ІНСАЙТИ | Цінності компанії 12 жовтня 2020 р.

Як сформулювати корпоративні цінності: 4 кроки

Автор: Олена Іванчикова, HR-консультант
Джерело: ПроHR

Цінності компанії — це фундамент її корпоративної культури. Те, як люди спілкуються одне з одним та з клієнтами, беруть завдання і виконують їх, шукають рішення проблем, — це все про цінності.

Практика компаній із розвиненою корпоративною культурою свідчить, що цінностей має бути від трьох до семи — це оптимальна для запам’ятовування кількість. Зустрічаються цінності, які сформульовані як коротка закінчена думка, та цінності, які деталізуються. Так, у компанії Mercedes основна цінність звучить так: «Бажання і прагнення співробітника розвиватися». А в HSBC, наприклад, так: «Культурне розмаїття: відкриті до різних ідей і культур». Докладно пояснені цінності в Samsung: «Бездоганність: все, що створює компанія, продиктовано прагненням до досконалості і зобов’язанням постачати на ринок товари і послуги високої якості».

Як сформулювати корпоративні цінності: 4 кроки

Основні цінності часто пов’язані з певними напрямками. Це відкритість, професіоналізм, командний дух, клієнтоорієнтованість, розвиток. Але існують варіанти нестандартних цінностей. Наприклад, у компанії PepsiCo є така: «Балансувати короткострокові і довгострокові плани».

Цінності можуть бути зібрані за змістом (як наведено в прикладах вище), а можуть бути сформовані відповідно до єдиної концепції. Так, у компанії Bayer цінності англійськими словами складають слово «Life»: leadership, integrity, flexibility, efficiency.

Крок 1. Підготовка

Незалежно від того, чи займається компанія формуванням цінностей, вона їх має. Проте, якщо раніше в компанії про це не йшлося, насамперед варто підготувати для співробітників невелику презентацію про майбутню роботу. Це підвищує лояльність персоналу до нововведень і змін. Варто пояснити, що таке корпоративна культура і чому вона важлива для компанії, що таке цінності, як команда буде їх створювати, з яких етапів буде складатися цей процес.

Крок 2. Опитування співробітників

Щоб цінності не спускалися керівниками, компанії варто підготувати фундамент. Перше, що зазвичай робить служба персоналу — опитування співробітників. Важливо виявити ціннісні установки персоналу і обговорити їх під час отримання зворотного зв’язку.

Основне завдання — досягти залученості персоналу. До кожного підрозділу варто звертатися окремо: проводити збори, відповідати на питання, наводити прості та зрозумілі приклади. Спершу люди реагують із недовірою. Потім, якщо вдається пояснити, що це таке і чому працювати за єдиними цінностями простіше, стають більш активними і прагнуть взяти участь у такому важливому проекті. Залучати персонал усіх рівнів у глобальні завдання треба обов’язково. Бути причетним до створення цінностей — відмінна мотивація!

Отже, після зборів і зустрічей кожний підрозділ має отримати завдання, яке може бути сформульоване приблизно так: «Перелічіть основні критерії, без яких компанія не зможе існувати, на вашу думку. Назвіть основних «китів», на яких компанія стоїть і завдяки яким рухається вперед». Можна пояснювати своїми словами, головне — щиро. В моєму досвіді, коли проводилося таке анкетування для мережі магазинів, співробітники впоралися: кожний детально сформулював свої думки в реченнях, дуже схожих на майбутні цінності. Компанія отримала близько 70 відгуків, і в кожному була певна філософія та глибина.

Крок 3. Формулювання цінностей

Згодом настає етап безпосереднього формулювання цінностей. Часто для цього організовується захід, на якому керівництво, за необхідності — разом із запрошеними консультантами, робить висновки. Зазвичай такий захід проводиться поза офісом, наприклад, виїзний, на природі: це допомагає керівникам поводитися більш неформально та відкрито. Важливо чітко сформулювати цінності, які гуртуватимуть команду.

Ми зібрали фокус-групу, яка складається з усіх посад компанії: в моєму кейсі це був лінійний персонал магазинів та складів, керівники middle-рівня і топ-менеджмент. Спочатку ми зачитали всі ідеї і розібрали кожну з них. Потім згрупували їх за змістом — це було легко, адже ми чітко бачили багато спільного в різних пропозиціях. Наприклад, були такі ідеї: «для нашої компанії важливо постійно розвиватися» або «щоб отримати підвищення, потрібно цікавитися новою інформацією». Блок «схожих» думок ми називали одним реченням, наприклад: «ми цінуємо розвиток і допомагаємо розвивати наших колег». Загалом ми отримали 15 речень, але це забагато, варто скоротити їхню кількість. Отже, кожну думку ми оцінили за пріоритетністю і залишили тільки чотири найважливіші:

  • команда («двоє — це більше, ніж ти і я, двоє — це ми!»);
  • гостинність («гість радий — ми раді»);
  • розвиток («розвиваюся я — допомагаю розвиватися тобі»);
  • відкритість породжує довіру.

Крок 4. Поширення

Цінності необхідно узгодити, затвердити і поширити на всіх рівнях структури. Робити це важливо через усі канали, доступні компанії (розсилки, інформаційні дошки, внутрішні портали та чати тощо), з залученням усіх комунікаційних інструментів, а також інформаційних зустрічей. Іноді за кожною цінністю закріплений «провідник», який активно розповсюджує її.

Подяка всім за спільну роботу — обов’язкова!

Завдяки колективній роботі — команді відгукується кожна з цінностей. Їх не потрібно вчити — вони запам’ятовуються легко і природно, адже відповідають дійсності, тому, що люди відчувають, а не тому, що декларує керівництво.

Ілюстрація: andreusK/iStock



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Рік корисних звичок. Повний курс знань, щоб набути звичок, важливих для добробуту і щастя. Збірник самарі + аудіокнигаРік корисних звичок. Повний курс знань, щоб набути звичок, важливих для добробуту і щастя. Збірник самарі + аудіокнига
Під три чорти турботи! Нумо до роботи!Під три чорти турботи! Нумо до роботи!
Рішення. Практичні поради від 23 людей, які змінили світРішення. Практичні поради від 23 людей, які змінили світ

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2023, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)