ІНТЕРВ’Ю | Stefan Gstettner 16 серпня 2019 р.

Стефан Гштетнер (BCG) про роль блокчейн-технології в управлінні ланцюгом постачань

Чи відіграватиме блокчейн стрижневу роль в управлінні ланцюгом повчань? Це можливо, але лише тоді, коли будуть автоматизовані процеси взаємодії учасників ланцюга та коли сформується довіра між ними, — вважає Стефан Гштетнер (Stefan Gstettner), партнер та заступник директора Boston Consulting Group. У розмові з Knowledge@Wharton Гштетнер розповів, як блокчейн може трансформувати ланцюг постачань та розвіяв деякі міфи, пов’язані з цією технологією.

Стефан Гштетнер (BCG) про роль блокчейн-технології в управлінні ланцюгом постачань

Як Ви визначаєте поняття «управління ланцюгом постачань»?

Я би сформулював це як «синхронізація цілого ланцюга постачань — «від А до Я», що означає: ми маємо дивитися на ланцюг крізь призму сприйняття кінцевого споживача. Наприклад, виробники споживчих товарів хочуть знати, що відбувається як внизу ланцюга (на ринку, в точках продажу), так у в його багатоярусній верхній частині. Також дуже важливо, щоб ланцюги постачань реагували на зміни та функціонували синхронно з ринком.

Це має відбуватися на кількох рівнях. Потрібна стратегічна синхронізація: де ми розміщуємо виробництво, де мають бути склади, якою є транспортна мережа, як приймаються рішення щодо виробництва та закупівлі? Є середньострокова синхронізація попиту й пропозиції і є короткострокова — реагування на замовлення, планування поточного виробництва, відвантаження товарів тощо.

А як Ви розумієте концепцію «блокчейн»?

Це технологія, що дозволяє споживачам зберігати дані у децентралізований спосіб. Напевно, найважливіше тут — це термін «децентралізований». Ви не покладаєтеся на єдину базу даних, а використовуєте розпорошений реєстр, зберігаєте блоки інформації в мережі. Перевагою є множинне дублювання інформації, що означає: її неможливо вилучити чи змінити. Це надзвичайно надійна система, яка може використовуватися багатьма учасниками.

Якими є найпоширеніші міфи про роль технології блокчейн в управлінні ланцюгом постачань? І як їх відокремити від реальності?

Ствердилася думка, що блокчейн — це єдине рішення, яке підходить для всього. Думаю, це не зовсім так. Є багато альтернативних технологій. Так, BCG запропонувала двокомпонентну метричну систему, розроблену спільно з MIT Media Lab. Її перший елемент ми назвали «цінність автоматизації». Яку додаткову цінність можна генерувати, автоматизувавши відносини сторін у рамках ланцюга постачань? Другим елементом є «цінність довіри».

Коли блокчейн-технологія тільки з’явилася, вважалося, що це найкращий спосіб об’єднати учасників ланцюга постачань. Але якщо нам потрібно інтегрувати взаємодію тих, хто і так вже знає одне одного, є чимало альтернативних рішень (як-от EDI). Тому, щоб відокремити міфи від реальності, ми маємо чесно відповісти на запитання: чи насправді йдеться про ділянку, де блокчейн відкриває унікальні можливості та має великі переваги перед традиційними технологіями?

Чи може блокчейн стати дієвим трансформаційним інструментом в автобудівельній галузі?

Думаю, що в цій сфері блокчейн не є першим кандидатом на рушія трансформації. Чому? Тому що автовиробники дуже тісно співпрацюють із постачальниками комплектуючих. Фактично йдеться про сумісний інжиніринг. Тож навіщо потрібен блокчейн для об’єднання партнерів, які і так вже мають міцні зв’язки? У цій ситуації додаткова цінність цієї технології як засобу формування довіри дуже сильно обмежена. Тому принаймні зараз блокчейн не може стати інструментом трансформування традиційної автомобільної галузі.

