ТЕНДЕНЦІЇ | Фінансові послуги 19 жовтня 2018 р.

Все буде fintech: чи програють банки війну новим сервісам

Джерело: "Економічна правда"

Як змінюється ринок фінансових послуг, які технології спрощують життя користувачам і чого чекати в найближчі роки.

Все буде fintech: чи програють банки війну новим сервісам Банківську сферу в найближчі роки чекає "уберізація", через яку чисельність персоналу в секторі може скоротитися на 50%, а рентабельність в деяких сферах банківських послуг впаде більш ніж на 60%.

Про це заявив екс-керівник одного з найбільших банків Великобританії Barclays Ентоні Дженкінс (Anthony Jenkins) ще в 2015 році.

Він передбачив, що революція в сфері фінансів відбудеться через нової хвилі високотехнологічних стартапів, які будуть працювати краще, швидше і дешевше в кредитуванні, платежах і управлінні капіталом у порівнянні з традиційними великими банками.

В Україні fintech-галузь теж зростає, нехай і не так активно, як у Великобританії. У вересні 2017-го року НБУ оголосив про запуск проекту, націленого на розвиток українського fintech.

У Нацбанку відзначили, що український ринок fintech знаходиться на початковій стадії розвитку, його структура поки не сформована, а основними інвесторами залишаються банки. Разом з тим, зростає кількість fintech-стартапів, що дозволяє говорити про хороший прогноз.

Пріоритетними напрямками розвитку експерти НБУ назвали онлайн-банкінг, електронні платежі, диджитал-кредитування і технологічні продукти для страхової сфери.

Світовий fintech-ринок

Під fintech розуміють програмне або технологічне нововведення у фінансових послугах. Компанії, що працюють у цій сфері, зазвичай намагаються поліпшити існуючу фінансову інфраструктуру або створити нову. Як правило, вони безпосередньо конкурують із банками.

Згідно з індексом Fintech Adoption від EY, майже третина споживачів у світі використовує дві і більше фінансових технологій.

Найбільш популярні fintech-сервіси — онлайн-платежі (використовують 50% опитаних), сервіси для страхування авто і здоров’я (24%), додатки для інвестування і примноження капіталу (20%), онлайн-платформи для позики (10%), інструменти фінансового планування (10%).

Виконавчий директор венчурного фонду GR Capital Максим Філіппов каже, що зараз відбувається unbundling фінансового ринку: заміна формату традиційного банку сотнями технологічних продуктів і сервісів.

Стартапи завойовують цей ринок, оскільки забезпечують кращий користувальницький досвід і фокусуються на вирішенні конкретної проблеми.

Географія fintech

За кількістю користувачів fintech-сервісів лідирують Китай (69% населення країни), Індія (52%), Великобританія (42%), Бразилія (40%) і Австралія (37%). Рівень проникнення fintech-сервісів в США становить лише 33%.

Географія fintech
Джерело: EY Fintech Adoption Index 2017

При цьому в 2016-му році з 27 світових fintech-компаній з капіталізацією 1 млрд дол. ("юнікорнів") 14 стартапів інкорпоровані в США, вісім — в Китаї і п’ять — в інших країнах світу, повідомляє Visual Capitalist.

Обсяг глобальних вкладень у галузь зростає щорічно майже на 50%. За даними Investment Bank, загальна вартість інвестицій у сектор зросла з 1 млрд дол. у 2008-му році до 24 млрд дол. в 2017-му.

Кількість мега-раундів інвестицій — понад 100 млн дол. — у регіоні Північної Америки зросла з однієї угоди в 2013-му році до 20 угод у 2017-му, що є рекордною світовою кількістю річних чеків у мега-раундах.

Кількість мега-раундів інвестицій
Джерело: CB Insights

Згідно звіту European Fintech: Trends, Adoption and Investment, середній рівень прийняття fintech-проектів у світі складає 33%. Лідирує тут Великобританія з показником 42%, за нею йдуть Іспанія (37%) і Німеччина (35%). Трохи менш сприйнятливі до fintech Швейцарія (30%) і Франція (27%).

При цьому європейський ринок fintech за обсягом інвестицій і кількістю угод поступається американському. За перший квартал 2018-го року в США було укладено 427 угод загальним обсягом 14,2 млрд дол., в Європі — 198 угод на 26 млрд дол., в Азії — 162 угоди на 16,8 млрд дол.

Fintech-сервіси, які змінили галузь

Ринок фінансових послуг становить близько 25 трлн дол. у рік, тому fintech-стартапи намагаються "підірвати" галузь, щоб відкусити частину від цього пирога.

