Менеджмент.com.ua - головна сторінка
На головну
Зробити закладку
Мапа сайту
Розширений пошук
Зворотній зв'язок
Проекти MCUa
Розсилка оновлень порталу


КОМЕНТАРІ | Бізнес-ігри 3 липня 2008 р.

GMC або Ігри менеджерів

Автор: Костянтин Солов'єнко, консультант з менеджменту, бізнес-тренер.

Українські менеджери третій рік поспіль беруть участь у змаганні Global Management Challenge (GMC). Основою GMC є комп'ютерна бізнес-симуляція зі стратегічного менеджменту, яка відображає фінансову модель діяльності компанії-виробника міжнародного масштабу. (Автор має честь належати до команди "Management.com.ua R(L)eaders", яка щойно вийшла в другий тур змагань цього року :)). Що ж так приваблює вітчизняних управлінців у цій грі?

Потреба в грі — одна з первинних. А що крім гри?...

Ч.Н. Аллен (C.N. Alien, [1]) вважав гру однією з первинних потреб людини. Первинною, тобто, уродженою, біогенною, яка притаманна будь-якій людині від народження (на відміну від соціогенних потреб, що набуваються в процесі навчання та соціологізації). Це одна з причин, із-за якої бізнес-тренери чергують теоретичні блоки занять із практичними (див., наприклад, [2]). «Почують — забудуть, побачать — запам'ятаюсь, зроблять — зрозуміють». Гра і є симуляцією, моделлю реальної роботи, вид практики, який може допомогти розвинути корисні навички. До речі, ділові ігри виконують (можуть виконувати!) і інші функції:

  • Виявити сильних, честолюбних, розумних співробітників, дізнаватися потенціал кожного. В решті решт, дізнаватися «ХТО є ХТО».
  • Допомогти виробити або поліпшити культуру (і структуру) організації.
  • Створити команду однодумців.
  • Надати можливість гравцям експериментувати без серйозних наслідків за невдалі «ходи». На виробництві неправильне рішення може коштувати роботи, репутації або кар'єри. Причому, експериментувати співробітник може не лише із рішеннями, але й зі стилем взаємодії з коллегами, тощо.

І все-таки, не будемо забувати, що ділові ігри дають можливість пограти. У дорослому житті цьому залишається мало місця. А тут в цікавій, веселій манері, «граючи», займаючись ніби то дурничками, можна розв'язувати серйозні задачі компанії [3].

Історія

Не знаю коли з'явились перші управлінські ігри. Однак у нас вони використовувались ще в 20-і роки минулого сторіччя. Добринін В.В. був одним з ініціаторів «орга-ігор», розроблених в Ленінградському Інституті Мозку, які використовувались при навчанні управлінців [4, с.89]. «Орга-ігри», значить «організаційні ігри». Проводились вони так: учасники ділились по двоє. Причому один брав на себе функції «організатора», а інший — «долі», яка «переслідує» організатора та намагається перешкодити йому виконати те, що задумано. На основі визначених правил організатор намічав ціль, яка фіксувалася «долею». Потім «організатор» розробляв план заходів для досягнення цілі і передавав його разом з умовами оточення «долі», яка вносила в оточення певні зміни, в результаті чого план ставав недосяжним (наприклад, писала, що виконавець важливої роботи захворів та ін.). Із цими змінами «оточення» поверталося до «організатора», який на протязі 10 хвилин повинен був внести корективи в план, щоб звести нанівець шкідливий вплив «долі». Змінений план знову передавався «долі», котра створювала нові перешкоди і т.д. Керівний орган (експерт або викладач) слідкував за тим, щоб всі зміни в «оточенні» були можливими, щоб кожна операція проходила в строки, які відповідають дійсності та, нарешті, щоб умов гри дотримувалися і «організатор», і «доля», та щоб вони не могли змінити того, що вже відбулося.

Як створити свою гру?

На початку 90-х років у починаючих менеджерів та бізнес-тренерів було мало розроблених практичних занять. Це стало головною причиною самостійних розробок ділових ігор та їх конструкторів (див., наприклад, [5]). Як же створити свою гру?

