Менеджмент.com.ua - головна сторінка
На головну
Зробити закладку
Мапа сайту
Розширений пошук
Зворотній зв'язок
Проекти MCUa
Розсилка оновлень порталу


ТЕНДЕНЦІЇ | Огляд зарплат 29 серпня 2008 р.

Бідні, бо розумні

Автор: Алла КОНЯЄВА, щотижневик "Контракти" (№33-34, серпень 2008)

Зарплати в українських компаніях зростають на 24% на рік, але при цьому самі працівники почуваються дедалі біднішими.

Згідно з «Оглядом заробітних плат і компенсацій-2008», який підготувала компанія «Алла Коняєва і Партнери», 52% українських компаній прив’язують платню свого персоналу до валюти, переважно до долара США. 35% компаній виплачують зафіксовані у валюті оклади в гривні за курсом НБУ, 13% — за внутрішнім фіксованим курсом, 9% — за комерційним курсом і 5% у твердій валюті.

Більш ніж половина компаній — 54% — підвищують зарплати своїм працівникам раз на рік, іще чверть — двічі на рік. На деяких підприємствах зарплати переглядають щомісяця, але таких серед учасників дослідження лише 1%. І тільки представники 6% компаній повідомили, що окладів не переглядали. У середньому зарплати збільшилися за рік на 24%, при цьому мінімальне зростання становило 6%, а максимальне — 90%. Водночас у бюджетних планах 69% компаній на 2008 рік передбачене підвищення зарплат своєму персоналу в середньому на 20%. Проведене нещодавно опитування показує, що ці плани вже реалізовуються. Так, за останні 6 місяців 2008 року компанії підвищили зарплати в середньому на 15% (зафіксований в опитуванні мінімум підвищення становить 5%, максимум — 30%).

На рішення роботодавця про збільшення окладів впливають три основні фактори: 1) прагнення зберегти лояльність працівників; 2) інфляція; 3) боротьба за нові кваліфіковані кадри.

Компенсації, які отримують керівники українських компаній

Найпопулярнішими підставами для підвищення базових окладів є: визнання індивідуальних заслуг працівника (74% компаній), зовнішнє конкурентне середовище — схожі пропозиції на ринку праці (51-56%), комплекс чинників — результати атестації, суб’єктивна оцінка менеджерів, збільшення прибутковості компанії (35-41%). Вислугу років беруть до уваги 25% учасників огляду.

У підготовці Огляду ми хотіли визначити, чи збільшується разом зі стрімким зростанням зарплат задоволеність персоналу. І, як виявилося, 32% респондентів вважають, що підвищення зарплати не компенсує зростання вартості життя. Тобто, попри більші доходи, третина працівників відчуває — рівень їхнього добробуту знижується. Можна припустити, що бажання зберегти персонал змусить роботодавців і далі нарощувати вартість трудових ресурсів. Так, тенденцією західних ринків праці в останні роки є дорожчання робочої сили: часом її вартість становить до 50% від загальної вартості виробництва товарів або послуг, як, наприклад, у компаній фінансового та інтелектомісткого секторів. Це означає, що в українських компаній є значні резерви для збільшення фонду оплати праці. Так, найменше співвідношення бюджету на утримання персоналу до річного обороту компанії, про яке заявили учасники Огляду, становить 0,05%, середній показник — 10%, максимальний — 44%.

Бонуси та пільги

Половина компаній — учасників дослідження виплачує бонуси працівникам раз на рік, 40% — щомісяця та щокварталу, піврічні бонуси надають у 12% компаній. Тільки річний бонус застосовують 18% компаній, що істотно нижче від торішніх даних: тоді його виплачували 32% учасників.

Як правило, підставою для нарахування бонусу є індивідуальна успішність працівника (76% респондентів), виконання плану всією компанією (62%) та виконання плану підрозділом (59%), у 29% компаній рішення про виплату бонусів приймають конкретні менеджери. Належить іще завоювати шанувальників методові оцінки «360 градусів» (коли працівника оцінює його робоче оточення: керівники, підлеглі, колеги та клієнти. — Ред.) — поки що його застосовують 8% компаній.

Набір додаткових пільг рік у рік залишається стандартним: оплата обідів, подарунки на свята, допомога під час сумних подій, 13-та зарплата. Їх застосовують близько третини компаній. Як і раніше, винятком є оплата відпустки для всієї родини та освіта дітей локальних співробітників. Однак такі пільги надають у кожній третій компанії, що залучає іноземців для роботи в Україні. Поступово завойовують популярність такі компенсації:

  • «принцип кафетерію» у формуванні індивідуальних компенсаційних наборів, тобто працівник сам вибирає собі пільги — про впровадження цього принципу повідомили 9% компаній;
  • опціони топ-менеджерам — їх пропонують 5% компаній;
  • надання своїм працівникам можливості стати акціонерами після 3-5 років роботи — про це заявили 6% учасників огляду.

Як типову додаткову пільгу 60% підприємств пропонують різні види страхування: добровільне медичне, автострахування, страхування життя, від нещасного випадку тощо.

Але слід пам’ятати, і це доводить світовий досвід, що перебір зі стимулюванням співробітників порушує баланс на ринку праці.

