Ікуджиро Нонака: Шлях створення знань

Ікуджиро Нонака: Шлях створення знаньСьогодні модно створювати команди по управлінню знаннями. Але, як правило, такі підрозділи виникають у рамках IT-департаментів. А цього недостатньо. Ікуджиро Нонака (Ikujiro Nonaka) у своїй книзі «Керований потік: теорія процесів у компанії, заснованої на знаннях» (Managing Flow: A Process Theory of the Knowledge-Based Firm) стверджує, що ті лідери, які використовують управління знаннями тільки як елемент IT, не до кінця розуміють, як взагалі виникають знання. Книги, що покриваються пилом на полках або вінчестер, забитий гігабайтами інформації, не представляють цінності – це зайвий баласт. Знання виникають у результаті взаємодії людей один з одним; вони немов перетікають від однієї людини до іншої.

Нонака описує шлях створення знань, що складається із чотирьох етапів.

1. Соціалізація. Це етап передачі знань під час спілкування людей, коли обмін інформацією відбувається із вуст у вуста. Наприклад, при оновленні моделі Fit компанія Honda відправила свою команду вивчати життя городян Європи й ознайомитися з тим, як вони використовують свої автомобілі. Виявилося, що завантаження продуктів у машину з візка біля супермаркету під дощем дає куди більше проривних ідей, ніж дискусії в офісі.

2. Уособлення. Суть даного етапу полягає в тому, щоб переводити сховані знання в слова й образи, доступні широкій аудиторії. Приміром, менеджер може запросити групу сезонних робітників для підготовки навчальної програми, щоб обговорити, якими навичками вони володіють. Метафори важливі при описі почуттів, що виникають під час виконання роботи.

3. Комбінування. Це розширення знань шляхом оформлення схованої інформації в більш ясні форми. Наприклад, запропонуйте співробітникам подумати про глобальні речі, які вони не можуть контролювати: ринки, політика, вимоги по забрудненню навколишнього середовища. Що більше ідей і знань щодо того, як ці глобальні проблеми стосуються вашої компанії й суспільства й що ви можете із цим зробити, то більше у вас переваг.

4. Засвоєння. Це поглинання, впровадження явних знань у щоденну практику. Подібне означає повернення в сферу діяльності, але вже з більшою поінформованістю в питанні. Приміром, співробітники фармацевтичної компанії Eisai працювали в лікарнях, а після повернення у свої команди внесли зміни в практику досліджень і розробки нових продуктів.

За матеріалами журналу “&.СТРАТЕГИИ”

НЕ ПРОПУСТІТЬ:
Приєднуйтесь до професіоналів e-learning! На I Всеукраїнській конференції дистанційного навчання Ви дізнаєтеся про останні тренди та розробки в галузі навчання, зможете впровадити e-learning у компанії.
Детальніше →