ІНСАЙТИ | Business Resilience 20 липня 2023 р.

Розвиток бізнес-стійкості

Стійкість можна застосовувати в багатьох контекстах. Зазвичай вона означає здатність протистояти викликам або відновлюватися після них. Це стосується людей, які пережили травматичну подію, компаній, які стикаються з безпрецедентними обставинами, та суспільств, які переживають зміни та потрясіння. Але що означає стійкість для бізнесу та лідерства?

Nordic Business Forum глибоко занурився у цю тему і виокремив цікаві концепції, що стосуються розвитку бізнес-стійкості в організаціях і лідерстві.

Розвиток бізнес-стійкості

У бізнес-контексті стійкість часто визначається набором характеристик або можливостей. До них належать виживання, вразливість, відновлення, сталість, зростання результативності, реагування та розвиток.

Виживання — це здатність компанії протистояти складним обставинам і залишатися в бізнесі. Вразливість і реагування відображають, наскільки добре організація може адаптуватися до змін і складних ситуацій. Відновлення охоплює те, наскільки швидко та ефективно фірма може оговтатися після того, як зазнала поразки. Сталість і зростання результативності розглядають більш тривалий період часу. Нарешті, розвиток описує, як бізнес може знаходити і створювати нові можливості та спроможності в складних умовах.

Стійкість бізнесу, як правило, дозволяє організаціям швидко адаптуватися до підривів, зберігаючи при цьому свою операційну діяльність. Вона показує здатність організації виживати, адаптуватися і розвиватися в умовах змін. Тому бізнес-стійкість стала важливою якістю організацій, і її потрібно плекати, щоб процвітати в складному бізнес-середовищі. Але як ми можемо її розвинути?

Динамічна спроможність

У літературі, присвяченій стійкості бізнесу, визначено операційні та динамічні можливості, які визначають бізнес-стійкість. Операційна спроможність фокусується на зростанні результативності, тоді як динамічна спроможність враховує інші характеристики, такі як реагування, відновлення та розвиток. Динамічна спроможність організації відображає її здатність активно реагувати на підриви, а не лише повертатися до «нормального» стану після виникнення проблем.

Сучасний бізнес потребує динамічної спроможності більше, ніж будь-коли раніше. Сьогодні стійкість — це більше про постійне передбачення, адаптацію та процвітання перед обличчям підривів, а також про покращення здатності до змін. На практиці динамічна спроможність показує здатність організації створювати, розширювати або модифікувати свої внутрішні та зовнішні ресурси, щоб реагувати на швидкозмінне бізнес-середовище і, можливо, формувати його. Вона включає в себе три види спроможностей:

  • Виявлення — ідентифікація та оцінка можливостей і загроз.
  • Освоєння — мобілізація ресурсів для реалізації можливостей і отримання вигоди від дій, включаючи планування процесу, вибір можливостей і виконання прийнятих рішень.
  • Трансформація — продовження розвитку та оновлення ключових компетенцій і реконфігурація ресурсів для подолання викликів.

Для підвищення своєї стійкості організаціям необхідно розвивати всі три спроможності, а для цього їй потрібне компетентне керівництво.

Лідерські компетенції для забезпечення стійкості бізнесу

Підприємницька компетентність

Дослідження свідчать, що підприємницька компетентність на всіх рівнях організації сприяє підвищенню бізнес-стійкості, спроможності та результативності. Підприємницька компетентність — це особистісна цінність або якість, яка описує творчу та інноваційну здатність людини знаходити можливості для досягнення успіху. У кризові часи саме вона дає змогу відповідати на виклики, виживати та процвітати.

Незважаючи на назву, ці компетенції приносять користь усім організаціям і вимагаються від менеджерів та лідерів команд усієї організації. Тому підприємницька компетентність має стати інституційною цінністю в сучасних компаніях. Вона не лише прогнозує стійкість, але й стає конкурентною перевагою та веде до сталого довгострокового успіху. Вона також вселяє впевненість у здатності людини та організації справлятися з викликами та переживати кризи.

Agile-лідерство

Ще однією лідерською якістю, яка підвищує стійкість, є спритність. Agile-лідерство описує здатність лідера бути швидким, адаптивним і гнучким у реагуванні на непередбачувані та незнайомі обставини. Agile-лідери приймають зміни, взаємодіють і мислять нестандартно. Крім того, таке лідерство повинно застосовуватися на всіх організаційних рівнях, включно з топ-менеджерами та керівниками вищої ланки. Це робить організації більш схильними до співпраці та здатними адаптуватися до змін, хоча впровадження цінностей agile-лідерства може бути складним через його абстрактний характер. Тому лідери мають приділяти пильну увагу впровадженню цінностей у своїй роботі та втілювати їх на практиці.

Практики сталого лідерства

Нарешті, практики сталого лідерства дозволяють лідерам забезпечити довголіття своїх команд і бізнесу. Стале лідерство вимагає довгострокової перспективи, сприяння системним інноваціям, розвитку кваліфікованої, лояльної та залученої робочої сили, а також пропонування якісних продуктів, послуг та рішень. Це також управлінський підхід, який має на меті забезпечити кращі та стійкіші прибутки, зменшити небажану плинність кадрів і прискорити інновації. Практики сталого лідерства підвищують результативність і збільшують перспективи виживання компанії. Деякі з цих практик включають наступне:

  • Розвиток людей — постійне вдосконалення для кожного.
  • Етична поведінка — «чинити правильно» як основна цінність.
  • Соціальна відповідальність — цінувати людей і суспільство.
  • Орієнтація на команду — великі та уповноважені команди.
  • Культура — сприятлива та широко підтримувана культура.
  • Обмін знаннями та їх збереження — поширення знань по всій організації.
  • Інновації — сильні, системні та стратегічні інновації.
  • Залученість персоналу — цінність емоційно відданого персоналу.

Тиск на досягнення короткострокових цілей може перешкоджати здатності організації практикувати стале лідерство. Однак, зважаючи на те, що воно підвищує бізнес-стійкість, забезпечує довгостроковий успіх, збільшує прибутки та споживчу цінність, це практика, яка має набути більшого поширення і принести користь як бізнесу, так і суспільству.

Ілюстрація: istockphoto.com



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Шлях Virgin. Як слухати, вчитися, жартувати та вести за собоюШлях Virgin. Як слухати, вчитися, жартувати та вести за собою
Діяти як переможець, думати як переможецьДіяти як переможець, думати як переможець
Сила продуктивності. Як подолати прокрастинаціюСила продуктивності. Як подолати прокрастинацію

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)