  1. Легше всього придумати можливу «ситуацію» з певною управлінською проблемою. Часто такі ситуації називають «кейсами». (До речі, деякі з бізнес-шкіл майже все своє навчання проводять в аналізі «кейсів» на різні теми). Ще легше не придумувати, а «підгледіти» таку ситуацію в реальному житті, або вичитати в бізнес-пресі, чи почути в бізнес-новинах. Вкажу лише на дві з книжок, в котрих використовуються українські кейси: підручник «Маркетинг», виданий Консорціумом із удосконалення менеджмент-освіти в Україні та "Маркетинговий менеджмент" [6]. Скажімо, я часто придумую для тренінгів подібні ігри, виступаючи в них у ролі експерта. Наприклад, учасників тренінгу по ціноутворенню розважають такі ігри, як «Цінові війни. Епізод II», або більш складний Епізод III :)

  2. Можна створити комп'ютерну експертну систему, яка симулює реакцію бізнес-середовища на певні управлінські рішення гравців у певній задачі. Так, я в цьому впевнений, працює і GMC. Який же математичний апарат краще всього використовувати у такій системі? Здавалося б математична логіка — краща з претендентів. Згоден, хороший претендент. Колись, працюючи в секторі прикладної математичної логіки, цим апаратом користувався і я зі своїми колегами. Єдина незручність: на мові логіки важко моделювати час. Наприклад, «не одночасно» ми моделювали як «пізніше, або раніше», що є незручним.

  3. На мою думку, найкращим математичним апаратом для комп'ютерної бізнес-симуляції дійсності є системи диференційних рівнянь, для яких «час» — їх природна складова. Деякий додаток з теорії ймовірності дасть можливість моделювати «випадковість» у поведінці ринку. Кого зацікавив подібний підхід, можу порадити для знайомства книгу "Самоорганизация социально-экономических систем" [7]. Не дивлячись на математику, книжка написана для гуманітаріїв. Вона містить багато малюнків і дозволяє оволодіти матеріалом майже на рівні здорового глузду.

Чи можна вчитися управлінню без ігор?

Може й можна. А навіщо?... Навіщо «обкрадати» себе, лишати навчання такого дивного інструменту — корисного та цікавого?

Тому — гратимемо «скільки влізе»! До речі, мені здається, що нам, українцям, як людям з гумором, особливо подобається така «метода» роботи :)


    [1] C.N. Alien. A Psychology of Motivation for Advertisers. — Journal of Applied Psychology. 25, N 4, 1941. p.386.

    [2] Соловьенко К.Н. Бизнес-образование: взгляд практика // Бизнес-образование в Украине, №8, 2005. — С.10-12. Див. також: Управление персоналом (Москва), №19, 2004. — С.27-29

    [3] Соловьенко К.Н. Уверенность в подчиненных — самая сложная и кропотливая часть в работе по обеспечению безопасности бизнеса // Управление персоналом (Москва), №1-2, 2004. — С.21-24.

    [4] Корицкий Э.Б. и др. Советская управленческая мысль 20-х годов: Краткий именной справочник. — М.: Экономика, 1990. — 233 с.

    [5] Соловьенко К.Н. Деловые игры в обучении менеджменту: Учебно-методическая разработка. — Иркутск: РИО ИГУ, 1995. — 43 с.

    [6] Котлер Ф., Келлер К.Л., Павленко А.Ф. та ін. Маркетинговий менеджмент. Перше українське адаптоване видання: Підручник. — К.: Видавництво «Хімджест», 2008. — 720 с.

    [7] Пугачева Е.Г., Соловьенко К.Н. Самоорганизация социально-экономических систем. Учебное пособие. Иркутск: Изд-во БГУЭП, 2003. — 172 c.


I Всеукраїнська конференція дистанційного навчання НЕ ПРОПУСТІТЬ:

Приєднуйтесь до професіоналів e-learning! На I Всеукраїнській конференції дистанційного навчання Ви дізнаєтеся про останні тренди та розробки в галузі навчання, зможете впровадити e-learning у компанії.

