ТЕНДЕНЦІЇ | SaaS 29 серпня 2019 р.

Ринок SaaS в Україні: більше сотні гравців та $0,5 млрд інвестицій

Джерело: Blog Imena.UA

Фахівці UNIT.City разом з командами SaaS Nation та Center42 провели перше дослідження українського ринку SaaS. В роботі викладено загальні технологічні тенденції, аналіз ринкової ситуації та перелік ключових ІТ-компаній, що працюють за бізнес-моделлю підписки.

Ринок SaaS в Україні: більше сотні гравців та $0,5 млрд інвестицій

В основу дослідження лягло опитування топ-менеджерів українських компаній. Всього в ньому взяли участь понад 70 представників бізнесів, що працюють за моделлю SaaS. Завдання каталогу — показати український ринок SaaS-компаній місцевим та закордонним партнерам, клієнтам, інвесторам та відкрити місцевий ринок для більшого числа фінансового капіталу та капіталу талантів.

Що таке SaaS

Програмне забезпечення як послуга (Software as а service, SaaS) — це модель надання програмного продукту споживачам, при якій розробник створює веб-додаток, забезпечує його хостинг, оновлення та доставлення користувачу через інтернет. Замовники платять не за володіння програмним продуктом як таким, а за його використання протягом певного періоду або ж за певне число трансакцій.

Перші вендори, які пропонували програми як послугу, з’явилися в США в 1997-1999 роках, а абревіатура SaaS увійшла в широке використання у 2001 році. Одним з піонерів SaaS була компанія Salesforce.com, що спеціалізується на хмарних CRM-системах. На кінець липня поточного року капіталізація цієї легендарної компанії досягла 124,60 млрд, збільшившись за 1,5 роки у 2,5 раза.

Але таке швидке зростання показала не тільки Salesforce.com. У 2018 році середній світовий бізнес витрачав на SaaS $343 тис. — і це на 78% більше, ніж у 2017 році. Бізнес-модель SaaS поширюється швидкими темпами по всьому світу, оскільки надає розробникам можливість продавати IT-продукти глобально, з будь-якої точки світу. І український стартап Grammarly, капіталізація якого, по деяких оцінках, перевищує $500 млн — чудовий приклад таких можливостей.

SaaS у світі

За прогнозами аналітиків Gartner, у 2019 році обсяг глобального SaaS-ринку збільшиться на 17,8% — до майже $95 млрд. Інша дослідницька компанія — Business Wire — прогнозує, що SaaS-ринок щороку зростатиме на 20% протягом наступного 5-річного періоду.

Прогноз по зростанню обсягу глобального ринку SaaS

Прогноз по зростанню обсягу глобального ринку SaaS

2018 рік став визначним для індустрії — одразу декілька SaaS-компаній, що швидко зростають провели IPO. В березні 2018 року компанія Dropbox розмістилася на біржі NASDAQ з оцінкою в $9,2 млрд. Станом на квітень 2019 року капіталізація Dropbox досягла $9,7 млрд. Другим за обсягом IPO серед SaaS-компаній став вихід на біржу компанії DocuSign, що надає сервіси електронного підпису. Компанію оцінили в $4,4 млрд, під час IPO вона залучила $629 млн. Станом на квітень 2019 року компанія збільшила свою вартість удвічі. Крім того, компанія Pivotal, що займається хмарними платформами для корпоративного сегмента, також провела IPO. Проект залучив $555 млн за оцінки в $3,75 млрд.

Середній мультиплікатор для публічних SaaS-компаній протягом останніх 5 років

Середній мультиплікатор для публічних SaaS-компаній протягом останніх 5 років

Венчурний капіталіст Томаш Тунгуз (Tomazs Tunguz) спробував прослідкувати середній по галузі мультиплікатор для публічних компаній у сфері SaaS за останні кілька років. Нагадаємо, що мультиплікатором називають співвідношення сукупної вартості підприємства (total enterprise value — TEV) до прогнозованого доходу протягом наступних 12 місяців. Отже, в лютому 2014 року мультиплікатор складав 7,7x, після чого плавно знизився до 3,3x у 2016 році. У вересні 2018 року він збільшився до 9,5x, потім різко знизився до 7,1х, а зараз — дорівнює рекордному значенню 9,6х.

У 2018 році на ринку SaaS відбулося півтори сотні значних M&A-угод. В середньому сума угоди склала $1,3 млрд. Але були й значно більші суми. Наприклад, в листопаді 2018 року німецька SAP SE придбала компанію Qualtrics за $8 млрд. Qualtrics надає сервіс збору відгуків клієнтів компаній. В червні 2018 року Microsoft поглинула за $7,5 млрд GitHub, найбільший сервіс для зберігання програмного коду та спільної розробки IT-проектів.

Навесні 2018 року компанія Salesforce придбала MuleSoft за $6,5 млрд. MuleSoft надає хмарний сервіс, що дозволяє різним додаткам працювати разом і обмінюватися даними. У вересні того ж року корпорація Adobe придбала за $4,75 млрд Marketo, орієнтовану на маркетинг на базі облікових записів.

Ринок ентерпрайз-рішень на ринку SaaS щокварталу генерує $20 млрд в доходах. Аналітики прогнозують, що в найближчі роки ринок продовжуватиме зростати експоненційно. І хоча його волатильність доволі висока, все ж SaaS-компанії залишаються одним з найпривабливіших активів для інвесторів.

