ІНТЕРВ'Ю | Marc Andreessen 21 березня 2013 р.

Марк Андрессен про майбутнє підприємств

Які події в сфері інформаційних технологій є найважливішими, і як вони трансформуватимуть сучасний бізнес? Зокрема, про це розповів Марк Андрессен (Marc Andreessen) в інтерв’ю TechCrunch.

Марк Андрессен — справжня легенда світу хай-тек. Він був головним розробником першого браузера Netscape. Також він — інвестор компаній Digg, Netvibes та Twitter; член ради директорів Facebook та eBay; і, крім того, — співзасновник венчурного фонда Andreessen Horowitz, котрий здійснив інвестиції у Skype та Zynga.

Марк Андрессен (Marc Andreessen)
Марк Андрессен
(Marc Andreessen)
Яка найкардинальніша зміна відбулася у комп’ютерній галузі впродовж останніх років? Головне — це те, що все у цій галузі перевернулося з ніг на голову. Пригадаймо, як розвивалися події. Комп’ютерна індустрія виникла на початку 1950-х і впродовж 50-ти років працювала за однією моделлю — «згори вниз». Один із перших комп’ютерів, який було названо SAGE, придбало Міністерство оборони США. Точно не знаю, скільки коштували ці машини, — напевно, десь сотні мільйонів доларів, якщо перевести у теперішні ціни. А вже за п’ять років комп’ютери подешевшали вдвічі і стали доступними для провідних страхових компаній. Саме тоді Томас Ватсон (Thomas Watson), голова IBM, вирік: «У світі існує попит, хиба що, на п’ять комп'ютерів».

Проте, невдовзі з’явилися електронні обчислювальні машини IBM, і звичайні компанії, як-от банки та підприємства, почали їх купувати. А потім прийшла DEC зі своїми міні-комп'ютерами, котрі заволоділи увагою малих фірм. І, врешті-решт, з пришестям ПК, комп’ютери з’явилися у домівках окремих людей. Кількість користувачів ПК обчислювалася сотнями мільйонів, і лише з появою смартфону комп’ютер потрапив до рук мільярдів людей.

І ось, приблизно 10 років тому все радикально змінилося. Комп’ютерна галузь запрацювала за принципом «знизу вгору». Сьогодні найцікавіші та найновітніші технологічні розв’язання спочатку потраплять до індивідуальних користувачів, а потім їх беруть на озброєння малі фірми, далі — середні та великі компанії, і лише після цього вони потрапляють до урядових структур.

Як нова модель впливає на розвиток подій на ринку?

Фактично зруйновано бар’єри для виходу на ринок. І це, насправді, неймовірно важлива зміна. Так, раніше, якщо компанія виводила нову технологію на ринок, їй потрібно було пройти довгий шлях пошуку перших адептів своєї новації — людей, готових ризикнути та викласти за неї гроші. Таких перших користувачів завжди було обмаль. Натомість, сьогодні, коли чи не в кожної людини є смартфон, під’єднаний до Інтернету, компанія-розробник відразу отримує доступ до глобального ринку користувачів, які миттєво можуть завантажити програму. Окремі споживачі, здебільшого, приймають рішення дуже швидко. Головним критерієм вибору для них є запитання: «подобається мені ця штука чи ні?». Зрозуміло, що, коли купівельне рішення приймає фірма, цей процес незрівнянно триваліший.

Приблизно від 2000-го до 2008-го року, компанії воліли розробляти ПЗ, призначене для індивідуальних споживачів, бо переконати організації придбати той чи інший програмний продукт стало доволі важко. Втім, протягом останніх п’яти років ситуація змінилася. Можна сказати, що відбулася «конс’юмеризація» ПЗ для підприємств. Інакше кажучи, ідею споживчого софта було адаптовано для бізнес-рішень. Серед прикладів — модель SaaS (або ПЗ як послуга, коли розробник, строюючи прикладну програму, також самостійно нею керує, надаючи замовнику доступ до програми через Інтернет), різноманітні «хмарні» рішення, такі сервіси, як Salesforce.com та Evernote.com.

