ІНСАЙТИ | Колаборації та спільноти 15 грудня 2021 р.

Природа колаборації та механізми її побудови

Автор: Віктор Дерев’янко
Джерело: Executives

Сьогодні навичка партнерства та колаборації з метою побудови екосистем та створення нових ніш стала не лише актуальною, а й необхідною умовою для розвитку бізнесу та досягнення коротко- та довготермінових бізнесових цілей. Тому для керівників важливо знати та вміти застосовувати практичні інструменти колаборації та методику побудови спільнот.

Природа колаборації та механізми її побудови

Що таке колаборація та спільноти і чому вони цінні?

Міжнародний стандарт «Системи управління знаннями» (ISO 30401:2018) так пояснює термін колаборація: це свідомий підхід до спільної роботи над узгодженою спільною метою через обмеження, які можуть бути функціональними, організаційними, географічними або між організаціями.

Колаборація між компаніями допомагає обмінюватися досвідом із різних сфер, пришвидшує розвиток нового партнерства, а також сприяє збільшенню доходу завдяки виходу на новий сегмент ринку. Один із прикладів — колаборація компанії із догляду за шкірою Biotherm (Група L’Oreal) та автомобільного виробника Renault, у результаті чого з’явився новий стандарт комфорту в автомобільному секторі. Вони створили новий концепт автомобіля Spa Car, який і піклується про здоров’я своїх пасажирів, і захищає навколишнє середовище. Як? Автомобіль має нульовий рівень викидів, а електрична система розсіює ефірні олії у салоні, враховуючи потреби водія чи водійки: щоб допомогти прокинутися зранку або бути зосередженим протягом усієї подорожі тощо. Також технологія фільтрації та очищення повітря підтримує чистоту повітря, що надає додаткові переваги для шкіри. А система клімат-контролю зволожує повітря в салоні, завдяки чому шкіра не втрачає вологи.

Інший приклад. У рамках програми ознайомлення дітей та підлітків з аерокосмічною сферою LEGO підписала угоду з космічним агентством NASA. У рамках цього проєкту космонавти використовують моделі та іграшки LEGO на Міжнародній космічній станції, щоб продемонструвати деякі наукові концепції та провести різні експерименти, наприклад, щоб спостерігати за невеликими машинами в умовах мікрогравітації. Також компанія LEGO випустила нову серію моделей на космічну тематику, які дуже популярні серед фанатів всесвітньо відомого виробника конструкторів.

Отже, товариство або спільнота — це більше, ніж групи зацікавлених людей. Це люди, пов’язані між собою та з організацією спільним інтересом, і це дає їм змогу відчути, що вони частина чогось більшого. В ідеалі це дає їм ідентичність, яку вони гордо поділяють. Спільнота створює каркас, у межах якого люди більше довіряють, підтримують одні одних і співпрацюють.

Як творити спільноту?

Процес побудови вигідних партнерських взаємин у спільноті — це постійна практика довіри та співпраці у групі захоплених ідеєю людей. Цей процес, подібний до еволюції, відбувається у кілька етапів (Рис 1.) і для кожного характерні певні завдання та інструменти, які розглянемо нижче.

Етапи колаборації у спільноті

Рисунок 1. Етапи колаборації у спільноті

На внутрішньому рівні організація або компанія, яка бере на себе відповідальність за створення спільноти, має чітко зрозуміти власні цілі та цінності, а також цінності цільової аудиторії. Внутрішня співпраця зазвичай має форму майстер-класів, тренінгів або робочих сесій з мозковими штурмами, що дає змогу команді разом творчо працювати.

Також такий формат взаємодії допомагає визначити найбільш зацікавлених членів спільноти. І саме вони мають формувати другий рівень колаборації і входити до складу основної групи або команди драйверів змін, яка вирішує такі завдання:

1. Планування спільноти — це проаналізувати аудиторію, конкурентів спільноти, визначити вашу сферу діяльності. Сильні спільноти мають чітке розуміння того, хто вони, чому вони існують, у які цінності вірять і які відстоюють. Щоб випрацювати ідентичність спільноти, варто відповісти на запитання, що стосуються мети, цінностей, бачення успіху та бренду спільноти (див. повний список питань).

2. Проєктування спільноти — це дослідити досвід учасника спільноти: що в ній відбувається, як втілюється ідентичність у конкретну діяльність, яка цінна для її членів. На цьому етапі постають питання добору учасників до спільноти, умов виходу із спільноти, спільного досвіду, ритуалів і традицій, контенту, правил участі та ролей, а також створення системи вимірювань показників ефективності.

3. Фокусування спільноти. Діяльність спільноти може бути зосереджена на п’яти різних сферах, і кожен з цих напрямів має свою мету, цільову аудиторію та відповідні канали комунікації:

  • підтримка практиків (мета: впровадити нові технології роботи та/або поширити кращі практики);
  • підтримка бізнесу (компанії об’єднують зусилля у процесі становлення і розвитку ринку, спільно вирішуючи актуальні проблемні питання);
  • навчання (поширення нових методів навчання, або впровадження стандартів якості в цій сфері);
  • інновації (створення нових продуктів та унікальних сервісів для нових ринків),
  • координація (синхронізація зусиль, щоб забезпечити взаємозв’язок та злагодженість суб’єктів, об’єктів та процесів діяльності в певній сфері) тощо.

Важливо мати конкретний фокус, особливо на початку роботи спільноти.

