КОМЕНТАРІ | Оцінювання персоналу 12 січня 2017 р.

Чого не можна казати босу під час атестації

Хоча в більшості компаній щорічне оцінювання персоналу обов’язковий ритуал, чимало фахівців вже давно поставили під сумнів дієвість цього інструменту. «Якщо система управління сучасними компаніями — напівзламана машина, що зі скрипом якось просувається вперед, то атестація працівників — це той її компонент, що взагалі вийшов з ладу», — пише Ліз Раян (Liz Ryan), засновниця та CEO фірми Human Workplace, автор книги «Reinvention Roadmap» («"Дорожня карта" оновлення»).

Ліз Раян (Liz Ryan)
Ліз Раян
(Liz Ryan)
Управлінці чомусь сподіваються, що ставлячи своїм підлеглим «оцінки», як школярам, вони стимулюватимуть їх працювати краще. У свою чергу, співробітники, навіть якщо вони повністю справляються зі своїми завданнями, здебільшого, все одно бояться цієї події, а тому в структурі володарює нервозність, а у багатьох випадках ще й набирає обертів «політична метушня», що, звісно, аж ніяк не сприяє її продуктивності.

Якщо вам вже «пощастило» бути працівником компанії, який перебуває в очікуванні чергового оцінювання, то варто принаймні спробувати перевести цей процес у більш-менш конструктивне для себе русло. Для цього за жодних обставин не можна казати своєму керівникові десять наступних речей.

1. Я оскаржуватиму висновок оцінювання.

Ви можете скільки завгодно не погоджуватись з оцінкою свого шефа, але, розпочавши суперечку на цю тему, нічого не доб’єтесь. Краще подякуйте за «цінні» зауваження та попросіть про зустріч через пару тижнів. Цей час потрібен вам, аби осмислити те, що відбулося, та впорядкувати свої думки.

Звісно, ви можете подати «апеляцію» до HR-відділу, де її докладуть до вашого особистого файлу. Менеджери цієї структури, швидше за все, вже назбирали цілу збірку таких скарг. Ну й що? Чи отримав хтось від цього хоча б якусь користь?

Найрозумніше, що ви можете вчинити, — це спробувати знайти спільну мову зі своїм босом. Тому попросіть його про вже попередньо домовлену зустріч. А розпочинаючи бесіду, відштовхуйтесь від припущення, що, розкритикувавши вас, шеф зовсім не хотів ані вас принизити, ані несподівано «підставити підніжку». Якщо ж ви не вірите, що людина хоче оцінити вас якомога об’єктивніше — то чому досі в неї працюєте? Якщо між вами немає жодної довіри, тоді потрібно негайно розпочати пошук іншої роботи.

2. Мене не влаштовує заробітна плата.

Ви розраховували на вищу винагороду? Чому ж тоді не завели про це розмову набагато раніше — за кілька місяців до атестації?

3. Результат оцінювання базується на неправильних контрольних показниках — я не підписувався під цими цілями.

Не виключено, що ви не знали, відповідно до яких цілей шеф планує оцінювати вашу діяльність. Тому це потрібно чітко з’ясувати ще на початку атестаційного періоду, а потім щонайменше раз на квартал перевіряти — чи ви та ваш керівник маєте на увазі одні й ті ж самі показники.

4. Я працював більше, ніж мої колеги.

У кожної людини, яка чує щось неприємне на свою адресу, спрацьовує захисна реакція. Так і у вас може вирватись: «Що ви кажете — та невже! Але ж мої колеги не зробили й половини з того, що я». Проте, що випливає з цього твердження? Хай навіть й так, ви працювали більше за всіх, але які реальні результати дали ваші надзусилля?

У цій ситуації краще промовчить та запитайте себе — чи насправді думка шефа для вас дуже важлива. Адже він така сама людина, як ви чи будь-хто інший — нічим не краща і не гірша; та, до того ж, має над вами незначну владу. Все, що може зробити бос — це спробувати вас утримати у фірмі чи дати вам піти з неї. Ви ж можете вибрати цілком іншу компанію, що запропонує і цікавішу роботу, і краще ставлення до себе.

5. Ця помилка сталася не через мене.

Керівник може приписати вам чиїсь прорахунки, а ви можете на це відреагувати, сказавши: «За це відповідає такий-то — це його помилка». Але атестаційний звіт, напевно, вже підготовлено. Тому раціональніше запропонувати зустрітися десь за два тижні, щоб проаналізувати процес й визначити, на яких ділянках, швидше за все, можуть трапитись збої та як цьому запобігти».

