ІНСАЙТИ | Зростання менеджера 25 жовтня 2021 р.

Чому команда не стає зрілою та як це змінити: 5 пасток менеджера

Автор: Катерина Вольська
Джерело: ПроHR

Коли ми отримуємо перший менеджерський досвід, зазвичай стикаємося з багатьма «сюрпризами» та незнанням, як вчинити в тій чи іншій ситуації, як знайти підхід до новоспечених підлеглих. А у випадках, коли ми раніше самі були в команді цих підлеглих, ситуація стає схожою на шкільну задачку з зірочкою, розв’язання якої підвладне тільки геніям, як здавалося в той час. Проте ми бачимо, що навколо є успішні менеджери, які все ж справляються зі своїми обов’язками керівника і надія на особистий успіх все ж оживає. Та надія схожа на маятник в шторм — вона то є, то зникає у хвилях невдалих спроб делегування, постановки задач, контролю та особистому відчутті власної гідності й цінності як для команди, так і для компанії загалом.

Чому команда не стає зрілою та як це змінити: 5 пасток менеджера

Одразу перейдемо до найболючіших кроків на шляху зростання менеджера:

  • Як поставити задачу в такий спосіб, щоб її було виконано вчасно та якісно?
  • Як не перетворитися на монстра, який тільки і робить що контролює та слідкує за співробітниками?
  • Як довірити та передати виконання задач і не втратити якість в результатах роботи?
  • А як же «Краще мене ніхто не зробить»?
  • Що робити, коли команди «розсипається»?

Якщо впізнаєте себе хоча б в одному з поінтів, давайте розберемо, що дійсно лежить в корені таких ситуацій та що насправді може допомогти менеджеру, скільки б років досвіду не було вже за його плечами.

Розв’яжемо наступну задачу. (Усі збіги з реальними кейсами є випадковістю ;))

Дано: Менеджер, у підпорядкуванні якого 6 лінійних співробітників. Менеджер приєднався до організації з багажем компетенцій — він знає сферу діяльності компанії та має досвід на керівній позиції більше двох років. Менеджер вже взаємодіє з командою і результати непогані, можна навіть сказати, що команда перевищує свої планові показники час від часу. Чотири співробітника працюють в компанії більше п’яти років. Два співробітника працюють менше, ніж півроку. Нові співробітники з’явилися в команді через звільнення двох успішних у своїх ролях співробітників. Колега з HR-відділу навіть допоміг зрозуміти, що справа в тому, що вони не хотіли працювати з новим менеджером, і тому вирішили змінити компанію. Менеджер працює по 10-12 годин на день, виконує функції співробітників, коли вони не встигають, та регулярно повідомляє свого менеджера, що справи в команді йдуть прекрасно. Та все ж стає помітно, що продуктивність співробітників зменшується, а кількість роботи, яку робить менеджер — невпинно зростає щомісяця.

Питання:

  • На що слід звернути увагу менеджеру та які ризики наразі є в команді?
  • Як поведінка менеджера впливає на подальшу долю команди?

Напевно, у вас купа запитань та ідей що можна змінити в роботі команди та підходах менеджера. Та давайте спробуємо структурувати всі ймовірні проблеми і все ж дійти до кореня ситуації.

Поставимо питання:

  • Як почуває себе менеджер?
  • Яка раніше команда була у менеджера?
  • Яка культура та стиль управління були в минулій команді та компанії?
  • Які компетенції має менеджер?
  • Як почуває себе команда?
  • Яка причина відкриття позиції менеджера?
  • Чому менеджер команди прийшов ззовні організації?
  • Чи розглядалися внутрішні співробітники на позицію менеджера?
  • Який менеджер та який стиль управління був у минулого менеджера?
  • Як було проведено адаптацію нового менеджера?

Список питань можна продовжити й далі, та ці запитання дадуть нам можливість подумати над ситуацією та побачити її під іншим кутом зору — не з позиції «я — менеджер» чи «я — співробітник», а з позиції «я — ситуація» та «я — бізнес». А це вже розширення картини сприйняття та часткове рішення!

«Проблема не може бути вирішена на тому рівні, на якому вона була створена», — ця фраза є однією з рушійних сил у коучингу. Давайте візьмемо її за основу та опишемо пастки, в які час від часу потрапляє кожен менеджер, і ми з вами не виключення. Оскільки ми всі знаємо, як діяти в тій чи іншій ситуації, поки не потрапимо в таку ситуацію :)

У кейсі описано симптоми — те, що є наслідком моделей поведінки та рішень менеджера і його колег. А що ж провокує появу цих симптомів? Страхи, які блокують розвиток менеджера, команди і бізнесу. Нижче розберемо п’ять страхів, що заважають менеджерам зростати та будувати зрілі команди.

