ТЕНДЕНЦІЇ | Продуктивність 29 грудня 2016 р.

Доброзичливість, екстравертність, відкритість чи добросовісність — який CEO вам потрібен?

Питання, як управлінський стиль, знання та досвід керівника впливають на продуктивність фірми, вивчено доволі добре. При цьому дуже мало уваги приділяється взаємозв’язку між особистісними рисами CEO і різними аспектами діяльності фірми, зокрема її інвестиційною стратегією, стратегічним рішеннями та загальною продуктивністю.

Доброзичливість, екстравертність, відкритість чи добросовісність — який CEO вам потрібен? Не дивно, що попри всю значущість характеру керівника, дослідники в основному намагаються не фокусуватись на цьому. Адже щоб вивчити особистість лідера потрібно провести глибинні інтерв’ю щонайменше з кількома топ-менеджерами. А це не просто: по-перше, управлінцям вищих рівнів хронічно бракує часу, тим більше на тривалі бесіди; по-друге, немає жодної гарантії, що вони відверто розповідатимуть про характер свого шефа. Тож процес проведення такого дослідження буде дуже складним, недешевим, тривалим та, швидше за все, малопродуктивним. Тому й мало хто хоче братися за таку невдячну тему.

Проте група американських дослідників1 знайшла спосіб обійти цю проблему. Замість того, щоб намагатись опитати якомога більшу кількість людей, котрі добре знають керівника, вони проаналізували мовні характеристики генеральних директорів, які проявились під час онлайн-конференцій для інвесторів. При цьому було виявлено кореляцію між особистісними рисами CEO та інвестиціями, стратегічними виборами та фінансовими результатами їхніх компаній.

Психологи визначили, що лінгвістичні характеристики людини (зокрема, це вибір слів, тон та основні акценти повідомлення) дозволяють із достатньою точністю розкрити її особистісні риси, а також, що мовні особливості залишаються незмінними протягом певного періоду часу.

Дослідники проаналізували більш ніж 72 тис. розшифровок сесій запитань і відповідей, які відбулись у рамках конференцій для інвесторів та аналітиків, що проводились із 2001-го до початку 2013-го року. Усього було вивчено виступи більш ніж 4 700 керівників. Автори сконцентрувались саме на Q&A-сесіях, тому що, як правило, керівники почували себе більш невимушено, відповідаючи на запитання «із залу», ніж коли надавали заздалегідь підготовлену інформацію.

У процесі аналізу розшифровок автори виділили 33 лінгвістичні характеристики, які разом дозволяють визначити особистісний тип керівника. Серед цих характеристик — певні ключові слова або маркери, які вказують на емоції спікера, його непевність або на те, що він розмірковує над чимось. Також важливе значення мають слова, пов’язані із посиланням на себе чи свій досвід або ті, що служать засобом вираження широкого спектру почуттів (від негативних до позитивних).

Потім, відповідно до даних лінгвістичного оцінювання, автори визначили особистісний тип індивідів. Для цього було використано модель, яка широко використовується в психології, починаючи з початку 1990-тих. Згідно цієї класифікації (відомої як «велика п’ятірка»), особистість людини складається із п’яти категорій рис: це 1) доброзичливість; 2) добросовісність; 3) екстраверсія (як протилежність інтроверсії); 4) нейротизм (як протилежність емоційної стабільності); 5) відкритість до нового досвіду. Ця модель, за словами одного із її дослідників, «являє собою базові схеми думок, почуттів та поведінкових проявів, які формують тенденцію певного способу реагування на певні обставини».

Отже, згідно авторів, ця класифікація може дати нам доволі повне уявлення про те, як керівники управляють своїми компаніями. Наприклад, CEO, яких відрізняє відкритість до нового досвіду, часто є творчими особистостями, котрі проявляють себе як прихильники змін та інновацій. Автори стверджують, що фірми, якими управляють такі керівники, готові вчиняти сміливі кроки в площині своїх R&D-проектів, але при цьому уникають фінансових ризиків і дуже виважено підходять до залучення кредитних коштів.

