ІНТЕРВ'Ю | Jonathan Gosling 30 квітня 2009 р.

Джонатан Гозлін: Робота має не ув’язнювати людину, а робити її вільною

Професор Джонатан Гозлін (Jonathan Gosling) очолює напрямки "Лідерство і Освіта для Управлінців" у Школі бізнесу та економіки Екзетерського університету [Exeter University]. В інтерв’ю для kmbs пан Гозлін розповідає про новий підхід до освіти у сфері менеджменту, спрямований допомогти менеджеру ефективно управляти компанією в реальних умовах. Для цього недостатньо просто виконувати свої безпосередні обов’язки — необхідно також бачити ширшу цінність, яку менеджер може створити для компанії і суспільства.

Джонатан Гозлін (Jonathan Gosling) Innovations: Чи не могли б Ви коротко описати новий підхід до освіти в сфері менеджменту, який ви започаткували разом із Генрі Мінцбергом, гуру бізнес-стратегій з INSEAD. Які пропонуються інновації в менеджменті?

Джонатан Гозлін: Традиційно, освіта у сфері менеджменту зосереджувалась на технічних аспектах аналізу бізнесу і організаційних проблемах. Студентів готували ухвалювати рішення, засновані на раціональності і побудовані за загальними моделями. Це те саме, що давати людям інструменти без інструкції користування цими інструментами. Особливо проблематичним такий підхід до навчання є саме в сфері менеджменту, адже тут кожна ситуація потребує окремого ставлення і окремої моделі ухвалення рішення. Ті можливості й ризики, які є сьогодні, добре ілюструють це твердження. Відповідно, всі менеджери також дуже різні.

Справжня цінність, яку менеджери приносять в організацію на додаток до своєї технічної компетенції — це їхні особисті виклики й амбіції. Тож, ми розробили такий підхід до менеджерської освіти, який зосереджується на «людському» аспекті управління.

Innovations: Ви підтримували рух «критичного менеджменту». Якими є головні цілі і концепція цього руху?

Джонатан Гозлін: Рух «критичний менеджмент» з’явився у 90-х роках, коли стало ясно, що соціальні й етичні наслідки життя організації й бізнесу занадто часто відходили від стандартів менеджерської освіти й досліджень. Питання було в багатозначності управління. Наприклад, одна з цілей управління — бути ефективним і сприяти організації досягати своєї мети. Тим не менше, ще одна важлива роль менеджменту — сприяти організаціям бути етичними, тобто приносити компанії певне добро. Це вимагає розгляду цілей в контексті ширших людських цінностей, і рух критичного менеджменту зробив акцент саме на цьому.

"Справжня цінність, яку менеджери приносять в організацію — це їхні особисті виклики й амбіції"
Крім того, занадто багато людей розцінюють роботу як «ув’язнення». Вони усвідомлюють, що витрачені на своїх роботодавців час і енергія лише зменшують креативність, замість того, щоб її генерувати. Дослідники критичного менеджменту заглибились у дослідження цих негативних аспектів роботи і винайшли, яким чином робота може вивільняти людину, а не пригнічувати.

Разом із тим, ми добре усвідомлюємо, що перетворювати цей світ на рай можна далеко не завжди, і багатьом із нас все одно доведеться страждати від тих чи інших трагедій в роботі та особистому житті. Рух критичного менеджменту намагався знайти спосіб прямо і відкрито заявляти про деякі аспекти життя в організації на противагу тим люб’язним повідомленням, які часто повторюються в стандартизованих управлінських текстах.

Innovations: Ваш підхід до бізнес-освіти значно відрізняється від класичного. Чи такі події як світова фінансова криза підтверджують його доцільність?

Джонатан Гозлін: Наш підхід до освіти в сфері управління завжди був спрямований на те, щоб допомогти менеджерам побачити власні дії в контексті цінностей тих організацій і спільнот, до яких вони належать. Проблема зі стандартними кейсами полягає в тому, що студентів заохочують ухвалювати беззаперечні стандартні рішення, позбавлені реальних болючих проблем і складнощів, що виникають у справжньому житті. Тож, на мою думку, наш підхід до освіти в сфері управління набагато більше відповідає сьогоденню, в якому немає готових рецептів успіху.

