ІНСАЙТИ | Застарілий термін 15 липня 2020 р.

Чи не час відправити «менеджера» на пенсію?

В епоху нескінченних підривів слово «менеджер» стає все більш застарілим. Адам Брайант (Adam Bryant), керуючий директор Merryck & Co., автор і журналіст, пропонує включити це слово в список тих, які настав час викинути з ужитку.

Чи не час відправити «менеджера» на пенсію?

Щороку професійні укладачі словників оголошують списки нових слів, які використовуються досить широко, аби благословити їх на включення. Серед нових слів і фраз словника Мерриам-Вебстера в 2019 році були deep state (тіньова держава) і fatberg (гібрид слів fat і iceberg, що описує велику масу жиру і твердих відходів, які збираються в каналізаційній системі). Gig economy (гіг-економіка, економіка вільного заробітку), pain point (больова точка) і haircut (бізнес-активи, що дедалі дешевшають) також туди потрапили.

Я хотів би запропонувати альтернативний список: слова, які настав час відправити у відставку. Не те щоб їх потрібно повністю викреслити з мови, але хоча б перестати постійно використовувати. І в топі мого списку — слово «менеджер».

Це слово використовується дуже давно. В ті дні, коли динаміка ринку була більш передбачуваною, керівники могли зосередити свою увагу всередині компанії. Вони шукали можливості для «управління» або вдосконалення процесів і використовували для поліпшення якості і економії витрат різні тактики, наприклад, ощадливе виробництво або «Шість сигма». Роль менеджерів була зрозуміла: компанія надавала їм активи, включаючи час, гроші, людей та інші ресурси, і їх робота полягала в тому, щоб оптимізувати ці ресурси по максимуму.

Якість і економічна ефективність завжди будуть вирішальними показниками корпоративної ефективності, але те, що менеджер робить для їх досягнення, все більше не відповідає часу, особливо якщо врахувати коріння слова: його етимологія пов’язана з виробництвом інструментів, кіньми та іншими тваринами (manus — рука латинською). У попередні десятиліття такі мислителі, як Анрі Файоль (Henri Fayol), розділили функції менеджерів на п’ять складових: планувати, організовувати, координувати, командувати і контролювати. Не так вже й багато змінилося з тих пір — незважаючи на цілі ліси, які були принесені в жертву, щоб надрукувати масу книг з менеджменту.

Ось три причини, чому настав час додати слово «менеджер» в корпоративний «чорний» список.

1. Ніхто насправді більше не хоче, аби ним управляли. Слово «менеджмент» викликає в уяві його неприємного близького родича, «мікроменеджмент», і сигналізує, що люди повинні триматися в рамках посадової інструкції. Міленіали ж розглядають роботу швидше як мережу, ніж як ієрархію. Ці співробітники, аби виконати свою роботу, будуть шукати потрібних людей на будь-якому рівні. А менеджерів, які незадоволені, що хтось працює поза встановленими рамками, міленіали просто сприймають як невдалий досвід взаємодії.

2. Ніхто насправді більше не хоче керувати іншими людьми. Так, ще є люди, які отримують задоволення від влади і від того, що можуть вказувати людям, що робити. Але хорошими співробітниками не потрібно управляти — їх потрібно направляти, тому що вони вже вмотивовані і наповнені ідями.

Я був редактором у Newsweek і The New York Times десятки років, і в мою сферу відповідальності входили провідні команди журналістів. Одного разу я запитав журналістку, як вона проводить свій час, на що отримав відповідь: «Я відчуваю, що ви мною керуєте».

Я перевів розмову в більш конструктивне русло, але мені довелося запозичити підхід, про який я почув від Сукхіндер Сінгх Кессіді (Sukhinder Singh Cassidy), яка в той час очолювала Joyus (зараз вона президент квиткового реселлера StubHub). В інтерв’ю Times вона пояснила свою філософію роботи з прямими підлеглими: «Або ви керуєте мною, або я керую вами. Що б ви хотіли?»

«Мені подобається давати людям свободу дій. Мені подобається бачити, що вони можуть зробити », — додала вона. При цьому вона дуже уважно стежить за тим, що люди обіцяють зробити, і якщо вони цього не роблять, «то починає натягувати поводок».

«Якщо я починаю контролювати ваш час, значить, ви не в кращій формі, і я теж. Тому що коли я розпоряджаюся вашим часом, грунтуючись на своїй думці, я вказую вам, що робити, чи не так? Я вважаю за краще, аби моє бачення було доповнено чиїмось іншим».

3. Слово «менеджер» не в змозі охопити всю роботу, яку співробітникам все частіше доводиться виконувати. Це набагато більше схоже на навігацію в умовах шторму, ніж на дотримання приписаних підручником правил. Новий спосіб роботи, можливо, найкраще відображений в одній із корпоративних цінностей хмарної комунікаційної платформи Twilio: «Намалюй сову».

Як сказав генеральний директор Джефф Лоусон (Jeff Lawson) в інтерв’ю:

«[Цінність] заснована на інтернет-мемі про те, як малювати сову. Там говориться: "Крок 1, намалюйте кілька кіл. Крок 2, намалюйте решту сови". Ось що потрібно, аби стати підприємцем — відкинути всі причини, через які ви думаєте, що не зможете щось зробити або зрозуміти. Наше завдання — приходити кожен день і братися за незрозумілі проблеми, які ми не знаємо, як вирішити».

І це стосується не лише підприємців. Хіба не можна те ж саме сказати про роботу кожного з нас?

Отже, як же називати людей, що займають ці посади, якщо не менеджер? Я голосую за поняття «командний лідер», яке чітко говорить про те, що ваша робота — керувати (і виконувати всі обов’язки, які з цим пов’язані, включаючи визначення стратегії і пріоритетів, а також допомогу людям у набутті нових навичок), а не просто стежити за тим, щоб люди робили свою роботу. Також мені подобається ідея називати менеджерів коучами або девелоперами талантів.

Яку б назву ми не вибрали, настав час її оновити. Акцент змістився: якщо раніше люди робили те, що їм веліли робити, і максимально використовували наявні ресурси, то тепер вони приходять з ідеями, про які ніхто не замислювався, і створюють нові можливості.

За матеріалами "Is it time to retire the title of manager?", strategy+business.

Ілюстрація: BBC



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Одна справа. На диво простий рецепт неперевершених результатівОдна справа. На диво простий рецепт неперевершених результатів
Всесвіт розмовляє числами. Як сучасна математика пояснює найбільші секрети світобудовиВсесвіт розмовляє числами. Як сучасна математика пояснює найбільші секрети світобудови
Технологія EQ-BOOST. Як використовувати емоційний інтелект у бізнесі та життіТехнологія EQ-BOOST. Як використовувати емоційний інтелект у бізнесі та житті

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)