У свою чергу, генеральні директори, яким властива добросовісність, здебільшого, очолюють компанії із високим співвідношенням між ринковою і балансовою вартістю. Це означає, що фінансовий стан фірм відповідає ціні її акцій. Дослідники наголошують, що це відбиває прагнення лідера цього типу зберегти статус-кво та його небажання ризикувати й займатись винахідництвом. Останнє, з одного боку, часто є основою зростання; натомість, з іншого — може дестабілізувати компанію, котра впевнено утримує свої ринкові позиції.

Також дослідники звертають увагу на те, що фірми, біля керма яких стоять керівники-екстраверти, часто мають від’ємну рентабельність активів та негативний грошовий потік. Можливо це тому, що екстраверти люблять одноосібно очолювати процес прийняття рішень та очікують, що колеги «автоматично» з ними погоджуватимуться. Тому вони не в змозі скористатись із переваг, які дає співпраця. Вчинення нерозважних кроків може бути виявом надмірної впевненості індивіда в собі, через що компанії нерідко стають жертвами провальних стратегій.

Проте, як застерігають автори, їхні висновки описують тільки взаємозалежність між особистістю СЕО і продуктивністю фірми, що не обов’язково означає наявність причинно-наслідкового зв’язку. Тобто компанія не перетвориться раптово на «храм» інновацій лише тому, що буде найнято CEO, відкритого до сприйняття альтернативних думок та ідей. Все набагато складніше — результативність корпоративної діяльності залежить від великої кількості різних чинників. Але, як пишуть автори: «Ймовірно, що домінування тих чи інших особистісних рис впливає як на вибір типу фірмі, де хоче працювати управлінець, так і на вибір типу СЕО, котрого воліє винайняти компанія, а також на політику, якій слідує керівник, вступивши на посаду.

Автори наголошують, що вирішуючи, який тип СЕО найкраще відповідає потребам компаній, членам радам директорів варто подивитися, що приховується за резюме, дипломом престижної бізнес-школи чи репутацією, здобутою в іншій фірмі, та спробувати розпізнати стрижневі риси характеру кандидата, можливо, розглянути доцільність застосування тесту Майєрса-Бріггса.

За матеріалами "Managers Need to Understand Their Sales Reps’ Cultural Values", strategy+business.


    1 Джерело: Єн Гоу (Ian Gow), Гарвардський університет; Стівен Каплан (Steven Kaplan), Чиказький університет; Девід Ларкер (David Larcker), Стенфордський університет; Анастасія Заколюкіна (Anastasia Zakolyukina), Чиказький університет — «CEO Personality and Firm Policies» («Особистість CEO і політика фірми»), Rock Center for Corporate Governance Working Paper No. 220, липень 2016.


comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
2 серпня 2017
Київ, Готель «Мир»
Управління відділом продажів (Наталія Дегтярьова)
16 серпня 2017
Київ, Готель «Мир»
Бюджетування з шаблонами бюджетів і фінансовою моделлю (Ігор Немировський, Інна Старожукова)
28-29 серпня 2017
Київ
Спеціаліст із навчання і розвитку — SpTD (Оксана Кондратенко)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Железная хватка. Как развить в себе качества, необходимые для достижения успехаЖелезная хватка. Как развить в себе качества, необходимые для достижения успеха
Сила привычки. Почему мы живем и работаем именно так, а не иначеСила привычки. Почему мы живем и работаем именно так, а не иначе
Жесткий тайм-менеджмент. Возьмите свою жизнь под контрольЖесткий тайм-менеджмент. Возьмите свою жизнь под контроль
Цельная жизнь. Ключевые навыки для достижения ваших целейЦельная жизнь. Ключевые навыки для достижения ваших целей
Эссенциализм. Путь к простотеЭссенциализм. Путь к простоте


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.



bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2017, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)