Як такі тенденції відбиваються на управлінських системах компаній?

Візьмемо таку вкрай важливу річ, як рух «Bring Your Own Device» («Принеси свій власний пристрій»), котрий зараз набирає обертів. Все більше компаній мислять приблизно так: якщо в кожного працівників є iPhone, і, якщо в кожного керівника є iPad, який сенс витрачати гроші на ноутбуки або телефони для персоналу? Чи не простіше сказати людям — приносьте з собою пристрої, які вам найбільше до вподоби, і створити можливості, щоб вони могли їх ефективно використовувати на роботі. На основі цього руху почало розвиватися різноманіття сервісів, що являють собою, по суті, enterprise-рішення нової формації. Тут і Okta, сервіс, який контролює доступ працівників, партнерів та клієнтів компанії до її різних прикладних програм; і Asana, що уможливлює взаємодію членів команд, котрі дистанційно віддалені один від одного. А нещодавно ми зробили інвестицію в стартап ItsOn, котрий пропоную інноваційну та надзвичайно гнучку систему мобільного біллінгу. Ще ми здійснили низку інвестицій у стартапи, котрі поки не розголошують, які сервіси пропонуватимуть…

Все ж таки, який з цих новоявлених сервісів, на Вашу думку, найбільш значущий?

Думаю, що iPad UI — перше комплексне фінансове рішення для великого бізнесу. (Зрозуміло, в його основі припущення, що iPad є в кожної людини, котра працює в компанії.) Раніше з цим типом ПЗ працювали спеціально підготовлені фінансові аналітики — і майже ніколи управлінці середньої ланки. Натомість, з допомогою iPad UI ви можете долучити до фінансового аналізу чи планування будь-якого менеджера чи працівника вашої компанії! Ця зміна кардинально вплине на трансформування підходів до управління бізнесом.

А як технологічні зміни відбиваються на розкладах сил на ринках?

Традиційно з найкращих ERM-рішень могли скористатися виключно великі компанії. Отже, вони мали величезну перевагу над менш потужними гравцями, в яких не було величезних бюджетів та можливостей створювати власні ІТ-підрозділи. Walmart міг би причавити як комаху будь-якого роздрібного продавця, котрий би наважився йому протистояти. І тут неочікувано різкий поворот подій. Увесь цей новітній софт — найкращі рішення для управління матеріальними запасами, фінансового аналізу, управління продажами — однаково доступний для будь-якого бізнесу. І його масштаб не має жодного значення. Більше того, можливо, перевага буде на боці «комах». Адже їм не потрібні усі ці погодження й обговорювання в комітетах, на нарадах тощо. Вони завантажують програму та відразу починають з нею працювати.

Якщо ж подивитися з точки зору постачальників рішень — компаній, котрі ми фінансуємо, вони мають неймовірні можливості щодо розширення своєї ринкової частки. Скажімо, в такої компанії як Oracle приблизно 5 тис. клієнтів по цілому світі. У той час як фірми на кшталт Box або GitHub можуть мати 500 тис. чи 5 млн. прибуткових клієнтів.

Як в нових умовах компанії дивляться на проблему інформаційної безпеки?

Хід їхніх розмірковувань приблизно такий: «Звісно, працюючи за SaaS-моделлю, я маю певні побоювання. Але питання внутрішньої безпеки хвилює мене не менше». До речі, випадки, коли хтось з працівників викрадав ноутбук, скажімо, з даними щодо 25 млн. клієнтів в організаціях — не така вже й рідкість. Отже, чи варто керівникам не спати вночі через страх, що хтось вломиться у Salesforce.com, якщо вони не в змозі гарантувати повну інформаційну безпеку в своїй компанії? Крім того, сервіс Salesforce.com суттєво покращив ситуацію із захистом клієнтських даних. Загалом, з’являтимуться нові й нові компанії, що спеціалізуватимуться виключно на питаннях інформаційної безпеки. На моє переконання, і SaaS, і «хмарні» сервіси з часом стануть набагато безпечнішими, ніж ІТ-простір всередині компанії.

