ІНТЕРВ'Ю | Steve Blank 23 жовтня 2014 р.

Бізнес-школи і підприємництво: як подолати прірву

Стів Бланк (Steve Blank) — серійний підприємець та автор методології побудови стартапа Lean LaunchPad. Його виступи у Кремнієвій долині, яку важко вразити якимись ідеями, збирають повні зали різношерстої публіки — від барменів до венчурних інвесторів. Серед учнів Бланка — Ерік Ріс (Eric Ries), автор відомої книги «The Lean Startup» («Ощадливий стартап»), у якій висвітлено засади успішного підприємництва ХХІ століття. В інтерв’ю виданню Poets & Quants Стів Бланк розповів, чому, на його думку, заклади ділового навчання не відповідають вимогам сучасного бізнесу.

Стів Бланк (Steve Blank)
Стів Бланк
(Steve Blank)

Раніше Ви казали, що з навчанням засад підприємництва у бізнес-шкіл майже нічого не виходить. Чи змінилося щось з того часу?

Так, і треба сказати, що зміни відбуваються настільки швидко, що мене це дивує. Десь чотири-п’ять років тому вся програма з підприємництва обмежувалась «наукою» написання бізнес-плану. Тепер це не розглядається як щось найважливіше для підприємця. А якщо ви й досі працюєте по-старому, можете вважати, що студенти розумніші, ніж ви. Бо багато хто з них мав змогу переконалися на власному досвіді: після перших же контактів з клієнтами бізнес-план починає розсипатися вщент. Який же сенс змушувати ваших слухачів працювати над бізнес-планом? Тим більше, що зараз є альтернативна модель, яку вже використовують Берклі та Стенфорд. Сенс використання Lean LaunchPad - навчити студентів як збудувати стартап типу lean експериментальним шляхом.

А яким, на Вашу думку, буде майбутнє підприємницької освіти?

Зараз великі компанії використовують стартаперський досвід, але жодна з бізнес-шкіл ще й досі цього не «помітила». Саме корпоративне підприємництво та інновації стануть головною темою наступного десятиліття. Бізнес-школи, які спроможуться розробити відповідні програми, будуть «гребти гроші лопатою», а їхні випускники миттєво розлітатимуться по великих корпораціях.

Чи є бізнес-школи, які можуть похвалитися певними успіхами у царині корпоративної інновації?

В основному ця тема й надалі знаходиться на останніх позиціях у списку пріоритетів цих закладів. Поки що я не бачив жодної бізнес-школи, яка б усвідомлювала потенціал цієї ідеї. Отже, першопрохідці реально можуть захопити весь простір.

Насправді це ніша з величезними можливостями і невдоволеними потребами. Зараз дехто запускає курси з інновації стартапів. Але ж тема корпоративної інновації набагато складніша, і підходи, які застосовують фірми-«новачки», не працюють у великих компаніях. Літератури ж та досліджень, присвячених цьому питанню, майже немає.

Чому ж бізнес-школи не поспішають із впровадженням питання корпоративної інновації до своїх програм?

Вищі навчальні заклади консервативні за своєю природою. З одного боку, вони не можуть братися за щось тільки тому, що це сьогодні модно. Але з іншого боку, через свою надмірну обережність університети ризикують пропустити нові тенденції. Пригадаймо історію бізнес-шкіл. Перша MBA-програма стартувала у Гарварді 1908-го. Ми дещо призабули, що її повна назва звучить так — магістр ділового адміністрування. Отже, курс було створено з метою підготовки кадрів для управління компаніями. Саме цим бізнес-школи і займаються вже більше 100 років — стратегія управління, організаційна теорія, ланцюг постачань тощо. Звісно, в цьому немає нічого поганого. Але протягом кількох останніх років до нас нарешті почало доходити: готуючи управлінців-виконавців, ми не готуємо тих, хто б займався пошуком — створював би нові підприємства.

Вся сутність полягає у тому, що великі корпорації повинні функціонувати як стартапи, бо реалії зовнішнього середовища зараз цілком інші. Китай — глобальний виробник, прозоре ціноутворення... Тому й треба змінювати спосіб мислення керівників компаній — змінювати все: те, як вони діють, рухаються, підходять до інновації. Бізнес-школам слід підходити до справи так: «Добре, світ змінився — тож який продукт ми повинні поставляти корпораціям? Напевно, їм потрібні як творці-інноватори, так і управлінці».

А чи готові Ви запропонувати щось, аби заповнити цей пробіл?

Навчання, процеси, інструменти, процедури, — все, що використовується зрілими гравцями, в контексті стартапів виглядає цілком інакше. Тому потрібна ціла програма інтегрування стартаперської ДНК до генетичного коду традиційних корпорацій.

Перед тим, як розробити програму навчання підходу lean startup для власне стартапів, я придумав низку ключових термінів для стартапів, як-от - «розвиток клієнтів», «канва бізнес-моделі», «ітеративний інжиніринг», - а потім вже перейшов до створення самого навчального курсу. В разі великих компаній шлях буде аналогічний. Зараз я працюю над створенням термінології для них. Хоча, якщо чесно, поки що незрозуміло, як ми поєднаємо окремі частини мозаїки у цілісний програмі.

Які б програми та курси Ви порекомендували б студентам, зацікавленим у корпоративній інновації?

