ТЕНДЕНЦІЇ | Фінансові послуги 19 жовтня 2018 р.

Все буде fintech: чи програють банки війну новим сервісам

Джерело: "Економічна правда"

Як змінюється ринок фінансових послуг, які технології спрощують життя користувачам і чого чекати в найближчі роки.

Все буде fintech: чи програють банки війну новим сервісам Банківську сферу в найближчі роки чекає "уберізація", через яку чисельність персоналу в секторі може скоротитися на 50%, а рентабельність в деяких сферах банківських послуг впаде більш ніж на 60%.

Про це заявив екс-керівник одного з найбільших банків Великобританії Barclays Ентоні Дженкінс (Anthony Jenkins) ще в 2015 році.

Він передбачив, що революція в сфері фінансів відбудеться через нової хвилі високотехнологічних стартапів, які будуть працювати краще, швидше і дешевше в кредитуванні, платежах і управлінні капіталом у порівнянні з традиційними великими банками.

В Україні fintech-галузь теж зростає, нехай і не так активно, як у Великобританії. У вересні 2017-го року НБУ оголосив про запуск проекту, націленого на розвиток українського fintech.

У Нацбанку відзначили, що український ринок fintech знаходиться на початковій стадії розвитку, його структура поки не сформована, а основними інвесторами залишаються банки. Разом з тим, зростає кількість fintech-стартапів, що дозволяє говорити про хороший прогноз.

Пріоритетними напрямками розвитку експерти НБУ назвали онлайн-банкінг, електронні платежі, диджитал-кредитування і технологічні продукти для страхової сфери.

Світовий fintech-ринок

Під fintech розуміють програмне або технологічне нововведення у фінансових послугах. Компанії, що працюють у цій сфері, зазвичай намагаються поліпшити існуючу фінансову інфраструктуру або створити нову. Як правило, вони безпосередньо конкурують із банками.

Згідно з індексом Fintech Adoption від EY, майже третина споживачів у світі використовує дві і більше фінансових технологій.

Найбільш популярні fintech-сервіси — онлайн-платежі (використовують 50% опитаних), сервіси для страхування авто і здоров’я (24%), додатки для інвестування і примноження капіталу (20%), онлайн-платформи для позики (10%), інструменти фінансового планування (10%).

Виконавчий директор венчурного фонду GR Capital Максим Філіппов каже, що зараз відбувається unbundling фінансового ринку: заміна формату традиційного банку сотнями технологічних продуктів і сервісів.

Стартапи завойовують цей ринок, оскільки забезпечують кращий користувальницький досвід і фокусуються на вирішенні конкретної проблеми.

Географія fintech

За кількістю користувачів fintech-сервісів лідирують Китай (69% населення країни), Індія (52%), Великобританія (42%), Бразилія (40%) і Австралія (37%). Рівень проникнення fintech-сервісів в США становить лише 33%.

Географія fintech
Джерело: EY Fintech Adoption Index 2017

При цьому в 2016-му році з 27 світових fintech-компаній з капіталізацією 1 млрд дол. ("юнікорнів") 14 стартапів інкорпоровані в США, вісім — в Китаї і п’ять — в інших країнах світу, повідомляє Visual Capitalist.

Обсяг глобальних вкладень у галузь зростає щорічно майже на 50%. За даними Investment Bank, загальна вартість інвестицій у сектор зросла з 1 млрд дол. у 2008-му році до 24 млрд дол. в 2017-му.

Кількість мега-раундів інвестицій — понад 100 млн дол. — у регіоні Північної Америки зросла з однієї угоди в 2013-му році до 20 угод у 2017-му, що є рекордною світовою кількістю річних чеків у мега-раундах.

Кількість мега-раундів інвестицій
Джерело: CB Insights

Згідно звіту European Fintech: Trends, Adoption and Investment, середній рівень прийняття fintech-проектів у світі складає 33%. Лідирує тут Великобританія з показником 42%, за нею йдуть Іспанія (37%) і Німеччина (35%). Трохи менш сприйнятливі до fintech Швейцарія (30%) і Франція (27%).

При цьому європейський ринок fintech за обсягом інвестицій і кількістю угод поступається американському. За перший квартал 2018-го року в США було укладено 427 угод загальним обсягом 14,2 млрд дол., в Європі — 198 угод на 26 млрд дол., в Азії — 162 угоди на 16,8 млрд дол.