Забезпечення транспортом і мобільним зв’язком

Чверть офісного персоналу забезпечують транспортом, що на 7% вище, ніж у 2007 році. Найчастіше виділяють службові автомобілі або виплачують компенсацію за використання власного транспорту для роботи працівникам технічного (29% від усіх працівників цих підрозділів) та адміністративного (26%, переважно топ-менеджерам) відділів компаній. Далі ідуть працівники відділів продажу (21%), менеджери фінансового департаменту (16%), співробітники відділів післяпродажного сервісу (13% — в основному це сервісні представники, які їздять до клієнтів) і фахівці відділів логістики, у тому числі працівники автотранспортних підрозділів (10%). Значно відстають у транспортному забезпеченні фахівці інформаційних відділів (7%) і реклами/маркетингу (6%).

Засобами мобільного зв’язку персонал забезпечують набагато частіше, ніж транспортом: 38% офісних працівників користуються повністю або частково оплаченими компанією послугами мобільного зв’язку. У цьому виді компенсацій лідерство належить працівникам відділу логістики (71%), за ними йдуть представники адміністрації (50%) та післяпродажного сервісу (46%), вищі технічні фахівці (29%), персонал відділів продажу (36%), фахівці в галузі маркетингу/реклами (30%) і співробітники фінансових підрозділів (25%).

Персоналу 38% компаній виділяють кошти й на представницькі витрати. Насамперед їх одержують топ-менеджери та провідні спеціалісти відділів продажу, логістики й технічні фахівці вищого рівня.

Витрати на навчання персоналу

Значні зміни за мінулий рік відбулися в політиці навчання та розвитку персоналу. Бюджет на тренінги виділяють 50% компаній, при цьому середні розміри сум на одного працівника зросли вдвічі-втричі. Найбільші бюджети передбачені для працівників адміністративних відділів — $1431 на одного фахівця на рік (звісно, слід зважати, що саме до цього підрозділу ми зараховуємо вище керівництво компаній, тренінги для яких найдорожчі). До них упритул наблизилися фахівці з інформаційних технологій — у середньому $1217 (правда, навчаються лише 6% співробітників усіх компаній). У відділах післяпродажного сервісу, фінансовому відділі та відділі продажу навчають кожного десятого працівника, й на це виділяються приблизно однакові бюджети — $1040-1183. Середня сума на навчання одного фахівця з маркетингу та реклами (навчається кожний десятий) становить $863, технічного фахівця — $789. Але такі бюджети можуть забезпечити лише участь персоналу в короткострокових тренінгах 2-3 рази на рік.

Кількість кадрів, яким компанії повністю або частково оплачують другу освіту чи МВА, вкрай мала — 0,1%. Трохи більш ніж 1% від усіх офісних працівників можуть за рахунок роботодавця пройти стажування за кордоном.

Про автора:

    Алла КОНЯЄВА, менеджер психологічної служби «Анкор СВ» компанії Executive Search.

I Всеукраїнська конференція дистанційного навчання НЕ ПРОПУСТІТЬ:

Приєднуйтесь до професіоналів e-learning! На I Всеукраїнській конференції дистанційного навчання Ви дізнаєтеся про останні тренди та розробки в галузі навчання, зможете впровадити e-learning у компанії.

ДОКЛАДНІШЕ ►


РЕКОМЕНДАЦІЇ    
   


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖКНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ
100 лучших бизнес-книг всех времен. О чем они и почему их следует прочитать100 лучших бизнес-книг всех времен. О чем они и почему их следует прочитать
Lift. Поднимите энергию на максимально возможный уровеньLift. Поднимите энергию на максимально возможный уровень
Миллионер без диплома. Как добиться успеха без традиционного образованияМиллионер без диплома. Как добиться успеха без традиционного образования
Пять правил выдающейся эффективности. Как достигать главных целей без перегрузок и выгоранияПять правил выдающейся эффективности. Как достигать главных целей без перегрузок и выгорания
Самое важноеСамое важное

Відгуки

Смерек В.Я., smerekvitalik@rambler.ru
Це, що зарплати підвищуються це добре. Адже не є секретом, що наші люди отримують мізерні оплати, яких лишень вистачає на задоволення мінімальних людських потреб. Тому стрімке підвищення оплати праці працівників є хорошою тенденцією. Але проблема вся в тому, що система стимулювання працівників є розбалансованою. Вона є алогічною, неправильною і навіть аморальною. Більше того, вона може "посипати" взагалі весь ринок праці. Адже у нас люди отримують величезні гроші за просто нульові заслуги перед компанією. В той же час високі професіонали своєї справи, інноватори і просто чесні працівники не мають належного стимулу. В нас і дальше існує така система : Один з сошкою, а днесятеро з лошкою. Причому та людина, яка найбільше працює, в багатьох випадках ще й найменше отримує. Мені просто дивно з того, як окремі, "ну просто тупі" працівники отримують просто величезні 15000-20000 грн і питається за які такі заслуги. Де дивляться і взагалі чим займаються працівники HR-департаментів та відомі на цілу Україну рекрутери (до речі ці VIP-рекрутери в багатьох випадках саме і рекомендують цих бездар).
2008-08-31 13:30:52
Відповісти


Ваше ім'я:
E-mail:
Коментар: 
 

  

Успешные инвестиции начинаются с бонуса 100%

bigmir)net TOP 100
МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Робота, Семінари, Книги, Форуми, Глосарій, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

RSS RSS Актуально   RSS RSS Методологія   RSS RSS Книги   RSS RSS Форуми   RSS RSS Менеджмент@БЛОГ
RSS RSS Відео   RSS RSS Візіонери   RSS RSS Бізнес-проза   RSS RSS Бізнес-гумор


Copyright © 2001-2016, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)