ІНСАЙТИ | Інноваційна подорож 5 вересня 2005 р.

Як торувалася стежка інноваторів

Автори: Сергій Герасимов, Юлія Шилова, kmbs

малюнок — Getty Images Це не туристична подорож. І не екскурсії на заводи і головні офіси відомих компаній. Тим більше це не спроба зробити кожного учасника програми МВА Києво-Могилянської Бізнес-школи пристрасним американофілом. Це — міжнародний навчальний курс «Управління інноваціями» — така собі навколосвітня подорож стежками інноваторів. Стежками, що пролягали через Мюнхен, Чикаго та Силіконову долину, через США та Європу, через 14 найінноваційніших компаний світу.

Стежка перша, баварська

Баварія знана як земля пива та ковбасних виробів. Але не тільки. Баварія — німецька Силіконова долина. Ще б пак — тут, у перерахунку на квадратний кілометр, розташована найбільша кількість софтверних компаній у Європі. І, між іншим, штаб-квартири ВМW та Siemens.

Перетворення землі бюргерів на серце інновацій Європи відбулося не так легко, як перетворення гусені на метелика, але набагато швидше, ніж становлення фондового ринку в Україні. Це коштувало місцевому уряду 11 років наполегливої праці та 126 млн. євро інвестицій. Українцям варто б повчитися у баварців!

В Мюнхені все просто пронизане духом інноваційності. У Технологічному Університеті студенти та професори (між іншим, і 6 Нобелівських лауреатів, які тут працюють) майже не користуються банальними сходами чи ліфтом — вони скочуються з поверху на поверх у трубі на килимку. Тож не дивно було почути від професора Брюгге абсолютно неймовірні для простого українця речі: «Настільні комп'ютери тепер вже нікого не цікавлять. Майбутнє — за комп'ютерами для блакитних комірців! Наприклад, працівник буде оцінювати дефектність продукції завдяки чіпу, вмонтованому в окуляри, хірург робитиме операцію майже без розрізів.» Однак для того, щоб такі ідеї виникали та успішно впроваджувалися, важливо створити умови для талановитих людей: забезпечити можливість для творчості, реалізації задумів, обміну ідеями з колегами зі всього світу. Саме цим і займається компанія F.A.S.T., місією якої є «з університету в економіку». F.A.S.T. працює над залученням провідних дослідницьких організацій до роботи у Баварії та забезпечує майже негайне втілення ідей, згенерованих в університеті, у комерційно успішних бізнесових проектах. Оце синергія!

Взагалі, баварський бізнес існує із розумінням того, що з інноваціями ти пан, а без — ти пропав. І це має досить логічне пояснення: політика скорочення витрат зменшує цінність продукту або послуги для клієнта, що у свою чергу негативно позначається на фінансових результатах компанії. Натомість постійні інновації збільшують цінність цього продукту та підвищують прибутковість бізнесу (не кажучи вже про створення нових бізнесів чи навіть ринків). В принципі все просто, крім однієї речі — постійні інновації вимагають постійної роботи над їх створенням. Хтось це робить «за натхненням», когось на ідеї наштовхують самі споживачі. У баварців своя методика. Вони переконані, що інновації продукує винахідництво, яке стимулюється новими технологіями.

І ще кілька уроків від ВМW:

  1. Швидкість + Досконалість.
    Для ВМW швидкість означає дуже багато. Ще більше для компанії важить досконала якість за короткий час. Так, коли ВМW вирішив брати участь у перегонах Формули-1 в якості постачальника моторів, то з моменту першого креслення двигуна до чемпіонства пройшло 635 днів!

  2. Мудра та дієва стратегія.
    ВМW керується у своїй діяльності 1) потребами клієнта, 2) впливом потреб клієнта на фінансові результати у довготерміновій перспективі. Власне кажучи, тому компанія, з одного боку, переглядає традиційну піраміду своїх продуктів, розширюючи супер-преміум-сегмент (див. рис. 1), а з іншого — прагне забезпечити собі надійний тил «бюджетними» моделями третьої серії. Це не жарт: для авто 3-ї серії існує окремий салон, щоб будь-який покупець недешевого автомобіля ВМW не відчував себе не в своїй тарілці від того, що він купує «лише» трьошку, коли навколо авто більш крутих серій.

