AIaaS: гід по штучному інтелекту як послузі

Розділ: Інформаційні технології
Автор(и): Шелбі Хайтер (Shelby Hiter)
Джерело: eWeek
розміщено: 14.07.2023
звернень: 5564

Штучний інтелект як послуга (Artificial Intelligence as a Service, AIaaS) — це послуга, яку компанії, що займаються розробкою штучного інтелекту (ШІ), надають клієнтам, пропонуючи їм доступ до ШІ-технологій та бізнес-операцій на основі ШІ через хмару, не вимагаючи від них інвестицій у власну ШІ-інфраструктуру.

Хоча AIaaS перебуває на початковому етапі свого розвитку порівняно з багатьма іншими моделями «як послуга», вона вже довела свою високу масштабованість для різних варіантів використання штучного інтелекту та машинного навчання, включаючи генеративний ШІ.

AIaaS: гід по штучному інтелекту як послузі

Визначення AIaaS

Якщо компанія зацікавлена в роботі зі штучним інтелектом, але не має власних ресурсів, бюджету та/або експертизи для створення та управління власною ШІ-технологією, то варто інвестувати в AIaaS.

Штучний інтелект як послуга (AIaaS) — це модель аутсорсингової послуги, яку хмарні компанії пропонують іншим організаціям, надаючи їм доступ до різних моделей, алгоритмів та інших ШІ-ресурсів безпосередньо через хмарну обчислювальну платформу; цей доступ зазвичай управляється через API або SDK-з’єднання.

Хоча користувачі можуть самостійно розміщувати або керувати своїми індивідуальними екземплярами цих інструментів і послуг AIaaS, більшу частину роботи, пов’язаної з хостингом, підтримкою, захистом і модернізацією інструментів штучного інтелекту, виконує постачальник AIaaS.

Розглянемо ChatGPT, популярний генеративний чат-бот зі штучним інтелектом, як приклад того, як працює AIaaS. Теоретично, окремі компанії можуть створювати власні великі мовні моделі (LLM), а потім створювати власних чат-ботів на основі цієї інфраструктури. Однак небагато компаній мають власні команди та експертизу, доступ до даних, обчислювальні потужності, фінанси та інші ресурси, необхідні для створення таких чат-ботів.

Замість цього організації можуть інвестувати в підписку OpenAI на чат GPT-4, моделі тонкої настройки та/або моделі вбудовування. Ці підписки пропонують швидкий доступ, гнучкість, масштабованість і можливості кастомізації для користувачів, які хочуть отримати готову модель, але не можуть або не зацікавлені в її створенні самостійно.

AIaaS vs. SaaS

Штучний інтелект як послуга (AIaaS) і програмне забезпечення як послуга (SaaS) мають багато спільних рис.

Насправді AIaaS часто вважають спеціалізованим типом SaaS. SaaS — це загальний термін, що охоплює будь-який тип стороннього ПЗ, до якого користувачі можуть отримати доступ завдяки підписці або іншій платі за послугу через інтерфейс хмарних обчислень в інтернеті.

Поширеними прикладами рішень SaaS є впровадження та управління програмним забезпеченням ERP, впровадження та управління CRM, веб-хостинг тощо. На відміну від цього, AIaaS — вужчий термін, який охоплює будь-який вид послуг, технологій або можливостей штучного інтелекту, що передаються на аутсорсинг постачальнику послуг.

Типи та приклади AIaaS

У міру того, як сучасні генеративні моделі стають все більш зрілими і поширюються на спеціалізовані ніші в різних галузях, сценарії використання ШІ як послуги продовжують розвиватися. У цілому, ось найпоширеніші послуги, рішення та категоріальні типи ШІ, які сьогодні пропонують постачальники AIaaS:

  • Пошук, маркування, класифікація та управління даними.
  • Автоматизовані боти.
  • Чатботи, розмовний ШІ та обробка природної мови.
  • Моделі та фреймворки машинного навчання.
  • Машинний і комп’ютерний зір.
  • Когнітивні обчислення.
  • Роботизація процесів.
  • Інтелектуальне управління безпекою.
  • API.
  • Інтелектуальна аналітика.
  • Low-code/no-code ШІ-операції.

