ІНСАЙТИ | Agile 13 липня 2015 р.

Agile-лікбез: що таке agile та для кого він підходить

Автор: Артем Сердюк
Джерело: innovations

В цій статті йдеться про те, чим agile відрізняється від традиційного управління проектами, кому буде корисним цей підхід, а також про особливості формування команди.

Agile-лікбез: що таке agile та для кого він підходить
Ілюстрація: Shutterstock.com

Що таке agіle, для кого та для чого він

З одного боку, agile — це підхід до управління проектами, який вирішує проблеми традиційного проектного менеджменту. Тому він потрібен тим, кому важливо успішно робити інноваційні проекти.

Agile стосується переважно проектів. Набагато менше він підходить для процесної діяльності (скажімо, ресторанів швидкого обслуговування) і набагато більше — для тих, хто постійно робить щось нове (наприклад, маркетингу, IT, організації подій, рекламної діяльності тощо). Нові проекти, нові сфери, нові ризики, — ось для яких компаній потрібен agile.

З іншого боку, agile — це певна філософія та культура, в тому числі відносин зі своїми працівниками та клієнтами, певний спосіб розподілення влади в середині організації. З цієї точки зору він підходить тому, хто вірить у самоорганізацію, очікує від працівників творчості та відповідальності і тому готовий надавати їм більше влади.

Які проблеми agіle допомагає вирішувати проектній команді

Традиційна проблема проектних команд — це оцінка строків, особливо якщо ми робимо щось уперше. А з неї витікає інша проблема — відносини із замовником. Замовник хоче швидше, дешевше і щоб усе було чітко визначено і записано в контракті. Тому він просить оцінку, план робіт, вимагає пообіцяти, що ми точно вкладемось в час та бюджет.

І якщо ми не маємо досвіду в певній сфері (а ми його не маємо, бо проект інноваційний), то вирішуємо помножити наші оцінки, скажімо, на 2, 3, 5… І все одно помиляємось. І в якийсь момент з'ясовується: замовник тисне, а команда бреше. Зазвичай це стається наприкінці проекту, коли виправити все дуже складно.

Agile пропонує для вирішення цього конфлікту зовсім іншу логіку і в інший спосіб формує строки, оцінює бюджет та будує відносини із замовником. Зокрема, в agile-проектах часто пропонують зафіксувати час та витрати і натомість управляти тільки планом робіт, намагаючись зробити максимум з можливого.

Різниця між класичним управлінням проектами та agіle-підходом

Класичне управління проектами намагається зменшити невизначеність, з якою ми стикаємось протягом проекту. Існують інструменти управління ризиками, прогнозування ймовірних збоїв, регламенти для нештатних ситуацій. І тут зміни по проекту небажані, їх стараються мінімізувати, продумавши все наперед.

В agile-проекті ми знаємо, що зміни неминучі, і ми їм раді. Тому ми не складаємо довгострокових планів, не генеруємо стратегії на випадок катастроф, які, може, й не стануться ніколи. Натомість ми рухаємось невеликими кроками, звіряємо напрям, і лише потім плануємо наступний крок. У нас є глобальна мета, але немає глобального плану.

У такому проекті ніхто на його початку не знає, що точно ми отримаємо у кінці. Щоб замовник міг жити із таким ступенем невизначеності, команда намагається якомога швидше створити для нього якусь першу цінність, і постійно вимагає зворотного зв'язку на свою роботу.

Замовник має бути присутній у проекті увесь час — і це його ціна за те, щоб отримати те, що він хоче.

Якщо раніше він міг видати завдання і полетіти відпочивати на Майорку до кінця проекту, то в аgile-проекті полетіти йому ніхто не дасть, бо ми починаємо з дуже розмитих планів, поступово рухаючись до бажаного і нам постійно потрібен зворотний зв'язок. Без замовника робота просто стане.

Особливості формування команди

Головне побажання до команди, яка працює за методологією аgile — щоб вона сама давала обіцянки замовнику і могла їх виконувати. Але для цього потрібно виконати декілька умов.

Agile-команда повинна мати максимум свободи у своїй зоні відповідальності. Також вона має якнайменше від когось залежати і нікого не чекати. А для цього у ній мають бути усі фахівці, потрібні для виконання проекту.

Третя вимога — команда має бути маленькою, від чотирьох до семи людей, максимум — 10. У більших командах складно побудувати потрібні відносини, де люди допомагають один одному, діляться знаннями та швидко приймають рішення. Через це, до речі, варто розміщувати проектні команди разом в одному приміщенні.

Agile вважає, що краще швидке і можливо помилкове рішення, якщо ми можемо швидко знайти і виправити помилку. Через те, до речі, в agile-командах існує колективна відповідальність перед замовником за помилки, і ніколи — індивідуальна.

Результат — часто буває так: ми збираємо невелику крос-функціональну команду, починаємо працювати, і бачимо зростання продуктивності в десятки разів. Особливо у порівнянні з традиційними ієрархіями, де потрібно 15 погоджень, щоб купити канцелярські кнопки до офісу.

Про автора:

    Артем Сердюк, співзасновник effectcup.com та edumeter.com.ua, викладач kmbs.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Емоції на роботі. Як вони сприяють нашій успішностіЕмоції на роботі. Як вони сприяють нашій успішності
Крок за кроком. Як ентузіазм і наполегливість ведуть до метиКрок за кроком. Як ентузіазм і наполегливість ведуть до мети
Формула максимуму. Переможні стратегії досягнення цілейФормула максимуму. Переможні стратегії досягнення цілей

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)