ТЕНДЕНЦІЇ | Mоделі компетенцій 23 жовтня 2015 р.

Чи потрібні компаніям моделі компетенцій?

Далеко не завжди компанії можуть пояснити, які вигоди дає їм той чи інший підхід, навіть якщо використовують його роками. Скажімо, чи насправді так вже й потрібні атестації чи моделі компетенцій? Ось що думає з цього приводу Філ Ленір (Phil LeNir), президент CoachingOurselves, компанії, що займається питаннями лідерського розвитку.

Філ Ленір (Phil LeNir)
Філ Ленір
(Phil LeNir)
Для багатьох менеджерів проведення щорічної атестації персоналу — це зайвий клопіт, а тому вони всіляко намагаються відкласти цю справу «на потім». Утім, багато організацій вважають, що без такого оцінювання їм ніяк не обійтися, бо його проводять інші.

Але все ж таки здоровий глузд бере своє. З традиційною атестацією попрощалися такі різні компанії, як Adobe, Microsoft, Accenture та Deloitte. А Harvard Business Review, The Washington Post та The New Yorker пишуть, що відмова від щорічного оцінювання персоналу стає трендом. А зараз є всі підстави вважати, що аналогічна доля очікує на модель компетенцій — інструмент, який полюбився організаціям не менше, ніж атестація.

Концепцію управлінських компетенцій було сформульовано американським психологом Девідом Макклелландом (David McClelland) у 1970-тих. А десь через 10 років після масштабного дослідження, проведеного під егідою American Management Association, компетенцію було визначено як базову характеристику індивіда, котра зумовлює високий або винятково-високий рівень виконання ним своєї роботи.

Отже, виглядає, що розробка моделі компетенцій — це дуже логічна річ, бо таким чином можна встановити причинно-наслідкову залежність між характеристиками людини (знаннями, навиками, поведінкою) та її результативністю. Також цей інструмент виконує функцію «індикаторної панелі», що показує, які характеристики цінує організація. У свою чергу, атестація, котра стимулює індивіда працювати на піку своїх можливостей, є природним завершенням циклу управління продуктивністю.

Проте, як пише Генрі Мінцберг (Henry Mintzberg) у книзі «Managers Not MBA s» («Потрібні менеджери — а не випускники MBA»): «Наявність різних компетенцій не обов’язково робить управлінця компетентним». Насправді, всупереч припущенням, немає ані прямого, ані навіть опосередкованого причинного зв’язку між компетенціями індивіда та його продуктивністю. Чому ж цей інструмент не лише не приносить організаціям користі, але й завдає їм школи? Відповідь слід шукати у вадах, що притаманні природі цього підходу, а саме це:

  • дроблення управлінської ролі на окремі компоненти, що розмиває її цілісність. Управлінська ефективність — це продукт глибинних зв’язків між усією сукупністю знань і навичок людини, її звичок та інших характеристик. І наявність тих чи інших компетенцій ніяк не вказує на те, що людина може стати хорошим менеджером;
  • фокусування на певному наборі характеристик без врахування природи ситуації та особливостей індивіда. Хоча всім добре відомо: аби впоратися з різними обставинами та завданнями, кожному членові організації потрібні дуже відмінні компетенції;
  • концентрування не на майбутніх, а на поточних потребах бізнесу;
  • спирання на вимірювальні якості та результати, що спричиняє нівелювання менш очевидних факторів.

На жаль, дуже часто компанії піддаються спокусі механізувати управлінський процес, бо беззастережно вірять у те, що, визначивши розрив між наявними і потрібними вміннями, а потім надавши відповідні навчальні програми, можна суттєво підвищити продуктивність індивідів.

Але організація — це об’єднання людських істот, а не сукупність людських ресурсів; і нікому ще не вдавалося успішно керувати нею, натискаючи на якісь «кнопки». Зрештою, найпрозорлівіші менеджери воліють ігнорувати моделі компетенцій, вважаючи, що цей інструмент відволікає їх від реального управління. Напевно, кожному керівникові варто поставити собі запитання — якщо компанія видалить зі своїх серверів всю інформацію про моделі компетенцій та зробить так, щоб про них більше не згадувалося ані слова — чи вплине це негативно на її продуктивність?

За матеріалами "Say Goodbye to Competency Frameworks", Chief Learning Officer.



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
1 квітня 2017
Київ, Готель «Мир»
Управлінське спілкування: як стати «фігурою впливу» для своїх підлеглих (Ірина Головньова)
5-6 квітня 2017
Київ, Готель «Мир»
Асистент керівника: мотивація, організація роботи, ефективна комунікація (Наталія Дегтярьова)
7 квітня 2017
Київ, Готель «Мир»
Все, що необхідно знати власникам малого бізнесу про фінанси, бюджети і мотивацію (Ігор Немировський, Інна Старожукова)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
WOW-факторы. Пора потрясти воображение людейWOW-факторы. Пора потрясти воображение людей
Нетворкинг для интровертовНетворкинг для интровертов
Зарабатывайте столько, сколько вы стоитеЗарабатывайте столько, сколько вы стоите
Ваша группа поддержки. Программа личного развития, дающая поразительные результатыВаша группа поддержки. Программа личного развития, дающая поразительные результаты
Гениальность на заказ. Легкий способ поиска нестандартных решений и идейГениальность на заказ. Легкий способ поиска нестандартных решений и идей


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.



bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2017, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)