Основні ризики безпеки зовнішньоекономічного співробітництва українських компаній на міжнародних ринках

29.09.2023

Співпраця українського бізнесу з зарубіжним ринком стала об’єктивною необхідністю та можливістю для багатьох підприємців у зв’язку з гібридною війною РФ проти України. Однак, перед тим як виходити на зарубіжний ринок, слід провести підготовчу роботу, щоб зменшити ризики і максимізувати успіх.

Серед основних ризиків безпеки зовнішньоекономічного співробітництва українських компаній на міжнародних ринках можна виділити:

  • складні санітарні, фітосанітарні та технічні вимоги до товарів, що експортуються з України в інші країни, торговельні обмеження, вимоги по стандартизації, заходи технічного регулювання в торгівлі (технічні бар’єри до товарів), митні тарифи (можливий високий рівень ввізних мит, тобто високих ставок імпортних мит), методи нетарифного регулювання імпорту, маркування походження продукції, місцеві стандарти якості продукції;
  • виникнення додаткових витрат українських експортерів при відвантаженні своєї продукції в зарубіжні країни, що призводить до підвищення вартості фрахту. Крім того, досить часто вітчизняні експортери стикаються з непрозорими та непередбачуваними методами регулювання на зарубіжних ринках;
  • відсутність повного обсягу інформації про особливості експорту українських товарів в   зарубіжні країни, особливості місцевих ринків товарів, зарубіжних конкурентів та інших експортерів;
  • особливості економічної політики, що проводиться урядом зарубіжної країни, яка в тій чи іншій мірі може вплинути на зміни споживчого попиту на запропоновані українською компанією товари або послуги;
  • наявність значної конкуренції на зарубіжному ринку досліджуваного товару;
  • висока кількість документів, необхідних для виходу на зарубіжний ринок;
  • нерозвинутість банківської мережі у зарубіжній країні, складне оподаткування;
  • неприйнятні умови оплати продукції, що експортується;
  • можливість визнання іноземних судових рішень в інших країнах, в які експортуються українські товари.

При суперечках, в яких сторони договору мають юридичну адресу в різних державах, необхідно враховувати, чи буде винесене в одній державі судове рішення виконуватися в іншій державі. Не з усіма країнами-торговими партнерами Україна має двосторонні угоди, в результаті існує ризик того, що рішення українського суду не визнають та не виконають в таких країнах:

  • наявність перешкод юридичного або іншого характеру, завдяки яким ціна просування товару на зарубіжний ринок є недоцільною;
  • національні, релігійні, культурні та етнічні особливості і специфіка, ментальні особливості ведення бізнесу у країнах ЄС, Азії, Африки, Латинської Америки, специфічні вимоги місцевих покупців;
  • політичні ризики, геополітичний фактор та можливість внутрішньополітичної нестабільності, наявність етно-релігійних конфліктів у зарубіжних країнах, в які експортуються українські товари;
  •  місцеві валютні обмеження, курсові ризики, нестабільність курсу місцевої валюти;
  •  зміна/невідповідність фактичних та офіційних вимог до експортних товарів, що призводить до складнощів при вивантаженні цих товарів;
  • можливість некоректної позиції покупця щодо підтвердження якості продукції, яка була ним імпортована;
  • різні норми вивантаження у різних країнах, проблема черг судів в порту завантаження/розвантаження.

При виході української компанії на зарубіжні ринки слід орієнтуватися на низько ризиковані, що володіють високим потенціалом прибутковості ринки. Також українські експортери досить часто стикаються з некоректним виконанням зарубіжними контрагентами своїх контрактних зобов’язань, в першу чергу, коли ціна на момент поставки нижче, ніж ціна за контрактом.

Збільшення доступу до європейського ринку може бути великим шансом для українських підприємців, але успіх вимагає детального планування, готовності до змін і дотримання всіх необхідних вимог і стандартів. Значне зростання вимог і стандартів підприємницької діяльності на зовнішніх ринках обумовлює доцільність делегування значного обсягу функцій по організації безпеки підприємництва спеціальним структурам – консалтинговим компаніям, інформаційним агентствам тощо, які близькі до його проблем і здатні ефективно допомогти в їх вирішенні.

Зокрема, міжнародна консалтингова компанія «Сідкон» має 20-річний досвід у інформаційному супроводі українського бізнесу за кордоном:

  • маркетингові дослідження;
  • розробка стратегії і плану виходу на новий ринок;
  • пошук і перевірку контрагентів;  ∙
  • проведення міжнародних розслідувань;

а також підбір експертів  відповідної країни у питаннях:

  • реєстрації компаній;
  • юридичного, бухгалтерського супроводження;
  • отримання дозволів, сертифікатів та ліцензій, необхідних в діяльності компаній;
  • інші інформаційно-аналітичні послуги з супроводу Вашого бізнесу за кордоном.