ІНСАЙТИ | Mission & Vision 24 жовтня 2013 р.

Місія та візія: як знайти формулу привабливості

Чи когось хоч раз надихнула місія хоч якоїсь компанії, з котрою доводилося стикатися, скажімо, у ролі працівника, партнера чи клієнта? А якщо ні, то чому? Ось що пише Бернард Марр (Bernard Marr), відомий публіцист та фахівець з питань ефективності підприємств, у статті, опублікованій у LinkedIn.

Бернард Марр (Bernard Marr)
Бернард Марр
(Bernard Marr)
Декларації місії та візії більшості компаній відверто жахливі. Як правило, вони народжуються із нескінченних переливань із пустого в порожнє на без міри затягнутих нарадах — очманілі учасники яких, врешті-решт, готові підписатися під будь-якою нісенітницею. Більшість місій та візій, які мені доводилося читати, настільки розмиті, що, не дають жодного уявлення про те, чого ж, власне, прагне організація. Більше того, подеколи вони ще й спантеличують людей, котрі до того, як взяли в руки ці документи, більш-менш усвідомлювали, куди рухається компанія.

Ось декларація місії Volvo: «Створюючи цінність для клієнта, ми створюємо цінність для наших акціонерів. Використовуючи наші фахові знання, ми створюємо пов’язані із транспортними засобами продукти і послуги найвищої якості, максимального рівня безпеки та турботи про довкілля — все це для вимогливих клієнтів з обраних сегментів. Ми працюємо з енергією, пристрастю та повагою до індивіда». Ну як — відчули прилив натхнення? А чи, взагалі, зрозуміло, що намагається зробити Volvo? Не знаю, як кого — мене ж ця незрозуміла, нашпигована кліше маячня доводить до «білого каління».

Такі вирази, як «найуспішніший», «найкращий у світі», «провідний на ринку», «найкращий у своїй категорії», «найкращий споживчий досвід» — абсолютно нічого не означають. До того ж, вони ще й відштовхують людей! Ось напрочуд нудна візія від Dell Computers, яка говорить: «Бути найуспішнішою комп’ютерною компанією у світі, що надає найкращий споживчий досвід на ринках, які ми обслуговуємо». Втім, якщо влаштувати конкурс на найбезглуздішу візію, то перший приз, напевно, виграє Hilton: «Наповнити світ сяйвом і теплотою гостинності» — ви щось таке колись чули? Щороку я проводжу в Hilton Hotels купу часу — і відчуття безликої стерильності, яке отримуєш у будь-якому готелі мережі, аж ніяк не можна ототожнити із «сяйвом і теплотою…».

Втім, хай там як, але моя робота полягає у тому, щоб допомагати організаціям розробляти та втілювати стратегії. І, на моє переконання, мудрі компанії використовують декларації місії та візії як дороговкази, що чітко показують, якими є ціль та прагнення компанії. Вкрай важливо, аби ці документи мали реальний зміст, а не були набором банальностей, вкотре перероблених із спадщини, що її залишили попередні покоління керівників. Мені дуже часто доводиться бачити декларації місії та візії, які являють собою справжню «кашу», в котрій намішано все — цілі, цінності, прагнення, стратегія та усілякі описи. Отже, у чому сутність цих документів?

  • Декларація місії містить у собі головну ціль компанії. Цей документ, що стосується теперішнього організації, дає відповідь на запитання — чому вона існує, що робить та для кого?
  • Декларація візії відтворює уявну картину цілі, яку компанія прагне досягти у середньотерміновій перспективі. Вона повинна надихати (але без крайнощів, як у випадку Hilton!).

Ось деякі хороші декларації місій, у яких чітко та лаконічно висловлено — чим займається компанія. (До речі, я волію вживати слово «ціль» замість «місія».)

  • eBay: «Наш місія — забезпечити функціонування глобального торгівельного онлайн-майданчику, де будь-хто може купити чи продати практично усе, таким чином генеруючи економічні можливості для всього світу».
  • Google: «Організувати всю інформацію, що є у світі, зробити її загальнодоступною та корисною».
  • Walt Disney: «Ми створюємо щастя, надаючи найкраще із розваг людям різного віку будь-де».
  • Amazon: «Створити місце, де люди в змозі знайти все, що вони лише можуть захотіти купити онлайн».
  • Innocent: «Виробляти натуральні та смачні продукти і напої, які допоможуть людям вести комфортне життя та дожити до похилого віку».
  • Motor Neurone Disease Association1: Нашою місією є фінансування і популяризація досліджень, мета яких — викорінення хвороби мотонейрона (ХМН). До цього часу ми робитимемо все, що в наших силах, аби надати кожному, хто страждає на ХМН, найкращу медичну допомогу; найкращу якість життя, яка лише можлива; а також вмирання з гідністю. Крім того, ми робимо все від нас залежне, щоб допомогти членам родин та опікунам людей, хворих на ХМН».

А ось хороші декларації візій, у яких чітко сформульовано прагнення та задуми компанії. Перші дві вже показали свою дієвість як дороговкази до успіху. Натомість дві останніх виконують цю функцію зараз. (Також, на мою думку, краще вживати слово «прагнення» замість «візія»).

  • Microsoft: «Комп’ютер на кожному столі та в кожній домівці».
  • Wal-Mart: «До 2000 року стати компанією із капіталізацією в $125 млрд».
  • Фонд Save the Children2: «Нашою візією є світ, у якому кожна дитина матиме право на виживання, захист, розвиток та участь у прийнятті рішень (в родинах, дитячих об’єднаннях тощо)».
  • Візія Motor Neurone Disease Association: «Світ без хвороби мотонейрона».

Я переконався, що процес розробки декларацій місії та візії проходить найефективніше, якщо на самому початку поставити керівникам такі запитання:

  • Для місії: Яка основна ціль організації? Що ми робимо та для кого?
  • Для візії: Де ми хочемо бути через 5-10 років? Чого прагнемо?

Потім я раджу клієнтам зробити на основі своїх відповідей нарис, який потім обговорюється та доводиться до пуття на вміло керованих зустрічах.

За матеріалами "What The Heck is Wrong with… Mission and Vision Statements?", LinkedIn.


    1 Асоціація хвороби мотонейрона.

    2 Фонд "Врятуємо дітей".



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Одна справа. На диво простий рецепт неперевершених результатівОдна справа. На диво простий рецепт неперевершених результатів
Шкереберть. Як творчий безлад може змінити життя на кращеШкереберть. Як творчий безлад може змінити життя на краще
Надприродний розум. Як досягнути надзвичайного силою розумуНадприродний розум. Як досягнути надзвичайного силою розуму

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)