КОМЕНТАРІ | Управлінська слабкість 14 травня 2015 р.

Сила невідання: чому менеджери бояться говорити «Не знаю»

Автор: П'єр Касс (Pierre Casse)
Джерело: журнал "&.СТРАТЕГИИ"

Вимовити вголос: «Я не знаю», на думку багатьох керівників, значить, зізнатися у власній слабкості. Однак вони помиляються. П'єр Касс розповідає про силу невідання як інструмент менеджменту.

П'єр Касс (Pierre Casse)
П'єр Касс
(Pierre Casse)
Багато керівників вважають, що повинні бути кращими у всьому. Вони вірять, що зобов'язані показувати співробітникам приклад абсолютного знання всього на світі, особливо своєї справи. Вимовити вголос: «Я не знаю», на їхню думку, — зізнатися у власній слабкості. Однак вони помиляються.

Ми не радимо вам водити за ніс своїх підлеглих, тому що це, врешті-решт, стане помітним і призведе до повної втрати довіри з їхнього боку. Але застосування в благих цілях деяких трюків для того, аби показати, що ви потребуєте допомоги, може бути цілком етичним і дуже ефективним. Можна виділити три основні види подібної «управлінської слабкості».

Істинне незнання: керівнику про це невідомо

У більшості випадків керівники не просто не володіють інформацією, але й не повинні володіти. Директори компаній не замінюють собою енциклопедії. У багатьох сферах вони не мають ані теоретичної обізнаності, ані практичних компетенцій — лідери не можуть знати все. Куди краще для них довіритися своїм партнерам, придушивши в собі бажання активної участі в тих сферах, у яких вони дійсно мало тямлять. Незнання в даному випадку — просто привід для делегування повноважень. Таким чином, сьогодні перед керівниками стоїть завдання не брати участь у всіх справах, відповідальність за які на них покладено, а правильно розподілити повноваження між тими, хто в змозі впоратися з ними більш професійно.

Навмисне незнання: керівник шукає рішення

У цьому випадку керівник має чітке уявлення про проблему і способи її вирішення. Але він спеціально вирішує не розголошувати своєї позиції з наступних причин:

  • можливо, він не правий або відчуває, що помиляється, тому хоче надати членам команди можливість представити свої позиції, щоб потім перевірити і відкоригувати власну точку зору;
  • лідер надає членам команди можливість подумати самим, щоб вони могли навчитися визначати проблеми і виробляти шляхи їх вирішення. У цьому випадку гра на незнанні стає можливістю зростання для підлеглих;
  • існує необхідність роботи в команді з даної проблеми, і лідер не хоче заздалегідь нехтувати будь-якою новою ідеєю.

Політичне незнання: керівник не хоче знати

У деяких випадках визнання тих чи інших фактів або їх ігнорування може бути частиною корпоративної гри. Брак знань можна використовувати як дипломатичний маневр, наприклад:

  • я не повинен вирішувати, якщо не знаю;
  • я не можу вважатися винним за свої дії, якщо не був проінформований про проблему;
  • я не зобов'язаний приймати чиюсь сторону в боротьбі за владу, якщо не в курсі, що відбувається в команді чи організації;
  • я надаю можливість виділитися своєму безпосередньому начальнику, поступаючись йому позицією «того, хто знає».

Є хороша ілюстрація мистецтва гри в незнання на прикладі Джона Уотсона, експерта в галузі розвитку лідерських якостей однієї з великих компаній. Пропрацювавши в організації приблизно шість місяців, він зіткнувся з серйозною проблемою, ключ до вирішення якої очікував отримати від свого начальника, тому й звернувся до нього. Той уважно вислухав, киваючи головою на підтвердження всього сказаного, подивився Джону в очі і сказав: «Я не знаю». Джон був приголомшений. Заїкаючись, він вимовив з недовірою: «Що саме вам невідомо? Ви керівник, тому повинні знати». Але директор всього лише повторив свою позицію з усією серйозністю: «Вибачте Джон, але я не знаю. Як Ви думаєте, що ми повинні робити?».

Це сталося незадовго до того, як Уотсон зрозумів: не варто ходити до начальства з проблемою, не будучи готовим наперед самостійно запропонувати рішення. Безсумнівно, це був корисний досвід. Начальник надав Джону шанс взяти на себе відповідальність за дві ключові управлінські функції:

  • досліджуй ситуацію, визнач проблему та причини її виникнення;
  • вивчи можливості і змоделюють найкращий спосіб вирішення.

Ми повинні визнати, що ніколи не можемо бути впевнені на 100% в об'єктивній реальності. Сократівське «Я знаю тільки те, що я нічого не знаю, але дехто не знає і цього» добре ілюструє нашу людську природу. Іноді навіть великим і дуже поважним босам не потрібно їй опиратися; необхідно просто визнати своє незнання, але вийти при цьому переможцем із ситуації, що склалася.

Про автора:

    П'єр Касс (Pierre Casse), професор Московської школи управління «Сколково».


comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
27 лютого 2017
Київ, kmbs
Топ-команда: як налаштувати взаємодію всередині? (Ярослава Лоянич)
6 березня 2017
Дніпро, Культурно-діловий центр "Менора"
Маркетинг без бюджету (Ігор Манн)
6 березня 2017
Київ, Готель «Мир»
Маркетинг без бюджету, або Як вивести бізнес на дорогу успіху (Микола Клінков)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Великолепный нетворкинг. Что нужно знать, делать и говорить, чтобы построить блестящую сеть деловых контактовВеликолепный нетворкинг. Что нужно знать, делать и говорить, чтобы построить блестящую сеть деловых контактов
Включайся! Жінки, робота й воля вести за собоюВключайся! Жінки, робота й воля вести за собою
Работа как внутренняя игра. Фокус, обучение, удовольствие и мобильность на рабочем местеРабота как внутренняя игра. Фокус, обучение, удовольствие и мобильность на рабочем месте
Высшая цель. Секрет, который поддерживает вас каждую минутуВысшая цель. Секрет, который поддерживает вас каждую минуту
Мысли по-крупному и не тормози!Мысли по-крупному и не тормози!


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.



bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2017, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)