Створення ефективної PR-стратегії: ключові моменти для початківців

16.09.2025

Ефективна PR-кампанія здатна підвищити впізнаваність бренду та продажі на роки після її завершення. Але як створити таку кампанію, що приверне увагу вашої цільової авдиторії та забезпечить успіх? Як визначити свої цілі, зібрати важливі дані та вибрати правильні канали для вашого ключового меседжу?

Про це — далі у невеликому керівництві зі створення PR-стратегії для людей, які починають освоювати професію піарника.

Створення ефективної PR-стратегії

1. Визначте свою мету

Перш ніж розпочати планування, вирішіть, якого результату ви прагнете, — наголошує PR агентство Nemesis. Ваша мета може бути однією з наступних:

  • збільшення продажів і лідів;
  • підвищення впізнаваності, цінності та оцінки бренду;
  • залучення партнерів і рекрутинг.

Визначення мети допоможе вам обрати правильну PR-стратегію. Плануючи кампанію, враховуйте, як саме ви будете вимірювати успіх. Керівництву потрібне розуміння того, як просування підтримало бізнес-цілі, а не просто перелік посилань на публікації.

2. Оберіть цільову авдиторію

Щоб досягти своїх цілей, необхідно охопити правильну авдиторію. Під час розробки плану комунікацій, ваша PR-команда має врахувати, на кого буде спрямована кампанія, оскільки тактика буде змінюватися залежно від цільової авдиторії.

3. Проведіть мозковий штурм

Коли ви знаєте, чого хочете досягти, можна починати мозковий штурм, щоб знайти найкращий спосіб реалізації цілей. Запросіть до обговорення людей із різним досвідом. Задавайте питання, щоб зібрати якомога більше ідей:

  • Який ваш головний меседж?
  • На кого він орієнтований?
  • На яких платформах буде поширений?
  • Як найкраще його донести?

Крім того, варто зібрати дані про вашу цільову авдиторію та конкурентів, наприклад, провести опитування.

4. Зберіть ринкові дані

На ранніх етапах кампанії збирайте галузеві дослідження та ринкові дані. Ця інформація допоможе зрозуміти, як ваша історія вписується у загальні тренди, які аспекти варто підкреслити, а також як протидіяти можливому негативу. Досліджуйте вебсайти, соціальні мережі, Google Alerts і рекламні кампанії конкурентів. До співпраці можна залучити відділи маркетингу та продажів.

5. Оберіть канали комунікації

Навіть найкраще повідомлення буде марним, якщо його ніхто не почує. Подумайте, чи будете ви використовувати пресрелізи, пресконференції або інфлюенсерів. Обирайте канали, яким ваша цільова авдиторія приділяє найбільше уваги.

Наприклад, для реклами дитячих товарів можна поєднувати онлайн- та офлайн-тактики. Ваша PR-команда також має узгоджувати свою стратегію з SEO, соцмережами та іншими цифровими каналами, які використовує відділ маркетингу.

6. Протестуйте свою ідею

Перш ніж запускати кампанію, покажіть свої ідеї людям, які не залучені в проєкт. Це допоможе уникнути помилок і PR-криз. Запитайте думку журналістів та інфлюенсерів — вони мають цінну інформацію про те, як громадськість сприйме ваш меседж. Переконайтеся, що всі елементи кампанії відповідають цінностям вашого бренду та компанії. Задайте собі питання про вашу авдиторію:

  • Що для неї важливо?
  • Як кампанія змусить її почуватися?
  • Які її проблеми і як ви можете їх вирішити?

7. Запустіть кампанію

Перед запуском ретельно перевірте всі деталі, факти та дані, щоб уникнути помилок. Дайте собі достатньо часу — щонайменше 10 днів — аби мати простір для маневру та внесення змін, які можуть знадобитися через непередбачені обставини, як-от поточні події чи новини конкурентів. Майте напоготові додаткову інформацію та будьте готові швидко відповідати на всі запити, адже кожне звернення є важливим.

8. Підготуйте план подальших дій

Розробіть план подальших дій для журналістів. Якщо вашу історію ще не висвітлили, підготуйте аргументи, чому вона залишається актуальною. Журналісти отримують багато пітчів, тому ваш має вирізнятися. Надішліть follow-up лист через 3–4 дні після першого меседжу. Додайте посилання на відгуки клієнтів, дані досліджень або фотографії, якщо це був захід.

9. Вимірювання успіху

Після завершення кампанії підготуйте звіт про всі KPI та метрики. Зробіть детальний опис того, що сталося, і відзначте успіхи. Врахуйте такі показники, як:

  • обсяги продажів;
  • медіазапити;
  • зміни в соцмережах;
  • кількість відвідувачів.

Підготуйте загальний звіт із зазначенням KPI, цілей і можливостей для покращення.

Висновок

Ключовим елементом успішної PR-кампанії є не лише наявність плану A, а й планів B, C та D. Ретельне обдумування кожної можливої ситуації виділить вас з-поміж інших. Важливо також залучати до процесу людей ззовні, наприклад, журналістів чи інших фахівців, і навіть тих, хто не працює в бізнесі. Це допоможе виявити потенційні проблеми, наприклад, щось, що може бути сприйняте як образливе або недоречне.

Надзвичайно важливу роль відіграють дані. Використовуйте переконливу та цікаву інформацію для підкріплення вашої історії, і переконайтеся, що вони точні та підтверджені надійними джерелами.

Однак найважливіше — це дати собі достатньо часу для того, щоб мати можливість як зазнати невдачі, так і досягти успіху. Багато успішних кампаній провалилися через дрібні деталі та брак часу на коригування. Тому час є ключем до ефективної PR-стратегії.