.д.

  • Вирощування
    Два попередні фактори є важливими, але недостатніми. Тепер ідею потрібно виростити й підсилити. Знайдіть відповіді на питання: «В чому цінність ідеї?», «Як можна її покращити?», «Які є альтернативи?».

Протилежним до теплиці є те середовище, де на ідею виникає швидка реакція, яка базується на суб'єктивній точці зору. Дана точка зору, в більшості випадків, є критичною та супроводжується пошуком прогалин у логіці опонента й відстоюванням власної правоти. І про яке «вирощування» ідей, за таких умов, може йтися? Зрозуміло, що в такому випадку ідеї працівників не винагороджуються та й узагалі ігноруються. У підсумку, людина залишає свій креатив для відпочинку на вихідних, а компанія лишається без цінних і необхідних ідей.

3. Реальність

Реальність -
втілення ідей у життя
будь-яким чином.
?WHAT IF!

Реальність — це простий і дуже потужний фактор креативності. Ідеться про те, що рано чи пізно настає момент, коли варто припинити думати, говорити й писати про інновації. Натомість, потрібно запитати: «Як ми можемо зробити це реальним зараз?»

Проблема полягає в тому, що люди думають не словами. Ми мислимо картинками. І невідомо, чи картинка в нашій голові є хоча би схожою [щоб не казати ідентичною] з картинкою в голові нашого співрозмовника. Тому дуже часто виходить, що коли все сказано й усе зроблено, сказаного значно більше, ніж зробленого.

Намагайтеся втілювати ідеї в реальність — творіть прототипи. Це дійсно допомагає та приносить чудові результати. По-перше, коли ідея починає втілюватись у реальність, вона викликає реакцію, якої не можуть викликати слова. По-друге, створення прототипу штовхає на дії в тому чи іншому напрямку, і будь-який із них є кращим, ніж апатія. Людям стає цікаво. По-третє, можливість і бажання втілити ідею значно посилюють ентузіазм.

Тому презентуйте прототипи. До того ж, не робіть їх ідеальними — це призведе до того, що люди зможуть їх коментувати. Керівництво буде про них думати, і таким чином, просування ідей буде швидшим і якіснішим.

4. Енергія

Управління енергією — персональною,
командною та корпоративною — запорука
втілення інновацій.
?WHAT IF!

Усі бачили, як бавляться діти. Вони це роблять щиро, весело та з неймовірним захопленням. Усе інше їх не хвилює — вони повністю віддають себе грі, від чого дуже щасливі. Це і є та енергія, про яку йдеться в даному розділі.

Для унікальних ідей замало мозкового штурму — потрібні нові враження, нові події, нові зв'язки в мозку
Енергія в цьому аспекті потрібна для того, щоб не просто виконувати завдання, а бути «з головою» в ньому, і при тому, відчувати себе абсолютно щасливим. Фактично, це є натхнення. Саме такою є поведінка творчих людей, тим більше, що дійсно креативні люди вміють створювати відповідний дух і в компанії. Це відчутно одразу, адже їхня енергія передається, і люди, які нею заражаються, теж хочуть виконувати роботу з задоволенням. Їх не хвилює, який краєвид відкривається з вікна їхнього офісу, який комп'ютер чи інші обставини — член команди починає розуміти цінність роботи для себе та для компанії. Завдання він виконує швидко, якісно та з ентузіазмом. У кожного є жага рухатись та якомога швидше досягати перемог.

Енергія є одним із ключових факторів креативності, адже це — «драйв». Є один гарний закон: «Ідеї рідко приходять до похмурих. Вони приходять до тих, у кого на обличчі посмішка». Якщо людина має почуття гумору та вірить у свою роботу, — за таких обставин кожен зможе досягти дійсно небачених вершин.