Якщо ж говорити про електромобілі, то тут ситуація суттєво відрізняється. У цій царині багато нових постачальників, які мають дуже різні можливості. Автовиробники можуть їх добре не знати і потрібно формувати багато нових зв’язків. Тому блокчейн може відіграти певну роль. Використовуючи цю технологію як протокол обміну інформацією, можна генерувати додаткову цінність у вигляді довіри.

Що почитати про технологію блокчейн:

А як на рахунок ритейлу?

Не хочу виглядати занадто критичним, але сумніваюся, що блокчейн може кардинально змінити спосіб функціонування цієї галузі (як про це заявляє Walmart). Серед речей, для яких вони використовують блокчейн, — відстежування місця походження харчових продуктів. Тоді споживач має більше впевненості в тому, що їжа є здоровою. Але чи буде цим займатися середньостатистичний покупець? Чи не достатньо йому просто побачити сертифікати? Чи буде хтось брати свій iPhone, сканувати QR-код, заходити в блокчейн-додаток, щоб побачити, скажімо, де вирощений помідор? Особисто в мене є певні сумніви в цьому.

Якщо блокчейн і може кардинально щось трансформувати — так це в першу чергу сферу охорони здоров’я та фармацевтичну галузь, де регуляторні вимоги стають все жорсткішими. Наприклад, у фармацевтиці ви мусите відстежувати кожну товарну позицію (а йдеться про мільйони й мільйони штук). На всіх без винятку упакуваннях має бути унікальний ідентифікатор, аби відстежувати походження кожного активного складника. Тут цінність довіри є надзвичайно високою, бо від якості фармацевтичних інгредієнтів залежить наше життя.

В яких ситуаціях, на Вашу думку, блокчейн матиме найбільшу значущість?

Блокчейн — мережева гра. Тому ця технологія відіграватиме найбільш значущу роль у складному середовищі, де задіяно багато сторін; і набагато меншу — якщо використовуватиметься, наприклад, у межах одного підприємства.

З якими основними перепонами стикаються компанії, намагаючись впровадити блокчейн?

Основні перепони створюються складністю мереж. За цим ми часто спостерігаємо — і на прикладі наших клієнтів, і в інших випадках. Як використовувати блокчейн у масштабі розширеної екосистеми? Ось у чому полягає головне питання. Недостатньо впровадити технологічну платформу. Суттю справи є співпраця сторін. Що більше учасників потрібно задіяти (а серед них можуть бути і конкуренти) — то складніше продуктивно використовувати систему. Наприклад, якими мають бути механізми розподілу вигід? Хто що платить? Хто які переваги отримує? Як ми обмінюватимемося даними? У цьому криються основні перепони для масштабування.

Основні перепони створюються складністю мереж

Чи можете Ви навести приклади компаній, які змогли подолати ці перепони?

Не думаю, що хтось може сказати, що зміг успішно подолати кожну із перепон. Все ще залишаються вразливі точки, над якими потрібно працювати. Якщо ж говорити про успішні приклади, то серед них — Diamond Trading Company (DTC) (дочірнє підприємство De Beers), один із учасників системи Tracer — ланцюга постачань для діамантів. Фактором успіху в цьому випадку є відносна консолідованість галузі: потрібно задіяти не тисячі компаній, а кількох великих гравців. Думаю, що в інших схожих ситуаціях, якщо сильні гравці виявлять ініціативу і створять блокчейн-платформу, достатньо відкриту для того, щоб зацікавити потенційних учасників системи, які конкурують між собою — ймовірність успіху є доволі високою.

Ще один приклад — TradeLens, спільний проект Maersk і IBM (TradeLens — платформа на основі блокчейн-технології, через яку здійснюються вантажні перевезення). Якщо в системі бере участь потужний конкурент (а Maersk є світовим лідером у сфері контейнерних перевезень), інші гравці завжди матимуть певні побоювання. Але коли буде впевненість у тому, що дані використовуватимуться виключно для певних цілей, тоді сформується довіра і масштабування системи стане можливим.