ДОКЛАДНІШЕ ►


РЕКОМЕНДАЦІЇ    
   


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖКНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ
Умение слушать. Ключевой навык менеджераУмение слушать. Ключевой навык менеджера
Правила самоорганизацииПравила самоорганизации
Стратегия успеха. Как избавиться от навязанных стереотипов и найти свой путьСтратегия успеха. Как избавиться от навязанных стереотипов и найти свой путь
Привычка к творчествуПривычка к творчеству
Триггеры. Формируй привычки — закаляй характерТриггеры. Формируй привычки — закаляй характер

Відгуки

Смерек Віталій Ярославович, smerekvitalik@rambler.ru
Звичайно для підвищення свого професійного і особистого рівня повинні бути задіяні і ігри. Але для нас (України та Росії) ці питанння не на часі. Оскільки наші фахівці, ще не встигли опанувати цінні знання та досвід накопичені західною наукою та практикою, то майже всі зусилля слід зосередити не на іграх, а на оволодінні передовими технологіями та методиками. Бо повторюю, поки ми тут "бавуньцяємося" в ігри, в США та Європі створюють чудо-технології. Ігри звичайно мають свою нішу і вона не мала, але в даний час, в даних умовах їх слід використовувати обережно.
2008-07-03 09:47:45
Відповісти

Солов'єнко Костянтин Миколайович, k-solo@yandex.ru
В городі бузина, а в Києві дядько. Добре, пане Смерек, що Ви не працюєте в ЦК КПРС і що зараз не 70-ті минулого сторіччя :( :)
2008-07-04 14:56:37
Відповісти

Игорь Филипенко, iphilipenko@ingo.com.ua
Ну зачем же Вы так, Константин? Виталий высказал свою мысль, и какой бы она лично Вам не казалась, думаю, не следовало бы переходить на личности...не к лицу это консультанту, бизнес-тренеру, да и обычному человеку...
Виталий, деловые игры и симуляторы, и есть часть тех новых технологий о которых Вы говорите...это мое мнение...
Игры полезны для отработки навыков, когда цена ошибки может быть слишком велика, даже фатальна...те же пилоты сколько времени проводят на тренажерах, до первого вылета...так и в бизнесе...очень неплохо иметь возможность "потренироваться на кошках"...
2008-07-08 10:02:23
Відповісти

Смерек Віталій Ярославович, smerekvitalik@rambler.ru
Ні, в Києві дядько, а в городі бузина !!! Я знав, що коли хтось буде коментувати мій коментарій, то наведе аналогію з тренажерами. І це правильна і хороша аналогія. Але я не проти ігор. Я проти їх широкого використання в Україні в даних умовах, в даний час (а це 2008 рік). Я проти підміни понять. Адже ігри це не просто ігри, це потужна методологія системного аналізу. Але коли зараз нас реклама хоче переконати взяти всіх участь в ігрових змаганнях, в той час коли існують більш ефективні технології навчання тих же менеджерів, то це недобра прикмета.
2008-07-08 16:09:51
Відповісти

Игорь Филипенко, iphilipenko@ingo.com.ua
Виталий,
на мой взгляд статья (заметка) чистой воды пиар себя любимого и GMC.
Может кому игра и покажется интересной, но лично мне она надоела после второго круга (я принимал участие в самом первом турнире). Особой пользы я не увидел. Скучно. Реальная жизнь гораздо интереснее. Это лично мое мнение.

Можно поинтеерсоваться о каких "более эффективных технологиях обучения" Вы говорите.

Игорь
2008-07-08 22:15:44
Відповісти

Соловьенко Константн Николаеви, k-solo@yandex.ru
Игорь, мне понятен и близок тон Вашего комментария. Однако от своего ироничного и, видимо, едкого высказывания Виталию – не отрекусь. Посудите, о чем я написал даже не статью, а заметку (высказывание, комментарий)? О конкретной игре GMC и еще некоторые соображения и воспоминания о играх вообще. И за это заслужил от коллеги упрек на тему «Чем нужно заниматься отечественным менеджерам» (?!). Моя заметка – о другом. Игорь, Вы полагаете, Виталий не понял, о чем она? Может и стоило терпеливо объяснить, что я не писал о национальной идее Украины, не писал об образовании менеджеров в стране и прочих глобальных тем – не касался. Это была – ма-а-а-а-а-аленькая заметка, которой я поделился с коллегами. И какая в ответ отповедь! А тон: от имени всех и о всех! Сразу понятно – вот кто настоящий патриот (Виталий, конечно) и кто враг страны (я, конечно)!... (Уж извините, Игорь, трудно удержаться)… Люди старшего поколения, пережившие войну, не переносят немецкую речь: я их понимаю. Мне 46 и я хорошо помню безаппеляционность и безальтернативность советского официоза. Сегодня такой тон, уж извините, плохо переношу. Полагаю, иногда не нужно ничего объяснять. Как Вы считаете, Игорь?
2008-07-09 00:30:49
Відповісти