Завдання, що стоїть перед компанією — навчитися керувати цією енергією. Проблема ж у тому, що компанії стикаються з деякими «енергетичними бар'єрами»:

  • Зростання бізнесу [ріст системи, збільшення кількості працівників, необхідність планувати];
  • Нестабільність процесу інновацій [втрата ентузіазму, дефіцит коштів і часу, скепсис експертів, звільнення ключових працівників, запуск конкурентного продукту];
  • Фрагментоване життя [багато проектів, розсіювання уваги, що призводить до зниження якості всіх проектів];
  • Синдром «Розділеного винахідника» [розподіл процесу винахідництва на функціональні частини між різними підрозділами — велика кількість людей, надихати яких важко].

Є два важелі, що допомагають скерувати енергію всередині компанії: знизити вищезазначені бар'єри, або ж підвищити мотивацію [в даному моменті мотивація найбільше стосується цінностей]. Адже лише той працівник, який розуміє та сприймає цінності компанії, зможе повністю присвятити себе роботі, та бути дійсно щасливим.

5. Сигналізування

Сигналізування — це видимі знаки,
спрямовані на всіх працівників. Саме ці знаки
дозволяють передавати інформацію, що
уможливлює творчу діяльність.
?WHAT IF!

Коли ми керуємо машиною, то при повороті сигналізуємо про наші наміри, адже ніхто, крім нас самих, не знає про зміну ситуації. Так само й у компанії: не дивуйтесь, якщо Ви прийдете до людини, що працює в режимі «швидкої допомоги», зі своєю геніальною ідеєю, а її [ідею] за лічені секунди рознесуть вщент. Треба сигналізувати про перехід з одного режиму в інший, і це та життєва необхідність, яка зарадить нищенню творчих ідей.

Виконати цю умову не складно, головне — щоб люди, з якими Ви працюєте, знали, що Ви робите і про що думаєте. Це дуже важливо й потрібно, оскільки дозволяє членам команди об'єднувати свої зусилля.

Межа між аналітичним і креативним режимами має бути чіткою, і вони не можуть перемішуватися — треба знайти їхнє гармонійне поєднання. А сигналізування — це навігація між переходами від одного режиму до іншого. Наприклад, той же недороблений прототип — це сигнал, щоб аудиторія перейшла на креативний режим і думала.

Для якісного сигналізування важливі 2 фактори:

  • Треба чіткіше думати й уявляти;
  • Думки треба точно виражати словами, вміти чітко й доступно їх пояснити. Лише тоді оточуючі зможуть Вас краще зрозуміти й відчути Ваш стан і, тим самим, стати ближче до Вас.

Якщо Ви хочете мати те, чого ніколи не мали, робіть те, чого ніколи не робили
Цікаво в даному контексті знову повернутися до нашого самоорганізованого мозку. Як відомо, він має 4 стани діяльності. Перший — це глибокий сон, другий — медитація, третій — напружена робота [аналітичний режим, у якому ми проводимо більшість часу] й четвертий — сконцентрована розслабленість [сконцентрованість на одному завданні, над яким працює не весь мозок].

Найцікавішим є четвертий стан, наочним прикладом якого є керування автомобілем, коли ми вже «на автоматі» помічаємо сигнали, причому задіяно лише близько 15% мозку. У такі моменти чи не найчастіше приходять найкращі ідеї, адже інші 85% мозку «гуляють», і завдяки цьому вибудовуються нові нелогічні зв'язки. Тому найважливішим для пошуку креативних ідей є вміння перейти разом із командою зі стану «напруженої роботи» до стану «розслабленої сконцентрованості». А для цього треба дати сигнал собі й колегам.

6. Сміливість

Творчі люди завжди
роблять два кроки в темряву.
Найважливішим тут є «завжди»,
а не «два кроки».
?WHAT IF!

Такі особистості, як Білл Гейтс, Річард Бренсон, Стів Джобс — талісмани успіху й могутності в бізнесі. У багатьох випадках, вони надихають нас і показують, що багато речей, які здаються недосяжними, можна все ж утілити в життя, незважаючи на великі ризики. Таких вершин ці видатні особи досягли, перш за все, завдяки своїй сміливості.

Сміливість і креативність — як брат і сестра. І суть не лише в ризиках. Кардинальні ідеї практично завжди створюють кардинальні люди. Ці люди нетипові, адже треба мати мужність, щоб показати свою відмінність. Ось чому сміливі люди відіграють величезну роль у створенні інновацій.