Кількість проектів, що зароджуються в сфері fintech, рекордно висока — безліч гравців прагнуть зайняти місце на перспективному ринку. Незважаючи на відносну молодість сфери, безліч вчорашніх фінансових стартапів перетворилося у впливових гравців ринку.

LendingClub — сервіс, який з’єднує позичальників і кредиторів у Сполучених Штатах. Стартап обіцяє знизити ставки, відкривши ринок кредитів для багатьох учасників і підвищивши конкуренцію.

Klarna — банк, що надає онлайн-послуги. Спеціалізується на платіжних рішеннях для інтернет-магазинів і оплаті кредитів. Одне з рішень — обробка платіжних вимог магазинів і платежів клієнтів. Компанія виступає "буфером", знижуючи ризики для покупців і продавців.

Robinhood — додаток для торгівлі акціями за допомогою мобільних пристроїв. Дає можливість користувачам купувати і продавати акції без будь-яких зборів. Сервіс пропонує біржові брокерські послуги для інвестицій у публічні компанії і біржові фонди США.

Credit Karma — сервіс, який розраховує персональний рейтинг кредитоспроможності і допомагає поліпшити матеріальне становище. Рейтинг надається безкоштовно, але в додатку є реклама інших продуктів.

Fintech-ринок в Україні

Поширенню фінансових технологій в Україні сприяє зростаюче проникнення інтернету. За даними Київського міжнародного інституту соціології, у 2008-му році тільки 24% дорослого населення України мало доступ до інтернету, в 2017-му ця цифра досягла 63%.

У GR Capital вважають, що потенційний перехід до відкритих API відповідно до директиви PSD2 ЄС прискорить розвиток fintech-сервісів в Україні. Директива передбачає, що банки за згодою клієнтів зможуть передавати їх акаунти fintech-стартапам, щоб ці дані використовувалися для створення нових продуктів або управління фінансами.

Впровадження директиви PSD2 в Україні зараз на стадії ідеї, проте Національний банк активно підтримує цю ініціативу.

В Україні налічується понад 80 компаній, які розробляють інноваційні рішення для фінансової сфери. 58% fintech-проектів були засновані протягом останніх трьох років.

Основні драйвери розвитку fintech-сфери в Україні — доступність мобільного інтернету і смартфонів, втрата суспільної довіри до банків і незадоволеність якістю банківських сервісів.

Українські fintech-стартапи працюють в таких областях: оплата і грошові перекази (31,6%), фінансова інфраструктура і технології (19,3%), кредитування (14%), маркетплейси (7%), страхування (5,3%), онлайн-банкінг (5,3%), персональні фінанси (5,3%), мобільні гаманці (5,3%), блокчейн (3,4%), криптовалюта (1,75%), регуляторні технології (1,75%).

Найяскравішими прикладами в українській fintech-сфері в GR Capital назвали використання Apple Pay і Google Pay. Першими цю функцію підключили Приватбанк та Ощадбанк. Нещодавно такий функціонал з’явився у monobank, який можна вважати передовим фінансовим стартапом в Україні.

Популярною серед українців стала безконтактна оплата і оплата за допомогою PayPass у київському метро. На конференції для розробників Google I/O в травні 2018-го року імплементація безконтактної оплати в метро Києва була названа одним із найбільш прогресивних рішень у світі в цій сфері.

Технології у фінансовій сфері роблять рух капіталу більш простим, швидким і дешевим, що сприяє економічному розвитку регіону.

За сім місяців 2018-го року трудові мігранти перерахували в Україну 6,35 млрд дол. Це в п’ять разів більше, ніж прямі іноземні інвестиції за той же час. У 2017-му році грошові перекази мігрантів становили 8,3% від ВВП країни, тому сервіси для переказу коштів з-за кордону грають ключову роль у надходженні капіталу в Україну.

У 2017-му році НБУ назвав ключові платіжні системи, які використовуються для переведення грошей в Україні: Western Union, MoneyGram, IntelExpress.

Найбільші платіжні системи для переказу коштів в Україну, 2017 рік
Джерело: НБУ

Однак серед українців починають набувати популярності молоді сервіси з більш низькими комісіями.

TransferWise — сервіс для переказу грошей, який працює в 59-ти країнах. Система маршрутизує платежі шляхом перенаправлення одержувачу еквівалентного переказу, що йде в протилежному напрямку.

Azimo — платіжний сервіс для грошових переказів між 190 країнами світу в 80-ти валютах. Стартап сфокусований на здійсненні грошових переказів мігрантів, які відправляють гроші сім’ї в іншій країні. Сервіс був визнаний кращим Money-saving App за версією The Guardian.