Сьогодні компанії особливо потребують розважливих думаючих менеджерів, які добре усвідомлюють матеріальні й моральні наслідки своїх дій, але разом із тим почуваються вповноваженими ухвалювати рішення і діяти рішуче. Наш підхід до менеджерської освіти, на мою думку, підтримує менеджерів в цій справі, готуючи їх бути спроможними оперативно й ефективно реагувати на будь-які ситуації.

Innovations: Як, на Вашу думку, бізнес-освіта трансформується в наступні кілька років?

Джонатан Гозлін: На мою думку, за кілька років бізнес-освіта набагато більше використовуватиме латентне, ще невиражене знання, яке менеджери отримують у своїх компаніях і галузях. Такі сучасні технології як «Wikis» роблять можливим ділитись і розробляти знання за допомогою інтерактивних методів співпраці. Таким чином, освіта набагато менше базуватиметься на експертному академічному знанні.

"Цілі компанії мають розглядатись в контексті ширших людських цінностей"
Innovations: Які головні висновки має зробити бізнес-спільнота для того, щоб убезпечити себе від таких рецесій як сьогоднішня?

Джонатан Гозлін: Не хотілося б цього казати, але, я думаю, буде дуже важко запобігти таким рецесіям, адже коріння таких явищ сягає дуже фундаментальних аспектів людської природи — те, що традиційно називалось гріхами жадібності, страху, злості тощо. Тим не менше, я вважаю, що для розвитку управлінців може бути зроблено набагато більше. Важливо, щоб самі менеджери бачили для себе ширшу перспективу ніж просто виконання своїх безпосередніх обов’язків, адже бізнес — це лише частина ширшої системи, до якої входять освітні системи, суспільні цінності, мистецтво тощо. Менеджер повинен бачити ту цінність, яку він може принести компанії і суспільству.

Innovations: Якою є роль лідера в організації?

Джонатан Гозлін: Лідер повинен запровадити в організації чіткі моральні стандарти і дуже добре усвідомлювати, що є насправді важливим. Світ бізнесу, як і будь-яка інша сфера публічного життя, містить складну структуру, де конфліктують окремі інтереси. Тому не завжди легко зрозуміти, що є дійсно правильним чи розпізнати, коли хтось збився зі шляху. З цієї причини найкращі компанії навіть зараз намагаються бути дуже відкритими до критики, а вищі управлінці втягують себе у безжалісні дебати зі своїми жорсткими критиками. Це допомагає їм краще зрозуміти свої вади і знайти конструктивний спосіб вирішення проблеми перед тим, як будуть допущені серйозні помилки.

Innovations: Що є важливішим для менеджера: отриманий досвід роботи чи ступінь MBA? Як і коли найкраще поєднувати ці дві речі?

Джонатан Гозлін: Досвід роботи і ступінь MBA мають йти разом. Не може бути корисної програми MBA без управлінського досвіду, а досвід без певного теоретичного відгуку — те саме, що багато разів наступати на одні й ті самі граблі. На мою думку, найкращий вихід — це спеціально розроблені програми бізнес-освіти, які дозволяють систематизувати отриманий досвід і навчитись занурюватись вглиб будь-якої проблеми. Саме тому я би заохочував учасників програм MBA приєднуватись до різноманітних круглих столів з практики менеджерських програм і ділитись отриманим досвідом з іншими менеджерами та учасниками MBA по всьому світу.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Крок за кроком. Як ентузіазм і наполегливість ведуть до метиКрок за кроком. Як ентузіазм і наполегливість ведуть до мети
Як стати експертом. Шлях до майстерностіЯк стати експертом. Шлях до майстерності
Одна справа. На диво простий рецепт неперевершених результатівОдна справа. На диво простий рецепт неперевершених результатів

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2025, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)