Звісно, значно простіше боятися й не ризикувати. Але не боятися набагато результативніше. Страх при впровадженні інноваційного продукту з'являється завжди, але важливо його побороти. І дійсно, креативні люди це роблять, тому що вірять у свої ідеї.

Креативність — як баскетбол: тренований гравець завжди влучить у кошик більше, ніж новачок
Сміливість — не вроджена характеристика. Вона виховується. І, в даному випадку, найважливіше — зустріти свій страх, знайти себе, побачити своє майбутнє, змінити внутрішні стереотипи й розвивати та підтримувати все вищезазначене. Це дозволить бути не лише сміливим, але й чесним перед собою, тому що сміливість означає знати себе й діяти згідно зі своєю візією.

Креативність — як баскетбол: тренований гравець завжди влучить у кошик більше, ніж новачок. Творчі ідеї приходять у підготовлені голови. А вищеописані 6 пунктів допоможуть Вам вибудувати систему, що допоможе Вам і компанії в пошуку інновацій.

За сьогоденних темпів розвитку бізнесу, система генерування ідей є одним із ключових факторів успіху, і переможе лише та компанія, що рухається швидше, з драйвом, змушуючи працівників бути сміливими. У даному випадку перемога компанії, в першу чергу, залежить від керівників, які є частиною команди щасливих, емоційно збалансованих та вмотивованих людей зі спільними цінностями. Сьогодні бізнес пропонує Вам гармонійний розвиток організації та особистості. Отже, генеруйте та втілюйте нові ідеї, а винагорода для Вас і Вашої компанії, повірте, не забариться.

Стаття написана
Віктором Оксенюком
на основі книги ?WHAT IF!
Dave Allan, Matt Kingdon, Kris Murrin, Daz Rudkin,
та презентації Павла Шеремети
«Стимулювання творчого мислення»




ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ НА ТЕМУ:
Натисніть «Оновити». Подорож у пошуку душі Microsoft та кращого майбутнього для кожногоНатисніть «Оновити». Подорож у пошуку душі Microsoft та кращого майбутнього для кожного
Людина цифрова. Четверта революція в історії людства, яка торкнеться кожногоЛюдина цифрова. Четверта революція в історії людства, яка торкнеться кожного
Вперед за мрією. Відвага, креативність та сила змінВперед за мрією. Відвага, креативність та сила змін

Відгуки

anonymous, v.k@mail.ru
Поклон Виктору Оксенюку, который написал данную статью. Все правильно и красиво. Забыто только одно условие, базовое, без которого это все не работает.
Материальное обеспечение. Если его нет, то уж извольте, господа руководители , Вы не сможете получить креатива. Тоесть если человек не в состоянии заработать на еду, квартиру, одежду, чупа-чупс для ребенка он не будет в состоянии креативно мыслить.
На первый взгляд дополнение относится как само собой разумеющееся НО - много руководителей это просто забывают, и начинают требовать от подчиненных нового подхода и креатива. Тем самым попадая в ситуацию когда непонятное возмущение подчиненных тормозит все начинания и обрубает инновации на корню.
2007-03-28 18:27:03
Відповісти

Світлана Благодєтєлєва-Вовк, e2000@uazone.net
Компанія, яка з драйвом рухається на крейсерській швидкості навряд чи помічає унікальні особливості оточуючого світу, тому креативність і результативність несумісні речі (основою першого є якість, другого - кількість). Спроба їх поєднати обертається вихолощенням змістовної і спрощенням формальної сторони дійсності.
2007-04-01 18:06:36
Відповісти

ВІКТОР ТІТКОВ, Office VGO AGU <office@vgo-agu.org.ua>
ВАША СТАТТЯ СПОДОБАЛАСЬ, БУДЕМО ВДЯЧНІ ЗА МОЖЛИВІСТЬ ОЗНАЙОМИТИСЬ З АНАЛОГІЧНИМИ МАТЕРІАЛАМИ.
2008-02-18 20:15:43
Відповісти


МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)