ПОДІЇ | Гастролі гуру

Організація на піку: Як цього досягнути і втримати

Майстер-клас Іцхака Адізеса

Автор: Ярослав Федорак, MCUa

Іцхак Адізес (Ichak Adizes) 15 квітня 2008 р. у приміщенні Київського академічного театру ляльок в рамках Міжнародної Управлінської Конференції "Організація на піку: як цього досягти і втримати", організованої Києво-Могилянською Бізнес-Школою (kmbs), відбувся майстер-клас світового гуру менеджменту Іцхака Адізеса.

Слід відзначити, що це вже не перший приїзд Адізеса до України. Позаминулого року він відвідав нашу державу із лекцією про ефективну трансформацію бізнесу. Тоді організатором його виступу також була kmbs. Та й сам доктор Адізес надзвичайно радий з того, що знову може виступити перед українською аудиторією. "Я дуже щасливий повернутися в Україну", — говорить він.

Доктор Іцхак Адізес — світовий експерт із менеджменту та підвищення ефективності, консультує провідні компанії світу, серед яких Bank of America, The Body Shop, Domino's Pizza, Northrop Aviation, Coca-cola Bottling, SanDisk Corporation, Volvo та ін., а також уряди країн — Бразилії, Греції, Ізраїлю, Ісландії, Македонії, Швеції та ін.

В основі методології доктора Адізеса лежить принцип, що всі організації, як живі організми, мають життєвий цикл, стадії якого виявляються у міру зростання і старіння в передбачених шаблонах поведінки. На кожній стадії розвитку організація стикається із унікальним набором задач. І залежно від того, наскільки успішно керівництво здійснюватиме зміни, необхідні для здорового переходу від однієї стадії до іншої, залежатиме успіх організації.

Як і завжди, доповідь Іцхака Адізеса крутилася навколо найбільш популярної його концепції "вітамінного комплексу компанії". "Хто з вас знає, що таке PAEI?" — запитує доктор Адізес на самому початку лекції. Але зал мовчить. Звісно, з його концепцією знайомий майже кожен із присутніх. Втім, Іцхак вирішує коротко нагадати слухачам про основні ролі менеджерів компанії:

  • P (provide needs) — це вітамін, який дає змогу забезпечити результативність (effectiveness) компанії у короткостроковому розрізі;
  • A (administration) — вітамін, який відповідає за раціональність (efficiency) у короткостроковому розрізі;
  • E (entrepreneur) — результативність у довгостроковому розрізі;
  • I (integration) — раціональність у довгостроковому розрізі.

На кожному етапі розвитку компанії потрібен свій специфічний "набір вітамінів". Тільки забезпечуючи їй правильним "вітамінним комплексом" можна досягнути того, що компанія спершу досягне свого ідеального стану ("піку"), а потім — буде утримуватися в такому стані якомога довше. Адже, на відміну від людського організму, стан організму компанії не залежить від віку та розміру. Але для цього компанії слід бути результативною та раціональною.

"Якщо порівняти бізнес із грою в теніс", — розповідає доктор Адізес, — "можна помітити цікаві паралелі. Для того, щоб ефективно грати в теніс — гравцям слід постійно стежити за м'ячиком. При цьому результат гри відображається на спеціальному екрані. Але гравці не зможуть грати — якщо дивитимуться тільки на екран. Це здається абсолютно логічним. І в бізнесі діють точнісінько ті самі правила. Для того, щоб успішно керувати бізнесом — слід "бути в грі", а не лише стежити за фінансовим результатом. Втім, існує безліч фінансистів, які намагаються зробити компанію успішною, спостерігаючи тільки за "екраном".

"Єдина мета організації — забезпечувати потреби її клієнтів, — наголошує доктор Адізес. — Тому компаніям слід чесно відповісти на запитання: хто "плакатиме", якщо завтра їх не стане?"

Як і у людському житті, середній вік — це найкращий час для компанії. Ви вже знаєте, що вам подобається і від чого ви отримуєте справжнє задоволення, і при цьому ще маєте сили та час щоб цим насолоджуватися. Тому основне завдання кожної компанії якомога довше залишатися "на піку", тобто балансувати власною гнучкістю та прагненням до контролю достатньо успішно для того, щоб не перетворитися на бюрократичну організацію, але при цьому — не розлетітися "на друзки" через відсутність будь-якого контролю.

"Пік", на думку Іцхака Адізеса, це те, наскільки швидко ви реагуєте на зміни і пристосовуєтесь до них. Зрозуміти це не важко. Набагато важче навчитися балансувати гнучкістю та контролем таким чином, щоб завжди залишатися на піку.

Багато і цікаво говорив доктор Адізес і про організаційну структуру та те, яким чином повинні взаємодіяти між собою різні відділи компанії. Адже часто трапляється так, що в одній "зв'язці" опиняються відділ маркетингу та відділ продажів; відділ дослідження та розвитку і виробничий відділ — тоді як ці відділи повинні працювати за абсолютно різними правилами. Адже якщо маркетинг — це "вітамін Е" (підприємництво), то продажі — це "вітамін P" (забезпечення потреб); якщо дослідження та розвиток — це "вітамін Е", то виробництво — це знову ж таки "вітамін P". Намагання об'єднати ці непоєднувані функції часто призводить до провалу однієї з них. Таким чином маркетинг перестає мислити категоріями підприємництва і повністю "підкоряється" функції продажу, а дослідження та розвиток починають виконувати допоміжну функцію при виробництві.

Натомість доктор Адізес запропонував власну модель ідеальної організації, якій найлегше втриматися "на піку". Відділи такої організації об'єднуються за "вітамінним" принципом. Так відділи виробництва та продажу працюють спільно під дією "вітаміну P" (забезпечення потреб); відділи ІТ, обліку та управління персоналом (HRA) також працюють разом під дією "вітаміну А" (адміністрування); відділи маркетингу, розвитку персоналу (HRD) та дослідження і розвитку (R&D) працюють під дією "вітаміну E" (підприємництво); а на чолі компанії стоїть візіонер, для якого найбільш притаманне управління за принципами "вітаміну І" (інтеграція).

Словом, майстер-клас Іцхака Адізеса вдався на славу. Цей 70-літній дідусь за рівнем енергії під час виступу, мабуть, міг би "заткнути за пояс" багатьох 30-літніх вітчизняних промовців. Слухати його було не лише цікаво, але й по-справжньому весело. Жарти, які постійно відпускав доктор Адізес, тримали аудиторію в тонусі навіть краще, ніж фізичні вправи. За час промови слухачі багато разів спалахували сміхом.

Після виступу Адізеса слово взяв Владислав Бурда — президент концерну "Європродукт" — першої не лише в Україні, але й усьому СНГ компанії, яка на практиці успішно втілила концепцію Адізеса і сьогодні надзвичайно задоволена результатами роботи.

Слухачі майстер-класу отримали неабияке інтелектуальне та моральне задоволення, а також потужний поштовх до дій. Хто знає, можливо за кілька років в Україні буде куди більше компаній, які користуватимуться підходами Адізеса у своїй повсякденній діяльності.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Емоції на роботі. Як вони сприяють нашій успішностіЕмоції на роботі. Як вони сприяють нашій успішності
Не мона. Зміниш звички — зміниш життя!Не мона. Зміниш звички — зміниш життя!
Міф досвіду. Чому ми засвоюємо хибні уроки і як це виправити?Міф досвіду. Чому ми засвоюємо хибні уроки і як це виправити?

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)