Технологічні тенденції

Як і будь-яка інша високотехнологічна галузь, індустрія software as а service дуже швидко розвивається. З точки зору спеціалістів, найбільш значні на цьому ринку три наступних тренди: AI, pay-per-use та блокчейн. Більш детально про це — далі.

Штучний інтелект. Експерти вважають, що найбільший вплив на бізнес, зокрема і SaaS, в найближчі роки спричинить штучний інтелект (AI). Зокрема AI допоможе SaaS-бізнесам надавати високо персоналізовані сервіси. Наприклад, користувацький інтерфейс може бути налаштований в залежності від того, як клієнт використовував платформу попереднього разу. Також штучний інтелект є рушійною силою автоматизації. Чат-боти — ще одна сфера, де на загальні питання краще може відповісти машина, а не людина. Слід відзначити роль AI в підвищенні безпеки даних, що є серйозною проблемою. Нещодавно Oracle заявила, що інкорпорує штучний інтелект та машинне навчання до хмарних security-сервісів з метою автоматичного виявлення та ліквідації загроз.

Транзакційні платіжні моделі. Зазвичай SaaS-компанії використовують модель підписки, коли користувачі платять фіксовану суму щомісяця чи щороку. Водночас, з ростом популярності SaaS-компаній, стає популярною транзакційна модель, також відома як модель «pay-per-use».

Впровадження блокчейну. Поки що блокчейн та SaaS перетинаються не надто часто. Проте блокчейн може сильно вплинути на розвиток SaaS у сфері державних послуг. Естонія, наприклад, вже успішно впроваджує блокчейн у сфері охорони здоров’я.

SaaS в Україні

За підрахунками фахівців SaaS Nation та UNIT.City, є понад сто двадцять SaaS-компаній, які базуються в Україні або походять з України. SaaS-бізнес почав з’являтися в Україні ще на початку 2000-х років, але справжній підйом відбувся лише через 10 років. Саме тоді буди створені найбільш успішні українські проекти: Grammarly, MacPaw, Depositphotos та інші. За даними Deloitte та асоціації UVCA, онлайн-сервіси та software-компанії залучають найбільше інвестицій серед всіх категорій стартапів в Україні.

Розподіл венчурних інвестицій по індустріях

Розподіл венчурних інвестицій по індустріях

Наразі в українських SaaS-компаніях нараховується понад 4000 працівників. Лише 16% компаній нараховують понад 100 співробітників, від 40 до 60 та від 60 до 100 співробітників — по 8,6%, 40% стартапів мають лише від 11 до 40 працівників, а приблизно 25% — менш як 10 співробітників.

Діаграма розвитку української SaaS-екосистеми
Пік появи нових гравців прийшовся на період з 2015 по 2017 рік

Діаграма розвитку української SaaS-екосистеми

Найбільше компаній працюють в галузі Analytics Software — 20 гравців, далі ідуть розробники CRM Software — 15 фірм, а також розробники бухгалтерського програмного забезпечення (Accounting Software) і Email Marketing Software (по 9 фірм). Найменше рішень пропонується в галузі Recruiting Software (2 компанії) та Retail Software (3 компанії).

В загальній сумі українські SaaS-компанії залучили понад $550 млн інвестицій. До того ж з цієї цифри $476 млн отримали топ-6 українських SaaS-компаній, а 51% від суми всіх інвестицій SaaS-ринку надійшли до Grammarly та GitLab. Водночас майже 23% компаній розвивалися коштом власних ресурсів і не зверталися до зовнішніх джерел фінансування.

Розподіл компаній за загальною сумою інвестицій

Розподіл компаній за загальною сумою інвестицій

Що стосується розподілу компаній за сегментом ринку, то більшість українських SaaS-бізнесів працюють в B2B сегменті. Разом з тим, лідери по сумі залучених інвестицій (компанії Grаmmarly та GitLab) зростали саме на ринку кінцевих споживачів (B2C). Відповідно до даних дослідження, 47,5% SaaS-компаній фокусуються на підприємствах малого бізнесу, 56,6% — на середньому бізнесі, 35,83% працюють з корпоративними клієнтами. Зазначимо, що чимало компаній працюють з кількома сегментами замовників, тому загальна сума в процентах понад 100%.

Більша частина R&D офісів розташовані в Києві (51%), на другому місці Одеса — 9,5%, на третьому — Дніпро (8,4%). Загалом 93,7% офісів розробки розташовані в Україні, а за кордоном — 6,3%. Варто відзначити, що цей розподіл цілком збігається з даними по ІТ-ринку загалом. Адже відповідно до звіту про розвиток української ІТ-індустрії, у Києві зареєстровано трохи більш як 50% ІТ-компаній.

Місце розташування офісів штаб-квартир українських SaaS-компаній

Місце розташування офісів штаб-квартир українських SaaS-компаній

Розміщення штаб-квартир українських SaaS-компаній мало чим відрізняється від географії R&D. Більша частина офісів розташована в Києві (майже 57%), далі йдуть Одеса, Дніпро, Харків та Львів.



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
27-29 лютого 2020
Київ
Школа логістів LOGISTICMASTER 2.0
29 лютого — 1 березня 2020
Київ
Майстерня ефективного мислення
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Пробуй, не зупиняйся. Коли востаннє ви щось робили вперше?Пробуй, не зупиняйся. Коли востаннє ви щось робили вперше?
Як управляти собою. Класика Harvard Business ReviewЯк управляти собою. Класика Harvard Business Review
12 важелів успіху12 важелів успіху


bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2020, Management.com.ua
Портал створено та підтримується Strategic

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)