Для більшості людей креативність залишається таємничою якістю, якою володіють лише одиниці — такі як Стів Джобс, Альберт Ейнштейн, Grateful Dead, Генрі Манчіні тощо — і яка недосяжна для більшості з нас. Але це не так, — переконаний Елі Амдур (Eli Amdur), професор лідерства, журналіст-аналітик ринку праці та бізнес-консультант.
Ось три незаперечні істини:
- Кожна людина має вроджену здатність до креативності. Однак понад 90% респондентів опитувань не вважають себе креативними.
- Кожна організація може збагатити креативність свого середовища. Багато керівників досі не бачать цього, але в цей найшвидший період змін в історії їм не залишається іншого вибору, ніж погодитися.
- Креативність — це єдиний стійкий актив, який коли-небудь матиме будь-яка людина, організація чи нація.
Усі інші традиційні активи є вразливішими, ніж будь-коли: капітал зазнає атак з боку криптовалют або є вразливим до радикальних змін у бізнес-середовищі; праця переосмислюється і трансформується разом із технологіями; технології змінюються настільки швидко — зокрема штучний інтелект — що сьогоднішні винаходи завтра потраплять у смітник; лідерство та управління можуть зруйнуватися під вагою власної інерції; а природні ресурси піддаються вичерпанню або застаріванню.
Лише творчість може підтримувати себе в стані вічного життя. Вона є стійкою за своєю природою. Тому ми маємо працювати над тим, щоб зберегти свою креативність. Оскільки це є викликом через її таємничу природу (для більшості), давайте розглянемо, як бути креативним та інноваційним.
Варто зауважити, що креативність та інноваційність — це не одне й те саме. Креативність — це якість і процес; інновації — це результат застосування креативності. Тобто, креативність — це потенціал; інновації — це результат.
9 практичних технік
Усі погоджуються, що «нам потрібно більше креативності», але не знають, як застосовувати її для вирішення проблем. Ось 9 практичних технік, які допоможуть скласти загальну картину.
Техніка креативності №1: Погіршіть проблему
Проаналізуйте проблему, обговоривши її з членами команди. Запитайте: чи є це частиною чогось більшого? (Зазвичай так і є.) Обговорення з командою допомагає побачити проблему в ширшому контексті. Що більше ви дізнаєтеся про масштаби проблеми, то більша ймовірність, що ви розкладете її на складові частини. Саме з цього починається пошук рішень.
Техніка креативності №2: «Ескіз думок»
Команда обговорює проблему і доходить згоди. Кожен окремо замальовує її на чистому аркуші паперу. (Найкраще робити ескізи.) Передайте свій ескіз колезі. Допишіть слова/фрази на ескізі колеги… або… зробіть новий ескіз. Зберіть і об’єднайте ескізи. Тепер подивіться на колективний «ескіз розуму». Проблема виглядає інакше, чи не так?
Техніка креативності №3: Заглиблюйтеся і повертайтеся на поверхню
Будьте прискіпливими. Заглиблюйтеся. Які дрібніші проблеми ховаються під поверхнею? З чого складається проблема? Продовжуйте. Будьте детальнішими. Що ми про це знаємо? Хто? Що? Де? Коли? Як? Чому? Переосмисліть і поверніться назад. Тепер… яка головна проблема? А тепер… яке головне рішення?
Техніка креативності №4: Думайте навпаки
Почніть із кінця — як буде виглядати успіх? Який буде останній крок для його досягнення? Рухаючись назад, що вам потрібно зробити безпосередньо перед цим? А перед тим? Рано чи пізно ви повернетеся до того, де ви зараз. Тепер рухайтеся вперед, використовуючи відповіді, які ви вже маєте.
Техніка креативності №5: Слухайте нові голоси
Визначте, обговоріть і сформулюйте проблему. Пропрацюйте x технік (на цьому етапі це необов’язково). Тепер покажіть проблему людям, які не мають безпосереднього досвіду або знань. Будьте «активним» слухачем. Уважно записуйте їхні думки. Обговоріть нові ідеї від нових голосів. Узагальнюйте і фільтруйте.
Техніка креативності №6: Класичний мозковий штурм
Напишіть проблему на дошці, щоб її бачили всі. Кожен учасник формулює проблему своїми словами. Запрошуйте висловлювати необмежену кількість думок, ідей і спостережень. Не оцінюйте — не зараз. Продовжуйте «струшувати дерево». Потрібні: контролер дотримання правил і секретар. Індуктивно, які великі ідеї або проблеми ви виявили?
Техніка креативності №7: Бен Франклін
Щоб оцінити ідею, не судіть спочатку. Складіть три списки: позитивні, негативні, нейтральні, які можуть бути інтерпретовані по-різному. Тепер зважте, порівняйте, зіставте. Гаразд, тепер оцінюйте.
Техніка креативності №8: Тригер
Команда обговорює проблему і доходить згоди. Кожен окремо записує думки та ідеї короткими фразами, навіть одним словом. Кожен член команди зачитує список вголос. Всі інші викреслюють повтори і записують нові ідеї. Кожен член команди зачитує список. Процедуру повторюють двічі. Створіть зведений список.
Техніка креативності №9: Латеральне мислення
Зробіть крок убік. Знайдіть нову перспективу. «Я не можу змусити кота стояти спокійно на вагах, щоб зважити його». Кого я можу змусити стояти спокійно? (Може зважитися з котом?) Отже, скільки важить кіт?
Найприємніша частина використання технік креативності полягає в тому, що чим більше ви їх використовуєте, тим більше вони мають тенденцію перетворюватися на гібриди. У цьому і полягає суть.
Ілюстрація: istockphoto.com