Упередженість успішності

Упередженість успішності “Чи читаєте ви бізнес-блоги та книги, в яких автор описує свої провали? Ні, тому що ви хочете перейняти успішний досвід, а не дізнатися про досвід людини, яка не змогла досягнути успіху. Втім, той факт, що більшість людей звертають увагу тільки на успішний досвід, може виявитися більшою проблемою, ніж заведено вважати”, – стверджує один з дописувачів блогів на Хабрі. Він наводить один дуже цікавий приклад, який ілюструє принцип “упередженості успішного”.

Під час Другої Світової війни британські бомбардувальники щоденно літали бомбити німців. Значна кількість літаків не поверталися додому. Але ті, які поверталися, були покриті слідами від куль німецьких зенітних установок та винищувачів.

Бажаючи підвищити ймовірність повернення екіпажів додому, британські інженери вивчали положення слідів від куль. Інженери вважали, що в тих місцях, де найбільше попадань, потрібно додатково бронювати корпус літака. І така закономірність була знайдена: найбільше слідів було на крилах, хвості і в районі хвостового кулемета. На кабіні пілота і паливних баках слідів було мало.

MUST READ:  Швидке тестування ринку в сім етапів

Традиційна логіка підказує, що потрібно додати броні в тих місцях, де найбільше слідів. Але це неправильний висновок!

Літаки, в яких кулі потрапляли в кабіну пілота чи паливні баки не змогли повернутися додому. А на тих, які повернулися, сліди від куль були якраз у менш важливих місцях.

Це і є буквальний приклад “упередженості успішного” – робити висновки, базуючись на даних, які доступні або зручні, тим самим методично викривляючи отримані результати.

А чи не страждає більшість порад з бізнесу тим самим?

Люди здебільшого читають про успіхи, але як щодо тих бізнесів, які “не змогли повернутися додому”? Можливо, так само, як і зі збитими літаками, провали містять в собі набагато більше корисної інформації, ніж успіхи?