ІНСАЙТИ | Business Resilience 20 липня 2023 р.

Розвиток бізнес-стійкості

Стійкість можна застосовувати в багатьох контекстах. Зазвичай вона означає здатність протистояти викликам або відновлюватися після них. Це стосується людей, які пережили травматичну подію, компаній, які стикаються з безпрецедентними обставинами, та суспільств, які переживають зміни та потрясіння. Але що означає стійкість для бізнесу та лідерства?

Nordic Business Forum глибоко занурився у цю тему і виокремив цікаві концепції, що стосуються розвитку бізнес-стійкості в організаціях і лідерстві.

Розвиток бізнес-стійкості

У бізнес-контексті стійкість часто визначається набором характеристик або можливостей. До них належать виживання, вразливість, відновлення, сталість, зростання результативності, реагування та розвиток.

Виживання — це здатність компанії протистояти складним обставинам і залишатися в бізнесі. Вразливість і реагування відображають, наскільки добре організація може адаптуватися до змін і складних ситуацій. Відновлення охоплює те, наскільки швидко та ефективно фірма може оговтатися після того, як зазнала поразки. Сталість і зростання результативності розглядають більш тривалий період часу. Нарешті, розвиток описує, як бізнес може знаходити і створювати нові можливості та спроможності в складних умовах.

Стійкість бізнесу, як правило, дозволяє організаціям швидко адаптуватися до підривів, зберігаючи при цьому свою операційну діяльність. Вона показує здатність організації виживати, адаптуватися і розвиватися в умовах змін. Тому бізнес-стійкість стала важливою якістю організацій, і її потрібно плекати, щоб процвітати в складному бізнес-середовищі. Але як ми можемо її розвинути?

Динамічна спроможність

У літературі, присвяченій стійкості бізнесу, визначено операційні та динамічні можливості, які визначають бізнес-стійкість. Операційна спроможність фокусується на зростанні результативності, тоді як динамічна спроможність враховує інші характеристики, такі як реагування, відновлення та розвиток. Динамічна спроможність організації відображає її здатність активно реагувати на підриви, а не лише повертатися до «нормального» стану після виникнення проблем.

Сучасний бізнес потребує динамічної спроможності більше, ніж будь-коли раніше. Сьогодні стійкість — це більше про постійне передбачення, адаптацію та процвітання перед обличчям підривів, а також про покращення здатності до змін. На практиці динамічна спроможність показує здатність організації створювати, розширювати або модифікувати свої внутрішні та зовнішні ресурси, щоб реагувати на швидкозмінне бізнес-середовище і, можливо, формувати його. Вона включає в себе три види спроможностей:

  • Виявлення — ідентифікація та оцінка можливостей і загроз.
  • Освоєння — мобілізація ресурсів для реалізації можливостей і отримання вигоди від дій, включаючи планування процесу, вибір можливостей і виконання прийнятих рішень.
  • Трансформація — продовження розвитку та оновлення ключових компетенцій і реконфігурація ресурсів для подолання викликів.

Для підвищення своєї стійкості організаціям необхідно розвивати всі три спроможності, а для цього їй потрібне компетентне керівництво.

Лідерські компетенції для забезпечення стійкості бізнесу

Підприємницька компетентність

Дослідження свідчать, що підприємницька компетентність на всіх рівнях організації сприяє підвищенню бізнес-стійкості, спроможності та результативності. Підприємницька компетентність — це особистісна цінність або якість, яка описує творчу та інноваційну здатність людини знаходити можливості для досягнення успіху. У кризові часи саме вона дає змогу відповідати на виклики, виживати та процвітати.

Незважаючи на назву, ці компетенції приносять користь усім організаціям і вимагаються від менеджерів та лідерів команд усієї організації. Тому підприємницька компетентність має стати інституційною цінністю в сучасних компаніях. Вона не лише прогнозує стійкість, але й стає конкурентною перевагою та веде до сталого довгострокового успіху. Вона також вселяє впевненість у здатності людини та організації справлятися з викликами та переживати кризи.

Agile-лідерство

Ще однією лідерською якістю, яка підвищує стійкість, є спритність. Agile-лідерство описує здатність лідера бути швидким, адаптивним і гнучким у реагуванні на непередбачувані та незнайомі обставини. Agile-лідери приймають зміни, взаємодіють і мислять нестандартно. Крім того, таке лідерство повинно застосовуватися на всіх організаційних рівнях, включно з топ-менеджерами та керівниками вищої ланки. Це робить організації більш схильними до співпраці та здатними адаптуватися до змін, хоча впровадження цінностей agile-лідерства може бути складним через його абстрактний характер. Тому лідери мають приділяти пильну увагу впровадженню цінностей у своїй роботі та втілювати їх на практиці.

Практики сталого лідерства

Нарешті, практики сталого лідерства дозволяють лідерам забезпечити довголіття своїх команд і бізнесу. Стале лідерство вимагає довгострокової перспективи, сприяння системним інноваціям, розвитку кваліфікованої, лояльної та залученої робочої сили, а також пропонування якісних продуктів, послуг та рішень. Це також управлінський підхід, який має на меті забезпечити кращі та стійкіші прибутки, зменшити небажану плинність кадрів і прискорити інновації. Практики сталого лідерства підвищують результативність і збільшують перспективи виживання компанії. Деякі з цих практик включають наступне:

  • Розвиток людей — постійне вдосконалення для кожного.
  • Етична поведінка — «чинити правильно» як основна цінність.
  • Соціальна відповідальність — цінувати людей і суспільство.
  • Орієнтація на команду — великі та уповноважені команди.
  • Культура — сприятлива та широко підтримувана культура.
  • Обмін знаннями та їх збереження — поширення знань по всій організації.
  • Інновації — сильні, системні та стратегічні інновації.
  • Залученість персоналу — цінність емоційно відданого персоналу.

Тиск на досягнення короткострокових цілей може перешкоджати здатності організації практикувати стале лідерство. Однак, зважаючи на те, що воно підвищує бізнес-стійкість, забезпечує довгостроковий успіх, збільшує прибутки та споживчу цінність, це практика, яка має набути більшого поширення і принести користь як бізнесу, так і суспільству.

Ілюстрація: istockphoto.com



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Сила звички. Чому ми діємо так, а не iнакше в життi та бiзнесiСила звички. Чому ми діємо так, а не iнакше в життi та бiзнесi
Змінюючи правила гри. Як лідери, новатори та візіонери перемагають у життіЗмінюючи правила гри. Як лідери, новатори та візіонери перемагають у житті
ПрокрастинаціяПрокрастинація

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)