4. Запуск спільноти. Це третій рівень побудови взаємин (див. Рис. 1), який передбачає вибір та створення платформи співпраці, опис структури, робочих груп, ролей учасників, створення якісного вмісту, плавний запуск та координування робіт з іншими членами спільноти з інших компаній. Хоча багато спільнот яскраво запускаються, лише деякі виживають у довготерміновій перспективі. Часто на цьому рівні з’являються конфлікти, які необхідно вирішувати. А також на цьому етапі вивчають, що дасть спільнотам довготривалу стабільність, а також питання розвитку організації, культури управління, фінансування, каналів і платформ та управління даними.

Четвертий рівень — побудова взаємин із цільовою аудиторією, і тут необхідною умовою є довіра до клієнтів з боку компанії або керівника проєкту. Яскравим прикладом такої довіри є сміливе рішення компанії TED у 2009 році про запуск TEDx, надавши волонтерам можливість самостійно організовувати конференції у стилі TED у своїх містах.

До цього моменту конференцію TED могло відвідати тільки обмежене коло людей за запрошеннями, а відповідно це обмежувало вплив компанії. Надавши довіру зовнішній спільноті, TED поширює ідеї з дивовижним масштабом через величезну кількість людей, включаючи тих, хто ніколи не зміг би собі дозволити квиток на основну конференцію TED (у 2018 році квиток на неї коштував $10 000). За останні 10 років було проведено понад 30 тис. заходів TEDx, у яких брали участь сотні тисяч учасників.

Розгляньмо поетапно, як TED вдалось втілити цю ідею. На етапі внутрішньої співпраці команда придумала й ухвалила рішення про розвиток глобальної спільноти. На другому рівні сформували ядро спільноти — основну групу людей-драйверів змін, яка випрацювала та запропонувала план проведення конференцій силами волонтерів.

На третьому рівні TED запустила спільноту, отримала перший досвід проведення конференцій у новому форматі, вирішила проблемні питання добору та навчання волонтерів, а також доопрацювала модель управління якістю конференцій. І далі на четвертому етапі TED розвиває взаємини з учасниками спільноти та розширює коло її членів.

Важливі питання — передумови

Щоб зрозуміти, як розвивати довірливі взаємини з командою і клієнтами, дайте відповіді на такі запитання:

  • Прозорість. Як підтримувати прозорість і відкритість? Як уникнути невизначеності?

  • Взаємодія. Як ми вибудовуємо взаємини в команді та компанії?

  • Співпереживання. Чи висловлюємо ми свої емоції одні одним і як? Чи співпереживаємо, якщо трапляються невдачі, і підтримуємо починання?

  • Цінності. Які наші цінності?

  • Компетентність. Як ми опановуємо компетенції і розвиваємо їх?

  • Відповідальність. Як ми беремо і виконуємо зобов’язання?

  • Результат. Людей мотивують і надихають досяжні результати. Можна нескінченно «пиляти» досконалий продукт, але відчутні проміжні результати здатні зміцнити довіру одне до одного. Тому ми домовляємося, що для нас означає «готово».

  • Неперервність. Довіра зростає або спадає? Наскільки ми послідовні у своїх обіцянках?

Висновки

Чи то внутрішня, чи то зовнішня співпраця, її можна використати і щоб пришвидшити зростання, розширити охоплення, посприяти розвиткові нового партнерства, і щоб збільшити дохід завдяки виходу на новий сегмент ринку. Також вона допомагає обмінюватися досвідом та зростати.

Спільнота тільки тоді може жити та розвиватися, коли учасники постійно проявляють активність. Тому якщо компанія хоче побудувати спільноту, їй теж потрібно бути готовою робити довготермінові інвестиції ресурсів і часу, а також проявляти активність і послідовність у налагодженні взаємин із найвідданішими клієнтами.

Розвиток спільноти — це демократичний шлях побудови взаємин із клієнтами. Він вимагає не контролю, а довіри, і не легковажності, а прихильності. Розвивайте довіру в команді та розширюйте варіанти співпраці зі своїми клієнтами та партнерами.

Список запитань, щоб створити спільноту:

  1. Мета — Навіщо існує спільнота?
  2. Ідентичність — Для кого спільнота? Як можна потрапити у спільноту? Чи є добір і який?
  3. Цінності — Які три принципи нам важливі?
  4. Успіх — Які три показники визначатимуть наш успіх в наступні 12 місяців?
  5. Досвід — Що постійно відбувається в нашій спільноті, що дає нам змогу досягти наших цілей і зобразити наші цінності?
  6. Ролі — Які ролі можуть мати члени спільноти? Які відношення між ролями?
  7. Правила — Які принципи й обмеження допомагають нам досягти нашої мети та відобразити наші цінності?
  8. Управління — Як ми ухвалюємо рішення? Хто ухвалює рішення?
  9. Взаємодія — Які найпростіші канали для нашої взаємодії? Як ми бачимо нашу здорову комунікацію?
  10. Контент — Який контент має цінність для учасників?
  11. Вихід учасників — Як учасники спільноти можуть із неї вийти?
  12. Бренд — Як спільнота позиціонує себе в зовнішньому світі?
  13. Фінансування — Який план має спільнота щодо досягнення фінансової стабільності?
  14. Канали та платформи — Які канали використовує спільнота для комунікації і зустрічей?
  15. Управління даними — Як спільнота управляє даними своїх учасників?

Ілюстрація: smallbizclub.com

Про автора:

    Віктор Дерев’янко, Ph.D., старший консультант Академії бізнесу EY.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
ПрокрастинаціяПрокрастинація
Спершу найважливіше! Жити, любити, вчитися, залишити слідСпершу найважливіше! Жити, любити, вчитися, залишити слід
Мудакам тут не місце. Як вижити в офісних джунгляхМудакам тут не місце. Як вижити в офісних джунглях

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)