Які напрями діяльності стартапів (з тих, яких зараз немає у вашому портфелі), Ви вважаєте найперспективнішими для майбутнього фінансування?

Виглядає так, що у майбутньому кількість аутсорсерів зростатиме. І до того ж, все більше людей волітимуть працювати у фріланс-режимі. Тож дуже перспективними є рішення, що уможливлять ефективну взаємодію замовників та виконавців поза межами традиційного організаційного поля.

Також, поки ми ще не інвестували у стартапи, що пропонують рішення у сфері маркетингу. Якщо ви засновуєте новий бізнес, то цілком очевидно, що більшу частину маркетингової діяльності здійснюватимете в онлайні — через Google, Facebook та Twitter (хоча чимало існуючих фірм ще й досі цього не збагнули).

І ще один надзвичайно цікавий напрям — це фірми, що розробляють освітні рішення. Бо освітня діяльність ставатиме все важливішою для компаній. По-перше, багатьом організаціям доводиться проводити навчання для своїх клієнтів та партнерів; і, здебільшого, це здійснюється в онлайні. Також, якщо поспілкуватись із будь-яким керівником, то він, напевно, поскаржиться вам на те, як важко знаходити потрібних фахівців. Тобто зараз спостерігається великий розрив між знаннями та навичками, що пропонуються на ринку, та тими, що їх реально потребують компанії. Таким чином, організаціям доведеться відігравати активнішу роль у навчанні своїх працівників — як існуючих, так і майбутніх.

Який тип підприємця є для Вас ідеальним кандидатом для інвестиції?

По-перше, такий підприємець не занадто переймається усіма негараздами поточної ситуації — його не цікавлять перипетії подій, що відбуваються на ринку. Він просто приходить до нас й каже: «Я маю цікаву ідею, і, на моє переконання, вона вартує уваги, бо на це є ось такі й такі причини. Багато про це думав, працював над цим, розмовляв з клієнтами — і я достеменно знаю, як саме буду реалізовувати свій задум. Зі шкури вилізу, але це зроблю — і неважливо, профінансуєте ви мене чи ні».

А інколи з’являється бізнесмен, який говорить нам: «Знаю, що всі вважають цю галузь «мертвою». Тому зараз самий час, щось тут зробити, адже в мне не буде багато конкурентів». До речі, такі компанії, як Facebook и Twitter було профінансовано у час, коли всі вважали, що такі сервіси вже віджили своє. А часами трапляються підприємці, які приходять до нас приблизно з такими пропозиціями: «Знаю, що пропоную тридцять шосте рішення щодо координування співпраці в організації. Але 1999 року компанія Google також була тридцять шостим пошуковиком. Мені відомо, як втілити свою ідею краще, ніж це зробили інші. Знаю також, як її реалізувати по-іншому. Вивчив усі помилки, що їх зараз роблять інші. Тому саме я буду переможцем».

Отже, ми фінансуємо компанії як з динамічних, так і з «напівмертвих» або, як може здатися, безперспективних секторів. Головне — щоб підприємці чітко знали, що і як прагнуть зробити. Єдине: приймаючи рішення, ми ніколи не зважаємо на те, що діється на фондовому ринку. Хоча для більшості інвесторів, питання, що зараз відбувається із індексом NASDAQ, найголовніше.

За матеріалами "Marc Andreessen On The Future Of Enterprise", TechCrunch.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Як здобути прихильність людей і навчитися впливати на них: рекомендації колишнього агента ФБРЯк здобути прихильність людей і навчитися впливати на них: рекомендації колишнього агента ФБР
Серійний переможець. 5 дій для створення вашого циклу успіхуСерійний переможець. 5 дій для створення вашого циклу успіху
Нетворкінг для інтровертів. Поради для комфортної та ефективної комунікаціїНетворкінг для інтровертів. Поради для комфортної та ефективної комунікації

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)