РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 16 грудня 2015 р.

BlackBerry: між тріумфом і падінням

Хоча історія канадської компанії BlackBerry (раніше відомої як Research in Motion (RIM)) ще не вийшла за рамки своєї кульмінації, подальший розвиток сюжету спрогнозувати неважко. Ринок вже виніс фірмі свій вирок.

Losing the Signal: The Untold Story behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry (Втрачений сигнал: нерозказана історія неймовірного зльоту та вражаючого падіння BlackBerry)
» Докладніше на Amazon
Завдяки BlackBerry, мобільна електронна пошта стала обов’язковим атрибутом корпоративного життя, а прив’язаність споживачів до гаджетів компанії межувала з наркозалежністю (не дарма ж їх стали називати «crackberries»: в англійському сленгу «crack» — наркотик на основі кокаїну). «Зіркова година» фірми припала на 2011-й, коли сума її надходжень сягнула майже $20 млрд. Проте зараз єдине, на що може сподіватися BlackBerry — це виживання (сума надходжень за останній звітній період склала лише $658 млн.). «У технологічному секторі дуже часто провал є передумовою майбутнього успіху, в той час як благополуччя може стати початком кінця»,— пишуть Джекі Макніш (Jacquie McNish) та Шон Сілкофф (Sean Silcoff) у книзі «Losing the Signal: The Untold Story behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry» («Втрачений сигнал: нерозказана історія неймовірного зльоту та вражаючого падіння BlackBerry»)1.

Історія BlackBerry дуже проста: компанія, свого часу блискучий новатор, з появою iPhone втратила гучну славу. Втім, насправді все набагато складніше. Фірму було створено дуетом, який не відрізнявся гармонією. Джим Балсіллі (Jim Balsillie), за походженням наполовину шотландець, наполовину метис (канадський абориген) — виходець із робочого кварталу. Свого часу це був неймовірно «пробивний» продавець, котрий захоплювався твором давньокитайського мислителя Сунь-цзи «Мистецтво війни». Якось Балсіллі, будучи запрошеним на вечерю, «організував» для себе бесіду з CEO великої компанії, безпардонно замінивши картки з іменами гостей. Як пишуть автори, співдиректора BlackBerry переслідувала нав’язлива думка про те, що одного дня його компанія може стати жертвою телекомунікаційних операторів чи конкурентів. Майк Лазарідіс (Mike Lazaridis), який народився в Стамбулі в родині етнічних греків, а в п’ятирічному віці переїхав з батьками в Канаду, був геніальним «технарем». З часом впевненість юнака в тому, що йому вдасться «зрушити гори», переросла в неухильну віру в себе та компанію. Засновники не були друзями — вони не мали нічого спільного поза межами роботи. «У нас це не прийнято, — жодних “тусовок”», — попередив Балсіллі менеджера, котрий намагався сформувати в управлінській команді приятельські зв’язки.

Балсіллі не відрізнявся чесністю при плануванні тактичних ходів, а його ставлення до підлеглих було, без перебільшення, жахливим. Ось як наставляв один із топів свого колегу перед нарадою: «Говоріть коротко та не дивіться йому в очі — неможливо передбачити: він піднесе вас до небес або змішає з лайном». Обидва засновника безжалісно витискали з інженерів всі соки, змушуючи їх робити неможливе; а в системі управління компанією володарювало повне безладдя.

Все це працювало напрочуд добре поки не трапився збій. Автори цитують слова боксера Майка Тайсона, який сказав: «У кожного є план, який діє доти, доки людина не дістане в щелепу». Лазарідіс вважав, що функціональність комунікаційних пристроїв повинна бути мінімальною, бо це дозволяє оптимізувати їхнє мережеве використання та максимізувати термін служби батареї. Але ця стратегія втратила сенс з виходом «нашпигованого» найрізноманітнішими функціями iPhone, який кардинально змінив очікування споживачів. «Стратегічна невизначеність — це смерть компанії», — сказав Балсіллі 2009-го.

Якщо подивитися на цю історію як на версію споконвічної притчі про курку та яйце, то невідомо, що стало першопричиною провалу — управлінська некомпетентність чи технологія, яка втратила привабливість в очах споживачів. RIM не змогла адаптуватися до змін, частково тому, що дивне партнерство Лазарідіс та Балсіллі розпалося через низку, на перший погляд, зовнішніх причин; головною з яких був скандал, що вибухнув, коли з’ясувалося, що працівники отримували премії у вигляді оформлених заднім числом опціонів на акції. «Можна назвати величезну кількість речей, які спромоглася зробити RIM, але це перекреслило все — якою б видатною не була організація, вона нічого не вартує, якщо в ній може статися щось таке», — сказав Лазарідіс авторам книги.

Завершується книга драматичною розповіддю про чергову гонку, яку розпочала компанія, намагаючись створити продукт, спроможний конкурувати з iPhone. Вкотре інженери сказали своїм босам, що вкластися у визначений графік неможливо. І, найімовірніше, на цей раз BlackBerry не вдасться подолати дистанцію.

За матеріалами strategy+business.


    1 Ця книга ввійшла в перелік «Найкращі бізнес-книги 2015-го року» (категорія «Історії компаній») за версією видання strategy+business.


comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
21 листопада 2017
Київ, Premier Hotel Rus
ABC-Forum: Artificial Intelligence, Big Data, Clouds. Проривні технології у фінансовій сфері
22-23 листопада 2017
Київ, Готель «Мир»
Управління проектами (Олег Андрієнко)
24-25 листопада 2017
Одеса
Оперативне управління командою підлеглих і бізнес-процесами (Ігор Сокуренко)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Искусство возможности. Как сыграть свою лучшую партию в карьере и жизниИскусство возможности. Как сыграть свою лучшую партию в карьере и жизни
Вообрази. Как работает креативностьВообрази. Как работает креативность
Работай меньше, успевай больше. Программа персональной эффективностиРаботай меньше, успевай больше. Программа персональной эффективности
Правила выдающейся карьерыПравила выдающейся карьеры
Харизма. Искусство производить сильное и незабываемое впечатлениеХаризма. Искусство производить сильное и незабываемое впечатление


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.




bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2017, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)