Який обсяг інвестицій потрібен для впровадження блокчейн-рішень?

Вартість самого технологічного рішення приблизна така ж, як і інших програм для управління ланцюгом постачань. Але чи достатньо впровадити блокчейн-платформу і очікувати, що все запрацює? Зрозуміло, що ні. Для цього потрібно змінити багато речей у компанії. Ви переноситиме це в систему, впроваджуватимете щось на основі блокчейн-технології і, можливо, писатимете деякі програми. Проте, ваші основні витрати будуть пов’язані не з цим, а зі створенням екосистеми, яка стане рушієм трансформації. І це може стати багатомільйонним проектом. Але не тому, що блокчейн-технологія дорога — а тому, що все це дуже складно втілити в життя.

Чи такі типи рішень доступні в основному для великих компаній?

Поки що так. Але, переконаний, що через кілька років блокчейн-мережі будуть доступними для менших гравців та ставатимуть стандартом для мережевої економіки.

Як вимірювати віддачу від інвестицій у блокчейн-технологію для ланцюга постачань?

Аналогічно до того, як ви вимірюєте ROI для будь-якого проекту, пов’язаного із ланцюгом постачань. Наприклад, ви хочете підняти рівень сервісу, покращити споживчий досвід і, як наслідок, підвищити доходи та маржу. Ми побачили, що в ланцюгу постачань Tracer клієнти хотіли мати впевненість в етичності видобутку діамантів. Це був фактор підвищення обсягу продажу, що впливало на значення ROI. Або ви можете вимірювати ROI через скорочення витрат. Будь-яка автоматизація транзакції або скорочення паперової документації веде до зменшення видатків, що також можна розглядати як ROI. Тобто вимірювання віддачі від інвестицій є таким же самим, як і в разі традиційних проектів. Тому дуже важливо чітко розуміти, чого ви прагнете досягти з допомогою блокчейн-рішень.

Вже зараз відбувається перехід до того, що ми називаємо «біонічним ланцюгом постачань»

Яким Ви бачите ланцюг постачань майбутнього і яке місце в ньому займатиме блокчейн протягом наступних трьох-п’яти років?

Вже зараз відбувається перехід до того, що ми називаємо «біонічним ланцюгом постачань». Йдеться про ланцюг постачань, підсилений машинами, але все ж таки керований людиною. Можна спрогнозувати, що комбінація різних технологій та використання, наприклад, 3D-друку, приведе до більш мережевої економіки. Компанії не потребуватимуть мегацентрів, мегапідприємств і зможуть переміститися ближче до своїх клієнтів та вести набагато менш масштабну мережеву операційну діяльність.

Блокчейн буде технологією, що скеровуватиме дедалі складніші мережі, а потім почне різко набирати обертів. Хоча навряд чи це станеться у найближчі три-п’ять років. Компанії мають пройти довгий шлях трансформації, використовуючи традиційні цифрові технології (як-от штучний інтелект і машинне навчання), роботизацію та інші можливості для автоматизації. Тільки тоді блокчейн покаже свій справжній потенціал. Припускаю, що десь через десять років це буде технологія «за замочуванням» — особливо в мережевому маломасштабному операційному середовищі.

За матеріалами "How Blockchain Will Redefine Supply Chain Management", Knowledge@Wharton.



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
20 вересня 2019
Київ
Всеукраїнська практична конференція "HR-Стратегії: Team Building"
23-27 вересня 2019
Київ
Спеціаліст із персоналу — SpHR
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Коротко і по суті. Мистецтво визначати пріоритетиКоротко і по суті. Мистецтво визначати пріоритети
Творча крива. Як створити потрібну ідею в потрібний часТворча крива. Як створити потрібну ідею в потрібний час
12 важелів успіху12 важелів успіху


bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2019, Management.com.ua
Портал створено та підтримується Strategic

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)