Fintech-сервіси, які змінили галузь

Ринок фінансових послуг становить близько 25 трлн дол. у рік, тому fintech-стартапи намагаються "підірвати" галузь, щоб відкусити частину від цього пирога.

Кількість проектів, що зароджуються в сфері fintech, рекордно висока — безліч гравців прагнуть зайняти місце на перспективному ринку. Незважаючи на відносну молодість сфери, безліч вчорашніх фінансових стартапів перетворилося у впливових гравців ринку.

LendingClub — сервіс, який з’єднує позичальників і кредиторів у Сполучених Штатах. Стартап обіцяє знизити ставки, відкривши ринок кредитів для багатьох учасників і підвищивши конкуренцію.

Klarna — банк, що надає онлайн-послуги. Спеціалізується на платіжних рішеннях для інтернет-магазинів і оплаті кредитів. Одне з рішень — обробка платіжних вимог магазинів і платежів клієнтів. Компанія виступає "буфером", знижуючи ризики для покупців і продавців.

Robinhood — додаток для торгівлі акціями за допомогою мобільних пристроїв. Дає можливість користувачам купувати і продавати акції без будь-яких зборів. Сервіс пропонує біржові брокерські послуги для інвестицій у публічні компанії і біржові фонди США.

Credit Karma — сервіс, який розраховує персональний рейтинг кредитоспроможності і допомагає поліпшити матеріальне становище. Рейтинг надається безкоштовно, але в додатку є реклама інших продуктів.

Fintech-ринок в Україні

Поширенню фінансових технологій в Україні сприяє зростаюче проникнення інтернету. За даними Київського міжнародного інституту соціології, у 2008-му році тільки 24% дорослого населення України мало доступ до інтернету, в 2017-му ця цифра досягла 63%.

У GR Capital вважають, що потенційний перехід до відкритих API відповідно до директиви PSD2 ЄС прискорить розвиток fintech-сервісів в Україні. Директива передбачає, що банки за згодою клієнтів зможуть передавати їх акаунти fintech-стартапам, щоб ці дані використовувалися для створення нових продуктів або управління фінансами.

Впровадження директиви PSD2 в Україні зараз на стадії ідеї, проте Національний банк активно підтримує цю ініціативу.

В Україні налічується понад 80 компаній, які розробляють інноваційні рішення для фінансової сфери. 58% fintech-проектів були засновані протягом останніх трьох років.

Основні драйвери розвитку fintech-сфери в Україні — доступність мобільного інтернету і смартфонів, втрата суспільної довіри до банків і незадоволеність якістю банківських сервісів.

Українські fintech-стартапи працюють в таких областях: оплата і грошові перекази (31,6%), фінансова інфраструктура і технології (19,3%), кредитування (14%), маркетплейси (7%), страхування (5,3%), онлайн-банкінг (5,3%), персональні фінанси (5,3%), мобільні гаманці (5,3%), блокчейн (3,4%), криптовалюта (1,75%), регуляторні технології (1,75%).

Найяскравішими прикладами в українській fintech-сфері в GR Capital назвали використання Apple Pay і Google Pay. Першими цю функцію підключили Приватбанк та Ощадбанк. Нещодавно такий функціонал з’явився у monobank, який можна вважати передовим фінансовим стартапом в Україні.

Популярною серед українців стала безконтактна оплата і оплата за допомогою PayPass у київському метро. На конференції для розробників Google I/O в травні 2018-го року імплементація безконтактної оплати в метро Києва була названа одним із найбільш прогресивних рішень у світі в цій сфері.

Технології у фінансовій сфері роблять рух капіталу більш простим, швидким і дешевим, що сприяє економічному розвитку регіону.

За сім місяців 2018-го року трудові мігранти перерахували в Україну 6,35 млрд дол. Це в п’ять разів більше, ніж прямі іноземні інвестиції за той же час. У 2017-му році грошові перекази мігрантів становили 8,3% від ВВП країни, тому сервіси для переказу коштів з-за кордону грають ключову роль у надходженні капіталу в Україну.

У 2017-му році НБУ назвав ключові платіжні системи, які використовуються для переведення грошей в Україні: Western Union, MoneyGram, IntelExpress.

Найбільші платіжні системи для переказу коштів в Україну, 2017 рік
Джерело: НБУ

Однак серед українців починають набувати популярності молоді сервіси з більш низькими комісіями.

TransferWise — сервіс для переказу грошей, який працює в 59-ти країнах. Система маршрутизує платежі шляхом перенаправлення одержувачу еквівалентного переказу, що йде в протилежному напрямку.

