КОМЕНТАРІ | Холакратія 11 січня 2017 р.

Як вирішувати проблеми без менеджерів

Автор: Артем Сердюк
Джерело: innovations

Зараз все популярнішими стають плоскі структури управління і самоврядні команди. Загальна Agile-гарячка, що вразила бізнес, транслює тезу: найкращі рішення фахівці придумують самостійно, тому потрібно віддати їм усю владу і повноваження. Однак це суперечить успішній практиці переважної більшості бізнесів у світі.

Артем Сердюк
Артем Сердюк
Найуспішніша та перевірена часом система розподілу влади в компаніях — ієрархічна, багато сотень років вона доводить свою ефективність і масштабованість.

Переваги ієрархій:

  • Чіткі ролі та інструкції для кожної ролі. Зрозуміло, що я повинен робити і чого робити не повинен.
  • Єдиноначальність і підпорядкованість. Всі знають, хто й кому підписує заяви на відпустку і видає зарплату.
  • Стандартизація та взаємозамінність.

Ієрархічна організаційна структура компанії — річ стабільна, і в мінливому світі у ній раз у раз виникають "больові точки". Щоб вирішувати ці проблеми, що регулярно з‘являються, в ієрархіях є роль "Менеджер". Саме менеджери на своєму рівні ієрархії вирішують проблеми, викликані недосконалою оргструктурою або помилками підлеглих.

У ієрархій є вроджена хвороба. Спочатку працівники самі приймають рішення в зоні своїх повноважень... допоки ці рішення правильні з точки зору їхнього менеджера. Після кількох помилок повноваження у підлеглого забирають (але відповідальність залишають). Через деякий час всі рішення приймає тільки менеджер, і саме він стає вузьким місцем процесу. До того ж, підлеглі, позбавлені влади, набагато менше мотивовані підходити до своєї роботи творчо.

Холакратія намагається вирішити саме цю дилему: швидко і добре вирішувати організаційні проблеми і при цьому уникати надмірної концентрації влади в однієї ролі. За словами винахідника холакратії та автора книги Holacracy: The New Management System for a Rapidly Changing World Брайана Робертсона (Brian Robertson), те, що в холакратії немає менеджерів — випадковий результат експериментів, у ході яких вони шукали іншу, більш динамічну, аніж традиційна ієрархія, форму організації своєї компанії. Проте в процесі проведення експериментів, що тривали 15 років, Робертсон і його колеги знайшли процес, який, за їхніми словами, робить те ж, що і менеджери, тільки краще.

Процес замість менеджерів

Почнемо з того, що холакратія — теж ієрархія, але тільки це — ієрархія цілей. У всієї компанії є призначення, яке, в свою чергу, забезпечується «вкладеними» в компанію відділами — «колами» — зі своїми призначеннями. Відділи включають у себе ролі, кожна зі своїм призначенням, метриками і обов'язками. У кожної ролі й у кожного кола є свій «домен» — область, в якій вони мають виключне право приймати рішення, і де їм не потрібно звертатись ні до кого за згодою. Холакратія особливо підкреслює, що організація — це набір ролей, які заповнюють партнери. Ролі окремо — люди окремо, і це особливо важливо пам'ятати при вирішенні проблем.

Холакратія — теж ієрархія, але тільки це — ієрархія цілей

Структура кіл в холакратії за визначенням неідеальна, і тому в організації постійно виникають конфлікти, через які ми її й розвиваємо. Конфлікт в холакратії називається «теншн» (tension, напруга), і це може бути будь-яка невідповідність між реальним станом справ і найкращим станом речей. Теншни зобов'язаний відчувати кожен партнер в холакратії, і відчувши теншн — зобов'язаний його обробити. Теншн в холакратії — це завжди конфлікт між ролями і ніколи — конфлікт між партнерами.

При появі теншн у партнера є декілька можливостей: він може попросити іншу роль виконати для нього одну конкретну дію чи проект. Якщо ж партнер хоче, щоб це відбувалося на постійній основі — він може змінити оргструктуру компанії на спеціальній керуючій зустрічі (governance meetings) і за спеціально описаним інтегративним процесом прийняття рішень (Integrative Decision-Making Process).