Переваги використання ШІ як послуги

Менші початкові фінансові та ресурсні інвестиції

Завдяки ШІ як послузі організаціям не потрібно досліджувати, створювати або забезпечувати роботу власних технологій та інструментів штучного інтелекту. Інвестиції в ШІ-рішення іншої компанії можуть здатися дорогими, але насправді вони набагато доступніші і вимагають небагато власних ресурсів для початку роботи.

У більшості випадків користувачі вносять лише абонентську плату, платять лише за те, чим користуються, та/або можуть відмовитися від послуги або масштабувати її, коли їхні потреби в інструментах змінюються.

Прозоре ціноутворення

Більшість постачальників AIaaS встановлюють ціни на свої рішення на основі підписки або поштучно. Якщо користувачі відстежують використання сервісу та графік платежів, вартість AIaaS буде прозорою від початку і до кінця.

Обмежені вимоги до ШІ-навичок

Залежно від обраного вами інструментарію та провайдера AIaaS, ваша команда може практично не мати уявлення про те, як працюють інструменти штучного інтелекту або як їх потрібно налаштовувати.

Більшість таких провайдерів займаються налаштуванням і постійним обслуговуванням для вашої команди, і вони навіть можуть підтримати будь-які налаштування або конкретні сценарії використання, які ви захочете розглянути. Одна лише ця якість AIaaS швидко демократизує доступ до штучного інтелекту.

Простіше розгортання та обмежені вимоги до обслуговування

Навіть якщо ваша команда володіє передовими знаннями та можливостями у сфері штучного інтелекту, швидше за все, ви не зацікавлені в тому, щоб використовувати їхні таланти для постійного розгортання та обслуговування найдрібніших моделей і рішень ШІ. Завдяки AIaaS майже всі завдання з розгортання та поточного обслуговування виконує провайдер, а не ваша команда, звільняючи час для самостійних експериментів із ШІ-інструментами.

Масштабованість

Потреби вашої команди в ШІ-інструментах або бюджет значно виросли? У вас важкий квартал і вам потрібно зменшити сторонні інвестиції?

Як би там не було, AIaaS зазвичай продається за гнучкою моделлю підписки; це означає, що ви можете збільшувати або зменшувати масштаби в міру зміни ваших потреб. Просто оплатіть інший рівень підписки, зареєструйтесь чи використовуйте іншу кількість токенів; або зв’яжіться зі своїм провайдером, щоб дізнатися, які варіанти найкраще відповідають вашим поточним потребам у робочому навантаженні.

Доступ до розширених інструментів та інфраструктури

Сучасні постачальники AIaaS створили інфраструктуру для управління всіма процесами — від розробки протеїнів і ліків до написання маркетингового контенту.

І, найцікавіше, їхні інструменти пройшли ретельні дослідження і тестування, що надало їм розширені можливості, які з часом продовжують вдосконалюватися. Завдяки моделі «ШІ як послуга» ваша команда отримає доступ до плодів їхньої праці, використовуючи просунутий ШІ для вирішення різноманітних корпоративних ШІ-кейсів.

Безперервне вдосконалення

Оскільки багато комерційних ШІ-рішень є новими і розширюють свої потенційні можливості, майже всі провайдери AIaaS прагнуть до постійного вдосконалення свого технологічного стека. Їхні клієнти отримують зиск від цього прагнення, отримуючи актуальні оновлення існуючих інструментів, доступ до нових інструментів і варіантів використання в бета-версії, а також багато іншого у якості підписників послуги.

Недоліки використання ШІ як послуги

Мало прозорості в навчанні та впровадженні

Хоча багато вендорів ШІ працюють над підвищенням прозорості своєї діяльності — особливо у зв’язку з майбутніми змінами в законодавстві, що стосуються ШІ — багато чого ще належить зробити.

Незрозуміло, як зараз навчають більшість ШІ-моделей, які дані при цьому використовуються і як вони були зібрані. Це може спричинити певні проблеми з етичним використанням, а також з безпекою та дотриманням нормативних вимог, якщо ваша організація не буде достатньо обережною.

