РЕЦЕНЗІЇ | Стаття по книзі 27 грудня 2017 р.

Два в одному: 5 ідей з книги нобелівського лауреата «Мислення швидке та повільне»

Джерело: K.Fund Media

Мислення швидке й повільне (Деніел Канеман)
ДЕТАЛЬНІШЕ ПРО КНИГУ
Даніель Канеман (Daniel Kahneman) — психолог, але Нобелівську премію у 2002 році отримав з економіки за дослідження у галузі прийняття рішень і механізмів альтернативних ринків. Але крім цього, він ще й талановитий письменник. Його книга «Мислення швидке та повільне» (Thinking, Fast and Slow) увійшла до списку бестселерів The New York Times, стала однією з головних книг 2011-го року за версією The Economist, і отримала ще купу різних престижних нагород.

Український переклад вийшов у видавництві «Наш формат» у 2017-му році. До речі, воно не стало змінювати оригінальну назву. Російський переклад, який з’явився трохи раніше, називався «Думай повільно… Вирішуй швидко» («Думай медленно... Решай быстро»), що суперечить задуму автора: він нікого не закликав вирішувати з тією чи іншою швидкістю, а лише описував, як саме рішення з’являються в головах людей.

Вашій увазі — головні ідеї з книги Канемана.

1. Дві системи прийняття рішень

Їх наявність — наріжний камінь книги. Мова не про особливі частини мозку, а, скоріше, про алгоритми. «Система 1» працює швидко, але грубо, дає приблизні оцінки, використовує неповну (а то й першу-ліпшу) інформацію і майже не піддається свідомому контролю. Для більшості повсякденних рішень її цілком вистачає, але іноді вона видає абсолютно безглузді реакції: «Ви можете самі не розуміти, що проект вам подобається, оскільки автор проекту чимось нагадує вашу улюблену сестру, або що ви недолюблюєте людину за деяку схожість з вашим стоматологом».

«Система 2» — раціональний обчислювач. Працює ретельно, але повільно, вимагає великих витрат енергії та часу, а тому лінується та часто тільки «підписує», схвалює рішення «Системи 1».

Одна з «фішок» книги — численні приклади, в яких недурні люди, наприклад, студенти Прінстона або професійні фінансові аналітики, ішли на повідку «Системи 1».

2. Гумани та Екони

Екон — людина, яка діє відповідно до теорії раціонального вибору, класичний економічний агент. Він приймає рішення на підставі аналізу доступної інформації, максимізує власний прибуток, не ведеться на психологічні хитрощі.

Схоже, в природі не зустрічається, але прихильники чиказької економічної школи його дуже люблять, що впливає на політику в багатьох країнах.

Гумани — всі інші громадяни: вони «не є ірраціональними, але їм часто потрібна допомога щодо формування більш точних суджень і прийняття правильних рішень», їх досить легко обдурити, а часто вони дурять себе самі. І цим також користуються політики та маркетологи.

3. Втрати і здобутки

Наш мозок погано пристосований до роботи з абстрактними категоріями — з ймовірностями та відсотками, наприклад. Тому ми намагаємося орієнтуватися на щось інше, скажімо, на відчуття втрати і здобутку.

В одному дослідженні піддослідним задавали питання на кшталт «Чи погодилися б ви на смертельно небезпечну операцію, якби знали, що в 90% випадків вона закінчується успішно/в 10% випадків хворий гине?».

Математично обидва формулювання рівнозначні. Але на операцію з «90% успіху» погодилися набагато більше народу, ніж на «10% невдачі». Це прояв загального правила: ми схильні подумки перебільшувати втрати, тому часто прагнемо зберегти те, що у нас є. Схильність до ризику зростає в «пікових» випадках: гарантований катастрофічний провал (смерть, втрата статків) проти примарної надії видертись або відігратися.

4. Підміна питання

Замість відповіді на цільове питання люди шукають відповіді на питання евристичне: спрощене і приблизно відповідне за змістом. На співбесіді потрібно з’ясувати, чи досягне кандидат успіху. А учасники приймають рішення, орієнтуючись на відповідь до питання «Чи добре претендент тримається під час інтерв’ю?».

5. Два «я»: «я, що відчуває» і «я, що згадує»

«Я, що відчуває» відповідає на питання «А зараз боляче?». «Я, що згадує» — на «Як все було загалом?». Для «Я, що згадує» неважливо, наскільки тривалим було відчуття болю або, навпаки, насолоди. Воно реагує на пікове значення і на фінал.

Ось тому погане закінчення може зіпсувати весь кайф від фільму або симфонії.

Але головне: під час прийняття рішення на кшталт «А чи не поїхати туди ж у відпустку вдруге?» Працює саме «я, що згадує». А «я, що відчуває» зовсім не має права голосу.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Всесвіт розмовляє числами. Як сучасна математика пояснює найбільші секрети світобудовиВсесвіт розмовляє числами. Як сучасна математика пояснює найбільші секрети світобудови
Сила продуктивності. Як подолати прокрастинаціюСила продуктивності. Як подолати прокрастинацію
Емоції на роботі. Як вони сприяють нашій успішностіЕмоції на роботі. Як вони сприяють нашій успішності

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2025, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)