Пройдіть всі курси з підприємництва, які лише зможете, — всі курси з корпоративних фінансів, а потім задумайтесь, чому ж вони несумісні.

На мою думку, кожний студент бізнес-школи обов’язково мусить мати у своєму активі курси навчання з експериментального підприємництва та з програмування. Крапка. Без цього ніхто не може стати нормальним менеджером.

Ні, я не пропоную всім перетворюватися на програмістів. Але, як ви управлятимете софтверною фірмою, її бюджетом, розробниками, якщо не матимете жодного поняття про програмування? Звідки знатимете, що таке інновація і яким повинен бути її темп? Як оцінюватиме, скажімо, такі речі — чи швидко працює наша програма та чи рухаєтесь ви у правильному напрямі?

Ви проводите курс Lean LaunchPad через Udacity. Чи вважаєте Ви, що майбутнє ділової освіти в онлайні?

Ні, онлайн-програми корисні як частка гібридної програми інтенсивного навчання. Так, керують стартапами не бухгалтери — тому онлайн-курс якнайкраще підходить для того, аби дати засновникам уявлення: що таке cash flow або звіт про прибутки та збитки. Але навчання безпосередньо на досвіді — це цілком інша річ.

Як же Ви пропонуєте підійти до навчання основ підприємництва?

Засада №1: якомога швидше забирайтеся геть із класної кімнати. Ми її використовуємо виключно для підсумування того, чого люди навчилися у реальному середовищі. Звісно, теорія потрібна, але якщо готувати хірургів тільки в аудиторіях, не даючи їм доторкнутися до справжнього пацієнта, все закінчиться погано. З підприємництвом аналогічно.

Крім того, не варто забувати, що стартап — це не велика компанія в мініатюрі. Адже гравець, що ствердився на ринку, знає — хто його клієнти, хто конкуренти, яку стратегію ціноутворення застосовувати... Натомість стартап — це всього лише серія припущень; потрібно сформулювати робочі гіпотези, а потім їх протестувати. Якщо ж гіпотези виявляться помилковими — слід змінити припущення. Отже, це як наука.

Для формулювання гіпотез ми використовуємо таке поняття, як «канва бізнес-моделі». Метою процесу «розвиток клієнтів» є отримання зворотного зв'язку; натомість процес «ітеративний інжиніринг» використовуються для створення життєздатного продукту, котрий у міру того, як ви навчатиметеся, ставатиме все досконалішим.

Після того, як наші студенти отримують новий матеріал (це відбувається щотижня), вони йдуть до 10-15 клієнтів чи партнерів для того, щоб підтвердити чи спростувати гіпотези щодо певного компоненту бізнес-моделі. А через тиждень кожна команда представляє в аудиторії свої висновки.

Якось Ви сказали, що найкраще підприємництву може навчити сам підприємець. Втім, підприємці не завжди є найкращими викладачами...

Абсолютно з цим погоджуюсь. Викладання — це справжнє мистецтво, і якими б не були ваші успіхи в бізнесі, це не означає, що ви раптом стали геніальним викладачем.

Я навчився викладати у Берклі — завдяки тому, що адміністратори додумалися поставити мене в пару з насправді чудовими педагогами. В Стенфорді я спочатку допомагав іншим у викладанні їхніх курсів (при цьому мене постійно контролювали) — і лише після цього отримав право вести власну програму.

На що повинні звернути увагу бажаючі навчатися на MBA, оцінюючи бізнес-школу?

Ось вам тест: якщо програма бізнес-школи на 2015-й рік є такою ж, як і 2005-го, це означає, що ви прийшли не туди, куди треба.

Я люблю наводити приклад Стенфорда, який є університетом, зорієнтованим назовні. Тобто цей заклад безперервно контактує як зі стартапами, так і з великими компаніями. Натомість деякі університети зорієнтовані всередину: «ми маємо гарних дослідників, видаємо купу статей та маємо справу з консалтинговими фірмами...», — постійно говорять вони. Насправді є величезна різниця у швидкості та енергії, з якими і перші, і другі взаємодіють із зовнішнім середовищем. Якщо ж ви опинилися в університеті, зацикленому на собі, вважайте, що вам не пощастило, бо світ не стоїть на місці.

Зрозуміло, що моя думка суб’єктивна, але я завжди у першу чергу дивлюся на те, наскільки швидко школа починає всмоктувати в себе речі, які є однозначним відображенням змін у світовій економіці (є не просто модною ідеєю чи концепцією). Ніхто не хоче навчатися у закладі, який продукує менеджерів для управління компанією з минулого століття. Вам потрібна бізнес-школа, що навчає, як керувати організаціями у наступному десятилітті.

За матеріалами "Why Business Schools Are Still Missing The Mark On Entrepreneurship", Poets & Quants.



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
7-8 липня 2020
Онлайн-курс
Математичні методи прогнозування рівня попиту і закупівель у компанії
8 липня — 8 серпня 2020
Онлайн-курс
Управління проектами за методологією PMI (базовий курс)
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Неординарні. Історії успіхуНеординарні. Історії успіху
Розвиток мозку. Як читати швидше, запам’ятовувати краще та досягати метиРозвиток мозку. Як читати швидше, запам’ятовувати краще та досягати мети
12 правил життя. Як перемогти хаос12 правил життя. Як перемогти хаос

bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2020, Management.com.ua
Портал створено та підтримується Strategic

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)