    ВМW розробляє власну стратегію, виходячи із 20-річного циклу життя авто: 4 роки на розробку дизайну; 8 років — термін життя нового автомобіля; 8 років — термін життя перепроданого автомобіля. Як багато українських компаній думають на 20 років наперед?!

  3. Нестандартний підхід.
    У ВМW панує нестандартний підхід до всього: дизайну, PR, моделі бізнесу… ВМW аутсорсить майже все — конструювання, виробництво. Натомість компанія працює виключно над розвитком бренду та зосереджена на створенні готового рішення для клієнта — максимально кастомізованого, шалено дорогого та дико престижного.

Трансформація традиційної піраміди класів автомобілів BMW

Рис. 1. Трансформація традиційної піраміди класів автомобілів BMW

Стежка друга, джазово-чиказька

Найбільший аеропорт світу, де що кілька хвилин приземлюється літак. Скло та метал хмарочосів. Неймовірні фонтани. Джазові та блюзові кав'ярні. Озеро Мічіган, що за площею у 1,5 рази більше за Азовське море. І — о Боже! — Kellogg School of Management, бізнес-школа №1 у світі за рейтингом BusinessWeek 2004.

Найяскравіше враження від першого дня — сам батько маркетингу Філіп Котлер, який розповів про методи пошуку інноваційних ідей у бізнесі. Поєднання непоєднуваного за допомогою методів латерального маркетингу — рецепт інновації від Котлера.

Як показали перші кілька днів навчання у Штатах, крім інновацій світом правлять ще 2 речі: наполеглива й тяжка праця і соціальні мережі (сила слова, так би мовити). Із першим усе зрозуміло: слава народжується у яскравому світлі ламп, але створюється потом, кров'ю, помилками та годинами виснажливих тренувань. Із другим все набагато цікавіше.

Соціальні мережі можна використати з великою користю як для себе, так і для бізнесу. Ну, наприклад, якщо дати людям можливість говорити не зовсім про те, що цікавить тебе, а про те, що цікавить їх, можна почути багато корисного. Тож, іноді варто лише переформулювати — і результат не примусить на себе чекати. А ще це — найпотужніший рекламний носій. Не секрет, що переважна більшість людей спілкується із собі подібними — за світоглядом, цінностями, інтересами, захопленнями, соціальним статусом. Тому, один щасливий клієнт приведе вам ще з десяток інших шукачів щастя. Лишається придумати, як зробити першого клієнта щасливим — решту він зробить сам.

У цьому ж контексті вражає приклад брокерської біржової компанії Cantor Fitzgerald. 11 вересня загинув утримувач коду доступу в систему, його бекап та бекап бекапу. Не відкритися 12 вересня означало кінець бізнесу для Cantor Fitzgerald. Тоді зібрали всіх працівників, хто залишився в живих, замкнулися у кімнаті і стали згадувати, хто що знав про утримувача коду. Його інтереси. Його знайомі. Його друзі. Дати народження близьких. ВСЕ, що було можливо. І ВОНИ ВИЙШЛИ НА КОД ДОСТУПУ!!!

Американці висловлюють власні думки зовсім по-іншому і процес мислення в них побудований інакше. І, між іншим, ефективніше. Вони не розмовляють обіцянками що-буде-якщо, а висловлюються такими собі погрозами чого-вже-ніколи-буде-якщо. У 99,9% випадків це діє. Вони не переконують себе, чому вони праві. Для того, щоб переконатися у власній правоті, вони спростовують власні припущення та аргументи. Вочевидь, це набагато дієвіший спосіб прийняття правильного рішення.

Стежка третя, силіконова

Місто туману, що повільно сповзає з гір та поступово затоплює усе Сан-Франциско. Метрополія у 1,7 млн. людей, яка рухає усією планетою. Принаймні її ІТ-частиною.

Тож, яка вона, Силіконова долина, зблизька чи навіть зсередини?