Azimo — платіжний сервіс для грошових переказів між 190 країнами світу в 80-ти валютах. Стартап сфокусований на здійсненні грошових переказів мігрантів, які відправляють гроші сім’ї в іншій країні. Сервіс був визнаний кращим Money-saving App за версією The Guardian.

TransferGo — міжнародна система переказу грошей для фізичних осіб і підприємств. Грошові перекази можна відправити з банківської карти або рахунку, а отримати тільки на банківський рахунок. Для переказу є 47 валют.

Тренди розвитку fintech-галузі

За останні десять років технології кардинально змінили уявлення про роботу фінансового сектора. Проникнення смартфонів і інтернету дозволяє створювати нові бізнес-моделі і схеми взаємодії між фінансовими організаціями та клієнтами. GR Capital зібрала список fintech-трендів, розвиток яких буде спостерігатися в найближчі кілька років.

Отримання фінансових послуг за допомогою мобільного телефону. Здійснювати фінансові операції за допомогою смартфона зручно і доступно з будь-якої точки світу. Смартфон використовують 59% дорослого населення планети.

Соціальні мережі для надання фінансових послуг. Користувачі соціальних мереж повідомляють про себе багато інформації: місце роботи, інтереси, список друзів і родичів. Алгоритми аналізують цю інформацію, щоб надавати персоналізовані фінансові послуги. Крім того, використовувати чат-боти для здійснення платежу або іншої операції не виходячи з соціальної мережі — зручно і легко.

Альтернативні способи оплати. Безконтактні оплати, оплати за допомогою терміналів і QR-кодів.

Кредитні маркетплейси і позики "користувач-користувачеві". Цифрові платформи з’єднують позичальників, небанківські кредитні організації та приватних інвесторів. Система дозволяє отримати кредитні кошти особам, які не можуть оформити позику в банку.

Використання технологій Big Data і Artificial Intelligence. Боти зі штучним інтелектом навчаються і, цілком ймовірно, незабаром зможуть самостійно обслуговувати навіть нестандартні запити клієнтів. Великі дані і ШІ також допомагають запобігти випадкам шахрайства.

Цифрова та біометрична ідентифікація. Ідентифікація та авторизація клієнтів — одне з найважливіших завдань для фінансових організацій. Ідентифікація користувача за голосом, відбитками пальців і завдяки розпізнаванню обличчя змінює уявлення про надійність і безпеку при проведенні фінансових операцій.

Використання технології блокчейн. Згідно доповіді PwC, 36% фінансових організацій будуть інвестувати в блокчейн-технології до 2020 року. Технологія блокчейн може стати основною платформою для галузі.

Війна не програна

Може здатися, що традиційні банки безповоротно програють фінансовим стартапам. CB Insights називає це диджитал-війною на багато фронтів: сучасним користувачам потрібні технологічні рішення, в першу чергу — для мобільних пристроїв.

Однак великі гравці активно впроваджують нові технології, щоб не втратити ринок. На відміну від стартапів, великі компанії мають запас часу і ресурсів для запуску інноваційних продуктів.

Наприклад, в компанії Capital One приступили до реалізації стратегії трансформації з банку в компанію з розробки програмного забезпечення, яка також буде створювати fintech-продукти. Поряд із цією зміною в компанії відбуваються зрушення в корпоративній культурі і наймання.

Банки і фінансові корпорації також активно інвестують у fintech-стартапи. Як пише American Banker, 82% комерційних банків США планують збільшити обсяг fintech-інвестицій у найближчі три роки.

Можна припустити, що в наступні десять років ця тенденція пошириться на весь світ, і банки будуть претендувати на звання ключових гравців глобального fintech-ринку. Це привід інвестувати в fintech-компанії, щоб завтра зуміти конкурувати за проекти з JP Morgan і Bank of China.

Ілюстрація: Depositphotos.com



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
23-24 січня 2020
Київ
Мегатренди 2030. Нова роль керівника майбутнього
25-26 січня 2020
Київ
Математичні методи прогнозування рівня попиту і закупівель у компанії
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Максимум успішності. Стратегії і навички для розкриття прихованого потенціалуМаксимум успішності. Стратегії і навички для розкриття прихованого потенціалу
Міф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогуМіф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогу
Освіта проти таланту. Сила творчостіОсвіта проти таланту. Сила творчості


bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2020, Management.com.ua
Портал створено та підтримується Strategic

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)