БІЗНЕС-ОСВІТА | Критика 8 травня 2013 р.

Які навички насправді потрібні слухачам програм MBA?

Які навички насправді потрібні слухачам програм MBA?
Ілюстрація: Shutterstock
Докори в адресу бізнес-шкіл стали вже традиційними. Серед найзапекліших критиків сучасної бізнес-освіти такі «зірки» у сфері менеджменту, як Сумантра Гошал (Sumantra Ghoshal), Уоррен Бенніс (Warren Bennis) та Генрі Мінцберг (Henry Mintzberg). А під час фінансової кризи питання стало руба. Чого вартують заклади, що готують керівників, які у гонитві за успіхом спричиняють катастрофічні наслідки для суспільства? Приблизно такі закиди лунали тоді.

Як вважають Ракеш Хурана (Rakesh Khurana), професор кафедри лідерського розвитку Гарвардської бізнес-школи, та Джон-Крістофер Спендер (J.C. Spender), фахівець, який читає курси лекцій у бізнес-школі Esade, зараз можна спостерігати ознаки стагнації західних бізнес-шкіл, у першу чергу — американських та британських.

Прогрес зі знаком мінус

Як відомо, чимало успішних у свій час компаній зникли з ринку, потрапивши у «капкан успіху». Вони вперто продовжували покращувати продукти та бізнес-моделі, завдяки яким завоювали лідерські позиції в минулому, при цьому не звертаючи увагу на те, що вимоги ринку кардинально змінилися. За словами Хурани та Спендера: «Бізнес-школи стоять зараз на такому ж роздоріжжі, що й герої кейсів, які в них вивчаються, — або піти шляхом поступового вдосконалення, або перейти до чогось цілком нового». При цьому, на думку цих фахівців, «провідні бізнес-школи майже не мають стимулів до змін — принаймні, зараз».

Отже, найпрестижніші заклади продовжують вдосконалювати програму та урізноманітнювати свою пропозицію, запроваджуючи більш спеціалізовані курси, наприклад, з новацій та підприємництва, а також такі дисципліни, як психологія, соціологія та організаційна поведінка. Крім того, урізноманітнюються форми навчання. І все це дозволяє повідним закладам залучати найкращих викладачів та студентів.

Проте, Хурана та Спендер вважають, що суспільство в цілому від цього не виграє. «Такі намагання штучно виправити ситуацію ослаблюють життєздатність регіональних та локальних бізнес-шкіл, які, маючи бюджети, що дають змогу лише зводити кінці з кінцями, будь-що намагаються потрапити у "топ 100". Адже перебувають під тиском різних сторін, котрі мало що розуміють у тому, які спотворюючі наслідки насправді мають рейтинги. Таким чином, утворюється порочне коло, яке працює проти таких шкіл, хоча саме вони готують фахівців, які потрібні місцевим громадам та бізнесу», — запевняють фахівці.

Що у рівнянні найголовніше

«Напевно, прийшов час кардинально переосмислити зміст цілей, які ставить перед собою індустрія управлінської освіти», — підкреслюють Хурана та Спендер, при цьому апелюючи до думки Дерека Бока (Derek Bok), колишнього президента Гарвардського університету. Ще наприкінці 1970-х він звернув увагу на те, що студенти програм MBA погано підготовлені до роботи у реальному соціально-економічному середовищі. І це при тому, що більшості керівників доводиться чи не половину свого часу проводити у взаємодії із державними службами, регуляторами та громадою.

Втім, на переконання Хурани та Спендера, цю проблему не розв’язати, лише додавши до програми відповідні предмети, такі як бізнес-етика або стосунки з громадськістю. На їхню думку, головний виклик сучасної бізнес-освіти полягає у тому, щоб доповнити її теперішній акцент на аналітиці, розвитком у майбутніх керівників вміння робити інтуїтивні судження. Адже бізнес реагує не лише на суто ринкові фактори, але й також на цінності та принципи, що ствердилися у суспільстві, на його очікування, на законодавчі положення та професійний кодекс поведінки.

Ракеш Хурана та Джон-Крістофер Спендер не намагаються применшити значущість аналітики для управлінців, навпаки, наголошують на тому, що вона ставатимете дедалі важливішою у час, «коли домінують "великі дані", коли транзакції здійснюються чи не з блискавичною швидкістю, а пошукові алгоритми все вдосконалюються. Кількісний аналіз та цифри можуть правити бал, — зазначають вони. — Проте, коли справа торкається оцінювання політичних ризиків інвестиції у якийсь країні, ймовірності розробки проривного продукту чи впливу нового заводу на ефективність бізнесу, в розмові завжди фігурують суб’єктивна думка людей та їхні інтуїтивні судження».

І ще, ці фахівці звертають увагу на те, що керівників не так вже й часто можна побачити з аналітичними таблицями в руках. Навпаки, чималу частину свого часу вони перебувають у царині, де вирують емоції: роз’яснюють свою візію, ідеї чи плани; когось переконують або вислуховують, як інші намагаються переконати їх. «Таким чином, можливо, не завадить, якщо бізнес-школи навчатимуть студентів навичкам риторики, які доповнюватимуть аналітичні знання, робитимуть такі вміння більш людяними та зрозумілішими для оточуючих», — зауважують Хурана та Спендер.

Підсумовуючи свої розмірковування, Ракеш Хурана та Джон-Крістофер Спендер зазначають: «Насправді, найглибша проблема сучасних бізнес-шкіл полягає у тому, що відвівши чи увесь простір кількісним методам, вони мов би проголосили, що суб’єктивна думка та інтуїтивні судження керівника майже не мають жодного значення, і що добре запрограмований комп’ютер може виконати керівну функцію краще. Таким чином, вони усіх нас ввели в оману».

За матеріалами "What skills do MBA students really need?", Financial Times.




БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
26-27 січня 2017
Київ
Спеціаліст із навчання і розвитку — SpTD (Оксана Кондратенко)
28 січня 2017
Київ, Готель «Мир»
Ділові переговори: технології вашої перемоги (Ірина Головньова)
31 січня — 28 березня 2017
Онлайн-курс
On-line Школа управління: системне навчання керівників (Наталія Павлова)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Уверенность в себе. Умение контролировать свою жизньУверенность в себе. Умение контролировать свою жизнь
Правило четырех секунд. Остановись. Подумай. СделайПравило четырех секунд. Остановись. Подумай. Сделай
Неординарні. Історії успіхуНеординарні. Історії успіху
Все мы врём. Как ложь, жульничество и самообман делают нас людьмиВсе мы врём. Как ложь, жульничество и самообман делают нас людьми
Краткий курс MBA. Практическое руководство по развитию ключевых навыков управленияКраткий курс MBA. Практическое руководство по развитию ключевых навыков управления

Відгуки

Відгуків немає

Ваше ім'я:
E-mail:
Коментар: 
 

  


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.



bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2017, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)