Якщо коротко, то на цих зустрічах будь-яке рішення вважається прийнятим, якщо ніхто з учасників не висловив обґрунтованих заперечень. Обґрунтованих заперечень всього три: це недостатньо безпечно, щоб спробувати; це рішення створює масу нових проблем; це суперечить базовим правилам холакратії. Загальна згода при цьому необов'язкова.

Таким чином, зміни оргструктури в холакратії — регулярні й невеликі, на відміну від глобальних реструктуризацій, які трапляються в традиційних ієрархіях раз на рік після того, як власник повернеться з бізнес-школи.

Менеджерам в холакратії теж є місце, тільки замість одного менеджера в холакратії є чотири обслуговуючі ролі в кожному колі:

  • Лід лінк (lead link) — HR кола, мета якого — робити все, щоб призначення кола реалізувалося якнайкраще. Лід лінк заповнює ролі кола партнерами, а якщо заповнювати нема ким — виконує ці ролі сам.
  • Реп лінк (rep link) — представник, делегований в супер-коло, де він вирішує теншни його кола, викликані чимось за його межами.
  • Фасилітатор, який проводить зустрічі так, щоб теншни в колі вирішувалися швидко й ефективно.
  • Секретар, який реєструє всі рішення на всіх зустрічах, краще за всіх знає правила холакратії та має останнє слово у всіх суперечках, що стосуються цих правил.

Холакратія підходить тим компаніям, які вичавили все, що можна, з традиційної ієрархії

Чи варте воно того?

Перше, що відзначають компанії, які встановили у себе холакратію — як багато вільного часу з'являється у керівників. Крім того, всі зустрічі, присвячені складним питанням, проходять швидше і продуктивніше. Поліпшується спілкування з підрядниками та клієнтами, тому що починають реально вирішуватися проблеми, які раніше роками ніхто не хотів чіпати. Нарешті, працівники стають більш залученими, оскільки їхні голоси вже мають вагу, а самі вони отримують більше автономності та повноважень. А у тих, хто роками працював на нудній і нецікавій посаді, з'являється можливість спробувати себе в інших ролях, тому в організаціях починаються більш активні переміщення партнерів між колами.

З іншого боку, не всім підходить такий ступінь відповідальності й така швидкість змін, яку пропонує холакратія. До того ж, великі компанії, які багато років працюють по-іншому й мають іншу організаційну культуру, будуть відчувати великі складнощі при установці холакратії, хоча, безсумнівно, виграють від неї більше за інших. Нарешті, холакратія сильно залежить від хороших фасилітаторів і правильного проведення управлінських зустрічей, тому для компаній критично важливо знайти у себе партнерів, які хочуть розвиватися в цьому напрямку.

На завершення хочу процитувати Брайана Робертсона: холакратія не покликана вирішити проблеми погано побудованих ієрархій. Скоріше вона підходить тим компаніям, які вичавили все, що можна, з традиційної ієрархії, і шукають чогось більшого.

Про автора:

    Артем Сердюк, менеджер проектів в ISM Ukraine, викладач управління проектами kmbs.


comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
20 лютого 2017
Київ, Український дім
Професійний та особистий успіх: скрипти та алгоритми (Радислав Гандапас)
21 лютого 2017
Київ, Український дім
Хрест лідера (Радислав Гандапас)
21 лютого 2017
Київ, HUB 4.0
Лідерство 2.0. Виклики сучасності і перспективи — 2020 (практикум Руслана Лемещука)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Ицхак Адизес. Лучшее. Пища для размышленийИцхак Адизес. Лучшее. Пища для размышлений
Мастерство жизни. Внутренняя динамика развитияМастерство жизни. Внутренняя динамика развития
Цельная жизнь. Ключевые навыки для достижения ваших целейЦельная жизнь. Ключевые навыки для достижения ваших целей
Практика малых дел. Каждый человек может что-то изменитьПрактика малых дел. Каждый человек может что-то изменить
Кради как художник. 10 уроков творческого самовыраженияКради как художник. 10 уроков творческого самовыражения


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.



bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2017, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)