ІНТЕРВ'Ю | Andrew McAfee 7 травня 2010 р.

Як Web 2.0 змінив наші підходи до роботи

Ще в недалекому минулому використання інформаційних технологій у компаніях пов'язувалося з непорозуміннями, а ІТ-директори часто були "білими воронами" на тлі інших топ-менеджерів. Сьогодні співробітники ставляться до технологій із більшим ентузіазмом і часто самі стають ініціаторами взаємодії з ІТ — розпочинаючи власний блог, створюючи вікі-сторінку для обміну знаннями чи співпрацюючи з іншими колегами через онлайн-інструменти.

Ендрю МакАфі (Andrew McAfee), дослідник у Центрі Цифрового Бізнесу у MIT Sloan School of Management, давно спостерігав за цією зміною підходів та парадигм щодо ставлення до ІТ. Його нова книга "Підприємство 2.0: Нові інструменти взаємодії для вирішення найскладніших проблем вашої організації" (Enterprise 2.0: New Collaborative Tools for your Organization's Toughest Challenges) намагається дати відповідь на запитання, яким чином інструменти Web 2.0 можуть бути використані в компаніях. МакАфі називає ці інструменти "соціальними платформами" — надзвичайно прозоре середовище, яке розвивається разом із людьми, які до нього входять. Із особливим оптимізмом він ставиться до перспектив цих інструментів для бізнесу.

В інтерв'ю, яке наведене нижче, МакАфі дає відповіді на запитання, пов'язані з його книгою та концепціями.

Ендрю МакАфі (Andrew McAfee)
Ендрю МакАфі
(Andrew McAfee)
З.: Як Підприємство 2.0 змінює наші підходи до праці?

В.: На мою думку, дана концепція повністю відповідає нашим бажанням та мріям про ідеальну роботу. Особисто мене вразив приклад Вікіпедії. Її творці завжди хотіли створити безкоштовну онлайн-енциклопедію. Спершу вони вважали, що єдиним способом зробити це — буде найняти офіційних співробітників, які працюватимуть із дев'яти до шести, отримуватимуть зарплатню та поділятимуться на письменників, редакторів, програмістів і т. п.

Втім, керуючись таким підходом, засновникам Вікі не вдалося нічого досягнути. Тоді один із них запропонував: "Гаразд! Давайте забудемо про все, що робили раніше. І, як би дивно це не звучало, давайте створимо нову концепцію, яка називатиметься Вікі (Wiki), онлайн-майданчик, на якому кожен зможе розміщувати інформацію. Ми дамо змогу людям самостійно обирати, яку роль вони хочуть виконувати, який контент створювати та на яку тему писати".

Як ми знаємо, другий підхід виявився у тисячі разів більш продуктивним. Неймовірний успіх, якого зуміла досягнути Вікіпедія — це результат ентузіазму та енергетики, яка виникає тільки коли люди збираються разом і займаються тим, що є для них природнім. У такому разі результат здатен перевершити всі очікування. Вікіпедія стала не просто найбільшою енциклопедією у світі, але й достатньо якісною. Ніхто не очікував що так відбудеться — але це так!

З.: Яким же чином можна сприяти створенню чогось подібного у власній компанії?

В.: Сьогодні відбуваються численні дебати щодо того, яким чином це працює. Одні люди вважають, що для цього в компанії повинна сповідуватися система зверху-вниз (керівники наказують підлеглим що і як потрібно робити); інші, натомість, є палкими прихильниками підходу знизу-вгору (коли топ-менеджмент повністю віддає ініціативу в руки своїх підлеглих і намагається їм не заважати).

Кожен із цих підходів, звісно ж, має право на існування. Але особисто для мене ближчим є перший підхід (згори-вниз). Всім відомо, наскільки важливим для менеджера є створення культури та розуміння того, що цінується всередині організації. Інструменти Підприємства 2.0 аж ніяк не є виключенням із цінностей, а навпаки — одним із найяскравіших їх прикладів.

Феноменальне зростання Facebook, Wikipedia, Flickr, YouTube та багатьох інших онлайн-платформ та мереж свідчило про те, що ці технології є настільки "класними", що як тільки ви введете щось подібне в організації — люди з радістю почнуть використовувати це. Саме це припущення керувало моїми дослідженнями.

Тому, коли я бачу, як керівники запускають блоги, створюють власні сторінки — я почуваюся дуже оптимістично, тому що це дуже чіткий сигнал того, що ми рухаємося у правильному напрямку. І навпаки — песимізм я відчуваю тоді, коли бачу, що ці блоги написані тоном офіційних прес-релізів і у них не ввімкнена функція коментування.

З.: Яка роль ІТ-директора в управління ризиками та створенні Підприємства 2.0?

В.: Приблизно десять років тому генеральний директор заходив в кабінет до ІТ-директора і запитував: "Що таке Інтернет і в чому полягає наша інтернет-стратегія". Сьогодні відбувається те саме, тільки замість слова "інтернет" звучить слово "веб 2.0". Тому завдання більшості ІТ-директорів полягає в тому, щоб донести ідею веб 2.0 та Підприємства 2.0 до керівників, чітко пояснити, що мається на увазі і як це діє.

З.: А що означатиме введення інструментів 2.0 для менеджерів середньої ланки?

В.: Все залежатиме від того, якою була їхня роль у компанії раніше. Якщо їхня роль полягала в першу чергу у контролі — тоді подібні технології можуть налякати їх, оскільки вони суттєво знижують здатність контролювати. Вони перешкоджають тотальному відстеженню того, що робить кожен конкретний працівник у кожен конкретний момент. Вони знизять контроль над тим, з ким спілкуються, з ким взаємодіють та від кого отримують інформацію ваші підлеглі. Тому, якщо в компанії ви "контролер", введення інструментів 2.0 вам не сподобається.

Якщо ж ваше першочергове завдання — це управління людьми та допомога їх розвиткові таким чином, щоб користь отримувала вся ваша організація в цілому — тоді такі технології жодним чином не зашкодять ні вашій позиції у компанії, ні вашим планам.

Насамкінець, якщо ви вважаєте своїм першочерговим завданням відповідальність за позитивну атмосферу у компанії або ж відповідальність за результати — тоді інструменти Підприємства 2.0 стануть вашими "найкращими друзями". Ці інструменти допоможуть витрачати менше часу та швидше досягати поставлених цілей.

За матеріалами "How Web 2.0 is changing the way we work: An interview with MIT's Andrew McAfee", The McKinsey Quarterly.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Як стати експертом. Шлях до майстерностіЯк стати експертом. Шлях до майстерності
Налаштуйся на зміни. Нова психологія успіхуНалаштуйся на зміни. Нова психологія успіху
Ніколи не їжте наодинці та інші секрети успіху завдяки широкому колу знайомствНіколи не їжте наодинці та інші секрети успіху завдяки широкому колу знайомств

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)