КОМЕНТАРІ | Бізнес-модель 6 березня 2018 р.

Головна помилка при виборі бізнес-моделі

Автор: Володимир Ломійчук, СЕО SalesCapital AG Ukraine
Джерело: "НВ Бізнес"

Головна помилка при виборі бізнес-моделі Вам відомий хоч один приклад успішного бізнесу, який почався з підручника з мікроекономіки і вибору потрібної бізнес-моделі?

Мені ні. Зате я точно знаю, як розбір бізнес-моделі допомагав бізнесу "знайти себе", визначитися, в чому справа, а головне — рости і розвиватися, не наступаючи на одні й ті ж граблі.

Бізнес-модель — це поняття, яке описує той спосіб організації діяльності, який приносить прибуток і зберігає стабільність його отримання згодом.

Вона може бути виражена концептуальним, логічним, графічним або схематичним чином. Бізнес-модель охоплює всю організаційну структуру підприємства: спосіб, який застосовує підприємство в підборі клієнтів, у диференціації своєї продукції, у визначенні того, які завдання компанія бере на себе і які планує перенести на аутсорсинг, у конфігурації ресурсів.

Серед найбільш популярних бізнес-моделей можна назвати:

  • Модель "бритви і леза", яка передбачає те, що основний продукт продається за заниженою вартістю, а його додаткові частини реалізуються за високою ціною. Своєю назвою ця модель зобов'язана компанії Gillet, відомої тим, що порівняно невисока ціна бритвеного станка компенсується високою ціною нових лез. Таких прикладів — маса, і судячи з терміну життя зарядних пристроїв і навушників до iPhone, компанії Apple теж до вподоби така модель.

  • Модель франчайзингу, яка передбачає купівлю ліцензії на успішну бізнес-модель у її власника. Це дає можливість досягти великої кількості продажів за рахунок готових логістичних, маркетингових та фінансових рішень. Найвідоміший приклад франчайзингового бізнесу — мережа ресторанів швидкого харчування McDonald's; в Україні найвідомішим прикладом такої моделі є Нова Пошта.

  • Модель Business-to-Consumer — бізнес-для-споживача — форма електронної торгівлі, метою якої є прямі продажі. Вона може модифікуватися залежно від того, чи використовується прямий маркетинг (приклад: продаж техніки на офіційному сайті Lenovo) чи права на продаж передаються дистриб'юторам (приклад: продаж продукції на сайті Rozetka).

  • Модель єдиного вікна, яка передбачає, що компанія надає клієнтові цілий пакет послуг, які окремо стоять набагато дорожче, а на пошук і контроль підрядників витрачається сила-силенна зусиль. Чим більше проблем знімає така компанія з плечей клієнта і чим якісніші її послуги, тим вище ціна сервісу.

  • Бізнес-модель орендодавця, яка передбачає, що компанія здає в прокат необхідну іншим підприємствам техніку, приміщення тощо. Класичним прикладом можуть служити девелоперські компанії і агенства нерухомості, однак все більшого поширення набувають сервіси з оренди кавоварок, оргтехніки і будь-яких недешевих речей.

В Україні часто користується популярністю серед великого бізнесу вертикально інтегрована бізнес-модель. Така модель дозволяє зберегти максимальну маржинальність і забезпечує мінімальну залежність від якості й термінів роботи підрядників або виробників комплектуючих. Подібна система може бути застосована тільки в умовах особливо великих підприємств і вимагає добре налагоджених процесів взаємодії та планування, в іншому випадку вона перетворюється на дорогу й дуже інертну систему, що не дозволяє конкурувати на ринку.

Популярність такої бізнес-моделі частково пов'язана з форматом виробництва, яке існувало в рамках радянської економіки, а частково з гострою необхідністю захистити свої інтереси на зорі "дикого капіталізму". У металургії контроль всього процесу виробництва став єдиною підставою для ведення стабільного бізнесу. Метінвест 100% вертикально інтегрована компанія саме для того, щоб тримати в руках контроль над шахтами, комбінатами і кінцевою переробкою — для того щоб також безвідмовно працювати з клієнтами в усьому світі.

Вертикальна інтеграція популярна і серед українських аграрних холдингів — тут теж важливе питання контролю якості, безперебійності й масовості. Наприклад, компанія Террафуд, як і багато інших молокопереробних підприємств України, відчуває нестачу в якісній молочній сировині. Було прийнято рішення інвестувати у власне поголів'я і поля — для того щоб забезпечити харчуванням.

Але по-справжньому ефективна бізнес-модель не може бути просто скопійована з прикладу успішного бізнесу. Це — не солдатська уніформа, а дорогий костюм, який шиється на замовлення, чітко під параметри конкретного підприємства і його мету на ринку. Створення моделі бізнесу нерозривно йде з розробкою стратегії — чіткого плану з втілення цієї самої моделі. Ці два ключових елементи, такі очевидні на перший погляд, топлять тих підприємців, які нехтують їх розробленням і прописують їх "заднім числом". І навпаки: ті, хто відповідально ставиться до розроблення стратегічного плану і моделі функціонування підприємства, набагато ймовірніше досягнуть своїх цілей — адже вони їх чітко собі уявляють.

Основою будь-якої стратегії є детальний аналіз вихідних умов: діагностика підприємства, оцінка ефективності окремих його блоків, аналіз ринку, його трендів і рівня конкуренції. Природно, що маленька кав'ярня спокійно може функціонувати і без цього, але чим більш амбітні плани вашого підприємства, тим більше ви будете потребувати послідовної стратегії розвитку бізнесу, заснованої на об'єктивних показниках. Однак, і маленька кав'ярня може стати Starbucks, а може канути в Лету — залежно від продуманості бізнес-процесів.

Обізнаність у таких сферах як теорія продажів, управління персоналом і підприємством — знання, необхідні будь-якому керівникові, але спеціалізація професій — природний еволюційний процес, і одна людина не може одночасно і управляти і аналізувати всю інформацію про діяльність підприємства і ринку.

Ілюстрація: Depositphotos.com



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
25-26 вересня 2018
Київ
Управлінський облік. Фінанси. Бюджети (Ігор Немировський, Інна Старожукова)
2-3 жовтня 2018
Київ
Оплата за результатом: KPI-мотивація. Від ВИРОБНИЦТВА до РОЗДРОБУ і ДИСТРИБУЦІЇ. Від Директора до лінійного персоналу
5-6 жовтня 2018
Київ
СПІН-технологія активних продажів (Ірина Сінчалова)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Четыре правила успешного лидераЧетыре правила успешного лидера
Как выжить среди мудаков. Лучшие практикиКак выжить среди мудаков. Лучшие практики
Управляй своей мечтой. Как реализовать любой замысел, проект, планУправляй своей мечтой. Как реализовать любой замысел, проект, план
Поцелуй лягушку! Научись превращать проблемы в возможностиПоцелуй лягушку! Научись превращать проблемы в возможности
12 недель в году. Как за 12 недель сделать больше, чем другие успевают за 12 месяцев12 недель в году. Как за 12 недель сделать больше, чем другие успевают за 12 месяцев


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.



bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2018, Management.com.ua
Портал створено та підтримується Strategic

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)