БІЗНЕС-ОСВІТА | Критика 8 травня 2013 р.

Які навички насправді потрібні слухачам програм MBA?

Які навички насправді потрібні слухачам програм MBA?
Ілюстрація: Shutterstock
Докори в адресу бізнес-шкіл стали вже традиційними. Серед найзапекліших критиків сучасної бізнес-освіти такі «зірки» у сфері менеджменту, як Сумантра Гошал (Sumantra Ghoshal), Уоррен Бенніс (Warren Bennis) та Генрі Мінцберг (Henry Mintzberg). А під час фінансової кризи питання стало руба. Чого вартують заклади, що готують керівників, які у гонитві за успіхом спричиняють катастрофічні наслідки для суспільства? Приблизно такі закиди лунали тоді.

Як вважають Ракеш Хурана (Rakesh Khurana), професор кафедри лідерського розвитку Гарвардської бізнес-школи, та Джон-Крістофер Спендер (J.C. Spender), фахівець, який читає курси лекцій у бізнес-школі Esade, зараз можна спостерігати ознаки стагнації західних бізнес-шкіл, у першу чергу — американських та британських.

Прогрес зі знаком мінус

Як відомо, чимало успішних у свій час компаній зникли з ринку, потрапивши у «капкан успіху». Вони вперто продовжували покращувати продукти та бізнес-моделі, завдяки яким завоювали лідерські позиції в минулому, при цьому не звертаючи увагу на те, що вимоги ринку кардинально змінилися. За словами Хурани та Спендера: «Бізнес-школи стоять зараз на такому ж роздоріжжі, що й герої кейсів, які в них вивчаються, — або піти шляхом поступового вдосконалення, або перейти до чогось цілком нового». При цьому, на думку цих фахівців, «провідні бізнес-школи майже не мають стимулів до змін — принаймні, зараз».

Отже, найпрестижніші заклади продовжують вдосконалювати програму та урізноманітнювати свою пропозицію, запроваджуючи більш спеціалізовані курси, наприклад, з новацій та підприємництва, а також такі дисципліни, як психологія, соціологія та організаційна поведінка. Крім того, урізноманітнюються форми навчання. І все це дозволяє повідним закладам залучати найкращих викладачів та студентів.

Проте, Хурана та Спендер вважають, що суспільство в цілому від цього не виграє. «Такі намагання штучно виправити ситуацію ослаблюють життєздатність регіональних та локальних бізнес-шкіл, які, маючи бюджети, що дають змогу лише зводити кінці з кінцями, будь-що намагаються потрапити у "топ 100". Адже перебувають під тиском різних сторін, котрі мало що розуміють у тому, які спотворюючі наслідки насправді мають рейтинги. Таким чином, утворюється порочне коло, яке працює проти таких шкіл, хоча саме вони готують фахівців, які потрібні місцевим громадам та бізнесу», — запевняють фахівці.

Що у рівнянні найголовніше

«Напевно, прийшов час кардинально переосмислити зміст цілей, які ставить перед собою індустрія управлінської освіти», — підкреслюють Хурана та Спендер, при цьому апелюючи до думки Дерека Бока (Derek Bok), колишнього президента Гарвардського університету. Ще наприкінці 1970-х він звернув увагу на те, що студенти програм MBA погано підготовлені до роботи у реальному соціально-економічному середовищі. І це при тому, що більшості керівників доводиться чи не половину свого часу проводити у взаємодії із державними службами, регуляторами та громадою.

Втім, на переконання Хурани та Спендера, цю проблему не розв’язати, лише додавши до програми відповідні предмети, такі як бізнес-етика або стосунки з громадськістю. На їхню думку, головний виклик сучасної бізнес-освіти полягає у тому, щоб доповнити її теперішній акцент на аналітиці, розвитком у майбутніх керівників вміння робити інтуїтивні судження. Адже бізнес реагує не лише на суто ринкові фактори, але й також на цінності та принципи, що ствердилися у суспільстві, на його очікування, на законодавчі положення та професійний кодекс поведінки.

Ракеш Хурана та Джон-Крістофер Спендер не намагаються применшити значущість аналітики для управлінців, навпаки, наголошують на тому, що вона ставатимете дедалі важливішою у час, «коли домінують "великі дані", коли транзакції здійснюються чи не з блискавичною швидкістю, а пошукові алгоритми все вдосконалюються. Кількісний аналіз та цифри можуть правити бал, — зазначають вони. — Проте, коли справа торкається оцінювання політичних ризиків інвестиції у якийсь країні, ймовірності розробки проривного продукту чи впливу нового заводу на ефективність бізнесу, в розмові завжди фігурують суб’єктивна думка людей та їхні інтуїтивні судження».

І ще, ці фахівці звертають увагу на те, що керівників не так вже й часто можна побачити з аналітичними таблицями в руках. Навпаки, чималу частину свого часу вони перебувають у царині, де вирують емоції: роз’яснюють свою візію, ідеї чи плани; когось переконують або вислуховують, як інші намагаються переконати їх. «Таким чином, можливо, не завадить, якщо бізнес-школи навчатимуть студентів навичкам риторики, які доповнюватимуть аналітичні знання, робитимуть такі вміння більш людяними та зрозумілішими для оточуючих», — зауважують Хурана та Спендер.

Підсумовуючи свої розмірковування, Ракеш Хурана та Джон-Крістофер Спендер зазначають: «Насправді, найглибша проблема сучасних бізнес-шкіл полягає у тому, що відвівши чи увесь простір кількісним методам, вони мов би проголосили, що суб’єктивна думка та інтуїтивні судження керівника майже не мають жодного значення, і що добре запрограмований комп’ютер може виконати керівну функцію краще. Таким чином, вони усіх нас ввели в оману».

За матеріалами "What skills do MBA students really need?", Financial Times.



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
6 березня 2017
Дніпро, Культурно-діловий центр "Менора"
Маркетинг без бюджету (Ігор Манн)
6 березня 2017
Київ, Готель «Мир»
Маркетинг без бюджету, або Як вивести бізнес на дорогу успіху (Микола Клінков)
14-18 березня 2017
Київ
Спеціаліст із пільг, компенсацій і розвитку — SpCBD (Оксана Кондратенко)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Аутентичный персональный бренд. Продай себя, когда никого не покупаютАутентичный персональный бренд. Продай себя, когда никого не покупают
Обрести уверенность в себе. Что означает быть ассертивнымОбрести уверенность в себе. Что означает быть ассертивным
Уверенность в себе. Умение контролировать свою жизньУверенность в себе. Умение контролировать свою жизнь
Чек-лист. Как избежать глупых ошибок, ведущих к фатальным последствиямЧек-лист. Как избежать глупых ошибок, ведущих к фатальным последствиям
Ніколи не їжте наодинці та інші секрети успіху завдяки широкому колу знайомствНіколи не їжте наодинці та інші секрети успіху завдяки широкому колу знайомств


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.



bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2017, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)