ІНСАЙТИ | Невизначеність і бізнес 13 серпня 2019 р.

Довіряти чи контролювати?

Джерело: ЛіГА.Бізнес

Люди й організації постійно шукають баланс: між свободою та порядком, довірою та контролем. Існує чимало концепцій та підходів щодо того, яке співвідношення є оптимальним, коли його треба змінювати та як. Що про це думають експерти з різних сфер: організаційної культури бізнесу, медіації та філософії?

Артем Сердюк

Артем Сердюк, викладач kmbs, експерт з гнучких методологій:

Люди загалом дуже погано толерують невизначеність. Є відомий з початку 1960-х парадокс Елсберга, коли між відомим поганим і невідомим люди нераціонально обирають відоме погане. На жаль, у бізнесі дуже мало відомого заздалегідь, а перемога на ринку часто залежить від величини ризику в умовах неповної інформації, який ми готові на себе взяти.

Баланс між невизначеністю і порядком, на мою думку, — це стільки невизначеності, скільки людина або організація може витримати, але не більше. І сучасний менеджмент працює над інструментами, які б дозволили організаціям та людям у них довше знаходитись у стані невизначеності й краще його переносити.

З цих інструментів варто згадати гнучкі підходи до управління (Agile) та емпіричні процеси управління, культуру безперервного вдосконалення (lean, kaizen), культуру безпечних експериментів, системи радикального делегування повноважень та демократичного управління (холаркатія, соціократія). Всі ці підходи кажуть, що ідеального результату досягти неможливо, але ми намагатимемось до нього наблизитись поступово, крок за кроком, залучаючи усіх людей, що працюють в організації.

Ярослава Лоянич

Ярослава Лоянич, викладач kmbs, експерт з організаційної культури:

Питання балансу постає, коли є внутрішній стан непевності, розгубленості. Цей стан є цілком виправданим, коли ми відчуваємо невпевненість при взаємодії з іншими людьми. До того ж, ми не маємо внутрішнього критерію, який підкаже нам абсолютно точно, який рівень контролю або, навпаки, невтручання, необхідний у конкретній ситуації.

Втім, такі критерії існують. Вони завжди пов’язані з двома контекстами. По-перше, це стан самого лідера, власника ситуації, його типу мислення, стилю лідерства, на який він "западає".

По-друге, це стан команди, а точніше, її культури, який відбивається на ставленні команди до помилок, на довірі один до одного, на рівні прийняття особливостей учасників.

І найважливіше — рівень ідеї, яку реалізує команда. Адже ідея є інформаційним модулем, який фокусує, задає вектор, дає смисли.

Владислава Канєвська

Владислава Канєвська, експерт з ненасильницької комунікації:

Баланс — це, з одного боку, врівноважена сталість, а з іншого — дуже чуттєва конструкція і стан, який порушується, як тільки змінюється один з факторів, на який він спирається. Від рівня чутливості до змін у системі залежить, як довго баланс втримається. Якщо є тонке співналаштування — баланс вчасно буде скориговано і, навіть попри невелике гойдання, можна буде втримати рівновагу.

Тут виникає багато нюансів: чи залишаємо ми баланс у старому місці чи, з урахуванням нових обставин, його краще змістити у нове? З якою швидкістю реагувати на зміни? Це зміни тимчасові й на них можна зважати, але вони не критичні, чи це різкі непередбачувані зміни, і потрібно рятувати всю систему? У випадку команд і організацій вся ця багатовимірна система стає ще більш вразливою: особисті виклики і зміни якось взаємодіють і є взаємозалежними із викликами і змінами в організації, країні, світі…

Від рівня чутливості до змін у системі залежить, як довго баланс втримається

Система спостережень і сигналів — критична для налаштування на баланс. Ми маємо напрацювати таку систему комунікації, яка б дозволяла оцінювати різні стани як людини особисто, так і всієї організації. І тут є шанс для інтерпретацій, непорозумінь, різних поглядів і стратегій. Імовірність напруження й конфліктів зростає в рази, коли є потреба у переналаштуванні точки балансу системи. При цьому багато що залежить від культури організації — і контроль, і хаос можуть бути як рятівними, так і вбивчими. Вміння слухати і чути, попри простоту звучання цих слів, вимагають величезної внутрішньої роботи, сміливості й готовності змінюватися.

Михайло Кольцов

Михайло Кольцов, філософ:

Першою невизначеністю, з якою зіштовхнулась людина, була невизначеність природи. Щоб отримати контроль над оточуючим хаосом, була створена теорія (ta theia orao — я бачу божественні справи), у завдання якої входило віднаходити порядок у світі та пояснювати місце людини у ньому. Так людина вперше отримала і свободу, і контроль. Свободу розуміти власні обмеження та контроль над власними можливостями, які заклали умови для співпраці з іншими індивідами. Це дозволило втілити практику — необхідність створити такий соціальний порядок, який би не поступався порядку космосу.

Відтоді мистецтва та ремесла, політики та ритори, філософи та бізнесмени доклали багато зусиль задля відповіді на запитання: який саме порядок, і на яких саме принципах буде сприяти досягненню максимального щастя для всього людства? І хоч відповіді були різними, у них простежувались і спільні риси. І найперша серед них: довіра. Досягнення максимального результату можливе тільки за умови спільного докладання зусиль у напрямку бажаної мети, але ця спільність може бути отримана тільки за умови наявності довіри між всіма учасниками. Умови формування та закріплення довіри — найперше завдання лідера як у бізнесі, так і в інших сферах діяльності.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Самомотивація. Отримайте життя, якого ви прагнете, знайдіть сенс і мету, досягніть усього, про що мриєтеСамомотивація. Отримайте життя, якого ви прагнете, знайдіть сенс і мету, досягніть усього, про що мриєте
Усе замахало. Але надія єУсе замахало. Але надія є
Як управляти собою. Класика Harvard Business ReviewЯк управляти собою. Класика Harvard Business Review

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)