РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 4 червня 2019 р.

Масштабуйся або помри

Серед усіх викликів, крізь які проходять стартапи, — етап масштабування є особливо підступним. Саме тут стрімкий зліт може перерватися «жорсткою посадкою», а те, що мало би стати успішним підприємством, — перетворитися на груду спалених надій.

Масштабуйся або помри

Еллісон Маслен (Allison Maslan) успішно масштабувала десять компаній, які створила «з нуля» та допомогла подолати цей шлях тисячам малих бізнесів. (Той факт, що не всім стартапам Маслен вдалося досягти бажаних цілей, тільки збагачує накопичену нею базу знань.) Узагальненням цього досвіду став підхід SCALEit Method®, який автор детально описує в книзі «Scale or Fail: How to Build Your Dream Team, Explode Your Growth, and Let Your Business Soar» («Масштабуйся або помри: Як збудувати команду, вийти на криву вибухоподібного зростання та дати бізнесу злетіти»)1 .

«Масштабування бізнесу — це одна з найшаленіших автоподорожей з усіх, які ви здійснюєте за все життя, — пише Маслен. — Це дає вам можливість використати свої таланти та створити рішення, які впливатимуть не лише на життя тих, хто вас оточує, але й буквально на життя мільйонів (а потенційно й мільярдів) людей із цілого світу».

«Каменем спотикання» при переході до фази масштабування є природний потяг людини спиратися на те, що їй добре відомо. В бізнесі це стратегії та підходи, що уможливили швидкий старт; спосіб мислення, який дозволив взятися за те, що для більшості здається нездійсненним; перші продукти, які здобули визнання. Але, за словами Маслен:

«Настає мить, коли ви хочете продовжити сходження на вершину і при цьому бачите, що ніщо з того, що стало вам у нагоді на ранніх етапах, більше не працює (навіть якщо ви докладаєте надлюдських зусиль). Швидше за все, ви особисто займаєтеся усіма ділянками свого бізнесу, одягаючи занадто багато "капелюхів", щоб зберегти повний контроль... Але, попри все, продукти та послуги, які ще недавно продавалися на "ура", зараз мало кого цікавлять. Системи, котрі давали змогу "тримати руку на пульсі", постійно дають збої. Важливі завдання не виконуються, провалююсь у якісь "щілини". Ви ж ганяєте, як божевільний, намагаючись якось утримати все це в робочому стані. І ще, ви бачите, що ваші працівники, які так допомогли вам на початку, не мають ані навичок, ані рішучості для того, аби піднести бізнес на наступний рівень».

Аби вирватися із сумнозвісного «білячого колеса», стабілізувати потоки фінансових надходжень, та, врешті-решт, повернулися до нормального життя, Еллісон Маслен радить підприємцям освоїти набір умінь, з яких складається SCALEit Method®. Слово «SCALE» в цій назві є англійською абревіатурою, що позначає наступне: Strategic Vision — стратегічна візія; Cash Flow – грошовий потік; Alliance of the Team — альянс команди; Leadership — лідерство; Execution — виконання.

Стратегічна візія. Це мрія, яка спонукала вас створити бізнес. Але візію потрібно підживлювати — лише тоді вона даватиме вам достатньо енергії для того, аби, долаючи виклик за викликом, продовжувати здійснювати підйом. Візія Джорджа Лукаса (George Lucas) для «Зоряних війн» виходила далеко за межі щоденних реалій — бюджетних обмежень та технічних проблем. Віра Лукаса в безумовну цінність епопеї стала міцною основою, що дозволила йому подолати перепони, які могли б «вибити з колії» менш захоплених своїм задумом режисерів.

Грошовий потік. Йдеться про «кров» бізнесу, що зростає. Не маючи вільних коштів, ви «задихнетеся», бо зіткнувшись із зростанням попиту не зможете виконувати замовлення. Формування стабільних резервів та точне прогнозування грошових потоків є критично важливим для фінансування будь-яких майбутніх витрат (персонал, матеріальні запаси, інформаційні системи тощо).

Альянс команди. Саме це є «чарівним ключем», який вивільнить вас із круговерті повсякдення. Без людей, яким ви зможете довірити частину своїх обов’язків, неможливо ані на крок відійти від буденних проблем і сконцентруватися на стратегічному плануванні. Еллісон Маслен виділяє чотири категорії базових обов’язків керівника. Це «доходи», «трафік», «продаж» та «операційна діяльність». Якщо те найцінніше, що ви можете зробити для бізнесу, вписується в одну із цих категорій, тоді, аби управляти справами з трьох інших, вам доведеться або клонувати себе, або найняти компетентних професіоналів.

Лідерство. У цьому контексті лідерство означає відхід від прямої участі у прийнятті всіх рішень. Потрібно визначити: прийняття яких рішень ви готові передати підлеглим та надати їм відповідні повноваження. Ви ж маєте взяти на себе більш стратегічну роль — визначати напрям руху та приймати найбільш важливі для розвитку бізнесу рішення.

Виконання. Це, власне, і є рушієм вашого зростання. Без продуктивних дій жоден із попередніх кроків не матиме сенсу.

Щоб мати можливість сфокусуватися на виконанні, Еллісон Маслен рекомендує керівникам розподілити свої дні на три категорії:

  • «підготовчі» дні: ви концентруєтесь на дослідженнях та генеруванні ідей, максимально віддаляючись від виконання повсякденних завдань;
  • «перебування на вершині»: ви знаходитеся в полі зору компанії — спілкуєтеся з членами своєї команди, очолюєте наради й зустрічі, представляєте компанію в процесі взаємодії з наявними та потенційними клієнтами, громадськістю, іншими стейкхолдерами;
  • «ігрові» дні: ви повністю відстороняєтеся від бізнесу — «перезаряджаєте» свої «батарейки» та поповнюєте запаси творчої енергії.

За матеріалами Soundview Book Review.


    1 Книга увійшла в перелік бестселерів за версією The Wall Street Journal.


comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
3-4 липня 2019
Київ
Лідерство і управління командою
3 липня 2019
Київ
Майстер закупівель: результативні переговори
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Пробуй, не зупиняйся. Коли востаннє ви щось робили вперше?Пробуй, не зупиняйся. Коли востаннє ви щось робили вперше?
Як управляти собою. Класика Harvard Business ReviewЯк управляти собою. Класика Harvard Business Review
Неординарні. Історії успіхуНеординарні. Історії успіху


bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2019, Management.com.ua
Портал створено та підтримується Strategic

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)