КОМЕНТАРІ | Криза 13 березня 2020 р.

Вісім порад бізнесу в період наближення шторму

Автор: Владислав Рашкован

Владислав Рашкован: 8 порад бізнесу в період наближення шторму Я більше 20 років займаюся трансформацією складних фінансових систем і організацій. Плюс був ще час в університеті і в аспірантурі, який я не гаяв, вивчаючи фінансовий сектор.

За цей час світ пройшов багато криз: азіатська фінансова криза 1997 року; російська фінансова криза 1998 року; криза доткомів 2000-го; дефолт Аргентини в 2001-му; в тому ж році турецька банківська криза; глобальна фінансова криза 2007-2009 років; іпотечний subprime криза в США в 2008-2009 рр.; Grexit в 2012-му; криза Єврозони і проблеми країн PIGS в 2010-2012 рр.; українська криза 2014-2016 рр.; Brexit.

Незважаючи на всі ці кризи, в лютому 2020 світові фондові ринки прагнули до чергових історичних рекордів.

Деякі компанії, пройшовши трильйонний рубіж капіталізації, думали вже і про 2 трильйони.

Чи означає, що після будь-якої кризи буде зростання? Так, так і буде — така природа ринків. Але не варто все ж забувати і про "помилку того, хто вижив".

Аналізуючи динаміку акцій компаній навіть у ці дні, ми все ж говоримо про компанії, які пройшли попередні кризи, забуваючи про тисячі компаній, які як раз у період катаклізмів чекало банкрутство.

Чарльз Дарвін говорив, що виживають не найсильніші або найрозумніші, а ті, хто найкраще адаптуються до змін. Криза — це момент змін.

Ті, хто зможуть швидко адаптуватися, зможуть його пройти і в майбутньому серфити на хвилях майбутнього зростання.

Але що треба робити зараз? Кілька днів тому керівництво інвестиційної компанії Sequoia Capital відправило листа своїм клієнтам.

У цьому листі вони дали кілька порад компаніям, як пережити кризу — я з ними повністю згоден — у період української кризи 2008-го і 2014-го і кризи країн PIGS, котрі я проходив як топ-менеджер, ми робили те ж саме і радили робити своїм клієнтам.

Отже, що ж варто робити бізнесу в умовах швидко назріваючої кризи?

1. Чекайте і готуйтеся до гіршого сценарію: багато компаній вже побачили падіння продажів.

Це буде тривати, в тому числі, через поведінку ваших споживачів. Перегляньте свої плани продажів у бік зниження.

Чекайте розривів у ланцюжках поставок — вони неминучі, особливо якщо ви залежні від експортно-імпортних операцій.

2. Розробіть і протестуйте процедури роботи з клієнтами і співробітниками віддалено — чи зможете ви підтримувати своїх клієнтів і роботу компаній в умовах жорсткого карантину?

Скасуйте непотрібні міжнародні поїздки — це вже робить більшість компаній — як мінімум 2-3 місяці це ще триватиме.

Навчіться комунікувати через Skype, Zoom, Cisco. Це дуже важливо — логістика сильно постраждає в наступні кілька місяців.

3. Готівка — ключ до спокою. Постарайтеся мати достатній запас грошей на рахунках для ведення свого бізнесу. Плануйте запаси виходячи з переглянутих планів грошового потоку, про які я говорив у пп. 1 і 2.

Розробіть план на випадок екстрених ситуацій — чи буде вам де взяти гроші? Подумайте над скороченням непотрібних і необгрунтованих витрат своїх компаній — повернетеся до них після кризи.

4. Фондування. Доступ до кредитів і фінансування може незабаром значно погіршитися, незважаючи на спроби НБУ відновити кредитування.

Банки будуть дуже обережні. Рекомендую, по-перше, піти поглянути в очі своєму банкірові — вам дуже потрібна буде його допомога в наступні місяці.

Обговоріть із ним відкриття / відновлення / розширення кредитних ліній. Особливо рекомендую це зробити, якщо банкіри — міжнародні (як мінімум перевірте, що вони будуть відповідати на ваш телефонний дзвінок).

Менеджерам компаній також рекомендую піти до своїх акціонерів — дізнайтеся, чи готові вони фінансувати ваш бізнес протягом декількох кварталів у разі провалів продажів або відмови банків.

Не розраховуйте на залучення нових грошей — вони зараз всі в золоті і американських казначейських зобов’язаннях.

5. Перевірте, чи не занадто у вас роздутий штат — так, це боляче, але криза призводить до звільнення частини людей.

Робиться це часто, в тому числі для того, аби компанії під час кризи могли вижити і в майбутньому повернутися знову до найму. Нерозумно всім разом йти на дно. Зараз саме час підійти критично до цього питання.

6. Відкладіть не 100% обов’язкові капітальні інвестиції — знову-таки, в період високої невизначеності і турбулентності не на часі хизуватися тим, що, незважаючи на кризу, ви можете продовжувати щось будувати.

Але при цьому не зупиняйте ключові проекти (особливо якщо запас готівки комфортний), які можуть створити для вас конкурентні переваги в період і після кризи.

Але приймайте такі рішення тільки на тверезу голову і бажано поруч із фінансовим директором.

7. Плануйте свою роботу з думкою, що криза — не на один тиждень.

Оптимістичні сценарії припускають нормалізацію роботи бізнесу по всьому світу і міжнародної торгівлі до кінця другого кварталу 2020 року.

Це в разі, якщо в Європі, США і Південно-Східній Азії зможуть зупинити поширення коронавірусу. А якщо ні? Рівень невизначеності дуже високий. Рівень волатильності також.

Ситуація може почати погіршуватися, і показники бізнесу будуть погіршуватися протягом всього 2020 року. Будьте до цього готові.

8. Ну і останнє — криза — це в тому числі і можливість. Можливість для тих, хто, за словами Талеба, не виявиться крихкими і не зламається під стресом.

Такі компанії в період хаосу знаходять нові можливості і фактично посилюються від непередбачених і небажаних зовнішніх факторів.

Але таким, антикрихким компаніям, потрібна "опціональність", потрібна мобільність і гнучкість, як в управлінні, так і в відповідних стратегіях.

Будьте готові до кризи. Як на мене, то всі вищенаведені кроки зможуть вам допомогти.

За матеріалами facebook-сторінки автора

Про автора:

    Владислав Рашкован — заступник виконавчого директора від України у Міжнародному валютному фонді.


comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
9-10 квітня 2020
Київ
Мегатренди 2030. Нова роль керівника майбутнього
11-12 квітня 2020
Київ
Категорійний менеджмент 4.0. Нові практики впровадження
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Кмітливіші, швидші, кращі. Секрети продуктивності в житті та бізнесіКмітливіші, швидші, кращі. Секрети продуктивності в житті та бізнесі
Сила звички. Чому ми діємо так, а не iнакше в життi та бiзнесiСила звички. Чому ми діємо так, а не iнакше в життi та бiзнесi
Як управляти собою. Класика Harvard Business ReviewЯк управляти собою. Класика Harvard Business Review


bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2020, Management.com.ua
Портал створено та підтримується Strategic

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)