TransferGo — міжнародна система переказу грошей для фізичних осіб і підприємств. Грошові перекази можна відправити з банківської карти або рахунку, а отримати тільки на банківський рахунок. Для переказу є 47 валют.

Тренди розвитку fintech-галузі

За останні десять років технології кардинально змінили уявлення про роботу фінансового сектора. Проникнення смартфонів і інтернету дозволяє створювати нові бізнес-моделі і схеми взаємодії між фінансовими організаціями та клієнтами. GR Capital зібрала список fintech-трендів, розвиток яких буде спостерігатися в найближчі кілька років.

Отримання фінансових послуг за допомогою мобільного телефону. Здійснювати фінансові операції за допомогою смартфона зручно і доступно з будь-якої точки світу. Смартфон використовують 59% дорослого населення планети.

Соціальні мережі для надання фінансових послуг. Користувачі соціальних мереж повідомляють про себе багато інформації: місце роботи, інтереси, список друзів і родичів. Алгоритми аналізують цю інформацію, щоб надавати персоналізовані фінансові послуги. Крім того, використовувати чат-боти для здійснення платежу або іншої операції не виходячи з соціальної мережі — зручно і легко.

Альтернативні способи оплати. Безконтактні оплати, оплати за допомогою терміналів і QR-кодів.

Кредитні маркетплейси і позики "користувач-користувачеві". Цифрові платформи з’єднують позичальників, небанківські кредитні організації та приватних інвесторів. Система дозволяє отримати кредитні кошти особам, які не можуть оформити позику в банку.

Використання технологій Big Data і Artificial Intelligence. Боти зі штучним інтелектом навчаються і, цілком ймовірно, незабаром зможуть самостійно обслуговувати навіть нестандартні запити клієнтів. Великі дані і ШІ також допомагають запобігти випадкам шахрайства.

Цифрова та біометрична ідентифікація. Ідентифікація та авторизація клієнтів — одне з найважливіших завдань для фінансових організацій. Ідентифікація користувача за голосом, відбитками пальців і завдяки розпізнаванню обличчя змінює уявлення про надійність і безпеку при проведенні фінансових операцій.

Використання технології блокчейн. Згідно доповіді PwC, 36% фінансових організацій будуть інвестувати в блокчейн-технології до 2020 року. Технологія блокчейн може стати основною платформою для галузі.

Війна не програна

Може здатися, що традиційні банки безповоротно програють фінансовим стартапам. CB Insights називає це диджитал-війною на багато фронтів: сучасним користувачам потрібні технологічні рішення, в першу чергу — для мобільних пристроїв.

Однак великі гравці активно впроваджують нові технології, щоб не втратити ринок. На відміну від стартапів, великі компанії мають запас часу і ресурсів для запуску інноваційних продуктів.

Наприклад, в компанії Capital One приступили до реалізації стратегії трансформації з банку в компанію з розробки програмного забезпечення, яка також буде створювати fintech-продукти. Поряд із цією зміною в компанії відбуваються зрушення в корпоративній культурі і наймання.

Банки і фінансові корпорації також активно інвестують у fintech-стартапи. Як пише American Banker, 82% комерційних банків США планують збільшити обсяг fintech-інвестицій у найближчі три роки.

Можна припустити, що в наступні десять років ця тенденція пошириться на весь світ, і банки будуть претендувати на звання ключових гравців глобального fintech-ринку. Це привід інвестувати в fintech-компанії, щоб завтра зуміти конкурувати за проекти з JP Morgan і Bank of China.

Ілюстрація: Depositphotos.com



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
19-20 грудня 2018
Київ
Управлінський облік. Фінанси. Бюджети
20 грудня 2018
Київ
Результативні продажі по телефону із задоволенням
16 січня 2019
Київ
Управління відділом продажів

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Вийди за межi. Забудь про успiх — стань видатнимВийди за межi. Забудь про успiх — стань видатним
Зачем мы работаем. Как найти смысл и вдохновение на рабочем местеЗачем мы работаем. Как найти смысл и вдохновение на рабочем месте
100 правил успішних людей. Маленькі вправи для великого успіху в житті100 правил успішних людей. Маленькі вправи для великого успіху в житті
Мастерство жизни. Внутренняя динамика развитияМастерство жизни. Внутренняя динамика развития
12 важелів успіху12 важелів успіху


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.




bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2018, Management.com.ua
Портал створено та підтримується Strategic

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)