Виявляється, клієнт і в цьому бізнесі є законодавцем усього. Кожна компанія «танцює танець інновацій» від того, яким чином вона може створити додаткову вартість для клієнта у диференційований спосіб. Думка клієнта не те, що просто цінується — вона обожнюється і вважається найбільшим подарунком для компанії. Тому інженери ІТ-компаній вбачають своє завдання не в тому, щоб просто вирішувати проблеми із програмним забезпеченням, чіпами чи ще чимось, а в тому, щоб приймати рішення, які зможуть значно покращити життя клієнта.

У IBM, що займає величезний шматок недешевої каліфорнійської землі, однією із запорук постійних інновацій є корпоративна релігія — не ефемерне поняття, а реально діюча система корпоративних цінностей. По-друге, компанія не займається реагуванням на події на ринку, а створює їх, оскільки має власну стратегію (яку ще й успішно втілює). Мабуть, тому ця 94-літня бабуся і досі є однією з найінноваційніших компаній у світі!

Intel нагадує у чомусь ІВМ однозначністю позиції. «Так, ми знаємо, що всі компанії переорієнтуються з товарів на послуги. Але нам цього не потрібно. Ми робитимемо те, в чому ми найкращі — напівпровідники (silicon).” Диференційовано, чорт забирай!

Різнокольорова компанія Google, яку кілька років тому ніхто не брав до уваги, примудрилася створити один з найдорожчих брендів у світі та вийти на не дуже гостинний фондовий ринок США. Але Google вдається тримати баланс між все такою самою божевільно креативною атмосферою і залізною дисципліною й операційною ефективністю. Працівники роз'їжджають по території компанії на електросамокатах, а все у компанії, навіть конуси на в'їзді, різнокольорове, як й літери на сайті. Водночас, кожен з співробітників проходить низку співбесід (часом до 9), на кожній з яких присутні до 5 людей. А це означає, що кожний потенційний працівник проходить приблизно через 40-45 людей. Як зауважила Івонна, одна з працівниць Google: «Це найприкольніша компанія, але, у той же час, і найжорсткіша компанія, в якій мені коли-небудь доводилося працювати.»

ІТ-компанії прискіпливо вивчають не стільки досвід успішних компаній, скільки досвід компаній, що збанкрутували. Аргументація? Будь ласка. Що саме потрібно робити, компанія повинна визначити сама, а от чого НЕ СЛІД робити, компанія може знати і не з власного досвіду!

А ще, виявляється, навіть у Штатах інвестори іноді приймають рішення, керуючись емоціями, а не розрахунками IRR та NPV. І компанії дбають не тільки про власний баланс, звіт про рух грошових коштів та вартість нематеріальних активів, а й про те, щоб просто емоційно «бути до вподоби» інвесторам.

* * *

Замість висновків:

Сергій Герасимов, Аснова холдинг: Я від'їжджав до Сполучених Штатів майже американофобом, а повернувся майже американофілом! Це велика країна, якій є чим пишатися! Я щасливий, що я мав таку нагоду — побувати, подивитись, випробувати, оцінити, зробити висновки.

Ольга Прихно, kmbs: Висновок один. Інновації — це чудово. Але насправді, інновації мають значення тільки тоді, коли вони є комерціалізовані, тобто приносять прибуток.

Оксана Шевченко, Asstra Assosiated Traffic AG: Ця поїздка, як маленьке життя — не повторити і не забути... Інновацій дуже багато у всьому. В країні, в знаннях, компаніях, людях. Це досвід на рівні відчуттів. Фраза "так роблять у Штатах, це працює, давайте спробуємо" вже примушують замирати серця моїх колег. А найцікавіше те, що ми ще не все придумали, що маємо ще багато чому навчитися.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Напролом. Мистецтво перетворювати перешкоди на перемогиНапролом. Мистецтво перетворювати перешкоди на перемоги
Змінюючи правила гри. Як лідери, новатори та візіонери перемагають у життіЗмінюючи правила гри. Як лідери, новатори та візіонери перемагають у житті
Вміти все. Чому універсальність перемагає спеціалізаціюВміти все. Чому універсальність перемагає спеціалізацію

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)