ІНСАЙТИ | Візія 16 травня 2014 р.

Візія в квадраті. Як мрія впливає на ефективність

Автор: Едуард Мальцев, керівник програми Executive MBA, kmbs
Джерело: "Київстар Бізнес" Дайджест

При навчанні бойовим мистецтвам тренери часто пояснюють, що бити потрібно не «в предмет», а «крізь предмет». Це надає удару додаткову силу. Схожим чином діє і візія — у житті людини й організації.

Едуард Мальцев
Едуард Мальцев
Візія — це мрія. Це бажаний образ себе в майбутньому. Що яскравіше і масштабніше мрія — то корисніше для справи. Труднощі досягнення робить візію мірилом власного успіху. Яскравий образ майбутнього дозволяє діяти в сьогоденні. Усвідомлення своєї мрії допомагає приймати важливі рішення — чим займатися і (настільки ж важливо!) чим не займатися у своєму житті. У людини з візією є шанс прожити своє, а не «скопійоване» життя.

Вищесказане відноситься і до організації. В управлінській риториці та літературі поняття «візія» активно використовується. Для компанії не менш важливо осмислювати свій майбутній бажаний стан і не забувати про нього. Впливаючи на рішення, осмислена візія впливає і на досягнення результатів.

І для людини, і для компанії можна виділити кілька рівнів осмислення себе. Перший — це коли від осмислення відмовляються — від ліні, зі страху, через недомисел. На цьому рівні люди і компанії живуть просто тому, що живуть. Якщо їм поставити запитання «що ти робиш?», відповіддю буде — «працюю» або «виробляю продукцію», «надаю послуги».

Той, хто налаштований просто працювати, задає собі певні рамки «необхідної праці». Праці, якою змушений займатися. Наприклад, тому, що це соціально прийнятно. Звідси й бажання пізніше почати, раніше закінчити, зробити перерву. Якщо у людини склалися такі стосунки з роботою, він звикає до них. Співробітник починає бачити і шукати місце, де можна отримати більше, приклавши менше зусиль.

Ідея такої праці сама по собі не дуже приваблива. Вона навряд чи може надихнути когось. Її промоутеру треба буде додати примусу, або використовувати безвихідність ситуації людини. І тут зовсім не обійтися без контролю.

Багато офісних жителів займаються такою ось працею за необхідністю, налаштовуючись на те, щоб життя на роботі було якомога легшим. А керівники та власники компаній часто самі підштовхують їх до цього. Вони просто нічого не роблять для того, щоб людина розуміла сенс існування компанії і своєї діяльності в ній, використовуючи лише контроль і прочухани.

Трохи більш осмислений варіант праці за необхідністю — цілеспрямоване «заробляння грошей» як еквівалента свободи і деяких можливостей. Люди ходять на роботу для того, щоб відпрацьовувати належне і заробляти гроші, реалізуючи себе в захопленнях поза робочим часом. Виглядає як жертва. До того ж, осмислена орієнтація в першу чергу саме на гроші нерідко відводить людину від того, де він міг би бути цілісним...

Якщо говорити про організації, то орієнтація виключно на гроші формує певну культуру. Контрактні відносини «ти — мені, я — тобі» дуже поширені. Але часто в компанії потрібно робити не те, про що домовилися, а те, про що не домовлялися. Або — не так, як домовлялися. Або робити не тільки те, про що домовлялися. Тому людей в компанії повинні утримувати не лише гроші, а ще краще, якщо не стільки гроші. А власники бізнесу дуже часто забувають, що їхні гроші цікавлять тільки їх самих (або людей, які хочуть ці гроші відібрати). Співробітників цікавлять власні гроші — і власні життя.

Візія людини — те, для чого ми живемо. Це те, що залишиться після нас, або буде існувати в інших людях разом з нами. Це те, що створили ми, але ще більше — нас. Чи може кожен знайти свою візію? Думаю, так. Вона може бути для людства і для конкретних людей, реалізовуватися в миттєвостях і залишатися на століття.

Головне — це повинен бути ваш особистий сенс. Є люди, які живуть з якимось «початковим» чітким розумінням — для чого. Іншим треба шукати і знайти цей свій сенс. Підштовхує до такого пошуку, як правило, внутрішній дисонанс, незадоволеність тим, як ми живемо. Це і є момент, коли потрібно зупинитися і попрацювати з власними смислами. Запитати себе: «навіщо?». Навіщо я ходжу на роботу? Навіщо мені гроші? Навіщо я живу? Якою людиною хочу бути?..

Так само і кожна компанія може знайти свою візію. Організації — це спільноти людей, які працюють для людей. Їх ще іноді називають стейкхолдерами: клієнти, власники, співробітники. Всі вони — люди, які живуть разом з нами — тут і зараз. І яких точно не буде через кілька десятиліть. А у компанії є шанс залишитися — після всіх існуючих стейкхолдерів — щоб служити новим. Власники, керівники і співробітники можуть залишити після себе щось більше, до створення чого вони були причетні.

Компанії, які усвідомлюють свою візію, набагато точніше ставлять цілі. Вони не втрачають час, енергію і гроші на те, що чуже, бездумно запозичене і не відповідає умовам, у яких живе організація. Такі компанії набагато точніше відбирають співробітників. Для досягнення визначеної мети, реалізації своєї візії, потрібні певні люди. Уявіть — чого доб'ється компанія, у якій більшість співробітників має можливість свідомо реалізувати сенс свого життя на роботі?

Саме усвідомлення візії власниками та керівниками робить цей шлях можливим. Якщо ви розумієте свою мрію, якщо організація, яку ви створили або якою керуєте, прагне до своєї візії, якщо люди, які з вами працюють, хочуть того ж, — швидше за все ваша справа стане по-справжньому великою.

На закінчення — маленький приклад того, як народжується візія. 30 травня 1889 року Норвегія зустрічала Фрітьофа Нансена — людину, яка вперше в історії географічних досліджень перетнула крижану шапку Гренландії. У захопленому натовпі зустрічаючих була людина, яку звали Руаль Амундсен. Як писав у своїй автобіографії сам Амундсен, саме тоді внутрішній голос немов вимовив: «От би мені пройти Північно-Західним морським шляхом!»

Північно-Західний морський шлях з'єднує Тихий та Атлантичний океани через Північний Льодовитий. При спробі пройти цим шляхом у 1847-му році загинула експедиція Франкліна. Амундсен вперше пройшов цим шляхом повністю по воді в 1903-1906 роках. Реалізуючи свою мрію, він досяг досконалості в організації полярних експедицій. І став першою людиною, яка підкорила південний полюс Землі. Подорож до полюса — кульмінація епохи полярних досліджень, можливо, найвидатніша подорож у снігах. Багато років до цього досягнення Амундсена рухала його особиста візія.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Включайся! Жінки, робота й воля вести за собоюВключайся! Жінки, робота й воля вести за собою
Перемогти прокрастинацію. Як припинити відкладати справи на потімПеремогти прокрастинацію. Як припинити відкладати справи на потім
МікромайстерністьМікромайстерність

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)