6. Ви нічого не згадали про мої досягнення.

А чому б заздалегідь не підготувати короткий звіт про ваші досягнення, прорахунки та зроблені з них висновки? Ви ж можете надати цей документ менеджерові ще до атестаційної співбесіди.

7. Я не отримав відповіді на повідомлення, які вам надсилав — тому й зірвав деякі дедлайни.

Керівник, який не поспішає реагувати на повідомлення підлеглих, — не унікальне явище. Більше того, можливо, в процесі взаємодії з підлеглими, він спричинив десятки інших збоїв. Проте, загострюючи на цьому увагу, ви перетворите зустріч у безплідний спір, який все одно програєте. Замість цього запитайте в боса — як ви можете гарантовано отримати відповідь, якщо при виконанні роботи стикаєтесь із непередбаченими проблемами або якщо хочете проінформувати його про успішне завершення завдання.

Пам’ятайте, що погодившись зайняти цю чи іншу позицію, ви взяли на себе зобов’язання щодо виконання певних функцій та завдань. А це означає: ви мусите долати перепони, з якими стикаєтесь (серед іншого — недосконалості процесу та помилки вашого боса).

8. Я би хотів перейти до іншого підрозділу / на іншу посаду.

Якщо ви мрієте про просування — виберіть мить, коли шеф буде якнайбільше задоволений і собою, і вами. Саме тоді найкраще розпочинати розмову про бажані для вас кар’єрні зміни. Період атестації для цього мало підходить, бо не виключено, що в цей час ваш керівник повністю сфокусований на тому, аби якнайшвидше провести оцінювальні співбесіди, що значаться в його переліку.

9. У мене був лише один зрив, а виглядає так, мовби ваша оцінка ґрунтується в основному на ньому.

Однією із найбільших вад щорічного оцінювання персоналу є те, що на його підсумок непомірно сильно впливає як один суттєвий прорахунок, котрий зробила людина протягом року, так і зриви, що трапляються безпосередньо перед подією. Щось таке може статися і з вами. Поставтесь до цього філософські. Якщо ваш бос не в змозі побачити цілісної картини вашої діяльності, це означає, що його лідерська ефективність близька до нуля. Ви ж за цей рік здобули цінні знання та досвід, зробили корисні для себе висновки. Професійне зростання — ось що відкриє для вас нові можливості. А суб’єктивна думка вашого боса — це те, про можна забути.

10. Все — я звільняюсь!

Яким несправедливим не здавався б вам зворотний зв’язок від шефа, негайно звільнятись — не в ваших інтересах. Уявіть, що ви людина, котра дивиться на це зі сторони і в якої все, що відбувається, викликає лише іронічну посмішку. А потім зіграти цю роль. Спробуйте зробити так, аби бесіда з босом закінчилась якомога швидше і відразу розпочинайте планувати кар’єру на наступний рік, який неодмінно буде для вас кращим, ніж попередній.

Пам’ятайте дві речі: по-перше, ваш успіх стане найкращою помстою людині, котра поставилась до вас несправедливо; по-друге, не кожна компанія заслуговує, щоб ви в ній працювали.

За матеріалами "Ten Things Never, Ever To Say At Your Performance Review", Forbes.



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
20-21 грудня 2017
Київ, Готель «Мир»
Управління проектами (Олег Андрієнко)
20 грудня 2017
Київ, Готель «Мир»
10 головних секретів керівника, або Як досягти лояльності і залучення персоналу (Ірина Головньова)
23-24 грудня 2017
Київ, Готель «Мир»
Стратегічна Сесія. Розробка стратегії топ-менеджментом компанії (Ігор Немировський, Інна Старожукова)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Ловушка времени. Классическое пособие по тайм-менеджментуЛовушка времени. Классическое пособие по тайм-менеджменту
Искусство влияния. Убеждение без манипуляцийИскусство влияния. Убеждение без манипуляций
Связанные одной сетью. Как на нас влияют люди, которых мы никогда не виделиСвязанные одной сетью. Как на нас влияют люди, которых мы никогда не видели
Тайм-менеджмент по Брайану Трейси. Как заставить время работать на васТайм-менеджмент по Брайану Трейси. Как заставить время работать на вас
Как лгать при помощи статистикиКак лгать при помощи статистики


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.



bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2017, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)