Смерек Віталій Ярославович, smerekvitalik@rambler.ru
Та хоча б взяти сайти www.management.com.ua, www.innovations.com.ua, www.training.com.ua, www.iteam.ru і т.п. Якщо Ви вже заходити і хоча б переглядаєте ці статті, то це вже буде Вам велика користь. Адже люди позбирали із цілого світу (майже із цілого світу) найкращі перли знань та досвіду. Тому краще їх нормально опрацювати, ніж "бавунькатися" в рекламонасаджені ігри. Є й інші хороші ресурси, курси, тренінги і т.п. І найголовніше потрібно самому розвязувати реальні, конкретні проблеми. І посліднє - Ігри, повинні обовязково бути, але це має бути не втакому тоні як говорить реклама: "Якщо Ви не берети участь в сяких-таких іграх, значить Ви поганий менеджер, інвестор, фінансист і т.д.". А Констянтина можна обнадіяти тим, що за іграми майбутнє бо:
1) Підростаюче покоління лакоме на ігри;
2) Зявляються все кращі ігрові симулятори;
3) Ми все більше зануруємося в "невизначеність" та "нечіткість" де ігри можуть допомогти;

Я думаю вже через років 3-5 Констянтин буде говорити, як він був правий відносно ігор, ще в 2008 році. Але це буде років через 5, а зараз ...
2008-07-09 12:58:31
Відповісти

Игорь Филипенко, iphilipenko@ingo.com.ua
Константин, я не предлагал Вам отрекаться от Вашего комментария...
Просто на форумах очень часто наблюдается "болезнь", когда вместо критики суждения и мыслей критикуется личность оппонента...
Я считаю, что вторая часть Вашей фразы "Добре, пане Смерек, що Ви не працюєте в ЦК КПРС і що зараз не 70-ті минулого сторіччя" была лишней.
А тему деловых игр я бы пообсуждал с превеликим удовольствием. Особенно интересует опыт и практика регулярных игр в рамках компании. Кто готовит, проводит, как подбирается материал, "судьи кто" и т.п.
Об игре GMC я высказал свое личное мнение.
2008-07-09 14:00:35
Відповісти

Соловьенко Константин, k-solo@yandex.ru
Игорь, мой комментарий не касался личности Виталия: его некорректные высказывания – мой адекватный ответ.

По играм и тренингам. Виталий Вам посоветовал много хороших сайтов. Там можно найти десятки компаний, которые могут Вам помочь. Лучше, если Вы представляете, чего хотите добиться обучением сотрудников. Любая компания предложит Вам набор своих стандартных тренингов или под Вашу задачу разработает индивидуальные: с играми, без игр, с чем хотите. Кстати, чаще заказчики хотят как раз увеличить, а не уменьшить игровую (или практическую) часть тренинга. Вы спрашиваете «кто, что, как…» Здесь я посоветовал бы устроить нечто вроде тендера: рассылаете свою задачу в 5-20 компаний, получаете их решения (узнаете «кто, что, как…»), выбираете 3-5 лучших, знакомитесь с ними ближе и выбираете лучшую. (Т.е. – стандартный выбор поставщика).

Игра GMC. Я на нее смотрю без розовых очков: у нее есть достоинства и есть недостатки. Конечно, она не панацея (да я так и не говорил). В конце концов, это одна из многих тысяч игр. Написал я о ней, поскольку играл. Уж трудно припомнить, когда в последний раз играл сам (все больше организовываю для других). А играть – люблю.

Удачи Вам при выборе тренингов! :)
2008-07-10 16:24:15
Відповісти

Владимир Кузнецов, 4426028@i.ua
Что наша жизнь? Игра!
Диффуры? А как на компьютере их решать - разностными схемами? Или аналоговую машину использовать?
2008-07-11 21:56:31
Відповісти

дивитися всі відгуки на цей матеріал (14)

Ваше ім'я:
E-mail:
Коментар: 
 

  

Успешные инвестиции начинаются с бонуса 100%

bigmir)net TOP 100
МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Робота, Семінари, Книги, Форуми, Глосарій, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

RSS RSS Актуально   RSS RSS Методологія   RSS RSS Книги   RSS RSS Форуми   RSS RSS Менеджмент@БЛОГ
RSS RSS Відео   RSS RSS Візіонери   RSS RSS Бізнес-проза   RSS RSS Бізнес-гумор


Copyright © 2001-2016, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)