1. Страх бути «неідеальним» менеджером для компанії

Типова поведінка: Я завжди все роблю за всіх співробітників. Я не кажу про те, що мені потрібна допомога, і про те, що команду час розширити або ввести якісь допоміжні системи/купити програми. Я в ролі лицаря/героя, в якого «не буває проблем».

Що робити:

  • Прийняти, що немає ідеальних менеджерів (і людей загалом)
  • Бути чесним перед собою насамперед
  • Бути сміливим у тому, щоб попросити про допомогу
  • Говорити про потреби команди
  • Залучати команду у вирішення питань та генерувати рішення разом

2. Страх делегування

Типова поведінка: «Краще мене ніхто не зробить» — то для чого мені витрачати час на навчання інших і потім ще й виправляти помилки? Я сам швидко все зроблю і одразу без помилок.

Що робити:

  • Усвідомити, що рано чи пізно вам буде потрібна допомога, бо робити все самому не вистачить власних ресурсів
  • Зрозуміти, що ефективність менеджера пов’язана з навичками організації роботи команди, а не власними навичками спеціаліста
  • Все ж почати делегувати виконання задач співробітникам в залежності від рівня їхніх знань та компетенцій

3. Страх непотрібності

Типова поведінка: Я настільки боюсь стати непотрібним компанії, що постійно залишаюсь (читай: рятуюсь) у мікроменеджменті. І, як наслідок, ніхто не може обійтись без мене — я всім потрібен і тільки я беру на себе відповідальність у прийнятті рішень. Я незамінна фігура, без якої і команда, і бізнес просто не зможуть існувати.

Що робити:

  • Переосмислити роль менеджера
  • Зрозуміти свої моделі поведінки (транзакційний аналіз Еріка Берна та драматичний трикутник Карпмана допоможуть у розумінні, що і до чого)
  • Змінювати свою поведінку малими кроками
  • Залучати команду у прийняття рішень та ділитися повноваженнями

4. Страх надмірної м’якості або жорсткості в управлінні

Типова поведінка: Я не знаю, як поводити себе з тим чи іншим співробітником, адже вони можуть подумати, що я тиран або навпаки — «що мені можна вилізти на голову». До того ж, я хочу виглядати стабільним менеджером, а отже я маю поводити себе однаково зі всіма співробітниками. І я чітко слідую цій установці у постановці задач та контролі.

Що робити:

  • Ще раз ознайомитись з теорією ситуативного лідерства (або ситуаційною моделлю лідерства, яка створена Полом Герсі та Кеном Бланшардом)
  • Застосовувати знання в залежності від рівня складності задач для кожного співробітника
  • Говорити з командою та вміти приймати зворотний зв’язок від свого менеджера

5. Страх несприйняття в ролі менеджера

Типова поведінка: Я постійно відчуваю, що співробітники можуть навмисне не виконувати мої задачі, робити більше помилок і взагалі відноситися до своєї роботи не серйозно. Більше того, я знаходжу цьому підтвердження в додаткових запитаннях та сумнівах стосовно моєї компетентності та постановки задач. Тому я витрачаю час на те, щоб все ж запевнити команду у своїй впливовості та достойності бути менеджером.

Що робити:

  • Переосмислити роль менеджера
  • Повірити самому в те, що ви — менеджер
  • Регулярно проводити персональні зустрічі зі співробітниками
  • Розуміти та доносити цінність вкладу кожного співробітника

Можливо, в цьому кейсі ви частково впізнали себе у минулому чи нині. А, можливо, ви впізнали колег чи менеджерів, які знаходяться у вас у підпорядкуванні. У будь-якому випадку, приділіть час саморефлексії або обговоріть з колегами цей кейс: ви збережете час і собі, і їм, поділившись такою простою та надважливою інформацією.

Ми всі насправді хочемо мати надійну та зрілу команду. І кожен із нас може створити таку команду, коли зрозуміє свої страхи і прийме головний «побічний ефект» зрілої команди — таку команду не потрібно контролювати щодня, вона не приходить за спасінням та підкресленням значущості менеджера. Вона просто знає: що, як і коли робити, та потребує опори й підтримки свого менеджера час від часу.

Не пам’ятаю, хто сказав цю фразу, але вона розкриває суть всіх проблем в управлінні та комунікаціях — «якщо навколо все не так і всі не такі, час подивитися в дзеркало». Тому, якщо у вас зараз є певні питання до команди, яку б роль ви не мали — насамперед приділіть час аналізу можливих страхів, які є тою перешкодою (насправді трампліном) до розвитку себе і команди.

Ілюстрація: agile-journal.com

Про автора:

    Катерина Вольська, засновниця та CEO HR-компанії UniSkill.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Освіта проти таланту. Сила творчостіОсвіта проти таланту. Сила творчості
Надприродний розум. Як досягнути надзвичайного силою розумуНадприродний розум. Як досягнути надзвичайного силою розуму
Як стати експертом. Шлях до майстерностіЯк стати експертом. Шлях до майстерності

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)