ІНТЕРВ’Ю | Ros Taylor 23 червня 2025 р.

Глобалізація: криза довіри та шляхи її подолання

Розмова з Рос Тейлор, авторкою книги «The Future of Trust»

В інтерв’ю для I by IMD Рос Тейлор (Ros Taylor), авторка книги «The Future of Trust» («Майбутнє довіри»), розповіла, як розмита природа глобалізації підірвала довіру до інституцій, водночас спричинивши відновлення віри в особистість.

Глобалізація: криза довіри та шляхи її подолання. Розмова з Рос Тейлор, авторкою книги «The Future of Trust»

У чому причина нинішньої кризи довіри?

Криз довіри в історії було багато — тож ми не маємо справу з унікальним явищем. Прецеденти є. Але форма, якої ця криза набуває сьогодні, — нова. Глобалізація поставила перед людиною безпрецедентне завдання: довіряти багатьом компаніям, структурам і людям, яких вона не знає і, ймовірно, ніколи не зустріне. Ваші щоденні контакти з зовнішнім світом стали ширшими географічно й культурно, але не глибшими в розумінні. Ми змушені довіряти тому, що ніколи не бачили — абстрактним, складним системам.

Це ознака пізнього ХХ — початку ХХІ століття: все більше інституцій втручається у наше повсякденне життя, а ми навіть не можемо по-справжньому зрозуміти, як вони функціонують. Така довіра має надмірну когнітивну вартість — і це спричиняє зворотну реакцію. Пандемія лише пришвидшила цей процес, бо вона вимагала високого рівня довіри до інституцій — а люди не витримали.

Як це розмивання довіри до інституцій проявляється на практиці?

Візьмемо для прикладу залізничну систему у Великій Британії. Раніше існувала одна структура — державна British Rail. Сьогодні існує кілька приватних компаній: одні керують перевезеннями, інші — коліями, ще інші — станціями. І незрозуміло, хто за що відповідає. Створено ілюзію наявности інституцій, але немає чіткого відчуття, що хтось справді керує цією системою. Це спричиняє повернення до міжособистісної довіри, яка хоч і менш прозора, зате простіша: я довіряю конкретній людині, а не анонімній структурі.

Прихід до влади Дональда Трампа — це теж про це. Люди втомилися довіряти інституціям і обрали когось, хто пообіцяв «вирішити все сам». Це спроба уникнути складности, до якої не пристосований наш мозок. Інституційна довіра — нова для людства. Еволюційно ми заточені довіряти особисто, не системам.

Чому міжособистісна довіра така потужна?

Бо вона — наш еволюційний інструмент виживання. В умовах племінного суспільства, коли ви знали кілька десятків людей, без довіри не виживеш. Тільки згодом з’явилися перші форми опосередкованої довіри — до правителя чи держави, яку ви ніколи не бачили, але вважали її легітимною.

«Бізнесу вигідно бути більш прозорим. Варто чітко формулювати, що саме робить компанію унікальною. Що робить її більш надійною? Яку ідентичність вона має? Ідеться не лише про брендинг — це також про те, що говорить CEO та інші лідери організації, і як вони поводяться».

Чому одні люди комфортніше почуваються з інституціями, ніж інші?

Це питання того, чи бачите ви себе частиною сучасного суспільного устрою. Якщо так — інституції не сприймаються як загроза, а навпаки — як опора. Якщо ж ви не бачите, як вони пов’язані з вашим добробутом, — вам складно їм довіряти. Вони видаються невидимими силами, які діють десь у тіні.

Чи бізнес спричинив цю кризу довіри?

Не думаю, що саме бізнес є винуватцем. Ба більше — йому навіть легше будувати довіру, бо взаємодія з клієнтом має транзакційний характер: я плачу — отримую. Це простіше, ніж довіра до держави, яка збирає податки, а що ви натомість отримаєте — непрозоро й поза вашим контролем.

Але бізнесу слід усвідомити, що міжособистісна довіра знову набирає цінности. Люди хочуть мати контакт із живою людиною, а не чатботом. Відмова інвестувати в підтримку клієнтів — помилка. Якщо компанія може забезпечити персоналізовану комунікацію, це підвищує задоволеність клієнтів. І це — інвестиція в лояльність.

Як лідери можуть посилити міжособистісну довіру?

Через прозорість і щирість. Люди хочуть знати: чому приймаються ті чи інші рішення? Які цінності відстоює компанія, крім прибутку? Які є червоні лінії? Це не питання брендингу — це питання автентичности. Коли генеральний директор дійсно уособлює ті цінності, про які компанія заявляє, — це працює. Якщо ні — клієнт або співробітник не відчує зв’язку.

Масштаб інституцій зростає, а довіра не встигає. Люди не здатні емоційно обробити таку кількість інституцій, з якими мають справу. Відтак — їм потрібні орієнтири у вигляді конкретних особистостей. Але не всім лідерам це сподобається: це вимога бути не лише керівником, а й моральним орієнтиром.

Які виклики для довіри несе розвиток штучного інтелекту?

Штучний інтелект може стати новим джерелом недовіри. Для тих, хто розуміє його переваги, — це нормально. Але ті, хто бачить у ньому загрозу своїй роботі або життю, починають опиратись. І тут виникає проблема — алгоритми настільки складні, що їхню справедливість неможливо оцінити ні суду присяжних, ні звичайним громадянам.

Наприклад, якщо ШІ вирішує, хто має право на соціальні виплати, — це вже впливає на реальних людей. А коли система — чорна скринька, з якою неможливо поговорити чи поставити під сумнів її рішення, — це спричиняє тривогу, страх, а можливо — й бунт.

Які найгірші та найкращі сценарії майбутнього довіри?

Найгірший — це крах інституційної довіри як такої. Це означає кінець глобалізованого світу в його нинішньому вигляді. Люди просто відмовляться мати справу з системами, які не розуміють.

Найкращий — інституції навчаться пояснювати свою роль зрозумілою мовою. Вони почнуть діяти так, щоб заслуговувати довіру. Вони зрозуміють межі своєї легітимности. Велика проблема сьогодні — особливо для лівого політичного спектра — це ілюзія, що «верховенство права» — це абсолютне благо, яке не потребує обґрунтування. Але дедалі більше людей не вірять у ці принципи, не розуміючи, навіщо вони взагалі потрібні.

І тому, перш ніж вводити нові правила, варто спитати себе: чи ми достатньо добре пояснили, навіщо ті правила існують? І чи переконали ми в їхній цінности тих, хто має їм слідувати?

За матеріалами I by IMD



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Tiny Habits. Крихітні звички, які змінюють життяTiny Habits. Крихітні звички, які змінюють життя
Принцип мозаїки. Шість навичок дивовижного життя і карєриПринцип мозаїки. Шість навичок дивовижного життя і карєри
Спершу найважливіше! Жити, любити, вчитися, залишити слідСпершу найважливіше! Жити, любити, вчитися, залишити слід

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2025, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)