Управління даними та проблеми безпеки

Рішення ШІ як послуги пропонуються через сторонні хмарні платформи, кожна з яких має власні вбудовані можливості захисту та управління. Цих можливостей може бути достатньо, щоб доповнити вашу поточну стратегію управління безпекою та дотримання нормативних вимог, але в багатьох випадках вони не відповідатимуть вашим внутрішнім стандартам безпеки та дотримання нормативних вимог.

Аби захистити свої дані під час використання AIaaS, варто скористатися такими інструментами, як управління хмарною безпекою та стороннє програмне забезпечення для управління ризиками, щоб убезпечити ці ділянки поверхні атаки вашої організації.

Покладайтеся на сторонніх постачальників AIaaS

Постачальники AIaaS пропонують користувачам велику гнучкість, але передплатники все ще залежать від графіків, дорожніх карт випусків, а також доступності та оперативності підтримки цих постачальників.

Така залежність може стати стомлюючою, особливо якщо ваша команда намагається масштабувати або налаштувати ШІ-інструмент для конкретного бізнес-кейсу.

Прив’язка до постачальника

Почавши працювати з одним постачальником AIaaS, ви, безумовно, можете перейти до іншого, хоча процес переходу може бути нелегким. Не кажучи вже про те, що це неймовірно складно, якщо ви зацікавлені у використанні одного типу інструментів від одного постачальника AIaaS, а іншого типу — від іншого постачальника.

Багато з цих провайдерів пропонують обмежені можливості сумісності та інтеграції, що ускладнює завдання справжньої інтеграції вашого технологічного стека ШІ-технологій та уникнення прив’язки до одного постачальника.

Обмежені можливості кастомізації

Хоча деякі варіанти AIaaS, наприклад, моделі тонкого налаштування, пропонують вам безліч гнучких можливостей для кастомізації, інші інструменти не забезпечують легку кастомізацію і додавання функцій, що відповідають вашим операційним вимогам. Найкращий спосіб досягти максимального рівня кастомізації — створити власні ШІ-інструменти та керувати ними, але це може швидко стати для вас надто дорогим і складним.

Найкращі провайдери AIaaS

Багато менших компаній і стартапів також пропонують клієнтам AIaaS, але на даний момент це найкращі постачальники послуг у ШІ-сфері на ринку:

Підсумок

Інструментами штучного інтелекту та перевагами, які вони пропонують, сьогодні цікавляться як глобальні компанії, так і малий бізнес та окремі споживачі. Однак історично склалося так, що ШІ-інструменти не були доступними для всіх цих груп. Це було пов’язано з різними причинами, зокрема, з великими фінансовими та ресурсними інвестиціями, які зазвичай потрібні для створення та постійного використання цих рішень.

Такі практики, як штучний інтелект як послуга, подолали цей дефіцит ресурсів, дозволивши всім користувачам скористатися перевагами ШІ без особливих знань або початкових інвестицій.

Але залишається питання: чи варто інвестувати в штучний інтелект як послугу для вашої організації?

Безумовно, AIaaS пропонує конкурентні переваги своїм користувачам, але все ще існують певні проблеми з безпекою, дотриманням нормативних вимог і загальною прозорістю, на які варто звернути увагу. Якщо ви вирішили впровадити AIaaS у свій повсякденний робочий процес, обов’язково врахуйте етику ШІ, найкращі практики, а також можливості навчання та політики, щоб усі працівники вашої організації розуміли, на що здатні ці інструменти і як їх слід використовувати.

За матеріалами "What is AIaaS? Guide to Artificial Intelligence as a Service", eWeek.

Ілюстрація: enterprisetalk.com



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ НА ТЕМУ:
Сумісний з людиною. Штучний інтелект і проблема контролюСумісний з людиною. Штучний інтелект і проблема контролю
Стартап на мільйон. Як українці заробляють статки на технологіяхСтартап на мільйон. Як українці заробляють статки на технологіях
Машина, платформа, натовп. Як приборкати наше цифрове майбутнєМашина, платформа, натовп. Як приборкати наше цифрове майбутнє

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)